Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  « < 6 7 8  
          Skriv svarNytt inlägg
          > vett o etiket, håller ni hårt på den?
          mamamaggan
          Inlägg 24-02-2008, 20:48
          Länk hit: #141

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (Berith @ 24-02-2008, 20:32) *
          Nej jösses, osams ska vi inte bli, tyckte bara det var intressant att "klasstänket" fanns kvar och undrade om det fanns nåt mer sånt där som kan uppfattas lite tvärtom. (Jag tror såklart inte att ni slänger igen dörren framför nån när vi istället håller upp den. T.ex... giggle.gif )

" Klasstänket " finns kvar i allra högsta grad i vissa kretsar som jag kommit i kontakt med. Har släktingar som rör sig i akademiska kretsar och där finns det , tro mig! Att inte kunna " uppföra " sig rätt kan t o m göra att du inte kommer i fråga för vissa jobb.

Har ju också kommit i kontakt med en del stela män i uniform genom ett av mina jobb . På andra jobb har jag kommit i kontakt med folk från andra länder som håller mycket hårt på reglerna och då är det bara att rätta in sig i ledet.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Noak
          Inlägg 24-02-2008, 20:50
          Länk hit: #142

Medlem
          Antal inlägg: 2 882
          Medlem nr: 13 081

Nu är jag ju uppfödd med så sträng vett och etikettuppfostran att det fick mig att göra uppror mot allt som verkade formellt. Kanske hade det att göra med upprorsandan på det glada sextiotalet. Jag har aldrig tagit till mig alla dessa regler igen. Men så mycket har man väl lärt sig i livet att man försöker ta hänsyn, och att man inte visar sin glädje över en inbjudan genom att komma försent...?

--------------------
          -------------------------
          Södra Norrlands kust- och inland.
          Zon 4

Citera
          Tosan
          Inlägg 24-02-2008, 21:39
          Länk hit: #143

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

Har jag sagt kl 18 så har jag ju maten på bordet då. När gästerna kommer vill jag inte stå vid spisen.
          Om man nu inte har maten färdig förrän 18.45, hur hinner man då umgås med gästerna den där halvtimmen efter att de kommit en kvart sent?
          Håller ni maten varm under tiden eller serverar ni bara kallskuret?

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 24-02-2008, 22:21
          Länk hit: #144

Medlem

CITAT (Tosan @ 24-02-2008, 21:39) *
          Har jag sagt kl 18 så har jag ju maten på bordet då. När gästerna kommer vill jag inte stå vid spisen.
          Om man nu inte har maten färdig förrän 18.45, hur hinner man då umgås med gästerna den där halvtimmen efter att de kommit en kvart sent?

Nej då , jag brukar iaf laga sådan mat som till stor del kan sköta sig själv eller som man bara behöver titta till då och då. T ex om jag ska servera kokt potatis så får den stå på låg värme tills resten är klart . Sås kan man värma på en stund precis innan servering.

Sedan är det inte fel att mingla i köket nu för tiden ! giggle.gif

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Netha
          Inlägg 24-02-2008, 23:08
          Länk hit: #145

Gäster

CITAT (Tosan @ 24-02-2008, 21:39) *

Nämen ... det är ju som att du häller kaffe i koppen på sekunden ... när du får besök.
          Nog måste man väl ha lite mingeltid innan man greppar besticken.. tycker iaf jag. smile.gif

Citera
          Berith
          Inlägg 25-02-2008, 06:24
          Länk hit: #146

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (mamamaggan @ 24-02-2008, 22:21) *
          Nej då , jag brukar iaf laga sådan mat som till stor del kan sköta sig själv eller som man bara behöver titta till då och då. T ex om jag ska servera kokt potatis så får den stå på låg värme tills resten är klart . Sås kan man värma på en stund precis innan servering.

Sedan är det inte fel att mingla i köket nu för tiden ! giggle.gif

Det kan ju vara så illa att dina gäster kommer senare än utsatt tid för dom vet att maten är i alla fall inte färdig förrän nån halvtimma senare. giggle.gif

(Har tänkt på det här i natt, är verkligen förundrad över att det fortfarande uppfostras så här. rolleyes.gif )

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 25-02-2008, 11:07
          Länk hit: #147

Medlem

CITAT (Berith @ 25-02-2008, 06:24) *
          Det kan ju vara så illa att dina gäster kommer senare än utsatt tid för dom vet att maten är i alla fall inte färdig förrän nån halvtimma senare. giggle.gif

(Har tänkt på det här i natt, är verkligen förundrad över att det fortfarande uppfostras så här. rolleyes.gif )

Jo men det är inte så konstigt ändå tycker jag . Sådana här regler hålls det hårt på i vissa kretsar som vi tidigare skrivit om men jag tycker mig också se att det blir allt vanligare att göra så.

Att jag " håller " på dem är väl bara en vana som jag tycker funkar bra. Har ännu iaf inte hört någon av våra gäster klaga inte heller de som jag blivit bjuden till och kommit " försent " till . laugh.gif

Är nog mer förundrad över de som skriver att maten står på bordet när gästerna kommer. Har ni aldrig hört talas om att det är gästerna som ska vänta på maten och inte tvärtom ? Hur gör ni då om någon råkar bli sen ?

Med " mitt " sätt så har alla chansen att hinna " i tid " , en artighet mot mina gäster tycker jag.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 25-02-2008, 12:32
          Länk hit: #148

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (mamamaggan @ 25-02-2008, 12:07) *
          Jo men det är inte så konstigt ändå tycker jag . Sådana här regler hålls det hårt på i vissa kretsar som vi tidigare skrivit om men jag tycker mig också se att det blir allt vanligare att göra så.

Att jag " håller " på dem är väl bara en vana som jag tycker funkar bra. Har ännu iaf inte hört någon av våra gäster klaga inte heller de som jag blivit bjuden till och kommit " försent " till . laugh.gif

Är nog mer förundrad över de som skriver att maten står på bordet när gästerna kommer. Har ni aldrig hört talas om att det är gästerna som ska vänta på maten och inte tvärtom ? Hur gör ni då om någon råkar bli sen ?

Med " mitt " sätt så har alla chansen att hinna " i tid " , en artighet mot mina gäster tycker jag.

tummenupp.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Berith
          Inlägg 25-02-2008, 12:55
          Länk hit: #149

Medlem

CITAT (mamamaggan @ 25-02-2008, 11:07) *

Hoppas att jag inte skrivit nånstans att jag förväntar mej att maten ska stå på bordet om jag är bjuden klockan 18 och kommer klockan 18. blush.gif Lika lite som jag hoppas att andra kräver av mej att maten ska vara färdig samma tid.

Neej det jag är förundrad över är att inte passa den tiden man blivit bjuden till. yes.gif

(Och har jag nu skrivit nåt annat så pepåka det gärna så jag får reda ut det också! sleep.gif )

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 25-02-2008, 14:02
          Länk hit: #150

Medlem

Nej då Berith jag tror inte du har skrivit om att maten ska stå på bordet prick 18.00 ! giggle.gif

Ju mer jag funderar kring det här ju mer upplever jag att det är det här med att komma exakt " i tid " är det som är gammaldags. Jag tycker iaf att det är fler och fler som anammar detta med den " akademiska kvarten" ( OBS! en kvart inte en halvtimme eller timme , blir det längre än en kvart hör man av sig.) .

En " uppluckring " av det stelbenta i att " ställa krav " på sina gäster att komma i tid som i dag kan vara svårt p g a t ex mycket trafik . Tycker fortfarande att det är en artighet mot mina gäster att jag inte är sur på dem om de kommer 18.15 i stället för 18.00. En sorts medmänsklighet helt enkelt. Jag tycker nog att tyder på en viss rigiditet att inte acceptera en viss avvikelse när det gäller vilken tid man förväntas anlända.

För mig är som sagt " exakt på klockslaget " när det gäller middagsinbjudan något väldigt gammaldags och förlegat som iaf jag trodde tillhörde en förgången tid.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Berith
          Inlägg 25-02-2008, 16:10
          Länk hit: #151

Medlem

Ja hur det än förhåller sej med att passa tider eller inte så har det här varit en väldigt intressant diskussion. yes.gif

--------------------

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 25-02-2008, 18:39
          Länk hit: #152

Medlem

CITAT (Berith @ 25-02-2008, 16:10) *
          Ja hur det än förhåller sej med att passa tider eller inte så har det här varit en väldigt intressant diskussion. yes.gif

Ja det har det . tummenupp.gif

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Bettson
          Inlägg 26-02-2008, 13:28
          Länk hit: #153

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Man får någ rätta sig efter vem man umgås med. Och visst är det ett gammalt spår av klassamhället. Nåt annat kan man inte säga.

Den akademiska kvarten som är obligatiorisk i vissa kretsar och man är oartig att komma exakt eller för tidig. Det kommer väl just från de mera välbärgade som började med drink och mingel för att senare sätta sig till bords. Oftast fanns det väl tjänstefolk som kunde gära middagen klar.

Bruket att ha mat som sköter sig själv på slutet har väl begränsat middagsbjudningsmaten en del om man säger så och blev väl vanlig när det inte var så vanligt med tjänstefolk längre.

Fast i bondesamhället så var det väldigt stor brist på respekt för andras tid att komma försent eftersom det var arbetande människor som ofta skulle upp tidigt dagen därpå och jobba igen. Drink före maten existerade inte utan det var nubbe till maten ifall det var mat som bjöds. Var det kafferep så var det väl fickpluntan bakom syrenhäcken kanske. Damerna drack inte alls.

Tidsmarginalen som jag kommer ihåg den var fem minuter före eller fem minuter efter. Den som utnyttjade den sk kvarten och kom sist fick en liten spydig kommentar om att "fint folk kommer sent". Det var inget annat än att du anser dig förmer än oss andra som kommer sist.

Ville man vara vänlig mot någon som brukade komma sent och slippa kommentaren om "fint folk" så vänatade man in det sena paret och kom flera familjer samtidigt. PÅ så vis var det ingen som var sen.

Den enda godtagbara orsak till att vara sen var ifall vacumpumpen i ladugården krånglade, annars var det nästan bara dödfall och egen begravning som var ursäktlig.

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 26-02-2008, 22:28
          Länk hit: #154

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

CITAT (Bettson @ 26-02-2008, 13:28) *
          Man får någ rätta sig efter vem man umgås med. Och visst är det ett gammalt spår av klassamhället. Nåt annat kan man inte säga.

Den akademiska kvarten som är obligatiorisk i vissa kretsar och man är oartig att komma exakt eller för tidig. Det kommer väl just från de mera välbärgade som började med drink och mingel för att senare sätta sig till bords. Oftast fanns det väl tjänstefolk som kunde gära middagen klar.

Bruket att ha mat som sköter sig själv på slutet har väl begränsat middagsbjudningsmaten en del om man säger så och blev väl vanlig när det inte var så vanligt med tjänstefolk längre.

Fast i bondesamhället så var det väldigt stor brist på respekt för andras tid att komma försent eftersom det var arbetande människor som ofta skulle upp tidigt dagen därpå och jobba igen. Drink före maten existerade inte utan det var nubbe till maten ifall det var mat som bjöds. Var det kafferep så var det väl fickpluntan bakom syrenhäcken kanske. Damerna drack inte alls.

Tidsmarginalen som jag kommer ihåg den var fem minuter före eller fem minuter efter. Den som utnyttjade den sk kvarten och kom sist fick en liten spydig kommentar om att "fint folk kommer sent". Det var inget annat än att du anser dig förmer än oss andra som kommer sist.

Ville man vara vänlig mot någon som brukade komma sent och slippa kommentaren om "fint folk" så vänatade man in det sena paret och kom flera familjer samtidigt. PÅ så vis var det ingen som var sen.

Den enda godtagbara orsak till att vara sen var ifall vacumpumpen i ladugården krånglade, annars var det nästan bara dödfall och egen begravning som var ursäktlig.

Redigerat av Snöflinga: 26-02-2008, 22:30

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 26-02-2008, 22:33
          Länk hit: #155

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

Hoppsan så fel det blev ... blush.gif gick ej redigera så bra men vad jag menade på Bettsons inlägg var tummenupp.gif

Citera
          Gita
          Inlägg 27-02-2008, 08:25
          Länk hit: #156

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Bettson @ 26-02-2008, 13:28) *

Fast det stämmer inte med mina erfarenheter, är själv uppvuxen på en gård på landet och där förekom alltid välkomstdrink och mingel före maten. Drinken behövde inte alltid innehålla alkohol, ibland var det ljuice som serverades, beroende på vilka gästerna var.
          Gita

Citera
          Bettson
          Inlägg 27-02-2008, 09:00
          Länk hit: #157

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

CITAT (Gita @ 27-02-2008, 08:25) *
          Fast det stämmer inte med mina erfarenheter, är själv uppvuxen på en gård på landet och där förekom alltid välkomstdrink och mingel före maten. Drinken behövde inte alltid innehålla alkohol, ibland var det ljuice som serverades, beroende på vilka gästerna var.
          Gita

Fast då är du nog uppvuxen på en ganska stor gård Gita. Så då räknades ni nog till de lite bättre beställda.

Kan nog inte minnas ett enda ställe där det serverades drink föra maten. Och mat serverades ofta bara vid högtidsdagar typ 50 år eller så samt begravning, dop och bröllop. Ville man göra det lite lätt för sig då så anlitade man bygdens kalaskokerska. Annars klarade man sig själv.

Annars var det kafferep typ från kl 19-22, De flesta skulle ju upp klockan fem och mjölka dagen därpå så det var inget sent nattsudd om man säger så.

Redigerat av Bettson: 27-02-2008, 09:03

Citera

8 sidor V  « < 6 7 8
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-06-2025, 03:25

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon