Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > vett o etiket, håller ni hårt på den?
          Myosotis
          Inlägg 24-02-2008, 00:10
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Mica548 @ 23-02-2008, 23:18) *
          (...) Privat uppskattar jag om man kommer itid när man har bjutdit hem folk, (...)

Det här är ju jätteintressant!! Hade just en diskussion om detta med en god vän, äldre och från landet, själv är jag yngre och kommer från storstan. Han tycker att om man t.ex. är bjuden på middag kl. 18, så kommer man prick kl. 18 eller gärna lite innan. Att komma för sent skulle vara oartigt. När jag är bjuden skulle det aldrig falla mig in att komma för tidigt, det är höjden av oartighet!! Det jag lärde mig av mina föräldrar var akademikerkvarten. Det artigaste är att komma 18.15. 18.00 går också bra, men 18.30 är tusen gånger bättre än 17.55! Man vet ju själv hur det känns när det ringer på dörren när man står i duschen eller håller på att ställa undan dammsugaren.
          Så hur gör ni? Har det här med ålder eller härkomst att göra tror ni?

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 24-02-2008, 00:35
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Jag var " liiiiite uppkäftig " när jag ansåg att man gått för långt. De situationer jag pratade om var när man på ett eller annat sätt försökte trycka ner andra för att visa hur viktig man själv var fast man i själva verket inte var det ! Om ni förstår vad jag menar ?

När jag vara på stela tillställningar för jobbets skull så kunde jag bli väldigt otrevligt bemött för att jag var kvinna när det gällde arbetet men så på kvällen skulle man " fjäska " lite för mig , mest som ett spel för galleriet då , eftersom jag just var kvinna . Det retade både mig och andra närvarande så att vi ibland var lite i " maskopi " när det gällde att vara tvetydiga. Bröt vi mot etiketten medvetet eller för att vi inte visste bättre ? Det var vårat spel.

Att vara ensam kvinna i en mansdominerad värld kunde ibland vara väldig trevligt , när jag blev mött med respekt för mig som person och för den kunskap inom mitt område som jag hade , men när jag träffade på dryga " småpåvar " som hela dagarna var otrevliga och respektlösa mot mig på alla sätt så blev jag obstinat !

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          herkules
          Inlägg 24-02-2008, 00:36
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

den akademiska kvarten - existerar den forfarande? trodde den var en sån där grej som försvann i början på 80-talet.
          jag tycker att man ska komma i tid, inte före och inte efter utan prick, även om det ska minglas så ska man ju göra det tillsammans med de andra gästerna.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 24-02-2008, 00:40
          Länk hit: #84

Medlem

CITAT (Myosotis @ 24-02-2008, 00:10) *
          Det här är ju jätteintressant!! Hade just en diskussion om detta med en god vän, äldre och från landet, själv är jag yngre och kommer från storstan. Han tycker att om man t.ex. är bjuden på middag kl. 18, så kommer man prick kl. 18 eller gärna lite innan. Att komma för sent skulle vara oartigt. När jag är bjuden skulle det aldrig falla mig in att komma för tidigt, det är höjden av oartighet!! Det jag lärde mig av mina föräldrar var akademikerkvarten. Det artigaste är att komma 18.15. 18.00 går också bra, men 18.30 är tusen gånger bättre än 17.55! Man vet ju själv hur det känns när det ringer på dörren när man står i duschen eller håller på att ställa undan dammsugaren.

Visst är det konstigt det där med att komma i tid. Komma i tid det ,gör man till tåg , bussar , flyg osv , men inte när man är bortbjuden!!!!!!!!!

Sägs det kl 18.00 så kommer man sådär 18.15. Min man och jag har olika uppfattning om det där beroende på olika bakgrund. Han kan stressa upp sig ordentligt för har man sagt 18.00 så är det 18.00 prick som man dyker upp enligt honom. Jag försöker varje gång tala om för honom hur det är tänkt att fungera men han tycker det är ouppfostrat att komma " för sent " som han ser det medan jag hävdar att det är ouppfostrat att " komma i tid ".

Tillägg: Såg din kommentar Herkules. Men jag förutsätter nog att de andra gästerna också kommer lite senare och varför skulle vi komma på exakt samma sekund? Det blir bara rörigt för värdfolket då.

Redigerat av mamamaggan: 24-02-2008, 00:42

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Myosotis
          Inlägg 24-02-2008, 00:44
          Länk hit: #85

Medlem

Herkules: Det är ju inte så lätt att komma prick. Om du kom för tidigt - skulle du gå in eller vänta utanför?

CITAT (mamamaggan @ 24-02-2008, 00:40) *
          Visst är det konstigt det där med att komma i tid. Komma i tid det ,gör man till tåg , bussar , flyg osv , men inte när man är bortbjuden!!!!!!!!!

Sägs det kl 18.00 så kommer man sådär 18.15. Min man och jag har olika uppfattning om det där beroende på olika bakgrund. Han kan stressa upp sig ordentligt för har man sagt 18.00 så är det 18.00 prick som man dyker upp enligt honom. Jag försöker varje gång tala om för honom hur det är tänkt att fungera men han tycker det är ouppfostrat att komma " för sent " som han ser det medan jag hävdar att det är ouppfostrat att " komma i tid ".

specificera "olika bakgrund". Är det stad/land eller?

Redigerat av Myosotis: 24-02-2008, 00:43

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 24-02-2008, 00:45
          Länk hit: #86

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

...........................18.30 är tusen gånger bättre än 17.55! Man vet ju själv hur det känns när det ringer på dörren när man står i duschen eller håller på att ställa undan dammsugaren.

Står man i duschen eller damsuger 5 minuter innan tidpunkten man bjudit hem folk på middag tycker jag man planerat dåligt..... Själv skulle bli skitarg om jag bjudit någon på middag kl. 18.00 och den släntrade in 18.30. Risken finns att jag skulle slängt den överkokta maten, ställt fram smör och bröd och sagt att "tyvärr, du får ta en macka för maten blev bränd".
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 24-02-2008, 00:55
          Länk hit: #87

Medlem

CITAT (Myosotis @ 24-02-2008, 00:44) *
          Herkules: Det är ju inte så lätt att komma prick. Om du kom för tidigt - skulle du gå in eller vänta utanför?

Min mans föräldrar kom från landet medan mina kom från varsin storstad. Han är uppvuxen , och bor fortfarande , på en mindre ort och jag är uppvuxen i en tio gånger så stor stad och har bott i flera större städer.

Mina föräldrar hade högre utbildning än mina svärföräldrar och följde också med mer i vad som hände i samhället . Mina svärföräldrar läste aldrig en bok eller diskuterade aldrig något utan det var som det var, punkt slut , och det nyttade ingenting till att " tjafsa " .

CITAT (Anki på Öland @ 24-02-2008, 00:45) *
          Står man i duschen eller damsuger 5 minuter innan tidpunkten man bjudit hem folk på middag tycker jag man planerat dåligt..... Själv skulle bli skitarg om jag bjudit någon på middag kl. 18.00 och den släntrade in 18.30. Risken finns att jag skulle slängt den överkokta maten, ställt fram smör och bröd och sagt att "tyvärr, du får ta en macka för maten blev bränd".
          Anki

Vi är tydligen olika! Jag står i duschen kanske inte 5 minuter innan de kommer men kanske 20 minuter innan. Mina gäster får alltid vänta på maten en stund eftersom jag inte förväntar mig att de ska komma " i tid " eller alla samtidigt.

Redigerat av mamamaggan: 24-02-2008, 00:56

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Myosotis
          Inlägg 24-02-2008, 00:56
          Länk hit: #88

Medlem

Det styrker min teori! Hade faktiskt aldrig stött på folk som tyckte man var oartig som inte kom i tid förrän jag flyttade ut på landet. Har frågat bekanta och fått mönstret bekräftat.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 24-02-2008, 00:58
          Länk hit: #89

Medlem

CITAT (Myosotis @ 24-02-2008, 00:56) *
          Det styrker min teori! Hade faktiskt aldrig stött på folk som tyckte man var oartig som inte kom i tid förrän jag flyttade ut på landet. Har frågat bekanta och fått mönstret bekräftat.

Det är nog så tror jag också .

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Berith
          Inlägg 24-02-2008, 08:13
          Länk hit: #90

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Anki

tummenupp.gif Håller med fullständigt!

Fullkomligt hatar när andra slösar med min tid. nono.gif Och är dom så oartiga så dom struntar i en uppgjord tid kan dom räkna med att inte bli bjudna igen.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          skogstroll
          Inlägg 24-02-2008, 08:25
          Länk hit: #91

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

Anki

jag håller med dig, tyvärr är många så dåligt planerade. En sambo jag hade skulle alltid duscha 5 minuter innan gästerna skulle komma, vilket gjorde mig rätt irriterad planeringsmänniska som jag är. Vad gäller tider tycker jag inte man ska komma försent mer än kanske 5-10 minuter tops (om man inte fastnat i trafiken eller nåt förstås), och komma innan är ju inte direkt nån hit, man kan väl ta en prommis runt kvarteret eller nåt... och om man ändå kommer för tidigt kan man ju erbjuda sig att hjälpa till med nått smile.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Gita
          Inlägg 24-02-2008, 08:46
          Länk hit: #92

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

Max 15 min försent och aldrig någonsin för tidigt är min åsikt.
          Gita

Citera
          herkules
          Inlägg 24-02-2008, 08:54
          Länk hit: #93

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Myosotis @ 24-02-2008, 00:44) *

jag skulle gå ett varv runt kvarteret för att komma prick den tid som är utsatt. det finns alltid något att göra, ta bort pappret från blommorna och slänga det t ex.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 24-02-2008, 10:02
          Länk hit: #94

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Gita @ 24-02-2008, 09:46) *
          Max 15 min försent och aldrig någonsin för tidigt är min åsikt.
          Gita

Precis! tummenupp.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Berith
          Inlägg 24-02-2008, 10:10
          Länk hit: #95

Medlem

"15 minuter försent" - visar ju klart och tydligt att man är medveten om att det är försent! Annars skulle det väl inte stå försent...? smile.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 24-02-2008, 10:13
          Länk hit: #96

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Berith @ 24-02-2008, 11:10) *
          "15 minuter försent" - visar ju klart och tydligt att man är medveten om att det är försent! Annars skulle det väl inte stå försent...? smile.gif

OK, efter avtalad tid, om det ska vara paa det viset.....

Vid Medelhavet saa foervaentas man vara typ minst en timme sen...... naughty.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Berith
          Inlägg 24-02-2008, 10:21
          Länk hit: #97

Medlem

CITAT (aq42 @ 24-02-2008, 10:13) *
          OK, efter avtalad tid, om det ska vara paa det viset.....

Vid Medelhavet saa foervaentas man vara typ minst en timme sen...... naughty.gif

slap.gif

--------------------

Citera
          rahmat2
          Inlägg 24-02-2008, 10:21
          Länk hit: #98

Gäster

Trots att jag inte är lika gammal som din gode vän,tycker jag som han. I detta fall kvart i sex fram till kvart över sex går det bra för mig. Men helst prick 18:00.
          Rahmat

Redigerat av rahmat2: 24-02-2008, 10:24

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 24-02-2008, 10:36
          Länk hit: #99

Medlem

Tycker det här var intressant ! Vad säger de som " kan " det här d v s någon bok om etikettsregler ? flirting.gif

Oavsett vad som står i en sådan bok är väl det viktigaste iaf att vi trivs ihop med våra vänner , eller hur ?

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 24-02-2008, 10:40
          Länk hit: #100

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Anki

Jag håller med dig Anki. Jag tycker att det är höjden av oartighet att komma en halvtimme efter utsatt tid till en middagsbjudning. Då ska man ha en väldigt bra ursäkt. "Fint folk kommer alltid sent" sa man förr och det kanske var det samma som "akademikerkvarten" men det trodde jag var avskaffat. Jag känner människor som alltid är otroligt sena till bjudningar och dessa får man säga åt särskilt vilken tid det är som gäller eller bjuda dom en halvtimme tidigare.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera

8 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-07-2025, 14:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon