Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Utblommade orchidéer
          Hårboll
          Inlägg 31-08-2008, 01:01
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 38
          Medlem nr: 11 074

Jag skulle oxå vilja passa på att ställa en fråga när det nu finns en sån bra tråd smile.gif

Jag har en phalaenopsis och en dendrobium phalaenopsis som blommade över nån gång i våras. Stänglarna torkade ner på båda så jag klippte av dom. Jag har vattnat lite när det verkat behövas och gett näring då och då. Dendrobiumen har fått en ny bulb (heter det va?) och phalaenopsisen har fått två nya blad.

Nu skulle jag bli lycklig om jag fick dom att blomma igen. Tidigare i denna tråd stod ju att man ska sätta dom runt 15 grader och att ljuset inte är viktigt. Betyder det att dom kan stå i totalt mörker? Enda stället där jag har dom temperaturerna är i garaget och förrådet och där finns inte minsta lilla fönster. Eller finns det nåt annat sätt? Är det kört att få dom blomma om om man har dom i rumstemperatur? Det vore så roligt att få dom blomma om.

--------------------
          Mvh Hårboll

"Omnia mirari etiam tritissima" -Linné

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 31-08-2008, 07:03
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Mina brudorchidéer doppar jag i vatten en gång i veckan och tillför gödsel var sjätte vecka ungefär. De står i fönstren, som tyvär är i söder, och blommar minst två gånger om året, dvs. nästan oavbrutet. Även andra orchidéer blommar om, ibland mindre flitigt, trots denna minimala och enkla skötsel.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 31-08-2008, 09:12
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

CITAT (Hårboll @ 31-08-2008, 02:01) *
          Jag skulle oxå vilja passa på att ställa en fråga när det nu finns en sån bra tråd smile.gif

Jag har en phalaenopsis och en dendrobium phalaenopsis som blommade över nån gång i våras. Stänglarna torkade ner på båda så jag klippte av dom. Jag har vattnat lite när det verkat behövas och gett näring då och då. Dendrobiumen har fått en ny bulb (heter det va?) och phalaenopsisen har fått två nya blad.

Nu skulle jag bli lycklig om jag fick dom att blomma igen. Tidigare i denna tråd stod ju att man ska sätta dom runt 15 grader och att ljuset inte är viktigt. Betyder det att dom kan stå i totalt mörker? Enda stället där jag har dom temperaturerna är i garaget och förrådet och där finns inte minsta lilla fönster. Eller finns det nåt annat sätt? Är det kört att få dom blomma om om man har dom i rumstemperatur? Det vore så roligt att få dom blomma om.

Hej!
          Jag har oxå en Dendrobium Phalaenopsis som jag ställde ut i början på juli. Men så läste jag i min orkidébok att just den ska INTE ställas ut på sommaren, så då åkte den in igen! Jag tror att det är den orkidé som kräver mest värme. Det står i min bok att den härstammar från Norra Australien samt öarna som är norr om. Växer på ljusa och varma bergssidor. Där är det tydligen väldigt varmt dygnet runt...

Boken rekommenderar följande temperaturer:
          Sommar: Dag: upp till 30 grader. Natt: ca 20 grader.
          Vinter: Dag: ca 20 grader. Natt: Ej under 18 grader.

Riklig genomvattning under tillväxtperiod då bulber bildas. (måste torka upp emellan)
          Sedan när bulberna är färdigväxta, sparsamt. Endast så mycket att inte bulberna skrumpnar.

Placering: Så ljust som möjligt året om. Skydda mot stark sol.

Skillnad är det då med Dendrobium nobile som bör/måste ut på sommaren för att befrämja en riklig och tät blomning senare på vintern.

Mvh.

Citera
          Sofiia
          Inlägg 31-08-2008, 11:26
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 421
          Medlem nr: 12 286

Jag doppar mina en gång/vecka i svag näringslösning (sommartid), de som har större krukor doppar jag lite mer sällan. Vintertid doppar jag 1 gång var tionde dag och då har jag näring i vattnet varannan gång.

Jag har också en dendrobium phalaenopsis som har fått 3 nya bulber sedan senaste blomning. Nu har den skjutit en stängel på en av de nyaste bulberna. Den får alltid stå 15-20 min i badet.

Själv skulle jag inte experimentera med att sätta dem i totalmörker eller sänkt temperatur. för det är inget som är naturligt eller behövs för att de skall blomma om. En sak som kan vara bra att tänka på är att de orkidéer man köper ofta är tvingade till att blomma fast dom kanske egentligen är alltför unga för att blomma. Så då kan det ta en lång tid innan dom blir gammla nog att börja blomma om.

Miss-skötta orkidéer reagerar ofta med att blomma (för att göra ett sista försök att inte dö), så en blomning behöver ej tyda på en välmående planta.

--------------------
          "Omnia mirari etiam tritissima"

Citera
          DragonLady
          Inlägg 31-08-2008, 12:07
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 1 762
          Medlem nr: 6 663

Det skulle varit roligt om ni la in lite bilder på era orchidéer, speciellt de som är lite ovanligare än brudorchidéen.
          Jag ställer ut mina på balkongen på försommaren i skuggan o de flesta har nu nya stänglar tummenupp.gif

--------------------
          I mitt nästa liv skall jag vara en katt hos en snäll gammal dam!!

Citera
          Sofiia
          Inlägg 31-08-2008, 12:37
          Länk hit: #46

Medlem

CITAT (DragonLady @ 31-08-2008, 12:07) *
          Det skulle varit roligt om ni la in lite bilder på era orchidéer, speciellt de som är lite ovanligare än brudorchidéen.
          Jag ställer ut mina på balkongen på försommaren i skuggan o de flesta har nu nya stänglar tummenupp.gif

här kommer några av mina som jag hade bilder på datorn. Inga andra än phallar blommar tyvärr just nu.

Oncidium, blommar snällt varje höst och ibland även på våren. Blommar alltid på de nyaste bulberna, detta år har det kommit 3 stycken så det borde bli en mäktig blomning i höst!
          Bifogad fil  oncidium.jpg ( 233.29k ) Antal nedladdningar: 45

Dendrobium phalaenopsisens förra blomning. Har en stängel på gång just nu.
          Bifogad fil  dendro.jpg ( 157.99k ) Antal nedladdningar: 51

Min coelogyne fimbriata med stängel på gång. Köpt på våren och skall nu blomma första gången hos mig så jag ser fram emot att se blommorna som ska dofta gurka smile.gif
          Bifogad fil  fimbriata.jpg ( 190.67k ) Antal nedladdningar: 52

Detta är mammas Paphiopedilum Liemianum x Delenatii. Söt den med, fast jag har inte riktigt fattat tycke för paphar.
          Bifogad fil  delantii.jpg ( 138.53k ) Antal nedladdningar: 49

--------------------

Citera
          DragonLady
          Inlägg 31-08-2008, 13:10
          Länk hit: #47

Medlem

Jättefina tummenupp.gif
          Ser att du har problem med spinn på coelogyne fimbriatan.. har oxå det problemet på vintern, de har väl för torr luft inne....
          Ta gärna med själva bladverket också på plantan när ni fotar så man ser hela skönheten yes.gif
          Ska fota mina när de slår ut.. har två som jag inte vet namnen på, en ska blomma nu snart.
          Kanske nån här vet vad de heter? g.gif

--------------------

Citera
          Sofiia
          Inlägg 31-08-2008, 14:02
          Länk hit: #48

Medlem

nej coelogynen har inte spinn unsure.gif . den hade ullöss då jag köpte den, men inga spinn inte.

Ja lägg in bild bara så kanske någon kan ge nåt förslag! smile.gif

aa, om du menar det vita under bladen så är det provado som blivit kvar på bladen då jag behandlade den mot ullössen.

Redigerat av Sofiia: 31-08-2008, 14:06

--------------------

Citera
          Hårboll
          Inlägg 31-08-2008, 14:15
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 38
          Medlem nr: 11 074

Jag har inga ovanliga orkidéer men nu när ni andra lägger upp fina bilder blev jag sugen på att visa mitt senaste fynd. Den kostade 30 kr på ica för den såg lite taskig ut. Men det var ju bara att vattna den så blev den såhär fin smile.gif

Redigerat av Hårboll: 31-08-2008, 14:15
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  heldend.jpg ( 108.46k ) Antal nedladdningar: 58

--------------------
          Mvh Hårboll

"Omnia mirari etiam tritissima" -Linné

Citera
          DragonLady
          Inlägg 31-08-2008, 20:58
          Länk hit: #50

Medlem

Ja en sån är det kanske jag har, bladen är lika.. vad heter den?

--------------------

Citera
          Sofiia
          Inlägg 31-08-2008, 21:00
          Länk hit: #51

Medlem

Det är en dendrobium av phalaenopsis typ.

--------------------

Citera
          DragonLady
          Inlägg 01-09-2008, 17:08
          Länk hit: #52

Medlem

Ok. thanks.gif
          Här är min..
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Orchidé2.jpg ( 795k ) Antal nedladdningar: 58

--------------------

Citera
          DragonLady
          Inlägg 01-09-2008, 19:25
          Länk hit: #53

Medlem

Är det någon som vet vad detta är för sort?
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Orchidé1.jpg ( 659.08k ) Antal nedladdningar: 84

--------------------

Citera
          Sofiia
          Inlägg 01-09-2008, 19:35
          Länk hit: #54

Medlem

Det är också en dendrobium, men antagligen en dendrobium nobile hybrid (för jag tror inte dendrobium phalaenopsis får sådana keikin som din har). Kommer blommorna längs med bulben på den? Om de gör det är det en dendrobium nobile, kommer blommorna från en stängel från toppen på bulben (som på din första bild) så är det dendrobium phalaenopsis.

Nobile hybriderna vill vila på vintern och gärna stå ute sommartid. Medan dendrobium phalaenopsis liksom vanliga phalaenopsisar gärna står inne och inte behöver nån vila.

--------------------

Citera
          DragonLady
          Inlägg 01-09-2008, 20:53
          Länk hit: #55

Medlem

Jag kommer inte ihåg hur blommorna var, den har bara blommat en gång o det var när jag köpte den för 4-5 år sedan.
          Naturligtvis är det bäbisar på den.... varför slog det inte mig.. slap.gif g.gif giggle.gif har undrat varför den var så spretig whist.gif .. thanks.gif för att du väckte min slumrande hjärna rotfl.gif

--------------------

Citera
          Sofiia
          Inlägg 01-09-2008, 21:07
          Länk hit: #56

Medlem

biggrin.gif hehh.. ja dom kan du ta bort och plantera i egen kruka, rötter verkade ju den/dom ha iallafall smile.gif. Det är säkert en nobile om den inte blommat om (om du haft den inne och inte låtit den vila).
          Såhär står det om nobile på neovita:

"Denna art är en av de svalt växande Dendrobierna, och under hösten/vintern vill den ha ungefär 10 - 13 graders nattemperatur. Fram mot oktober - november, då bulberna är fullvuxna, skall man dra ner på vattningen ganska rejält och bara ge plantan så mycket vatten att dess bulber inte skrumpnar ihop. Att temperaturen är låg och vattningen liten uppmuntrar plantan att sätta blommor. Det är ju det vi vill, att dom blommar!"

Så försök med det så skall den säkert blomma om igen tummenupp.gif

--------------------

Citera
          DragonLady
          Inlägg 01-09-2008, 23:08
          Länk hit: #57

Medlem

giggle.gif Ja jag får väl sätta bäbisarna i egen kruka så blir ju plantan lite mindre vildvuxen.
          Sedan får den väl stå i ute rummet tills det blir för kallt o sedan inte vattna så mycket.

Någon av dessa som jag visat bild på tror jag var gula blommor på, men det återstår ju o se yes.gif thanks.gif så mycket för infon Sofiia.

--------------------

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 02-09-2008, 10:23
          Länk hit: #58

Medlem

CITAT (DragonLady @ 01-09-2008, 21:53) *
          Jag kommer inte ihåg hur blommorna var, den har bara blommat en gång o det var när jag köpte den för 4-5 år sedan.
          Naturligtvis är det bäbisar på den.... varför slog det inte mig.. slap.gif g.gif giggle.gif har undrat varför den var så spretig whist.gif .. thanks.gif för att du väckte min slumrande hjärna rotfl.gif

Hej M.
          Jag tror nog också att det är en nobile när du beskriver att den inte har blommat på 4-5 år.

När jag var på Orkidéföreläsningen med Arne Kastberg i mars månad (Blomsterlandets utställningar) så sa han att nobilen inte blommar om på samma bulber.
          Dom ska klippas ned för att befrämja att nya bulber ska växa upp. Det är bara Dendrobium compactum som blommar om på samma bulber! Det kan ju vara därför som inte din har blommat sedan.
          Om det är en nobile som du har är väl svårt att bestämma till 100%. Dendrobium är det största av alla orkidésläkter med över 1000 arter. Vanligast hos oss är: D. phalaenopsis hybrider, D. nobile hybrider, D. compactum och D. kingianum. Bladen ser lika ut på alla... så jag tror att man måste vara väldigt kunnig för att artbestämma eller sortbestämma då den inte blommar.

Jag vet inte om jag tror på till 100% att den inte blommar om då jag har sett blommande nobilar hos en gammal tant som inte alls gjort något med sin. Men det kan ju vara så att den satt keikis och att det var dessa som blommade. Eller så kanske det kan vara så, att det kan komma blommor på gamla bulber fast bara ett fåtal stycken. dunno.gif

Jag köpte en nobile när det var föreläsning här, och klippte ned den efter blomningen i början av maj. Nu har den 6 st nya "bulb-stänglar" eller vad de nu kallas som har varit ute hela juli + augusti.

Bifogar bild från mars -08, där min Dendrobium nobile står i fönstret till vänster i bild, tillsammans med flera andra orkidéer. Där har den nyss börjat blomma. Har inte någon bild på när den är i full blom, tråkigt nog.

Den andra bilden är tagen alldeles nyss, för att du ska få se hur många "nya" som ska blomma nästa gång, om turen infinner sig...

kompiskram.gif
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Mars__08.JPG ( 209.65k ) Antal nedladdningar: 48
          Bifogad fil  D.nobile_080902.JPG ( 182.62k ) Antal nedladdningar: 57

Citera
          DragonLady
          Inlägg 02-09-2008, 11:03
          Länk hit: #59

Medlem

Fina tummenupp.gif

Så du klippte ner dem helt efter de blommat.. o bara sparade en bulb eller?

--------------------

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 02-09-2008, 11:10
          Länk hit: #60

Medlem

CITAT (DragonLady @ 02-09-2008, 12:03) *
          Fina tummenupp.gif

Så du klippte ner dem helt efter de blommat.. o bara sparade en bulb eller?

-Nää, hahaha, jag vet det ser lite roligt ut... laugh.gif

Jag klippte bort alla bulber som blommat. Den långa bulben som är i krukan var bara 4-5 cm när jag köpte den. Det är alltså den äldsta av alla "oblommade" bulber. Sedan har de andra kommit under försommaren/sommaren, därför är dom mindre...

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-06-2026, 06:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon