Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Planer inför våren?, Vad planerar ni för projekt hemma hos er?
          embees
          Inlägg 27-02-2008, 11:11
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 942
          Medlem nr: 5 956

CITAT (Odjuret @ 25-02-2008, 18:36) *
          Åh vad jag längtar tills det är dags att sätta igång i trädgården =)
          Jag ska nämligen anlägga en helt ny trädgård eftersom jag bor på en grushög just nu.
          Muren som inte blev färdig förra året ska göras klart och jag ska äntligen få in blommor gräsmatta och allting annat.

Vad har ni för projekt planerade?

Ska fixa till ena kanten längs bäcken eftersom vi har någon kapillärläcka (för grunda kanter?).
          Bygga en pergola.
          Ta bort en del rabatter längs huset och lägga sten i stället.
          Förbättra avskiljningarna mellan rabatterna i grusträdgården. Ev höja upp rabatterna.
          Lägga markväv under stengångarna i rabatterna.
          Bli färdig med alla nya rabatter efter att dammen byggdes förra året.
          Plantera ut alla frösådder innan halva sommaren har gått och sälja överblivna växter på växtloppis.........

--------------------
          ******Majsan-zon 1******
          På kanten till Österlen
          >>>>>>>>><<<<<<<<<

Citera
          Gerillapudel
          Inlägg 27-02-2008, 12:13
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 25
          Medlem nr: 13 413

Jag har anspråkslösa mål:

-Något som blommar hela sommaren, inte bara i augusti som förra året.

-Färger jag gillar i sommarrabatterna, inte knallblått och orange (vad tänkte jag?)

-Ge varje planta utrymme så att det inte blir som mitt nybörjarprojekt förra året: ynkliga blader i tjocka tuvor där inget orkar växa...

Sen vill jag också lyckas med några av de frösådda perennerna, och så ska jag fixa iordning riktigt bra rabatter på alla de bra ställena.

Längtar... rolleyes.gif

Citera
          Odjuret
          Inlägg 29-02-2008, 15:10
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 51
          Medlem nr: 14 238

Jag är på jakt efter frön nu och tänker vänta till Zetas trädgård öppnar (de har lovat "i mars") och snart är det ju mars. För att stilla mina gröna fingrar har jag planterat en avokado i fönstret smile.gif must have seeds!

--------------------

Citera
          catlady
          Inlägg 29-02-2008, 16:05
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 1 475
          Medlem nr: 7 256

Oj!
          1. Jag ska ha en droppformad plantering med antingen prunus malus eller blodbok + blommande buskar mitt på min gigantiska infart, därtill kommer också en carport till två bilar.
          2. Ett trädäck med syrénberså i backen, gång med stor natursten som leder därifrån, kanske en extra grill.
          3. Den sluttande ogräsplätten framför växthuset ska jämnas av och arrangeras till örtagård i bästa symmetriska renässansstil.
          4. Växthuset ska tätas, lagas och fräschas upp, sedan fyllas med alla tänkbara ätbara saker.
          5. Ogräsbiten mellan bärbuskarna och växthuset ska grävas upp, det ska anläggas härlig pool.
          6. Uthuset ska rivas och byggas upp på nytt, för det är så äckligt. Uteplatsen ska fyllas med överdådig blomprakt.
          7. Stenlagda gångar ska anläggas runt om hela huset och trädgården, ett par pergolor ska upp.
          8. Ett uterum som ska fungera som orangerie ska byggas på södra sidan av huset.
          9. De 5 miljoner mördarsniglarna ska utrotas.
          10. Vänta... Sa du i ÅR, eller in my dreams? wink.gif giggle.gif

--------------------
          God odlingslycka!
          Hälsningar från Katarina ute på landet i zon 1

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 01-03-2008, 02:07
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Jo du Catlady , det stod I ÅR ! laugh.gif

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          erisara
          Inlägg 01-03-2008, 11:17
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem nr: 13 398

Hmm, är det saker som man realistiskt kan hinna med eller saker man skulle vilja hinna med? På önskelistan står,

* ny stenlagd altan och uppfart
          * sommarblomsrabatt
          * få ordning på slänten (3*25 meter) help.gif
          * plantera äppelträd
          * en pergola med staketdruvor intill
          * en odlingslåda till (har 2, vill ha 3)
          * anlägga kryddrabatt
          * en rosenbåge
          * plantera två rosor vid förrådet
          * anlägga en surjordsrabatt

Men eftersom jag är nybliven tvåbarnsmamma så lär ju inte ens en bråkdel hinnas med. Fast altanen och uppfarten blir av, stenläggarna kommer i nästa vecka om allt går som planerat. a0a.gif

Citera
          Fru Frö
          Inlägg 01-03-2008, 20:48
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 270
          Medlem nr: 941

* bygga trädäck med pergola på framsidan ca 13 kvm.... som i framtiden kanhända får väggar, tak ... flirting.gif
          * flytta plattor från nuvarande uteplats och lägga över meningslös gräsplätt
          * flytta 4 tujior
          * en djup planteringsbädd med väggar av murad natursten, eller tegelstenar (gamla med patina!!) eller i trä..... har ej bestämt mig än..... ritningen är under konstruktion g.gif g.gif

Sitter nu och söker inspiration i gamla Allt om Trädgård till smått och stort wub.gif

Redigerat av Fru Frö: 01-03-2008, 20:48

Citera
          Lotta22
          Inlägg 02-03-2008, 17:37
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 208
          Medlem nr: 11 479

Jag har planer på äppelhäck men det verkar svårt att få tag på lämpliga plantor (spön). Någon som har bra tips om var man kan få tag på det? Såg också på ett norskt trädgårdsprogram att man kan göra "träd" i kruka av pilskott. Och så har jag borrat hål i stubbar och brädbitar så solitära bin kan komma och bygga bo i vår. Återkommer om vad som händer i stubben.

Glöm inte att beställa gratisnummer av Natur & Trädgård!
          www.naturochtradgard.se

Bibatteri för solitära bin
          Solitära bin är utmärkta pollinerare och med tillgång till lämpliga boplatser kan de väsentligt öka skörden av frukt och bär i din trädgård. Solitära bin vill ha hål som är 3-13 mm i diameter, beroende på sort och ca 5 cm djupa. Hålen får inte vara öppna i mer än en ända. Använd inte impregnerat trä. Annars tar du vad du har; vass, kapad bambu, tjocka plankstumpar, torra stubbar m m. Hålen ska placeras horisontellt, gärna med öppningen i morgonsol. Artikel om solitära bin finns i Natur & Trädgård nummer 1/08.

Citera
          Odjuret
          Inlägg 02-03-2008, 21:25
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 51
          Medlem nr: 14 238

Oj det där med stubben måste jag också göra! ska faktiskt skära ner ett träd här i trädgården. Gud vilken bra idé!

--------------------

Citera
          tepa
          Inlägg 03-03-2008, 18:38
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 2 670
          Medlem nr: 13 427

Hej !

Vi ska göra klart damm nummer två och bäcken mellan denna och damm nummer ett. Stenar och växter runtom, så dammduken inte syns. Pumpanordning så vattnet cirkulerar runt. Bifogar bilder, först två bilder från före grävandet och sen några efter-bilder.
          Sen några bilder från trädgården i somras. Vill också ha mera land med perenner. Vi har en slänt full av ogräs, maken har grävt där med grävmaskin, borde läggas tidningspapper där och sen mera jord. På kullen bredvid damm nummer två har vi planterat några barrväxter och lite perenner. Så det ska mycket mer innan det blir snyggt! I runda landet med kantstenar har jag planterat några små rosenplantor. Längs med grusgången upp till huset Gladiolus, som inte alls borde ha varit där, de blåste omkull. Så nästa år ska dom stå bredvid husväggen i en klunga, tänkte till höger om trappan framför huset sett. Alltså jag grävde upp dom i höstas, dom ska ju in till vintern. Hade först sått vallmo där längs grusgången, men det vart inget av det. Flyttade gladioluslökarna då, dom var redan planterade och hade vuxit 10-20 centimeter, men nånting måste man ju ha längs en grusgång.

Hälsn Tepa

Redigerat av tepa: 03-03-2008, 19:27
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  DSC02288__Small_.JPG ( 60.05k ) Antal nedladdningar: 29
          Bifogad fil  DSC02862__Small_.JPG ( 56.38k ) Antal nedladdningar: 44
          Bifogad fil  P9030299__Small_.JPG ( 88.01k ) Antal nedladdningar: 41
          Bifogad fil  P9080303__Small_.JPG ( 69.03k ) Antal nedladdningar: 32
          Bifogad fil  P5160092__Small_.JPG ( 107.8k ) Antal nedladdningar: 37
          Bifogad fil  P5160093__Small_.JPG ( 88.7k ) Antal nedladdningar: 39
          Bifogad fil  P8030255__Small_.JPG ( 72.65k ) Antal nedladdningar: 18
          Bifogad fil  P8040259__Small_.JPG ( 92.83k ) Antal nedladdningar: 45
          Bifogad fil  P5160090__Small_.JPG ( 89.8k ) Antal nedladdningar: 29
          Bifogad fil  P8040258__Small_.JPG ( 81.65k ) Antal nedladdningar: 37
          Bifogad fil  P9070301__Small_.JPG ( 77.63k ) Antal nedladdningar: 34

Citera
          MariaS
          Inlägg 03-03-2008, 18:47
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Ja här har vi redan startat då med flytt av en häck. Sen ska det anläggas en gång till växthus och lillstuga/kruk-, jordförråd.
          En ny rabatt ska muras upp, där jag ska ha samlat olika sorters gräs, med alunrot och daggkåpa som kantväxter.
          Sen ska det muras en rabatt runt lillstugan, där jag ska ha alla mina vinterhärdiga kaktusar och väderkvarnspalmen.
          En rabatt som redan är påbörjad, ska färdigställas, med mer exotiska växter, som bambu, yuckapalmer, vinterhärdig eukalyptus, camelia och praktmagnolia. Hela rabatten ska täckas med fiberduk, stenblock och natursingel i japansk stil.
          Sen behöver mina andra kaktusar en lämplig "sandlåda" för sommarförvaring, någonstans i trädgården.
          Sen fram i sommar, hoppas jag att vi kan avsluta min dröm, med en vinterträdgård med spa.

Sen har vi förstås alla växter som ska planteras. Dels de jag inte hann plantera förra året och de nya som jag drivit upp nu i vinter.

g.gif Hm, låter som en normalspäckad vår altså

Glömde ju önskebrunnen som ska muras i kullersten också....

Citera
          Biggan_
          Inlägg 03-03-2008, 20:03
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

CITAT (tepa @ 03-03-2008, 18:38) *
          Hej !

Vi ska göra klart damm nummer två och bäcken mellan denna och damm nummer ett. Stenar och växter runtom, så dammduken inte syns. Pumpanordning så vattnet cirkulerar runt. Bifogar bilder, först två bilder från före grävandet och sen några efter-bilder.
          Sen några bilder från trädgården i somras. Vill också ha mera land med perenner. Vi har en slänt full av ogräs, maken har grävt där med grävmaskin, borde läggas tidningspapper där och sen mera jord. På kullen bredvid damm nummer två har vi planterat några barrväxter och lite perenner. Så det ska mycket mer innan det blir snyggt! I runda landet med kantstenar har jag planterat några små rosenplantor. Längs med grusgången upp till huset Gladiolus, som inte alls borde ha varit där, de blåste omkull. Så nästa år ska dom stå bredvid husväggen i en klunga, tänkte till höger om trappan framför huset sett. Alltså jag grävde upp dom i höstas, dom ska ju in till vintern. Hade först sått vallmo där längs grusgången, men det vart inget av det. Flyttade gladioluslökarna då, dom var redan planterade och hade vuxit 10-20 centimeter, men nånting måste man ju ha längs en grusgång.

Hälsn Tepa

Jesses vilket arbete ni har haft! Men det kommer att bli jättefint när det är klart! tummenupp.gif Klart o klart, klart blir det ju aldrig i en trädgård men ni har ju skapat en fantastisk grund att bygga vidare på. Jag vill gärna se fortsättningen också! biggrin.gif

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          tepa
          Inlägg 03-03-2008, 20:46
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 2 670
          Medlem nr: 13 427

Biggan !

Kul att du tyckte om bilderna. Lovar att det kommer mera...

Hälsn Tepa

Citera
          AnnammA
          Inlägg 04-03-2008, 11:19
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 3 435
          Medlem nr: 5 307

CITAT (tepa @ 03-03-2008, 18:38) *
          Hej !

Hälsn Tepa

Ja, ni har verkligen jobbat på!!! Tack för titten, Tepa!

--------------------

Citera
          Elanor
          Inlägg 04-03-2008, 22:26
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 48
          Medlem nr: 4 353

Jag ska se vad som finns i min nya, alldeles egna trädgård som jag flyttade till strax innan jul!

Att ingen skött vinbärsbuskarna och hallonen på många år behöver man inte vara proffs för att se. Och att äpplena måste beskäras fattar jag (ska gå kurs till helgen).

Jag tror att de föregående ägarna snabb-stajlade trädgården inför försäljningen, för rabatterna är fulla med fula höstväxter typ prydnadskål och halvvissen rhododendron.

Men det sticker upp lökar över allt - jag längtar så efter att se om det finns några gamla fina perenner kvar också. Och så undrar jag hur klängrosorna ser ut.

Elanor, nybliven hus- och trädgårdsägare i zon 2

Citera
          embees
          Inlägg 05-03-2008, 15:55
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 942
          Medlem nr: 5 956

CITAT (Lotta22 @ 02-03-2008, 17:37) *
          Solitära bin är utmärkta pollinerare och med tillgång till lämpliga boplatser kan de väsentligt öka skörden av frukt och bär i din trädgård. Solitära bin vill ha hål som är 3-13 mm i diameter, beroende på sort och ca 5 cm djupa. Hålen får inte vara öppna i mer än en ända. Använd inte impregnerat trä. Annars tar du vad du har; vass, kapad bambu, tjocka plankstumpar, torra stubbar m m. Hålen ska placeras horisontellt, gärna med öppningen i morgonsol. Artikel om solitära bin finns i Natur & Trädgård nummer 1/08.

Det där måste jag fixa till våra små söta solitärbin! Toppenidè!

--------------------
          ******Majsan-zon 1******
          På kanten till Österlen
          >>>>>>>>><<<<<<<<<

Citera
          lissu
          Inlägg 08-03-2008, 16:32
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 33
          Medlem nr: 13 441

CITAT (Elanor @ 04-03-2008, 22:26) *
          Jag ska se vad som finns i min nya, alldeles egna trädgård som jag flyttade till strax innan jul!

Att ingen skött vinbärsbuskarna och hallonen på många år behöver man inte vara proffs för att se. Och att äpplena måste beskäras fattar jag (ska gå kurs till helgen).

Jag tror att de föregående ägarna snabb-stajlade trädgården inför försäljningen, för rabatterna är fulla med fula höstväxter typ prydnadskål och halvvissen rhododendron.

Men det sticker upp lökar över allt - jag längtar så efter att se om det finns några gamla fina perenner kvar också. Och så undrar jag hur klängrosorna ser ut.

Elanor, nybliven hus- och trädgårdsägare i zon 2

Det är väl roligt och spännande att vänta vad som kommer upp? Hos oss får vi fortvarande överaskningar varje vår och vi har bott här nu tre år. Har trädgården varit vanskött och ingen har tagit hand om så går växterna till vilan. Sen när du börjar ta hand om rabatter och slå ner slyet och gräset vaknar dessa små raringar i liv igen.
          Lycka till med din trädgård och glöm inte att vänta och spana efter eventuella fleråriga växter som kan "pluppa" upp.

Citera
          Heda
          Inlägg 10-03-2008, 13:32
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 653
          Medlem nr: 14 393

Åh, jag har en helt ny trädgård!!! Det är nästan så att jag känner att jag inte kommer att ha tid att jobba från mitten av april... rolleyes.gif

1. anlägga grusgång där vi går flera ggr per dag till hönshus och vedbod...bara gegga nu.
          2. liten kryddtäppa + grönsaksland
          3. 4 - 5 rejäla rabatter ska grävas...har frösått en hel del men jag vet att jag kommer att bli ruinerad på plantor ändå.

4.Se om vi kan få ordning på häcken in mot grannen.
          5.Göra Rosen/humlebåge av armeringsnät

mm. mm. listan kan bli lång, lång....men det finns ju odlningssäsonger efter denna

Citera
          skogstroll
          Inlägg 10-03-2008, 13:37
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

Fick hastigt och lustigt lust att anlägga nåt med hjälp av torvblock så det får nog bli nåt litet smile.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          lappa71
          Inlägg 10-03-2008, 14:21
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 73
          Medlem nr: 7 627

...torvblock ja.. du har väl inte glömt denna sida...http://www.kungsbackatradgardsvanner.se/arkiv/reportage/reportage_2007/20070503_torvbygge_hos_peter_korn.htm
          Kenneth

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-06-2026, 05:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon