Full version: Tack far och mor!
krellus
Tiden går fort… ibland väldigt fort… och tiderna förändras.

Mina föräldrar är födda under mitten av 30 talet och fick hjälpa till att försörja familjen. Min far har 7 syskon och min mor 13 syskon.

Själv är jag född 1969 och fick en femma om jag klippte gräset. Jag fick oftast utföra motprestationer för att få något av värde.
Jag fick jobba extra för att kunna köpa min första hemdator.

De som är födda under 90 talet och framåt verkar få vad de pekar på mest som muta för att inte ”stöka”. Alla barn/ungdomar är naturligtvis inte på detta vis. Många barn går i skolan/dagis, och dumpas på fritids för att sedan bli upphämtade senare på kvällen. Tiden som många föräldrar faktiskt spenderar med sina barn är begränsad.

Avundsjuk för att de ”får” Playstation 3 och andra ”dyra” saker av sina föräldrar?

Kanske, men framförallt så oroar jag mig för att dagens ungdomar har det för lätt. Det får mycket gratis utan motprestation. Har barnets kompis en ball mobil så får ju inte det egna barnet ha en sämre. Det reflekterar ju troligtvis familjens status. De lär sig inte värdet av pengar… drar de över någon kredit så finns alltid en förälder som kan backa upp. Många föräldrar betalar säkert redan barnens kontantkort till mobilen.

Ska man vara glada över att dagens ungdom ”slipper” bekymren som mina föräldrar hade?
Kanske, men samtidigt så växer man som människa när det inte är ”för” lätt. Det var tufft förr men man fick lära sig ansvar och att kämpa. Livet var inte lätt. Knappt något var gratis…

Tack far och mor för att ni kämpade!
Kathy

Att vara barn till curlingföräldrar är nog inte så lyckat. Föräldrarna vill väl men gör sina barn en otjänst.
Att hela tiden fått allt serverat för sig och inte någon gång fått kämpa för något gör att man tror att man kan få allt samtidigt som jag tror att man inte värdesätter det man får.
Det blir inte lätt för dessa barn att komma ut i samhället som vuxna och få känna på hur den verkliga världen ser ut.
Tesa
Ååh, vad jag håller med dig!!!
Aqvakul
Du pekar på ett problem men "bortskämda barn", samtidigt är förutsättningarna annorlunda nu. Det kan kännas svårt att vara njugg i uppfostrande syfte. Men visst tror jag det är bra om föräldrarna håller igen lite. Den värsta avarten är föräldrar som köper sig fria från sitt föräldraransvar med pengar. har sett exempel på hur välutbildade och tillsynes kloka föräldrar väljer bort sina barn i helgen mot egna aktiviteter, lägger en femhundring på köksbordet och låtyer barnet köra sitt eget race.
Kathy
CITAT (aq42 @ 11-02-2008, 15:34) *
Du pekar på ett problem men "bortskämda barn", samtidigt är förutsättningarna annorlunda nu. Det kan kännas svårt att vara njugg i uppfostrande syfte. Men visst tror jag det är bra om föräldrarna håller igen lite. Den värsta avarten är föräldrar som köper sig fria från sitt föräldraransvar med pengar. har sett exempel på hur välutbildade och tillsynes kloka föräldrar väljer bort sina barn i helgen mot egna aktiviteter, lägger en femhundring på köksbordet och låtyer barnet köra sitt eget race.

Visst är förutsättningarna annorlunda nu än då. Men bara för att föräldrarna idag tjänar bra så behöver man inte ge sina barn allt som de pekar på.
Ditt exempel på föräldrar som "köper sig egen frihet" är nog inte speciellt unik.

Nu låter det som om alla dagens föräldrar överröser sina barn med ditten och datten och så är det nog inte. Det finns alldeles för många föräldrar idag som mest funderar på hur de ska ha råd att handla nya stövlar till sina barn eftersom de måste ha pengar till mat.

MariaS
Mina ungar fick sin veckopeng först efter inspektion av deras rum. Var städningen undermålig, fick den göras om och därefter veckopengen. Ville de ha något som veckopengen inte räckte till för, ja då var det att tvätta bilen, klippa gräset eller liknande aktiviteter som fick utföras. Visst har väl jag också velat skämma bort mina barn, när tillfälle givits, men då har det varit under de premisserna att gåvor kommer från hjärtat inte från plånboken.

Jag förstår att dagens ungdomar tar allt för lättvindigt på det där med gåvor. Ännu mindre får de lära sig om ansvar, eller vad som är ditt och mitt. För jag har förstått att, får man inte hemma vad man vill ha, ja då skaffar man sig det på annat sätt, men inte genom arbete tyvärr.

Tråkig utveckling!
rahmat2
CITAT (krellus @ 11-02-2008, 15:11) *
Tiden går fort… ibland väldigt fort… och tiderna förändras.

...

Ska man vara glada över att dagens ungdom ”slipper” bekymren som mina föräldrar hade?
Kanske, men samtidigt så växer man som människa när det inte är ”för” lätt. Det var tufft förr men man fick lära sig ansvar och att kämpa. Livet var inte lätt. Knappt något var gratis…

Tack far och mor för att ni kämpade!

Läste detta och tänkte följande:
Det är många faktorer som är inblandade under dessa tider som du uppger för dina föräldrar, dig själv och dagens barn.
Standarden på hemmen är en faktor, aga av barn en annan. Om vi jämför tiderna så har inte dagens barn nåt speciellt konstigt. Våra åldersskillnader har blivit länkar mellan dessa generationer.
Tycker inte att dagens barn är bortskämda,utan de är precis så som de skall vara.
Om vi inte tänker så här blir konfikterna mycket stora i onödan.
Hälsningar
Rahmat
Pirum
Visst är det materiellt sett "bättre" för många barn idag. De allra flesta faktiskt, för de flesta grupperna i samhället har ju fått det bättre de senaste 10-12 åren (med undantag för studenter). Men samtidigt undrar jag om inte klimatet i övrigt är mycket hårdare än det var förr. Jämfört med 1970-talet exempelvis, den tiden framstår ju i mångt och mycket som rena idyllen idag.
Ordet "bortskämd" tycker jag överlag ganska illa om.
(Jag gör inga jämförelser med 1870-talet, etc, då det. är rätt självklart att väldigt mycket då var väldigt mycket sämre för väldigt många samhällsgrupper)

(Sen måste jag såklart inflika att många, inte bara barn, konsumerar oerhört lättvindigt - att ha shopping som hobby låter för mig helt absurdt men är tydligen ganska vanligt)
rahmat2
CITAT (Pirum @ 11-02-2008, 19:00) *
Visst är det materiellt sett "bättre" för många barn idag. De allra flesta faktiskt, för de flesta grupperna i samhället har ju fått det bättre de senaste 10-12 åren (med undantag för studenter). Men samtidigt undrar jag om inte klimatet i övrigt är mycket hårdare än det var förr. Jämfört med 1970-talet exempelvis, den tiden framstår ju i mångt och mycket som rena idyllen idag.
Ordet "bortskämd" tycker jag överlag ganska illa om.
(Jag gör inga jämförelser med 1870-talet, etc, då det. är rätt självklart att väldigt mycket då var väldigt mycket sämre för väldigt många samhällsgrupper)

(Sen måste jag såklart inflika att många, inte bara barn, konsumerar oerhört lättvindigt - att ha shopping som hobby låter för mig helt absurdt men är tydligen ganska vanligt)

Såhär tycker jag också i denna fråga.
krellus
Samhället har ju definitivt förändrats så det är inte så konstigt att man reagerar på saker.
Varför skrev jag mitt ursprungliga inlägg då? Det var inte planerat om man säger så, jag satt bara och tänkte på hur jobbigt deras generation hade det jämfört med idag.

Kul att få några inlägg och andra infallsvinklar hur som helst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon