Vi har ett päronträd vid vår altan som antagligen har päronrost. Fruktkarten ramlar av innan de hinner mogna och bladen är missfärgade (brunprickiga) och "skrynkliga". Trädet blommar så vackert på våren så därför känns det jättesynd att trädet blir så risigt och fult på sommaren. Det skulle också varit skoj att få egna päron från vår nya (vi är nyinflyttade) trädgård. Men jag tror dessvärre att jag kommer att ta bort trädet efter att jag njutit av dess vackra blomning en sista gång. Eller går det att rädda tro? I dess ställe skulle jag annars vilja plantera ett nytt träd. Det kommer att stå i ett varmt och skyddat söderläge intill altanen och buskrosorna Mme Plantier. Jag har inte riktigt hunnit lära känna jordmånen ännu men jag tror att den är ganska sandig. Nu skulle jag gärna vilja ha tips på ett vackert träd att plantera i päronträdets ställe. Det ska helst vara relativt snabbväxande, blommande och inte högre än ca. 4-5 meter. Har funderat lite på en apel eller magnolia. Bor i Stockholm.
|