| |
|
  |
Och vad kostar inte detta |
|
|
|
|
16-02-2008, 17:00
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
CITAT (Myosotis @ 16-02-2008, 15:40)  Klart man ska göra nåt åt att folk fuskar. Men jag tycker fortfarande inte om hur regeringen hackar på de svaga. Där håller jag också absolut med. Men däremot tycker jag inte att vab-fuskare har något med "de svaga" att göra. Småbarnsföräldrar hör absolut inte till kategorin svaga. Tvärtom! Kanske inte de penningsstinnaste men jag vågar nog påstå att de tillhör de fysiskt starkaste. Därför tycker jag att denna slags "fusk" är värre än annat, som ingen kunnat undgå att höra talas om, och som man redan förfasat sej över. Kanske t o m är det hög tid att man också reder ut sanningshalten i hur mycket vab-fusk som verkligen förekommer. Nästa kategori som hamnar under luppen borde förhoppningsvis de som befinner sej ännu ett trappsteg högre upp, räknat från de svagaste samhällsmedborgarna, om det finns någon som helst system i fuskarjakten. Ska bli kul att se om den teorin stämmer ifall man nu inte hittar vad man trodde. Eller kanske vår kära regering väljer att bromsa upp drevhundarna om det börjar osa hett om egna öronen? Sedan vad berörda yrkeskategorier säger om vad de tycker om intygsinförandet tycker jag att man ska ta med en nypa salt. Ingen vill väl få fler arbetsuppgifter lagda på sitt bord frivilligt eller? Det är ju enkelt att bara räkna på vad kalaset skulle kosta. Skulle det löna sej att anställa administratörer på fk som tar hand om intygen? Jag tror det, om nu siffrorna stämmer om vad det ev fusket påstås kosta samhället. Skulle det bli verkligen bli så märkbart mycket merjobb för förskolorna? Jag tror faktiskt inte det. Att det fuskas med vab en del, det vet jag. Det jag själv sett med egna ögon är just det med att "skylla på barnen" när man själv är sjuk. Det är inte ok, så fram med dem i ljuset bara! Och har man som sagt rent mjöl i påsen så kan man ju trösta sej med att det inte tar så många minuter att fylla i en blankett. Det kan man ju passa på att göra medan det sjuka barnet tar sej en tupplur.
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
|
16-02-2008, 18:35
|
Medlem
Antal inlägg: 116
Medlem nr: 4 285

|
CITAT (LadyG @ 16-02-2008, 10:54)  Varför har vi öht så många olika myndigheter när vi lika gärna kunde bunta ihop alltihop till en enda Individomsorg eller något sådant. det jag menar är nu att t ex AF, CSN, FK och Kommunens socialtjänst måste skyffla papper sins emellan i allt för hög utsträckning och individer kan falla emellan - det händer titt som tätt.
Slå ihop allt som har med försäkring (statlig & kommunal), omsorg, bidrag, stöd och ersättningar till en enda myndighet. På det viser blir det dessutom såvrare att kvittera ut bidrag och ersättningar från två olika håll när de kanske egentligen inte skulle ha något alls för att de jobbar också?
Fast nu har ju myndigheterna pinkat revir så det lär ju aldrig hända. Bra idé och det är inte alls otroligt att det kan bli så på sikt. Bestämmer sig politikerna har myndigheterna inget att sätta emot. Se bara på att det nog blir en enda diskrimineringsmyndighet i stället för flera olika.
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
16-02-2008, 18:48
|
Gäster

|
CITAT (LadyG @ 16-02-2008, 10:54)  Varför har vi öht så många olika myndigheter när vi lika gärna kunde bunta ihop alltihop till en enda Individomsorg eller något sådant. det jag menar är nu att t ex AF, CSN, FK och Kommunens socialtjänst måste skyffla papper sins emellan i allt för hög utsträckning och individer kan falla emellan - det händer titt som tätt.
Slå ihop allt som har med försäkring (statlig & kommunal), omsorg, bidrag, stöd och ersättningar till en enda myndighet. På det viser blir det dessutom såvrare att kvittera ut bidrag och ersättningar från två olika håll när de kanske egentligen inte skulle ha något alls för att de jobbar också?
Fast nu har ju myndigheterna pinkat revir så det lär ju aldrig hända. Javisst, vid första anblicken verkar det vara det klokaste och mest rationella att göra för att för alltid få slut på fusket. Och visst..revirpinkeriet existerar men är nog inte den avgörande faktorn. Olika myndigheter styrs av olika lagstiftningar och visst, det är ett möjligt om än mödosamt arbete att ta itu med att förändra rådande lagstiftning för samtliga inblandade myndigheter. Det avgörande skälet till att detta aldrig kommit på tal är den enskilde individens integritet. FK har som underlag för sina beslut människors sjukdomshistoria. Inte särskilt trevligt om jag som arbetssökande has AF får beskedet att jag aldrig kan få denhär anställningen eftersom...... CSN avslår min ansökan pga att jag lider av en obotlig sjukdom.. I socialtjänstens akter står att jag för fem år sedan vistats på behandlingshem pga narkotikaproblem.. Vi skall värna om vårt välfärdssamhälle och vi får nog finna oss i att det alltid kommer att finnas individer som vill utnyttja systemet, det är priset för välfärden. Själv tror jag att fusket är försumbart men skall stävjas där det är möjligt utan att skada andra.
|
|
|
|
|
|
|
|
16-02-2008, 20:38
|

Medlem
Antal inlägg: 4 016
Medlem nr: 10 798

|
Det som egentligen retar mig mest är att det blir ytterligare ett krångligt papper hos fk. Redan idag tycker jag det är idiotiskt att man inte kan lämna in alla uppgifter via nätet, jag menar, blanketten borde ju inte vara några bekymmer att fylla i, och ett läkarintyg borde man kunna scanna in och mejla. Samtidigt drar FK ner på servicen och försöker utöka den nätbaserade verksamheten. Anmälan och begäran om tillfällig föräldrapenning fungerar numer riktigt bra, och pengarna kommer inom rimlig tid, ibland tom riktigt fort. Nu blir det ju en återgång till en pappersblankett, som ska (förmodligen) skickas från FK, fyllas i av förälder, sedan dagis, och sedan skickas tillbaks igen, för man kan ju inte bara gå in på FK och lämna den, för de har ju inte öppet så ofta, och på vissa ställen inte alls. Jag befarar att det blir både krångligare och längre handläggningstid. Redan nu måste man fylla i namn och telefonnummer till förskolan när man begär TFP, vill FK kolla är det väl bara att ringa, eller hur?
Jag har full förståelse för att man vill stävja fusk, men varför krångla till det?
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
|
|
|
Netha
|
21-02-2008, 22:45
|
Gäster

|
Så fick vi idag höra att siffrorna nog är ordentligt saltade. Och då är det ju också som det brukar vara när regeringen kommer med sina domedagssiffror. Siffrorna som regeringen använder sig av är hämtade från en studie gjord av IFAU, Institutet för Arbetsmarknadspolitisk Utvärdering. Försäkringskassan har tidigare uppskattat fusket till mellan 6 och 10 procent, men genom att använda en ny undersökningsmetod kom IFAU fram till drygt 22 procent. Men nu sågar alltså forskarna institutets metod. - De tillämpar en metod som de kallar informationsmetoden, men egentligen är det en skrämselmetod, säger Sten Johansson, vid institutet för social forskning.Länk till sidan
|
|
|
|
|
|
|
|
21-02-2008, 22:50
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
Jag kan fortfarande inte riktigt smälta detta med att folk skulle fuska så utstuderat att de anmäler VAB och sedan går och jobbar.  Jag hade kunnat fatta om det vore så att folk tabbade sig, t.ex var hemma med sjukt barn och tog ut det som komp på jobbet utan att tänka på att de då egentligen får både lön och ersättning från FK.
|
|
|
|
|
|
|
|
21-02-2008, 22:53
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Ja jag såg det på TV för en stund sedan. Man har ju länge försökt slå i oss att alla som har med FK att göra fuskar. Nu ville väl den nya regeringen visa på handlingskraft . Såg också att ministern inte ville ta till sig kritiken angående undersökningsmetoden.
Visst finns det de som fuskar och jag gillar inte fusk så de kan gott skriva på ett intyg men att försöka skrämma folk till att inte ta till vara de rättigheter de har är för dj*ligt.
Redigerat av mamamaggan: 21-02-2008, 23:53
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
|
|
|
22-02-2008, 12:22
|

Medlem
Antal inlägg: 1 550
Medlem nr: 4 889

|
Magdis, är inte detta ett lysande exempel för tråden om tankspriddhet här i forumets småprat?
"Jag hade kunnat fatta om det vore så att folk tabbade sig, t.ex var hemma med sjukt barn och tog ut det som komp på jobbet utan att tänka på att de då egentligen får både lön och ersättning från FK."
Om det finns lika många som glömmer att begära ersättning från FK så jämnar det ju ut sig. Men så är det kanske inte.
--------------------
Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material
|
|
|
|
|
|
|
|
22-02-2008, 12:24
|
Medlem

|
CITAT (Fågelvägen @ 22-02-2008, 12:22)  Magdis, är inte detta ett lysande exempel för tråden om tankspriddhet här i forumets småprat?
"Jag hade kunnat fatta om det vore så att folk tabbade sig, t.ex var hemma med sjukt barn och tog ut det som komp på jobbet utan att tänka på att de då egentligen får både lön och ersättning från FK."
Om det finns lika många som glömmer att begära ersättning från FK så jämnar det ju ut sig. Men så är det kanske inte. Jag är en sån som skulle kunna glömma att ta ut ersättning eller tycka att jag lika gärna kan vara hemma utan den. Men det är nog inte så många som glömmer åt det hållet skulle jag tro.
|
|
|
|
|
|
|
|
22-02-2008, 12:34
|

Medlem
Antal inlägg: 5 855
Medlem nr: 3 584

|
CITAT (Magdis @ 21-02-2008, 23:50)  Jag kan fortfarande inte riktigt smälta detta med att folk skulle fuska så utstuderat att de anmäler VAB och sedan går och jobbar.  Jag hade kunnat fatta om det vore så att folk tabbade sig, t.ex var hemma med sjukt barn och tog ut det som komp på jobbet utan att tänka på att de då egentligen får både lön och ersättning från FK. Magdis, tyvärr är inte alla lika ärliga som du. Det finns många som anmäler VAB och som jobbar samtidigt. Det finns även de som anmäler VAB till sin arbetsgivare när det egentligen är de själva som är sjuka. Det blir billigare så. Jag tycker det är jättebra att man försöker stävja detta. Som några andra säger här i tråden: Vad har de som fuskar med VAB med svaga i samhället att göra?? Och även om man är svag - är det OK att fuska då? Fusket gör ju att andra behövande inte får lika stor ersättning som de skulle kunnat få. Bara för att det finns större bovar i samhället som förskingrar miljonsummor - ska vi då godtaga att andra "bara" stjäl några tusenlappar om året? Är det OK att börja snatta också? I det här läget säger jag: Lycka till Försäkringskassan! Hoppas att ni kan sätta åt de som fuskar och roffar åt sig pengar som de inte är behöriga till. Ps. Krångel med hantering av intyg? Hallå, hur svårt är det egentligen? Med dagens hjälpmedel tar det ingen tid alls.
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
22-02-2008, 14:01
|
Medlem
Antal inlägg: 758
Medlem nr: 4 450

|
CITAT (Magdis @ 15-02-2008, 22:31)  För mig är det helt ofattbart att folk ens kan komma på tanken att vabba och jobba på samma gång....VARFÖR??  Varför - ekonomiskt fördelaktigt så länge det funkar, förmodar jag!!
|
|
|
|
|
|
|
|
22-02-2008, 15:03
|
Medlem

|
CITAT (gunvor @ 22-02-2008, 14:01)  Varför - ekonomiskt fördelaktigt så länge det funkar, förmodar jag!! Ja säkert, men hur kan man komma på en sån idé menar jag. Vaknar man bara en dag och tänker helt plötsligt att idag ska jag ringa och anmäla mig för vård av sjukt barn och så går jag till jobbet som vanligt sen. Lika främmande för mig som att komma på att jag ska stjäla en bil eller nåt.
|
|
|
|
|
|
|
|
22-02-2008, 16:30
|
Medlem
Antal inlägg: 89
Medlem nr: 1 336

|
Håller fullständigt med Dig, Slå ihop allt, Sen köper Myndigheten t.ex. sjukvård från sjukhuset och man kommer ut i arbete med en gång. I dag kan vissa få gå hemma och vänta på operation i 7 år, vem betalar det, sen dessutom lidandet. Tänk om man körde in sin Volvo på verkstan och de sa att det 7 år innan den blev lagad?????????? CITAT (LadyG @ 16-02-2008, 10:54)  Varför har vi öht så många olika myndigheter när vi lika gärna kunde bunta ihop alltihop till en enda Individomsorg eller något sådant. det jag menar är nu att t ex AF, CSN, FK och Kommunens socialtjänst måste skyffla papper sins emellan i allt för hög utsträckning och individer kan falla emellan - det händer titt som tätt.
Fast nu har ju myndigheterna pinkat revir så det lär ju aldrig hända.
|
|
|
|
|
|
|
|
22-02-2008, 18:16
|
Medlem

|
CITAT (Trädgårdsmästarn @ 22-02-2008, 16:30)  Håller fullständigt med Dig, Slå ihop allt, Sen köper Myndigheten t.ex. sjukvård från sjukhuset och man kommer ut i arbete med en gång. I dag kan vissa få gå hemma och vänta på operation i 7 år, vem betalar det, sen dessutom lidandet. Tänk om man körde in sin Volvo på verkstan och de sa att det 7 år innan den blev lagad?????????? Det är fullkomligt vansinne som det är idag ! Gick själv sjukskriven och väntade på operation minst ett år innan varje , gjorde tre totalt . Kontakade FK och undrade om inte de kunde hjälpa till på något sätt för ju snabbare jag blev opererad ju snabbare kunde jag ha kommit tillbaka till jobbet. MEn det kunde de inte . Eller min man där man låter honom gå sjukskriven månad efter månad utan att ta mer avancerade prover för att de kostar för mycket ! Idiotiskt !
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
|
|
rahmat2
|
22-02-2008, 22:06
|
Gäster

|
Det pratas så mycket om att folk fuskar. Några ministrar har avgått under det senaste året på grund av avslöjad fusk. Om vi delar de antal fuskande ministrarna på hela antal ministrar i regeringen, får vi ett resultat som är högre än vad det påstås antal vanliga fuskare. har jag fel? Rahmat
|
|
|
|
|
|
|
Netha
|
22-02-2008, 22:19
|
Gäster

|
Noll fusk ska tolereras! Men det jag retar mig på, är att det slås på så stort just när det gäller fusk med sjukpengar och vab. Siffrorna överdrivs nåt så otroligt, och minister konfronteras ang undersöknings och beräkningsmetod hon får fråga varför de valt att använda den som mer än dubblar procenttalet på antal fuskare.
Minns inte exakt vad hon sa, men det var typ ... vi tror på den.
Det är många som tar ut inarbetad tid el semesterdagar när barnen är sjuka. Är man inte högavlönad så förlorar man alldeles för mycket och väljer då att inte anmäla vab.
|
|
|
|
|
|
|
|
22-02-2008, 22:41
|
Medlem

|
Att det pratas så mycket om fusk när det gäller FK hänger , som jag skrev förut , ihop med den klappjakt som påbörjades för några år sedan på alla som får pengar via FK. Det har blivit någon sorts dimridå för de som fuskar rejält . Om man slår på stora trumman för det här så är det ingen som kollar , eller bryr sig om , annat fusk.
Nu tror jag precis som andra här att det inte fuskas så mycket som regeringen påstår. Man har bara piskat upp stämningen kring det här så till den milda grad att de som inte vill betala sin försäkringspremie = skatt ska få vatten på sin kvarn.
Det är väl ett led i den allmänna nedrustningen av välfärden = skyddsnätet åt de svaga. Det verkar som om vi ska få ett samhälle där endast de som redan har skall varda givet och de som blir sjuka, råkar ut för olyckor , har sjuka barn eller blir arbetslösa ska skylla sig själva och slås ut så totalt att de utplånas . Vad ska vi med dem till , de tillför ju ingenting , alltså har de inget existenbeättingande tycks det mig som om man resonerar!
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
|
|
Netha
|
22-02-2008, 22:59
|
Gäster

|
Helt OT men jag berättar det ändå. Vaknade i morse och fick som en blixtsändning till hjärnan. AGS!!! Herreje ... dotter som varit sjukskriven i mer än ett år borde väl vara berättigad till ersättning. Ringde och frågade ... Javisst. Hon ska bara fylla i blanketten och skicka kopior på arbetsgivar och sjukintyg så får hon ers.
Man undrar ... varför upplyser inte arbetsgivaren om denna försäkring som de ju betalar för sina anställda?
|
|
|
|
|
|
|
rahmat2
|
22-02-2008, 23:02
|
Gäster

|
CITAT (mamamaggan @ 22-02-2008, 22:41)  ....Det är väl ett led i den allmänna nedrustningen av välfärden = skyddsnätet åt de svaga. Det verkar som om vi ska få ett samhälle där endast de som redan har skall varda givet och de som blir sjuka, råkar ut för olyckor , har sjuka barn eller blir arbetslösa ska skylla sig själva och slås ut så totalt att de utplånas . Vad ska vi med dem till , de tillför ju ingenting , alltså har de inget existenbeättingande tycks det mig som om man resonerar! Det är exakt så de resonerar! Rahmat
|
|
|
|
|
|
|
Netha
|
22-02-2008, 23:14
|
Gäster

|
CITAT (rahmat2 @ 22-02-2008, 23:02)  Det är exakt så de resonerar! Rahmat Det kan jag hålla med om.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|