Hej!
Jag är, liksom du, helt ny i växtvärlden. Intresset är jättehögt och jag flyttar till en lägenhet med inglasad balkong i söderläge i november. Tills dess får jag stå ut med ett akvarium jag köpt med två lysrör ovanför.
Hur som helst tänkte jag att du kan få ta del av vad jag planerat och köpt och kanske kan det vara något du tycker verkar passande.
Först så köpte jag frön till tomat, chili, citrusträd, timjan, oregano, rosmarin, timjan och basilika. Utöver det köpte jag även frön till mimosa pudica (mycket rolig växt som jag absolut tycker att du ska ha. Den är lättodlad och jätterolig. Sök på youtube på mimosa sensitiva så får du se varför om du inte redan har koll på vad det är för växt), benjaminfikus, parasollväxt (tror jag den hette, finns på impecta.se), passionsblomma (fin klätterväxt), drakblodsträd och oleander. Alla är sådda och jag har fått skott i de flesta småkrukor. Drakblodsträdet har dock grotidpå 30-300 dagar (om jag minns rätt) så jag väntar ivrigt på de första skotten. (drakblodsträd och benjaminfikus vill ha grotemperatur på 28-32 grader så man vill gärna ha dem nånstans där det är varmare än vanlig rumstemperatur.
Utöver dessa frön har jag köpt färdiga plantor av yuccapalm, gullrankor (en mörkare och en ljusare), olivträd, fittonia och hjärta på snöre. Jag gillar gullrankor och hjärta på snöre. Det är fina växter som är tämligen lättskötta och förhållandevis snabbväxande så det är kul att se hur de blir större och större hela tiden.
Om du inte vet riktigt vad du är ute efter kan du göra som jag, surfa runt på impecta.se och se vad som finns där. Där finns bilder på de flesta växter som de säljer frön till. De har även bra beskrivning om hur sådd bäst utförs och fröerna kommer ganska snabbt. 1½ vecka tog det för mig efter beställning att få hem det i brevlådan
Hoppas att något av allt dravvel jag skrivit var till inspiration. Det har redan sagts men välkommen till växtvärlden och jag hoppas att det går bra för dig. Själv är jag nervös som sjutton för att se hur det ska gå för alla mina plantor nu. Man får frön så det räcker och blir över i de flesta fall så du kan ju även passa på att ge bort blommor till vänner och bekanta. Mimosorna brukar vara populära gåvor eftersom växten besitter märkliga egenskaper

Lycka till =)
Redigerat av twentyplenty: 26-03-2008, 00:54