Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Och vad kostar inte detta
          mamamaggan
          Inlägg 15-02-2008, 23:01
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (aq42 @ 15-02-2008, 22:56) *
          Om vi tillåter fusk i socialförsäkringssytemen så fuskar vi bort hela systemet!

Samtidigt så är alliansen väldigt fokuserad på att lägga bördor på de små i samhället medan de priviligerade får stora skattelättnader.

Dags för Robin Hood kanske ?

Visst känns det så. Den som oskyldigt drabbas t ex av arbetslöshet får skylla sig själv verkar det som.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Farbror Blå
          Inlägg 15-02-2008, 23:02
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 3 471
          Medlem nr: 6 573

Allt fuskande med VAB, a-kassa, sjukförsäkringar mm kostade oss inte miljoner, utan ett antal MILJARDER!

Sen kan man alltid sitta å gnälla om "kontrollsamhälle" "storebror ser dej" å "typiskt att vi gräsrötter..."

EN fråga :

Finns det NÅGOT argument för att INTE kontrollera och stävja ALLT slags fusk?

Låter som när nån kör fast i en fartkontroll och svär åt polisen : "ni ska jaga tjuvar och mördare, inte vanliga, hederliga medborgare"
          när just sagda medborgare kört i sjuttio vid en skola...

--------------------

Citera
          Anma
          Inlägg 15-02-2008, 23:04
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Kathy @ 15-02-2008, 22:59) *
          Ja, svenska folket gjorde sitt val i folkomröstningen.
          Ja, precis.

Exakt.

Vissa saker denna regering gör är bra, men i det stora hela gjorde svenska folket fel val. Enligt mig då.
          Förhoppningsvis blir det i längden bättre för oss som verkligen är berättigade att andas utan att vara rädd för att vi blir utslängda till arbetslivet fast vi ej har arbetsförmåga.

Tillägg
          Berättigade till bidragen i socialförsäkringen alltså.

Redigerat av Anma: 15-02-2008, 23:06

Citera
          Kathy
          Inlägg 15-02-2008, 23:07
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem nr: 4 848

CITAT (Farbror Blå @ 15-02-2008, 23:02) *
          Allt fuskande med VAB, a-kassa, sjukförsäkringar mm kostade oss inte miljoner, utan ett antal MILJARDER!

Sen kan man alltid sitta å gnälla om "kontrollsamhälle" "storebror ser dej" å "typiskt att vi gräsrötter..."

EN fråga :

Låter som när nån kör fast i en fartkontroll och svär åt polisen : "ni ska jaga tjuvar och mördare, inte vanliga, hederliga medborgare"

Just precis så.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 15-02-2008, 23:12
          Länk hit: #25

Medlem

CITAT (Anma @ 15-02-2008, 23:04) *
          Exakt.

Tillägg
          Berättigade till bidragen i socialförsäkringen alltså.

Som inte är några bidrag utan en försäkring som träder i kraft när man t ex råkar bli sjuk.

Som sagt , om man tog itu med allt fusk på skarpen så vore det bra. Folk gör bara som en del politiker d v s fuskar till sig några hundringar eller tusenlappar här och där.

En del nya påfund är också som upplaggda för att fuska t ex hushållsnära tjänster. Vem ska kolla att det var städning som utfördes och inte något annat som inte räknas som en hushållsnära tjänst ?

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Anma
          Inlägg 15-02-2008, 23:17
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (mamamaggan @ 15-02-2008, 23:12) *
          Som inte är några bidrag utan en försäkring som träder i kraft när man t ex råkar bli sjuk.
          /.../

Tack, letade efter det rätta ordet men hittade det inte. blush.gif

Själv har man ju fått en och annan känga för att min skada råkar vara arbetsskada och jag får ut samma summa pengar idag som jag gjore när jag jobbade.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 15-02-2008, 23:27
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (Anma @ 15-02-2008, 23:17) *
          Tack, letade efter det rätta ordet men hittade det inte. blush.gif

Själv har man ju fått en och annan känga för att min skada råkar vara arbetsskada och jag får ut samma summa pengar idag som jag gjore när jag jobbade.

Samma här , fast jag får inte full kompensation , strider med det ansvariga försäkringsbolaget fortfarande snart 7 år efter olyckan.

Nu hamnade vi utanför ämnet.

Den som fuskar får ju räkna med att h*n kan åka dit förr eller senare fast det verkar som en del alltid klarar sig fast de fuskar rejält. Tycker som sagt var att det inte är konstigt att man inför intyg för Vab eftersom man vet att det är det största fusket mot FK .

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Cacki
          Inlägg 16-02-2008, 00:08
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

Jag kan inte heller se att det skulle vara så förfärligt att man vill ha in intyg vid Vab. Om det nu fuskas så mycket som man påstår så är väl det här bland det enklaste att kunna kontrollera. Värre att kunna avgöra vem som är för frisk för att få vara sjuk eller vem som borde vara tvungen att rycka upp sin familj med rötterna för att flytta eftersomt man inte får tacka nej till något jobb. Har man rent mjöl i påsen borde väl det här inte vara några bekymmer. Fylla i en blankett och få den påskriven borde väl ändå de flesta klara av.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Elisabeth G
          Inlägg 16-02-2008, 00:59
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 116
          Medlem nr: 4 285

CITAT (Netha @ 15-02-2008, 22:28) *
          Ja men om du tänker efter så har det ju i alla år pratats om ekonomiska brottslingar/fifflare där det handlar om miljarder ...
          dem hör man inte mycket om sedan regimskiftet.
          Inte handlar det där om några hundra/tusenlappar.

De har ekobrottsmyndigheten högprioritet på.

CITAT (Netha @ 15-02-2008, 22:14) *
          vab-dagar ...
          Regeringen vill skärpa kontrollen av föräldrar som är hemma för vård av sjukt barn. Från i sommar krävs ett intyg från skola eller förskola för att de ska få pengar.

Åh herreje så man kollar vanliga dödliga.
          Tror faktiskt att pappershanteringen kommer att kosta mer än man får in.
          Skulle det inte ge större klirr i statskassan om man la mer krut på att jaga de stora ekonomiska brottslingarna som fifflar för miljarder/år

Sila mygg och svälja kameler .. tycker jag passar här ...
          som just idag har fyra barnbarn som stannat hemma i en hel vecka pga feber och hosta och föräldrarna så klart har tagit vab-dagar.

Trist att det ska behövas men tydligen är det så. Att det skulle kosta något nämnvärt att göra den här kontrollen tror jag inte. Rimligtvis håller man redan nu koll på vilka barn som är på dagis och inte. Att fylla i en lapp om att Putte varit hemma dag si och så kan inte medföra något större besvär. Inte heller för Försäkringskassan att kolla att lappen finns innan man betalar ut pengarna.

Citera
          LadyG
          Inlägg 16-02-2008, 10:54
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Varför har vi öht så många olika myndigheter när vi lika gärna kunde bunta ihop alltihop till en enda Individomsorg eller något sådant. det jag menar är nu att t ex AF, CSN, FK och Kommunens socialtjänst måste skyffla papper sins emellan i allt för hög utsträckning och individer kan falla emellan - det händer titt som tätt.

Slå ihop allt som har med försäkring (statlig & kommunal), omsorg, bidrag, stöd och ersättningar till en enda myndighet. På det viser blir det dessutom såvrare att kvittera ut bidrag och ersättningar från två olika håll när de kanske egentligen inte skulle ha något alls för att de jobbar också?

Fast nu har ju myndigheterna pinkat revir så det lär ju aldrig hända.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Netha
          Inlägg 16-02-2008, 12:07
          Länk hit: #31

Gäster

Visst är det hemskt att det fuskas, men att fusket med vab-dagar skulle vara så stort som nu påstås
          det tror jag inte. Det har ju också tidigare visats att gjorda uppskattningar av sjukpenningfusk var grovt överdrivna.

Den som vill fuska kommer också framledes att kunna göra det, kryphål och metoder hittas alltid av den som letar
          det ser man när det gäller fusk överlag.
          Vad blir nästa steg ... Ha kontrollanter som åker hem till resp vabbare och kollar om det verkligen är barnet
          som är sjuk .. eller om föräldern själv är sjuk och vabbar för att slippa karensdag.
          Det sker tydligen också, hörde jag nämnas i radio.

Visst kommer det att kosta i både tid och pengar, allt papper som ska skickas fram o tillbaka.
          Tid från förskollärare som de annars hade ägnat barnen.
          Har på teve hört flera förskolelärare säga att de inte vill ha detta system.

Lady G ... Bra tanke, men som du säger ... det kommer nog aldrig hända.

Citera
          Magdis
          Inlägg 16-02-2008, 12:28
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

CITAT (Netha @ 16-02-2008, 12:07) *
          Visst kommer det att kosta i både tid och pengar, allt papper som ska skickas fram o tillbaka.
          Tid från förskollärare som de annars hade ägnat barnen.
          Har på teve hört flera förskolelärare säga att de inte vill ha detta system.

Har också hört det. Varenda dag är det ju flera barn som är hemma från dagis och är sjuka. Det blir mycket pappersarbete för förskollärarna det.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 16-02-2008, 12:42
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (Magdis @ 16-02-2008, 12:28) *
          Har också hört det. Varenda dag är det ju flera barn som är hemma från dagis och är sjuka. Det blir mycket pappersarbete för förskollärarna det.

Det jag hörde var inte att de klagade på pappersarbetet utan på att deras relation till föräldrarna skulle skadas. Det tycker jag tyder på att de vet om att det fuskas och att de är oroliga att föräldarna ska bli " otrevliga " mot dem.

Pappersarbetet är väl redan gjort när de redan i dag skriver ner vilka barn som är där eller inte? Ser inte att det är fel att få tag på de som fuskar , de förstör ju för alla andra.

Redigerat av mamamaggan: 16-02-2008, 12:43

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 16-02-2008, 13:08
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Jag tycker det är helt rätt att försöka få bort fusket. Tyvärr kommer dom säkert på andra sätt att sko sig på andras bekostnad. Jag har väldigt svårt för människor som för egen vinning alltid ska kringgå de regler som gäller utan att tänka på att det sker på andras bekostnad.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Netha
          Inlägg 16-02-2008, 13:29
          Länk hit: #35

Gäster

CITAT (mamamaggan @ 16-02-2008, 12:42) *
          Det jag hörde var inte att de klagade på pappersarbetet utan på att deras relation till föräldrarna skulle skadas. Det tycker jag tyder på att de vet om att det fuskas och att de är oroliga att föräldarna ska bli " otrevliga " mot dem.

Pappersarbetet är väl redan gjort när de redan i dag skriver ner vilka barn som är där eller inte? Ser inte att det är fel att få tag på de som fuskar , de förstör ju för alla andra.

Förskollärare som jag hört o sett på teve har talat om tid som
          tas från barnen och att de inte vill ha mer pappersarbete.

Och nej, pappersarbetet är inte redan gjort.
          Nu ska föräldern komma med ett papper som förskolelärarn skriver på och intygar att barnet inte vistats på förskolan
          de dagar som föräldern begär vab-ers för. Det pappret ska föräldern sedam lämna in/skicka till FK.

Vad jag förstod så håller man nu på att hitta ett system så smidigt som möjl.
          Ev ska man kunna hitta och skriva ut blanketten från nätet.

Nog tycker jag att det innebär stora extrakostnader och onödigt pappersslöseri.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 16-02-2008, 13:46
          Länk hit: #36

Medlem

Jo men om man kan fixa det via datorn så kan inte jag se att det tar mer tid än det redan gör. När man ändå skriver in de uppgifter som man redan gör i dag så borde det gå att ordna att man rapporterar direkt till FK.

Den personal som jag såg uttala sig sa just så , att det skulle skada relationen till föräldrarna . Kankse var på regionala nyheterna då ?

Men visst måste du väl hålla med om att de som fuskar ska sättas åt , oavsett vilka och med vad de fuskar ? Om det nu fuskas för miljoner/miljarder så är det säkert värt varenda krona man ev lägger ut för att få tag på dem? Att fuska med sådant här är väl lika allvarligt som att fuska med t ex skatt för fler hundra tusen ?

Många fuskare för kanske en tusenlapp kan ju bli lika stora summor en som fuskar med hundra tusen i skatt.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Netha
          Inlägg 16-02-2008, 13:54
          Länk hit: #37

Gäster

Det var menat att man skulle skriva ut blanketten från nätet. Därför reagerade jag på just pappersslöseriet.
          Om det gick att ordna så förskolan kunde ge sitt godkännande via nätet så skulle mycket sparas.
          Både papper och tid.

Så klart håller jag med om att fuskare ska stoppas. Kan öht inte förstå att någon förälder gör sånt. Trist! sad.gif

Redigerat av Netha: 16-02-2008, 13:56

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 16-02-2008, 14:04
          Länk hit: #38

Medlem

Nej man har ju svårt att förstå varför man ska fuska men jag tror att det sprider sig uppifrån och ner i samhället. Rätt som det är kommer det ju rapporter om att t ex höga politiker fuskar , ibland bara med några hundralappar. Konstigt tycker jag , de har ju bra betalt redan .

Vet att det fuskas med föräldraledigheten , finns pappor som tar ut pengarna samtidigt som de jobbar svart och låter någon annan ta hand om barnet. De borde tänka på att de förstör för andra, alla kan ju bli misstänkta vilket inte är så kul.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Myosotis
          Inlägg 16-02-2008, 15:40
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Farbror Blå @ 15-02-2008, 23:02) *

EN fråga :

Klart man ska göra nåt åt att folk fuskar. Men jag tycker fortfarande inte om hur regeringen hackar på de svaga.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 16-02-2008, 15:49
          Länk hit: #40

Medlem

CITAT (Myosotis @ 16-02-2008, 15:40) *
          Klart man ska göra nåt åt att folk fuskar. Men jag tycker fortfarande inte om hur regeringen hackar på de svaga.

Det kan jag hålla med om fullt ut!

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-01-2026, 06:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon