Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ditt bästa pastarecept, vad får det att vattnas i munnen hemma hos er...?
          Ingrid Zon3
          Inlägg 31-05-2008, 17:57
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 228
          Medlem nr: 5 153

CITAT (Rosmarin @ 15-05-2008, 18:54) *
          Jag brukar strimla en liten squash i halvcentimetertjocka strimlor som jag kokar tillsammans med pastan (med salt och olivolja i vattnet).
          I en stekpanna bredvid smälter jag en liten klick smör eller lite olja och tillsätter finhackad vitlök som får stekas någon minut utan att ta för mycket färg. Lägger sedan i frusen skaldjurmix (som man hittar i de flesta butikers frysdiskar). Den behöver inte tinas i förväg. Färska (eller torkade) örtkryddor efter smak är väldigt gott att lägga i. Fräs detta i ett par minuter tills vätskan har kokat bort. Man kan tillsätta en skvätt torrt vitt vin om man vill.
          Häll av pastavattnet och blanda alltihop. Krydda med färskmalen svartpeppar.

tummenupp.gif

Låter suveränt gott - och enkelt. Vad brukar du ta för örter?

--------------------
          Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.

Citera
          Sofiia
          Inlägg 12-06-2008, 08:49
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 421
          Medlem nr: 12 286

ett superbilligt och enkelt recept.
          Stek en påse fryst spenat i smör. Tillsätt lite vatten och kryddor efter behag (jag brukar ha i chili, svartpeppar och paprika) och 1/2-1 buljongtärning. Tillsätt en burk cremê fraiche och låt puttra nån minut. Häll över pastan. Ett bra recept för fattiga studeranden! tummenupp.gif

--------------------
          "Omnia mirari etiam tritissima"

Citera
          cosmos
          Inlägg 12-06-2008, 15:50
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 123
          Medlem nr: 7 897

Att äta när man tänkt dricka rödvin:
          Bryn köttfärs med mycket pepparmix....tillsätt gott om färsk lök. och färsk vitlök.häll i en rejäl skvätt rödvin och låt det puttra tills löken börjar mjukna...häll i grädde och en skvätt ketchup..låt det puttra ett tag..salta efter smak..klipp ner massor av färsk basilika!
          Servera med färskriven parmesan och/eller nån god dessertost och gott bröd.

Och..för att balansera syran i vinet så ska det vara söt grädde(typ vispgrädde och matlagningsgrädde)..och ketchup(inte tomatpure)!
          Drick resten av rödvinet till..och änglarna brukar börja sjunga! rolleyes.gif

Citera
          Rosmarin
          Inlägg 16-06-2008, 17:38
          Länk hit: #24

Gäster

CITAT (Ingrid Zon3 @ 31-05-2008, 18:57) *
          Låter suveränt gott - och enkelt. Vad brukar du ta för örter?

Ja, det brukar bli jättegott. Timjan, oregano, basilika... det som finns hemma och som jag känner för vid tillagandet!

Citera
          maxa
          Inlägg 28-07-2008, 22:02
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 43
          Medlem nr: 5 727

Mitt bästa recept på pastasås sommartid är:

Skiva en squash i små fyrkantiga bitar, grovhacka lika mycket lök och bryn båda gyllene.
          Slå över matlagningsgrädde, svartpeppar (grovkornig) och salt samt gärna lite av din favoritost. Man kan även ha i skinkbitar/kycklingbitar/stekt köttfärs eller vad man nu vill ha.
          Kan behöva redas med lite mjöl och osten är efter egen smak precis som salt o peppar.
          Koka pastasort efter eget behag och servera gärna med en fräsch sallad från ditt land (blanad sallad, mangold, örtväxter, spenat, sockerärtor,tomat eller vad du nu har).

Vintertid blir det den vanliga med tomatbas (krossade tomater, ibland lite tomatpuré och lite råsocker som balanserar upp sötman på tomaterna då den försvinner när man konserverar tomater - mängden testar du dig fram med och det känns direkt när det är lagom), massor av brynd lök, mycket av min odlade oregano, salt, peppar och brynd köttfärs. Pasta efter behag samt gärna lite morötter eller vitkål till (bra säsongsvaror och nyttigt).
          MUMS

Citera
          Margith
          Inlägg 16-06-2009, 16:38
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 2 958
          Medlem nr: 2 746

CITAT (Rosmarin @ 15-05-2008, 18:54) *
          Jag brukar strimla en liten squash i halvcentimetertjocka strimlor som jag kokar tillsammans med pastan (med salt och olivolja i vattnet).
          I en stekpanna bredvid smälter jag en liten klick smör eller lite olja och tillsätter finhackad vitlök som får stekas någon minut utan att ta för mycket färg. Lägger sedan i frusen skaldjurmix (som man hittar i de flesta butikers frysdiskar). Den behöver inte tinas i förväg. Färska (eller torkade) örtkryddor efter smak är väldigt gott att lägga i. Fräs detta i ett par minuter tills vätskan har kokat bort. Man kan tillsätta en skvätt torrt vitt vin om man vill.
          Häll av pastavattnet och blanda alltihop. Krydda med färskmalen svartpeppar.

tummenupp.gif

Ber om ursäkt för att jag lyfter en gammal tråd, men jag måste bara få tacka för det här receptet!
          Jag gjorde det igår och det var himmelskt gott!!
          Jag följde receptet, men hoppade över örtkrydddorna och vinet. Istället toppade jag tallriken med några rejäla skedar tzatziki och färskriven parmesanost.
          T o m min man (som anser att all pasta är barnmat) sa att det var jättegott och att han såg fram emot att få det här igen smile.gif

Så tusen tack Rosmarin thanks.gif blomma.gif smiley_small_hug.gif

--------------------
          Margith, zon 6

Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst.
          Citat: min mor =)

Citera
          Jordgubbe
          Inlägg 20-06-2009, 07:26
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 217
          Medlem nr: 22 241

Om det är en tomatbaserad pastasås så finns det 3 saker man bör känna till. Att välja och använda råvaror med bra kvalitet (helst egenodlat), att laga (och krydda) maten med omsorg och kärlek samt att långkoka tomatsåsen (så att den "mognar" och alla smaker kommer fram).

Då blir det nått extra, hemma eller i matlådan på jobbet. Dessutom kan en tomatsås vara hur simpel eller advancerad som helst. Kör lite "italian style", men räkna inte med att få familjereceptet om du träffar en riktig italienare ;-).

Ett roligt tips om ni odlar egen basilika och tomater är att exprimentera friskt hemma i köket och lära er njuta av sorternas karaktär och kanske även försöka gissa på ett gott vin till. Som final touch riv gärna lite färsk parmesan över pastan och ät långsamt medvetet och njut.

Det är kärlek (thats amore).

Citera
          Kvisten
          Inlägg 26-06-2009, 16:34
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 75
          Medlem nr: 24 140

Lätt lagat pasta recept till vardagen som hela våran familj tycker om!
          Koka tagliateller, under tiden öppna 1 el 2 burkar tonfisk och häll av spadet(godast med tonfisk i bitar dela lite granna med en gaffel) hyvla eller riv ca 100g ost(välj mängd och styrka efter smak).Häll av pastan och lägg tillbaka i kasrullen. Häll i ett paket med grädde (valfri sort) häll i tonfisken och osten ta i 2-3 msk ketcup(går även med tomatpure). Salta och peppra. Servera till en grönsallad.
          (Om man gör mat till flera dagar kan man göra den lite lösare pastan suger åt sig såsen)

Vi gör denna rätt när vi föräldrar är lite trötta på köttfärssås.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-12-2025, 18:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon