CITAT (Stella-Polaris @ 21-02-2008, 11:51)

När hördes krav på stopp mot råttgift???
Jag bara måste få kommentera detta. Råttor. Då har vi det där med behov igen.
Idag skulle inte sverige klara sig utan råttgift, vet du varför?
Jo, människan har även på detta plan tagit all plats. Ormen, som kan slingra sig in i bon och äta råttungar tar man död på, så fort man få se en. Likaså räven skjuter man så fort den kommer smygandes. Inte heller ugglan eller vråken kan få finnas vid vår sida. Och gör man inte detta själv så hjälper industrin gladeligen till att spy ut en massa miljögifter som tränger bort de naturliga råttätarna från samhälle och städer där det är som mest gynnsamt för råttpopulation (fyrbent, alltså)
Inte nog med detta - inte ens katten, som är den mest suveräna hjälpreda vi kan få i detta ärende får vistas utomhus längre.
Varför inte då? Jo, de bajsar i grannfruns rabatt.
När man sedan gräver upp gatorna för att lägga ner bredbandskablar och fjärrvärme blir det ett herrans liv. Folk springer runt som vettvillingar och fäktar med armarna och skriker.
Kloakråttorna har kommit till byn, upp till en halvmeter långa mellan nos och svanstipp. De som har levat under jord och haft det så bra, får sina bon förstörda och blir helt plötsligt synliga.
"SKANDAL" skriker människorna. "LEVANDE DJUR!!? HÄR I VÅR SMÅSTADSIDYLL??!!"
Råttor brukar få runt 15-18 ungar i varje kull och de brunstar inte en gång på våren - nej , de brunstar vart femte dygn.
Råttor är även mycket intelligenta problemlösare som vet hur man klarar biffen, de är också mycket måna om de sina och tar hand om varandra.
Gissa om vi skulle behöva ha skogens alla vilda fyrfotingar och glosögda fjäderfän på vår sida om vi någonsin ska få bukt med det vi kallar råttproblem...
I övrigt så är det ett mycket vettigt resonemang du för gällande skogsbruk v/s pappersindustri, men jag tycker ändå att det är värt ett försök att få till stånd någon form av häckningsfrid. Man måste ju prova innan man kan säga att det inte går, eller hur?
Tack för all info!
CITAT (Stella-Polaris @ 21-02-2008, 14:43)

Själv har jag billigt dasspapper med en viss % av ny fiber. Varje gång jag går dit är jag medveten om den ekologiska kostnaden. Vad tycker ni??? Lite småfåglar som stryker med, dubbelt så dyrt toapapper, telefonkatalogen eller en hög med torkat gräs???
... du glömde tummen, minsta möjliga miljöpåverkan...
Redigerat av Grå: 21-02-2008, 17:44