Usch... nu vill jag ha lite tröst och medhåll att det är fördjävligt...
Så här får man (inte) en läkartid på min vårdcentral (samma sätt för både "akuttider" och "vanliga" tider):
Först måste man ringa klockan 6 på morgonen. Vilket för mej är mitt i natten eftersom jag och min sambo stiger upp klockan 8 på vardagarna. Vanligtvis får man hålla på och ringa i 10-15 minuter för att komma fram eftersom ganska många andra ringer samtidigt och det är upptaget. När man kommer fram ska man knappa in sitt telefonnummer och får då ett klockslag när man ska bli uppringd. Idag kom jag fram klockan 06.12. När jag blir uppringd får jag besked om att de tider som "släpptes" idag, måndag endast gäller samma veckodag efterföljande vecka och att de redan är slut eftersom det var för många som hunnit komma fram före mej på telefonen. Jag är välkommen att försöka igen i morgon säger sköterskan men det är inte särskilt stor chans att jag får en tid då heller för det finns inte så många tider nästa tisdag (fråga mej inte hur de redan är borta eftersom de inte går att boka än, kanske återbesök?) Eftersom sköterskan inte bedömer mitt fall som särskilt akut (jag har ju "bara" haft halsbränna varje dag i 2,5 månader) så föreslår hon att jag försöker ringa igen om några veckor. Tyvärr kan hon inte lova att det kommer att vara lättare att få en tid då men jag kan ju försöka i alla fall. Jahaja, ja tack så mycket då säger jag och lägger på med vetskapen på att det ska brinna i bröstet i ytterligare ett antal veckor...
Och jag som trodde att det skulle vara mycket lättare att få en läkartid nu när jag bodde på landet och inte i Göteborg....
Har ni också det så här? Finns det något man kan göra??? (Inte mot halsbrännan alltså, utan mot vårdsituationen...)
|