Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ormar runt huset
          Sisilisko
          Inlägg 25-03-2008, 17:53
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 23
          Medlem nr: 12 104

Hej!

Lite sent in i debatten kanske men jag skulle satsa på en såndär mullvadsskrämmare, en som skickar ut vibrationer. Det kan vara s att manicken skickar ut infraljud och jag som har fördomar mot ormar tror att de är döva. Det kanske alltså inte skrämmer bort ormarna men manicken skämmer definitivt sorken. Jag har en bekant som talar varmt om dessa tingestar.

I övrigt tror jag på fobiterapi, jag har gått igenom flygrädsleterapi och det fungerade jättebra, jag kan ite tänka mig att ormterapi skulle fungera sämre.

Under rubrken Vanskliga eller Galna tips kan jag bidra med:
          I en gammal trädgårdstipsspalt minns jag ett tips om att vattna med vatten som toppats med snus. Ska funka ungefär som råodör.

Ett annat tips, från en ormvän, är att "sprida termentin" i tillvaron för ormarna. Nu vet inte jag hur bra det är att skvätta terpentin omkring sig, jag kan tänka mig att det inte är brar varken ur hälso- eller miljösynpunkt. Dessutom kanske terpentin är ett riktigt plågomedel som förstör ormens skinn och bara orsakar plåga. Att plåga djur bara för at man inte gillar dem är ju onödigt...

Lycka till! Berätta hur det går.

Citera
          Marita i Vasa
          Inlägg 25-03-2008, 19:16
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 96
          Medlem nr: 12 739

I min barndom gavs rådet att kissa runt sitt hus om man ville bli av med ormarna. Många djur märker sitt revir så varför inte mänskan! Det här är ju ett enkelt och billigt knep som alla klarar att utföra. Om dagens ormar avskräcks vet jag inte men försöka duger. Marita.

Citera
          Noak
          Inlägg 26-03-2008, 15:12
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 2 882
          Medlem nr: 13 081

Hej
          jag ska försöka pröva alla råd, men kissandet får hundarna sköta om- jag tror att grannarna skulle reagera annars...

Har också fått höra att hjorthornssalt ska vara bra- att ormarna skyr den lukten. (Det gör jag med för övrigt) Nån som har provat?

--------------------
          -------------------------
          Södra Norrlands kust- och inland.
          Zon 4

Citera
          skogstroll
          Inlägg 26-03-2008, 15:15
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

CITAT (Marita i Vasa @ 25-03-2008, 19:16) *
          I min barndom gavs rådet att kissa runt sitt hus om man ville bli av med ormarna. Många djur märker sitt revir så varför inte mänskan! Det här är ju ett enkelt och billigt knep som alla klarar att utföra. Om dagens ormar avskräcks vet jag inte men försöka duger. Marita.

hm kanske man ska pröva när grannarna är bortresta giggle.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          KURT
          Inlägg 26-03-2008, 15:35
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (NIKEN @ 26-03-2008, 16:12) *
          Hej
          jag ska försöka pröva alla råd, men kissandet får hundarna sköta om- jag tror att grannarna skulle reagera annars...

Har också fått höra att hjorthornssalt ska vara bra- att ormarna skyr den lukten. (Det gör jag med för övrigt) Nån som har provat?

Du kan ändå inte sprida ut det runt ett hus, och kunde du ändå kunna göra det så skulle det regna bort fort.

Citera
          Solstorm
          Inlägg 26-03-2008, 19:02
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Är du säker på att det var hjorthornssalt och inte hjorthornsolja? Hjorthornsolja funkar på rådjur i alla fall.

Citera
          katah
          Inlägg 26-03-2008, 19:30
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 1 834
          Medlem nr: 4 107

Jag har drömt om en stor trädgård , bara trädgård alltså inte något hus ... någonstans i ett perfekt läge så där i söderlutningen ,
          MEN nu vet jag inte om jag drömmer mer.

Jag har varker ormar eller mordarsniglar, så jag anser mig har det lyxigt, har tom ett besök av en igelkott ibland.
          Jag har ormfobi och tänker inte utsätta mig till någon behandling för att bota detta heller .
          Vill bara undvika ormar ! så jag kanske ska vara alldeles nöjd med min nuvarande vanlig trädgårdstomt!

Stackar ni som har massa ormar på tomten !

Citera
          Noak
          Inlägg 25-05-2008, 21:28
          Länk hit: #28

Medlem

Liten rapport från ormträdgården:

Två snokar har bosatt sig i söderrabatten. De flyttar sig inte fast jag gräver precis bredvid dem.

Huggormar i grönsakslandet, man hinner se en skymt innan de drar ner i diket.
          Håller på att fixa ett nytt land, men det lär inte bli odlingsbart än på ett par år...

Har gått i gummistövlar hela helgen fast det varit tropisk hetta i solen...

--------------------
          Zon 4

Citera
          fluffis
          Inlägg 26-05-2008, 06:13
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 76
          Medlem nr: 15 224

Om snusvatten fungerar så borde väl nikotinvatten göra det också kanske?
          Jag tog iallafall ett gäng tömda askkoppar och gjorde en stor sats nikotinvatten efter att tidigare läst om att ormar skyr snus...
          Har hällut ut där vi såg orm på tomten förra året. Vet ej om det funkar men har ej siktat en enda orm på tomten ännu.
          Funkar utmärkt på myrstackar också! Två stycken behandlade, myrorna evakuerade fort som tusan!

Citera
          Noak
          Inlägg 26-05-2008, 07:45
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (fluffis @ 26-05-2008, 07:13) *
          Om snusvatten fungerar så borde väl nikotinvatten göra det också kanske?

Jag som har slutat med nikotin,
          får väl smita in på Konsum och säga att jag vill ha en snusdosa till maken....
          Värt att testa i alla fall.

--------------------
          Zon 4

Citera
          Morbid
          Inlägg 27-05-2008, 07:17
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 227
          Medlem nr: 7 105

Jag tänkte ge mej på ett försök att sammanfatta alla bra råd i den här tråden.. Och ge en personlig syn på det hela..

Först: ALLA reptiler (ormar / ödlor) och amfibier (grodor / paddor) vilt levande i Sverige är fridlysta. Ett undantag finns, och det gäller just Huggorm på tomt. En förhoppningsvis hjälpande länk: Om ormar på tomt mm

Det har visat sej att ormar faktiskt inte är helt döva, men inte hör de bra. En länk (Engelsk): ABCScience

Jag gillar ju reptiler och amfibier och håller en del olika Europeiska arter (i låsta terrarier) själv hemma i ett litet separat hus på gården. Tråkigt nog för mej, så hittar jag inga inhemska på min egen tomt, fast grannarna hittar ibland.

Ett lätt och smidigt sätt att fånga Huggormar på, är att använda en lång grilltång. Givetvis med kraftiga handskar på händerna, för alla eventualiteters skull. "Galg-krokarna" fungerar bra, men de är enligt mej lite för tunna. Inte så att de kanske inte håller, men de kan skada ormen om den är stor / tung.

Om man ska flytta en Huggorm, så MÅSTE man vara säker på att den klarar sej på det nya stället. Svårigheten brukar vara att hitta nya övervintringsställen. Huggormar använder samma ställe varje år, och de kan få problem med att hitta nya i tid, dessutom finns det en konkurrens om de ställen som finns.

Att flytta ormen 200 - 300 meter räcker inte, de bör flyttas minst 1 kilometer. Jodå.. de hittar tillbaks annars.

Snusvatten, Terpentin och andra luktprylar tror jag inte ett dugg på. Vad som däremot fungerar är att se till att ormar inte trivs på tomten. Klipp upp buskar och håll gräs kort, tag bort rishögar och komposter alt. se till att ris / kompost inte erbjuder skydd. T.ex genom att ha kompost i behållare som de inte kommer in i. Kasta bort brädhögar och gamla pallar.
          Med andra ord, ha en välstädad trädgård! Gärna en bit utanför tomten också, om det är möjligt.

Katter och Igelkottar brukar hjälpa till att hålla ormfritt, eftersom de båda gärna äter orm.

Hoppas att jag kom ihåg att säga de saker jag ville ha sagt nu.. Annars får jag väl återkomma..

Redigerat av Morbid: 27-05-2008, 07:17

--------------------
          ** Miqe **

user posted image

Citera
          KURT
          Inlägg 27-05-2008, 07:40
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Fast vill man ha igelkottar på tomten så skall det inte vara rent, utan finns gott om rishögar.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 27-05-2008, 07:58
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

För oss insektssamlare är det inga problem att fånga ormar, det är bara att använda håven. Jag bekymrar mig inte så mycket om den klarar sig där jag släpper den, överlevnadschanserna är större än om jag nackar den med spaden. Fast där jag bor i skogen är det nog inga problem. Fö såg jag en snokunge i helgen, den ringlade över trädgårdsgången några meter från mig när satt och vilade och solade. Hur söt som helst, ca 20 cm lång och tunn som ett snöre. wub.gif

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Noak
          Inlägg 04-06-2008, 15:36
          Länk hit: #34

Medlem

Alla snokars urmoder utmanade min hund alldeles nyss. Jag kunde inte fatta varför hunden skällde så dant, rakt in i stockrosorna, men fear.gif fear.gif fear.gif fear.gif fear.gif där var den, över metern lång och grov som en huggorm. RYYYYS! fear.gif fear.gif fear.gif fear.gif
          Hunden har ännu inte hämtat sig, han smyger runt och hoppar baklänges när vinden blåser i gräset...

--------------------
          Zon 4

Citera
          evni
          Inlägg 05-06-2008, 09:13
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 282
          Medlem nr: 13 174

Jag har en kompost. (Trädgårdskompost) Kan det vara så att ormen skulle kunna trivas i den ? Jag tror att jag skulle DÖÖÖÖ om jag såg en orm . Vi har bott på samma ställe i 22 år och under alla dessa år har jag sett en "svart" orm en enda gång. Vet inte om det var en snok eller en huggorm. Gick inte så nära precis.
          För ca. 3 veckor sedan kom jag hem och då låg det en orm på vardagsrumsgolvet.
          Någon av våra 3 katter hade tagit in den. Vi har kattlucka. Alltså det var en kopparorm men fy,fy, fy jag vill inte se dom heller. Vi hade hantverkare hemma som tog ut den i skogen. Fy vad äckligt.
          /Eva

--------------------
          eva-carin

Citera
          Evalina21
          Inlägg 05-06-2008, 09:44
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 33
          Medlem nr: 13 754

Hej!

Har inget tips ang ormar fast vi bor på landet och ser väl en och annan ibland, någon gång per år, och tur är väl det att det inte är så ofta. Vi har nämligen haft en inne i köket på kökgolvet. Vi höll på att rusta huset och byggde till ett uterum på baksidan och vi hade haft dörren ut dit öppen. Det är väl cirka 40 cm ned till marken och den slingrade sig väl upp på något vis. Min son kom ut och sa att det var en orm i köket men inte trodde jag på honom men det stämde.

Min sambo var inte hemma men mina svärföräldrar som bor i huset i jämter oss fick rycka ut. Min svärfar tog en lång tång (en sådan som man kan få när man har ont i ryggen) och bar ut ormen. Den hade vita/gula fläckar bakom ögonen så vi tror att det var en snok.

Det här var några år sedan men länge efter det så tittade man alltid i hörnet av köket där ormen legat i fall den kommit tillbaka.

Hälsningar Evalina

Citera
          Knytt
          Inlägg 05-06-2008, 10:29
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 649
          Medlem nr: 14 539

I helgen skulle jag hämta gräsklipp i högen på komposten och när jag som mest står där och rotar så är jag bara millimeter från att få med en kopparorm upp med klippet! blink.gif

Jag som har hemsk fobi blev livrädd, sprang så fort jag kunde och slängde iväg korgen all världens väg. Väl inne slängde jag iväg skorna eftersom det kändes som att det kunde vara ormstoft på och stängde alla dörrar och fönster. Puh!
          Nu vågar jag inte gå till komposten, det ställer till en del problem ...

Och ja, jag vet att kopparormen egentligen är en ödla, helt ogiftig osv. Men jag är hemskt ormrädd!

--------------------

Lever och odlar i zon 1, norra Halland

Våra trädgårdsstrapatser kan man följa i bloggen

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-06-2026, 23:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon