Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Några tips för er kostintresserade!, GI och fetter
          Alexandra
          Inlägg 25-08-2003, 18:54
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 280
          Medlem nr: 461

Paleo - vad då för nånting??????? blink.gif

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 25-08-2003, 19:42
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Tror det var Mi som nämnde det innan - neolithisk diet är välan också ett bra ord8+). Stenåldersmat - Grönsaker å kött.
          Kan ha vissa likheter elelr vara identisk med Dr Atkins - men där kan jag ha fel :-))

Hälsar ingrid

Citera
          Nina H
          Inlägg 26-08-2003, 19:39
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 323
          Medlem nr: 1 008

Digitalkarin har nog samma ämnesomsättning som jag d v s en bukspottkörtel som överreagerar vid mat med högt GI. Det blir snabbt mycket socker i blodet, och insulinet sprutar ut. Insulin skapar hungerkänslor och får kroppen att lagra fett. Youghurt har lägre GI och hög mättnadskänsla. Jag gör dessutom egen müsli med mycket hela korn och nötter, mandel. Ju mer arbetat kornet är, desto högre GI.
          En del av vad Ehdin säger är OK, men det är en hel del uppe i det blå - hon har bl a fått pris som årets folkförvillare. Man får ta allt med en nypa salt och känna sig fram, vi är så olika.
          Den sk paleodieten har sina fördelar, men också nackdelar. Vissa forskare tror att människans hjärna började utvecklas ordentligt när vi började odla säd. Hjärnan vill nämligen bara ha socker - det är därför man blir så sockerberoende, den behöver kolhydrater för att fungera. Det sägs också om den s k Atkinsdieten att man blir "snygg i kroppen men dum i huvudet".
          Och visst har våra kroppar och vår ämnesomsättning utvecklats sedan vi var grottmänniskor.
          Ta t ex det faktum att asiater inte alls kan dricka mjölk - medan massajeerna kan överleva veckor ute i bushen på bara mjölk och blod från sina djur.
          Likaså har olika folkslag olika generell känslighet för alkohol - också det utvecklingar som beror på olika levnadssätt.
          Visst är det jobbigt ibland att man måste lära sig så mycket om allt för att hitta en livsstil som passar en, men bara man kommer ihåg att det inte finns frälsningsläror eller genvägar någonstans så blir det lite lättare. Och så måste man ju få synda på nåden ibland......

Citera
          katah
          Inlägg 14-03-2006, 14:51
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 1 834
          Medlem nr: 4 107

Jag läste en bok av en finsk läkare .Dieten liknar mycket atkins.

Han säger att när vi äter enligt näringspyramiden så blir kostsammansättning ( protein, kolhydrat, fett mm.) likadana, som kosten för grisar som ska bli tjocka och feta i snabb tempo....

Inte undra att vi blir feta.

vi äter nu ungefär så här:

Inte vetemjöl eller socker ( jag undviker av andra skäl även alla sädeslag)
          Hälst " vild" kött och mycket grönsaker

Inhämska bär är flera gånger nyttigare ( mer antioksidanter) än frukt
          så vi äter nästan varje dag blåbär, hallon och jordgubbar. och gottar med vispgrädde med bären

Fett är bara smör eller kallpressad rapsolja

Jag har nu ätit så några veckor och mår sååå mycket bättre!
          Orkar mer, är inte ständigt sugen efter något och har gått lite ner i vikt också. Kanoon!

Citera
          LadyG
          Inlägg 14-03-2006, 15:15
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Dieter är nog säkert bra för dem som motionerar måttligt eller inte alls, men sist jag testade en diet höll jag på att svälta ihjäl kändes det som. Jag kan ju ha gjort något fel, men det kändes inte bra iaf.

Fast jag motionerar inte måttligt, ens med väldigt vida mått mätt. (Tränar kampsport 3ggr/vecka, styrka 1gång/vecka samt kondition 1-3ggr/vecka beroende på hur jag mår och orkar.)

För att jag alls ska orka måste jag ha pasta (helst fullkorn med mycket kostfibrer dvs rätt sorts kolhydrater) eller brunt ris, kött/fisk/fågel i någon form (för proteinerna) samt grönsaker (vitaminer). Potatis i alla dess former fungerar inte och inte vitt ris, det försvinner ur kroppen för fort och då orkar jag inte igenom träningspasset.

För det mesta knaprar jag i mig en rågkuse också om det finns några hemma smile.gif

Vet inte om det är någon diet att försöka äta sådant man orkar träna länge på utan att man börjar träna på tom mage halvvägs. Men ska man träna för att bygga upp sin kropp måste man tillföra material att bygga med annars funkar det inte.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          katah
          Inlägg 14-03-2006, 21:17
          Länk hit: #26

Medlem

Den här läkaren sade att någon ät så här och tränade och sprang maraton utan någon kolhydratladdning.

Däremot säger han att hur mycket kolhydrater man "tål" är självklart individuellt och den som behöver gå ner i vikt går ner i vikt med detta. När man sedan väger som man ska , ska man testa hur mycket kolhydrater man kan tillföra för kosten utan att gå upp igen.

Jag har också tränat periodvis 4-5gg i veckan, men har inte kunnat göra det av olika anledningar på ett halv år. Så jag vet lite vad du menar...

Vitsen med denna diet var enligt mig, att komma till det naturliga nyttiga matlagningen, inte köpa halvfabrikat, utan bra råvor, ekologiska så långt det går och rätta fetter för att undvika diversa sjukdomar.

Citera
          LadyG
          Inlägg 14-03-2006, 23:41
          Länk hit: #27

Medlem

Ja men det är klokt, halvfabrikat är inte alls bra tycker jag. Inte om man jämför med färska råvaror. Men, erkänn - det du förespråkar är egentligen inte en diet, det är sunt förnuft tongue.gif

För det du säger är klokt, i synnerhet det om bra och dåliga fetter. Visst ska man äta fett också, vissa ämnen måste vi ha i oss men vi kan ju faktiskt se till att få i oss måttliga mängder av det nyttigare fettet. Tänker på t ex olivolja eller rapsolja.

Om man skadar sig eller blir sjuk så man inte kan träna är det ännu viktigare att tänka på vad man stoppar i sig. Har inte själv testat men då borde det finnas någon diet som kan hjälpa till?

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Gåsis
          Inlägg 15-03-2006, 01:17
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 2 524
          Medlem nr: 5 050

Det finns en bok som heter "orka vara ledig" och en som heter "kom inte och säg att du är gammal" som går in på vad som är bra mat vid hård träning. Han som skrivit den heter Peterson och han har bla hjälpt tre kronor och längdskidåkarna med kost. Värd att läsa även för andra.

Citera
          LadyG
          Inlägg 15-03-2006, 07:01
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (Gåsis @ 15-03-2006, 01:17)
          Det finns en bok som heter "orka vara ledig" och en som heter "kom inte och säg att du är gammal" som går in på vad som är bra mat vid hård träning. Han som skrivit den heter Peterson och han har bla hjälpt tre kronor och längdskidåkarna med kost. Värd att läsa även för andra.

Intressant! Jag ska hålla utkik efter den, goda råd är alltid bra smile.gif

--------------------

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 15-03-2006, 08:53
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Japp !! Hannele det stämmer-och havregrynsgröt är bra för diabetiker samt att leva livet ..oro är värst för alla med systemsjukdomar .

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 15-03-2006, 09:26
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

CITAT (Nina H @ 11-08-2003, 16:27)
          Däremot blir man fort mätt på gröten, men efter ett par timmar har insulinet brutit ner kolhydraterna o då blir man hungrig igen. Det handlar om att inte väcka insulinproduktionen till hög avktivitet.

Det var bra info!

Jag har testat gröt men klarar det itne då jag helt utan förvaring blir så akut hungrig - ingen annan jag träffat på har samma 'problem'.

Har också lagt om kosten - mår bättre!
          Fast jag ahr svårt att få till motionen emellanåt så här dags på året.

Hälsar Ingrid

Citera
          katah
          Inlägg 15-03-2006, 17:35
          Länk hit: #32

Medlem

Min bästa frukost -tips är en burk makrill i tomatsås och lite ost på.
          Jag tar oftast även någon frukt.
          Jag är mätt timmar.... så pass mycket att kan glömma lunchen,

och det kan jag tala om är en mindre mirakel... jag var ständigt sugen på någonting och små hungrig , men inte nu om jag bara följer reglerna ( inte några sädeslag , bara lite kolhydrater och inte socker)
          Däremot gottar jag med bär och grädde!och ibland lite nötter!

Citera
          myskmadra
          Inlägg 17-03-2006, 22:54
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 647
          Medlem nr: 2 895

Lite reflektioner. När jag äter gröt på rågflingor till frukost står jag mig bra.
          Allra bäst är gröten på fyrakornskross som dock lätt bränner vid.
          Har ingen aning hur de ligger till GI-mässigt!
          Att äta grov musli och youghurt fixar oftast inte min mage på morgonen.

--------------------
          "brukar är inte alltid"

Citera
          yingko
          Inlägg 09-12-2025, 06:31
          Länk hit: #34

Gäster

книг661.5CHAPBettCarlLyneТолкDefoкартWomaDisnFiskLastOrieJean
          GeorLoveÐÑмоThunGoodДумбGeorAnneAlphКурьМаруGeorÑертPalmSain
          audeLouiÑертErnsГрибавтоDailPlaiИллюЧереFyodXVIIMariÐрдаKath
          ШторÑертDonnPhilИллюоÑноDaveChanзапиLuxoчитаЛиндChesEtniCoun
          mailXVIIПушкElliХакаXIIIIrviХоллХоуÑSEGAавтоМадиздеÑКарÑColl
          СероHAWXквалFIFASympMeieКитаArtsзавеRighдатипротBillXVIIPaul
          ParkСтраменÑ(184FuxiSwarMiyoTonyкотоЛаднШривRobeCharKreoPier
          AlasHectglaeБурдцививелеÑтилКитаWindInteBalkÑколукраEL-0Ñоба
          INTECataКитаизобBookbeencellcellземлChicРожкДревКитаARAGрель
          потекаждFLACтекÑBlueмуарXVIIHautШри-игруWindWindQuarЛевкRedm
          входCafeупакЛитРЗайцконкJeweLouiПапкМихаЛитРMagiЛитРJuleразн
          МихафеодWaltÐручPaulXVIIВоро(196ЦымбВИÐеOtarХолмХруÑдиÑкБелю
          JuniМихаБулаСтатCarlфакуWindШевеЯрмоTrusСемеОрдыМораоптиÑтих
          увлеКовтÑзыкПратСтелEnglJoanЧудиавтоЧернEL-0EL-0EL-0ErnsTrac
          JimmТопоAllaБароПрепÐикоТкачДороХолиСедоtuchkashaveSere

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-12-2025, 13:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon