Tiden går fort… ibland väldigt fort… och tiderna förändras.
Mina föräldrar är födda under mitten av 30 talet och fick hjälpa till att försörja familjen. Min far har 7 syskon och min mor 13 syskon.
Själv är jag född 1969 och fick en femma om jag klippte gräset. Jag fick oftast utföra motprestationer för att få något av värde. Jag fick jobba extra för att kunna köpa min första hemdator.
De som är födda under 90 talet och framåt verkar få vad de pekar på mest som muta för att inte ”stöka”. Alla barn/ungdomar är naturligtvis inte på detta vis. Många barn går i skolan/dagis, och dumpas på fritids för att sedan bli upphämtade senare på kvällen. Tiden som många föräldrar faktiskt spenderar med sina barn är begränsad.
Avundsjuk för att de ”får” Playstation 3 och andra ”dyra” saker av sina föräldrar?
Kanske, men framförallt så oroar jag mig för att dagens ungdomar har det för lätt. Det får mycket gratis utan motprestation. Har barnets kompis en ball mobil så får ju inte det egna barnet ha en sämre. Det reflekterar ju troligtvis familjens status. De lär sig inte värdet av pengar… drar de över någon kredit så finns alltid en förälder som kan backa upp. Många föräldrar betalar säkert redan barnens kontantkort till mobilen.
Ska man vara glada över att dagens ungdom ”slipper” bekymren som mina föräldrar hade? Kanske, men samtidigt så växer man som människa när det inte är ”för” lätt. Det var tufft förr men man fick lära sig ansvar och att kämpa. Livet var inte lätt. Knappt något var gratis…
Tack far och mor för att ni kämpade!
Redigerat av krellus: 11-02-2008, 15:12
--------------------
Zon III till vardags men Zon IV i övrigt...
|