Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Skogsavverkning, En fundering?!
          Stella-Polaris
          Inlägg 21-02-2008, 11:51
          Länk hit: #41

Gäster

CITAT (Gunilla T @ 21-02-2008, 10:28) *
          Stella Polaris,

jag delar inte ohejdat din cyniska syn på människan. I en demokrati får inte marknadskrafterna fritt spelrum, massor av människor, enskilda och organisationer kämpar för det de tror på, kosumentmakten t.ex. är inte obetydlig.

Beträffande "gulligull" människorna så är det lätt att ta hem poäng men jag vill i alla fall tro att övertygelsen sitter djupare än vad du låter påskina. Sen handlar det om valfriheten, vad har patienten att säga till om om man nu får ett pappersbäcken? Att vara miljövän handlar väldigt mycket om kunskap - vi lär oss hela tiden.

Maktlöshet är väl ingen angenäm känsla, att bara lägga sig platt för att inget ändå förändras. Då kan vi avskaffa politiska partier, intresseorganisationer och rubbet!

För inte alltför länge sedan var det brukligt att skogsavverkningar genomfördes enbart under vinterhalvåret. Orsaken var, gissar jag, att det blev minsta möjliga skada på naturen och att det var svårt för maskinerna att arbeta om det inte var tjäle i jorden.

Hur klarade sig pappersbruken då? De måste ha haft lagringsmöjligheter, allt kunde väl inte hamna i vattnet? Och när ändrades detta så att skogsavverkning numera sker under hela året?

Du har absolut helt rätt!!! Vi går tillbaka till 50talet. Vid denna tidpunkt sysselsatte skogsbruket fortfarande folk. Skogsskötslen var tveklöst bättre och det avverkades främst under vinterhalvåret, Man flottade istället för att tansportera på lands väg. Man lagrade massa veden i sjöar och dyl. Hästar arbetade i skogen. Husquarna tillverkade Rödmyran och de rika kunde kanske köpa sig en PV. Det gick bussar på landsbyggden och det bodde folk i Norrlands inland. På 5o talet så låg den gamla postorderskatalogen på utedasset. Att cykla 10 mil, på en dåtida cykel, eller gå en mil var något man ihuvudtaget ej omtalade då det var helt normalt. (nuförtiden skryter vi nästan om vi gått till brevlådan). Det var vanligt att ett nystädat hus luktade såpa..

Detta system gav oss en viss inkomst. Inkomsten används som bekant att köpa grejor för. Men idag är sjölagring förbjuden. Ett arbete som flottare skulle aldrig tillåtas, av arbetarskyddsstyrelsen, och alternativet vore att än en gång bygga om våra älvar (ja dom är inte "orörda" utan de har anpassats till flottning) Högre krav på avkastning och levnadsstandard har lett till effktivare produktionslinjer. Idag går det åt mindre skog per ton papper just pga färskhetskrav (ved bryts ner) effektivare bruk mm.

Vad har vi då fått av dagens system.. Vi har bil, vi har flyttat till stan, vi har mjukt toalettpapper, sköljmedel, samt minst 25 andra kemiska medel under diskbänken och i tvättstugan, vi går på gym, tittar på DVD, printar ut det senaste fotot på lillen osv
          Vi har även blivit miljömedvetna. Vi skickar iväg vår gamla postorderkatalog och telefonkatalog för omarbetning. Returpappret kommer ut på en liten tur om minst 50 mil innan det kommer hem till dig igen.. Allt detta kostar resurser.

Dock har vi som människor allt mer tappat kontakten med vad resurser är. Den gamla småbonden kände till det väl då hans existens berodde på det. nyttodjur, djur, skadedjur..... Nyttodjuret tillför resurser. Djuret är mer neutralt medans skadedjuret kostar resurser. Skadedjur upplevs sällan som gulliga.... Alltså likställer vi inte djuren utan vissa är mer värda än andra.. När hördes krav på stopp mot råttgift??? När hördes krav på att förbjuda slagfällan som används mot mus. När hördes någon anmäla sig frivilligt för att fungera som reservat för den, i Sverige, utrotningshotade binnikimasken? När ställde någon sitt hus eller medel tillförfogande för att rädda den sällsynta husbocken????

Jag förstår att man inte vill ha 50 talets trycksvärte rumpa. Jag förstår att man vill minska skogsbrukets negativa sidor. Men vad jag inte förstår är när man inte är beredd att betala vad det kostar.... Vi tar ett lite exempel.. Telefonkatalogen.. På 50 talet hadde denna ovillkorligen hamnat på dasset är den nya kom. Idag vill vi inte ha denna papperskvalitet när vi torkar rumpan. Vi köper därför speciellt toalettpapper. Detta papper innehåller så gott som alltid en viss procent nya fiber (SKOG) är ofta blekt (KLOR eller VÄTEPEROXID) Samt har som absolut minimun 50 mil transport bakom sig. Allt detta för att du inte vill använda telefonkatalogen........... Gå nu in på dass och titta vad som sitter i hållaren... Troligtvis hänger där en av orsakerna till småfåglars död, utsläpp och elände........ En skitsak kan tyckas biggrin.gif

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 21-02-2008, 14:33
          Länk hit: #42

Gäster

Mycket bra historiebeskrivning Stella Polaris - minns stockarna som forsade nedför älven och minns även lastfartygen som lastade timret på fjärden utanför vår sommarstuga. Minns även hur vi cyklade nästan en mil på lördagskvällen för att ta oss till båten för att sedan ha en timmes färd med båt ut till sommarstugan.

Men i övrigt förstår jag banne mej inte vad du menar??? Utvecklingen har gett människor ökad levnadsstandard bl.a utrotat bikinnemasken vad nu den haft för funktion - säkert någon- men resursslöseriet har också skapat nya bekymmer. Många människor idag är nog beredda att avstå överflödet om det är vad som krävs för att för att minska belastningen på naturen.

Häromdagen kunde man läsa i tidningarna att forskare vid Halmstads högskola kommit fram till att ett svenskt barn i åldern 3 -5år i genomsnitt har 600 leksaker i sitt rum.

Men visst - vi kan sluta protestera, sätta oss tillrätta i bästa TV fåtöljen och sjunga "Que sera sera" och hoppas att någon oppfinnarjocke någonstans i världen ser till att vi inte drabbas av Harmageddon eller får en tyst vår som Rachel Carson skrev om på 60-talet.

Blir vi intellektuellt frustrerade kan vi ju alltid dra igång en rasande spännande debatt om fotbolls Svennis äktenskaps problem

Citera
          Stella-Polaris
          Inlägg 21-02-2008, 14:43
          Länk hit: #43

Gäster

Vad jag menar är att handling är bättre än ord... Det heter alltid: De skall!! Skogsbruket skall... men först tycker jag att den protesterande konsumenten skall ta sitt ansvar...

Om nu det protesterande skulle ha telefonkatalogen, på dass, så har han tagit sitt ansvar.. Om han sedan riktar sin protest mot dasspapperskonsumenterna eller skogsbolagen är sin sak. Han har visat att han är beredd att ta konsekvenserna.. OCH det finns alltid konsekvenser...

Själv har jag billigt dasspapper med en viss % av ny fiber. Varje gång jag går dit är jag medveten om den ekologiska kostnaden. Vad tycker ni??? Lite småfåglar som stryker med, dubbelt så dyrt toapapper, telefonkatalogen eller en hög med torkat gräs??? Det är bara att välja..... stå sedan för ert val....

Citera
          Grå
          Inlägg 21-02-2008, 16:55
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

CITAT (Myosotis @ 21-02-2008, 10:13) *
          Grå: jag hoppas du inte menar allvar med minkarna.

NEJ jag menade inte allvar, men en debattör har lagt den egenskapen i knäet på mig på detta forum, jag var ironisk.
          Jag anser att om det nu finns människor som fryser i dun, så är det bättre att avla pälsdjur än att tjuvjaga utrotningshotade djur och djurungar, men det är en helt annan diskussion.
          Önskvärt vore att människan kunde inse att hon inte blir snyggare även om hon försöker klä ut sig till ett djur, men det är väl för mycket begärt..

Citera
          Grå
          Inlägg 21-02-2008, 17:17
          Länk hit: #45

Medlem

CITAT (Stella-Polaris @ 21-02-2008, 11:51) *
          När hördes krav på stopp mot råttgift???

Jag bara måste få kommentera detta. Råttor. Då har vi det där med behov igen.
          Idag skulle inte sverige klara sig utan råttgift, vet du varför?

Jo, människan har även på detta plan tagit all plats. Ormen, som kan slingra sig in i bon och äta råttungar tar man död på, så fort man få se en. Likaså räven skjuter man så fort den kommer smygandes. Inte heller ugglan eller vråken kan få finnas vid vår sida. Och gör man inte detta själv så hjälper industrin gladeligen till att spy ut en massa miljögifter som tränger bort de naturliga råttätarna från samhälle och städer där det är som mest gynnsamt för råttpopulation (fyrbent, alltså)

Inte nog med detta - inte ens katten, som är den mest suveräna hjälpreda vi kan få i detta ärende får vistas utomhus längre.
          Varför inte då? Jo, de bajsar i grannfruns rabatt.

När man sedan gräver upp gatorna för att lägga ner bredbandskablar och fjärrvärme blir det ett herrans liv. Folk springer runt som vettvillingar och fäktar med armarna och skriker.
          Kloakråttorna har kommit till byn, upp till en halvmeter långa mellan nos och svanstipp. De som har levat under jord och haft det så bra, får sina bon förstörda och blir helt plötsligt synliga.
          "SKANDAL" skriker människorna. "LEVANDE DJUR!!? HÄR I VÅR SMÅSTADSIDYLL??!!"

Råttor brukar få runt 15-18 ungar i varje kull och de brunstar inte en gång på våren - nej , de brunstar vart femte dygn.
          Råttor är även mycket intelligenta problemlösare som vet hur man klarar biffen, de är också mycket måna om de sina och tar hand om varandra.
          Gissa om vi skulle behöva ha skogens alla vilda fyrfotingar och glosögda fjäderfän på vår sida om vi någonsin ska få bukt med det vi kallar råttproblem...

I övrigt så är det ett mycket vettigt resonemang du för gällande skogsbruk v/s pappersindustri, men jag tycker ändå att det är värt ett försök att få till stånd någon form av häckningsfrid. Man måste ju prova innan man kan säga att det inte går, eller hur?
          Tack för all info!

CITAT (Stella-Polaris @ 21-02-2008, 14:43) *
          Själv har jag billigt dasspapper med en viss % av ny fiber. Varje gång jag går dit är jag medveten om den ekologiska kostnaden. Vad tycker ni??? Lite småfåglar som stryker med, dubbelt så dyrt toapapper, telefonkatalogen eller en hög med torkat gräs???

... du glömde tummen, minsta möjliga miljöpåverkan... tummenupp.gif

flirting.gif

Redigerat av Grå: 21-02-2008, 17:44

Citera
          Stella-Polaris
          Inlägg 21-02-2008, 17:57
          Länk hit: #46

Gäster

Aha och hur mycket kemiska och pappers artiklar skulle det gå åt för att sedan fixa tummen på dagens moderna människa...
          Tvål, antisepitiska våtservetter, asolsprit och att inte förglömma det nya tumpappret.......

Redigerat av Stella-Polaris: 21-02-2008, 17:57

Citera
          Stella-Polaris
          Inlägg 21-02-2008, 18:04
          Länk hit: #47

Gäster

CITAT (Gunilla T @ 21-02-2008, 14:33) *
          Blir vi intellektuellt frustrerade kan vi ju alltid dra igång en rasande spännande debatt om fotbolls Svennis äktenskaps problem

Är inte detta den moderna människans intellekt. Såpor, veckotidningar och kändisar. Om den genomsnittlige Svensken skulle kunnat lika mycket om ekologi och produktion som om kändisar, vem som producerade den där vinylplattan 1981 och vilken teaterpjäs man skall gå på om man kommer till Stockholm, så vore det lättare att lösa problemen.....

Citera
          Grå
          Inlägg 21-02-2008, 18:15
          Länk hit: #48

Medlem

CITAT (Stella-Polaris @ 21-02-2008, 17:57) *
          Aha och hur mycket kemiska och pappers artiklar skulle det gå åt för att sedan fixa tummen på dagens moderna människa...
          Tvål, antisepitiska våtservetter, asolsprit och att inte förglömma det nya tumpappret.......

Ack du negativa och svartsynta människa som sitter här skryter med ditt lågfiberskithuspapper, vadfårdigatttroattduärbättreänallaandraVA? crazy.gif

Vad ska vi göra då?
          Gunilla känner i hjärtat med nakna fågelungar som fryser och svälter ihjäl om inte de blir ihjälkörda av skogsmaskiner, och tro mig, att ha den empatiska förmågan är inte speciellt roligt och jag är allmänt förbannad över mänsklighetens egotrippar över lag och du lite småsur över konsumenternas tanklöshet.
          Vad ska vi göra åt skiten?

Redigerat av Grå: 21-02-2008, 18:17

Citera
          Grå
          Inlägg 21-02-2008, 18:53
          Länk hit: #49

Medlem

Hittade ju förresten en bild på "mitt" vackra hygge smile.gif Inte så bra men dock en bild.

Bifogad fil  Silo.jpg ( 898.62k ) Antal nedladdningar: 39

Hittade fler bilder...

Bifogad fil  Vårvy.JPG ( 842.17k ) Antal nedladdningar: 34

Citera
          Stella-Polaris
          Inlägg 21-02-2008, 18:54
          Länk hit: #50

Gäster

Vi skall lugna ner oss och tänka igenom saker och ting innan vi tar våra beslut och ställer våra krav. Väl så bör man stå för dem....

Citera
          Grå
          Inlägg 21-02-2008, 18:54
          Länk hit: #51

Medlem

Och så en specialare bara för dig, Skogshuggar-Stellan biggrin.gif

Bifogad fil  Kubbe.jpg ( 850.47k ) Antal nedladdningar: 30

Citera
          Stella-Polaris
          Inlägg 21-02-2008, 18:58
          Länk hit: #52

Gäster

Tänk att jag oxå har en klyvyxa..... och huggkubb (av EK minnsann) och en förorenande motorsåg.....

Citera
          Grå
          Inlägg 21-02-2008, 19:01
          Länk hit: #53

Medlem

CITAT (Stella-Polaris @ 21-02-2008, 18:58) *
          och en förorenande motorsåg.....

Ja du din vandrande miljöfara...

Bifogad fil  Stubbe_i_finkläder.JPG ( 873.32k ) Antal nedladdningar: 39

Redigerat av Grå: 21-02-2008, 19:14

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 21-02-2008, 19:47
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Om man vill göra en stor insats för de svenska fåglarna så ska man försöka få bort alla lösspringande katter. Katterna dödar sannolikt betydligt fler fåglar än vad skogsmaskinerna gör. Kattägare måste bli lika ansvarstagande som de flesta hundägarna är.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 22-02-2008, 08:58
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (Jan Lindgren @ 21-02-2008, 19:47) *
          Hej!
          Om man vill göra en stor insats för de svenska fåglarna så ska man försöka få bort alla lösspringande katter. Katterna dödar sannolikt betydligt fler fåglar än vad skogsmaskinerna gör. Kattägare måste bli lika ansvarstagande som de flesta hundägarna är.
          MVH
          Jan Lindgren

Det håller jag med om. Jag älskar katter, har själv haft, men vill inte ha längre då de fångar många bytesdjur.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-10-2025, 17:43

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon