| |
|
  |
Konstiga skolarbeten, Dottern går i 8-an, ibland undrar man... |
|
|
|
|
01-03-2008, 20:21
|

Medlem
Antal inlägg: 895
Medlem nr: 14 105

|
CITAT (Gunilla T @ 01-03-2008, 17:19)  ...Den nationella ekonomin och den kommunala ekonomin är verkligen inga kommunicerande kärl - det handlar om politiska prioriteringar och såvitt jag vet är det endast ett politiskt parti som vill öka resurserna till den offentliga sektorn. Håller med fullkomligt, det är ett jätteproblem i Sverige idag, att skola, vård och annat skall variera beroende på i vilken kommun och vilket landsting man bor i. Sen vet jag inte om det BARA är brist på resurser som är problemet. CITAT (mamamaggan @ 01-03-2008, 14:12)  Och man skär också ner på antalet platser på universitet/högskola. Kostar för mycket !! Det tror jag det att det gör - för med den utbyggnad som varit dom senaste 10 åren eller så finns det numera i vissa lägen 2 platser till varje elev. Sen finns det ju givetvis populära utbildningar som det är stort söktryck på - men hur ser det ut på arbetsmarknaden efter utbildningen? CITAT (Pirum @ 29-02-2008, 21:54)  Jag kan inflika att betyg kanske behövs för att sålla agnarna från vetet (tar till lite klyschor) och föra var och en till sin rätta fålla, men det behövs då rakt inte något sådant i grundskolans lägre klasser! Jag anser att du har helt fel - ju tidigare du får reda på vad det är du behöver jobba mer med för att lära dig - ju större chans har du att vända en "nedåtgående trend" - med det menar jag inte att man skall såga förstaklassare, men att man MÅSTE börja i tid med att hjälpa elever i svaga ämnen, och kanske till och med inse att alla inte är lika och inte har samma förutsättningar. CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 29-02-2008, 17:11)  ...Jag förstår inte riktigt vad grundskolan ibland betygsätter, jag jobbar på en gymnasieskola och vi får alltför många elever som är i stort sett analfabeter och när man frågar hur de lyckades få godkänt i svenska på grundskolan säger de jag var snäll mot fröken under lektionerna och när vi pratade om betygen sade hon att hon skulle sätta G så att jag skulle kunna söka till gymnasiet. Vi gjorde även tester på nya gymnasieeleverna och väldigt många låg på nivå åk 4-5 i matte (ändå har de på något sett fått G i matte i 9:an) , det är då väldigt svårt att både lära ut matte på gymnasienivå + chanserna för de eleverna att nå G kan vara mycket små. Här kan jag fylla på lite, jag var anställd som ämneslärare på högskolan under ett antal år. Under dessa år tyckte jag mig märka allt sämre förkunskaper från gymnasiet och ett allt mindre söktryck på dom tekniska utbildningarna. Vi diskuterade mycket om varför, och vad man skulle göra åt det. Att informera mer på gymnasiet om teknisk utbildning är helt meningslöst - då är det redan försent. Vi kom fram till att det som skulle behöva göras var att väcka teknikintresse redan på dagis/förskola/lågstadiet och sedan förvalta intresset väl. Tyvärr är det väl ganska ovanligt med tekniskt intresserade förskollärare? och hur skall du väcka intresse för något som du själv inte är intresserad av? Jag får tyvärr erkänna att jag gav upp - och avslutade min akademiska karriär och kommer troligen aldrig mer att jobba med utbildning av ungdomar. Däremot tycker jag fortfarande undervisning i rätt miljö, i rätt ämne och med rätt elever är kul - vet bara inte var jag skall hitta dom!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
01-03-2008, 20:38
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
CITAT (henriks @ 01-03-2008, 20:21)  Jag anser att du har helt fel - ju tidigare du får reda på vad det är du behöver jobba mer med för att lära dig - ju större chans har du att vända en "nedåtgående trend" - med det menar jag inte att man skall såga förstaklassare, men att man MÅSTE börja i tid med att hjälpa elever i svaga ämnen, och kanske till och med inse att alla inte är lika och inte har samma förutsättningar. Jag tror vi båda har samma mål, såklart, att barn i ämnen de är "svaga" i ska få mer stöd. Men jag tror som sagt inte att betyg alls är bra i det fallet. Jag hade på lågstadiet en ganska varierande prestationskurva, hade jag fått låga betyg i ämnen jag tyckte var tråkiga så hade jag ju ännu mer tappat intresset. Illa nog med kvartssamtal.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
|
|
|
01-03-2008, 20:42
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
CITAT (Pirum @ 01-03-2008, 20:38)  Jag tror vi båda har samma mål, såklart, att barn i ämnen de är "svaga" i ska få mer stöd. Men jag tror som sagt inte att betyg alls är bra i det fallet. Jag hade på lågstadiet en ganska varierande prestationskurva, hade jag fått låga betyg i ämnen jag tyckte var tråkiga så hade jag ju ännu mer tappat intresset. Illa nog med kvartssamtal. Men inte måste man väl sätta betyg för att inse att någon behöver mer stöd och hjälp i ett ämne ?! Där håller jag med dig Pirum. Ett dåligt betyg gör bara att man känner sig ännu mer värdelös. Däremot så bör ju föräldrarna informeras så att det kan bli ett samarbete mellan skolan och hemmet.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
|
|
rahmat2
|
01-03-2008, 20:46
|
Gäster

|
CITAT (henriks @ 01-03-2008, 20:21)  .... Jag anser att du har helt fel - ju tidigare du får reda på vad det är du behöver jobba mer med för att lära dig - ju större chans har du att vända en "nedåtgående trend" - med det menar jag inte att man skall såga förstaklassare, men att man MÅSTE börja i tid med att hjälpa elever i svaga ämnen, och kanske till och med inse att alla inte är lika och inte har samma förutsättningar. .... De senaste åren har jag kommit fram till att betyg är bara till att skada eleverna. Vad händer om inom skolväsendet tar man bort BETYG. All energi bör satsas på att väcka intresse i eleverna istället för en gammaldags skadande system med betyg. Var kan vi börja? Så tidigt som möjligt. Alltså ta bort betyg som system och ersätt det med intresse för att lära sig. Rahmat
|
|
|
|
|
|
|
|
01-03-2008, 21:06
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem nr: 36

|
Mina barn gick i Montessoriskola. Där fick dom jobba självständigt. Det var mkt nyttigt för dem och det har gått bra för dem senare i gymnasiet.
Betyg eller ej, kan ej yttra mig om dem men när tex Friskolor och o vänliga skolor ger höga betyg av olika skäl så gör dom eleverna innerst inne en otjänst. Jag har hört talas om högskolor där man fått börja med gå igenom HELA gymnasiematematiken, inte bara enkel repetitionskurs alltså. Högskolorna får ju betalt per elev och slänger inte ut elever i första taget....
För övrigt tycker jag det är roligt med Finland *Där börjar ungarna skolan vid 7 års ålder, inte 6 eller fem. Få barntvprogram är dubbade Barnen i Finland har högst andel läskunniga innan dom börjar skolan (faan jag får ej till denna mening, men ni klykar nog vad jag menar eller hur va?). Denna goda läskunnighetsresultat följer även med i högre årskurser.
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
01-03-2008, 21:21
|
Gäster

|
CITAT (mamamaggan @ 01-03-2008, 19:36)  Jo det är fem år man får låna. Men , det är inte 5 år à 65.000 du får räkna med . Räntan , som är 4,5 - 5 % , börjar att räknas från första dagen så efter fem år har det växt med ränta på ränta på ränta.............. Vår ene son som har studerat maxtiden har drygt 420.000:- i skuld . Den räntan är ju heller inte avdragsgill någonstans . Tillägg: Håller inte med om att teoretiska kunskaper värderas dåligt i Sverige i dag. Tycker att det många gånger är tvärtom , att den övervärderas. Varför ska en som är skicklig praktiker ha så mycket sämre ? Det borde väl vara så att man värderas efter vad man bidrar med oavsett om det är teoretisk kunskap eller praktisk. Jag tycker inte att någon "skall ha det så mycket sämre"...jag bara tror att det krävs såväl vägröjare som trädgårdsmästare för att få det att fungera.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-03-2008, 21:32
|
Medlem

|
CITAT (Gunilla T @ 01-03-2008, 21:21)  Jag tycker inte att någon "skall ha det så mycket sämre"...jag bara tror att det krävs såväl vägröjare som trädgårdsmästare för att få det att fungera. OK då är vi överens.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
|
|
|
01-03-2008, 22:00
|

Medlem
Antal inlägg: 1 550
Medlem nr: 4 889

|
Jag plockar bara ut en liten bit av denhär diskussionen, den om BETYG. Oftast låter det som om man inte kunde se tidiga betyg som
• en möjlighet att ge en differentierad bild av ett barns starka och svaga sidor • en möjlighet att belöna barn för att de har ansträngt sig att förbättra sina kunskaper • en möjlighet (som har påpekats i forumet) att tidigt se var barnet behöver stöd, t.ex. vid dyslexifall • en möjlighet att visa att barn är olika, är duktiga i olika ämnen, har personlighet
Alltför ofta ser man betyget som ett sätt att med en enda siffra eller bokstavskombination visa att ett barn misslyckats, är "dåligt". Som om det fanns bara ett enda ämne att bedöma.
Men om betygen ges tidigt och i alla ämnen, så har väl alla barn något de är duktiga i och något de behöver jobba mera med. Är inte barnen på lågstadiets första klasser i allmänhet ivriga att lära sig och vill gärna veta att de lyckats med det? Börjar man med betyg långt senare, då de redan blivit efter när det gäller t.ex. läsning eller matematik, blir betygen bara en otäck påminnelse om allt man missat.
Redigerat av Fågelvägen: 01-03-2008, 22:01
--------------------
Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material
|
|
|
|
|
|
|
|
01-03-2008, 22:06
|
Medlem

|
Jamen varför måste det just vara betyg som talar om att barnet är svagt i ett ämne? Läraren upptäcker det ju , förhoppningvis , iaf och kan se till att det sätts in resurser för att stödja , eller hur ? Det är väl bättre med en dialog med hemmet i st f att bara lämna ut ett papper ?
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
|
|
Netha
|
01-03-2008, 22:12
|
Gäster

|
CITAT (Fågelvägen @ 01-03-2008, 22:00)  Jag plockar bara ut en liten bit av denhär diskussionen, den om BETYG. Oftast låter det som om man inte kunde se tidiga betyg som
• en möjlighet att ge en differentierad bild av ett barns starka och svaga sidor • en möjlighet att belöna barn för att de har ansträngt sig att förbättra sina kunskaper • en möjlighet (som har påpekats i forumet) att tidigt se var barnet behöver stöd, t.ex. vid dyslexifall • en möjlighet att visa att barn är olika, är duktiga i olika ämnen, har personlighet
Alltför ofta ser man betyget som ett sätt att med en enda siffra eller bokstavskombination visa att ett barn misslyckats, är "dåligt". Som om det fanns bara ett enda ämne att bedöma.
Men om betygen ges tidigt och i alla ämnen, så har väl alla barn något de är duktiga i och något de behöver jobba mera med. Är inte barnen på lågstadiets första klasser i allmänhet ivriga att lära sig och vill gärna veta att de lyckats med det? Börjar man med betyg långt senare, då de redan blivit efter när det gäller t.ex. läsning eller matematik, blir betygen bara en otäck påminnelse om allt man missat. Sedan så tycker jag att vi som föräldrar kan hjälpa och pusha våra barn i ganska stor utsträckning. Pratar vi positivt om skolan och all lärdom den ger oss, då går också barnen dit mer motiverade än om vi börjar klanka på dåliga lärare, onödiga uppgifter och prov osv.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-03-2008, 22:29
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (mamamaggan @ 01-03-2008, 22:06)  Jamen varför måste det just vara betyg som talar om att barnet är svagt i ett ämne? Läraren upptäcker det ju , förhoppningvis , iaf och kan se till att det sätts in resurser för att stödja , eller hur ? Det är väl bättre med en dialog med hemmet i st f att bara lämna ut ett papper ? Det ena behöver inte nödvändigtvis utesluta det andra. Betyg talar ju inte heller enbart om i vilka ämnen barnet är svagt utan även i vilka barnet är duktig.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
01-03-2008, 22:37
|

Validating

|
CITAT (Fågelvägen @ 01-03-2008, 22:00)  <klipp> • en möjlighet att belöna barn för att de har ansträngt sig att förbättra sina kunskaper • en möjlighet (som har påpekats i forumet) att tidigt se var barnet behöver stöd, t.ex. vid dyslexifall • en möjlighet att visa att barn är olika, är duktiga i olika ämnen, har personlighet Eftersom det nu är barn vi snackar om så är jag inte helt säker på att de förstår att ett lågt betyg inte är en bestraffning, om ett högt betyg samtidigt är en belöning. Det mest logiska är väl att tolka det låga betyget som en bestraffning. Det är nog bara vi vuxna som förstår vitsen med att sätta IG på 8-åringar... Dyslexi? Det sista en dyslektiker behöver på lågstadiet är väl ett IG i svenska. CITAT Men om betygen ges tidigt och i alla ämnen, så har väl alla barn något de är duktiga i och något de behöver jobba mera med. Så behöver det alls inte vara. Det är säkert många barn som av olika orsaker skulle få väldigt många låga betyg. Det är oftast personer med bra betyg som verkar tycka att betyg är bra. Men visst, kanske ska man förbereda barnen på den värld vi lever i. Den fattige/"svage" ska motiveras med bestraffningar och piskor, medan den rike/"starke" ska motiveras med belöningar och morötter. Fast nu glider vi väl in på en annan politisk diskussion.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
|
|
Netha
|
01-03-2008, 22:44
|
Gäster

|
CITAT (Pirum @ 01-03-2008, 22:37)  Eftersom det nu är barn vi snackar om så är jag inte helt säker på att de förstår att ett lågt betyg inte är en bestraffning, om ett högt betyg samtidigt är en belöning. Det mest logiska är väl att tolka det låga betyget som en bestraffning. Det är nog bara vi vuxna som förstår vitsen med att sätta IG på 8-åringar...
Dyslexi? Det sista en dyslektiker behöver på lågstadiet är väl ett IG i svenska. Så behöver det alls inte vara. Det är säkert många barn som av olika orsaker skulle få väldigt många låga betyg. Det är oftast personer med bra betyg som verkar tycka att betyg är bra.
Men visst, kanske ska man förbereda barnen på den värld vi lever i. Den fattige/"svage" ska motiveras med bestraffningar och piskor, medan den rike/"starke" ska motiveras med belöningar och morötter. Fast nu glider vi väl in på en annan politisk diskussion. Vad får dig att tro att Den fattige/"svage ska ha lägre betyg än den rike/"starke ... det tycker jag, är att ha förutfattade meningar.  Jag tillhör ingen "rik & stark" klass ... men barnen har aldrig känt sig eller varit "fattiga/svaga" De har alla uppmuntrats till att gilla skolan, studera vidare. Två är akademiker med högre utbildning medan en har bra jobb och den fjärde just nu funderar på ansökan till universitetet.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-03-2008, 22:53
|

Validating

|
Jag menade den fattige eller "svage", för det är ju just så det är när det gäller betygen. De som är "svaga" i ett ämne får lägre betyg. De som är "starka" får högre. Jag menade inte att fattiga är värda lägre betyg, såklart. (Även om de ofta får det, men det är en annan diskussion)
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
|
|
Netha
|
01-03-2008, 23:02
|
Gäster

|
CITAT (Pirum @ 01-03-2008, 22:53)  Jag menade den fattige eller "svage", för det är ju just så det är när det gäller betygen. De som är "svaga" i ett ämne får lägre betyg. De som är "starka" får högre. Jag menade inte att fattiga är värda lägre betyg, såklart. (Även om de ofta får det, men det är en annan diskussion) Men tycker du inte att det är bra att de svaga får svart på vitt om att de behöver kämpa/få mer stöd i ämnet/ämnen de är svaga i. Jag tycker inte att man ska ta lågt betyg som en bestraffnig el stämpel på "hur dålig man är". Tycker att det hellre är visat intresse för eleven och önskan att hjälpa den så mycket som möjligt för att de ska nå godkänt.
|
|
|
|
|
|
|
rahmat2
|
01-03-2008, 23:07
|
Gäster

|
CITAT (Stintan43 @ 01-03-2008, 22:29)  .... Betyg talar ju inte heller enbart om i vilka ämnen barnet är svagt utan även i vilka barnet är duktig. Vet inte hur mycket personliga erfarenheter är värda för er på tråden men jag väljer att berätta iallafall: När jag gick i fyran sa läraren på årets sista dag Du stannar kavar efter lektionen Hade ingen aning om vad som väntade. Senare hänvisade hon mig till en sal,där kände jag igen rektorn och några till från skolans ledning men även två välklädda män med mörkblåkostym och färgade slips. Vi elever var två personer. Jag och en till. De läste upp den andra killens namn och de närvarande applåderade. Sedan läste de mitt namn och samma applåder följde efter. Vi fick var sitt Akvarellsats inslagen i landets flagga som band. Den killen hade blivit först och jag kom andra i skolan räknat efter betyg. Dagen därpå var det sommar och jag hjälpte en Livsinnehavare med sin kreditbok över grannarnas skulder. Hela den dagen grät jag. Jag var bara 10 år och var beskymrad över att jag blev andra och inte först i skolan. Nu när under 2000-talet har jag funderat och även skrivit lite om betyg och dess roll i lärandet hos elever, tycker jag att även när skolan ville uppmuntra mig skadade de mig. De väckte en känsla som jag inte hade förut. Att vara nummer ett iskolan. Men samtidigt saknade jag ekonomiska resurser till det. Rahmat
|
|
|
|
|
|
|
Netha
|
01-03-2008, 23:11
|
Gäster

|
CITAT (rahmat2 @ 01-03-2008, 23:07)  Vet inte hur mycket personliga erfarenheter är värda för er på tråden men jag väljer att berätta iallafall:
När jag gick i fyran sa läraren på årets sista dag Du stannar kavar efter lektionen Hade ingen aning om vad som väntade. Senare hänvisade hon mig till en sal,där kände jag igen rektorn och några till från skolans ledning men även två välklädda män med mörkblåkostym och färgade slips.
Vi elever var två personer. Jag och en till. De läste upp den andra killens namn och de närvarande applåderade. Sedan läste de mitt namn och samma applåder följde efter. Vi fick var sitt Akvarellsats inslagen i landets flagga som band. Den killen hade blivit först och jag kom andra i skolan räknat efter betyg.
Dagen därpå var det sommar och jag hjälpte en Livsinnehavare med sin kreditbok över grannarnas skulder. Hela den dagen grät jag. Jag var bara 10 år och var beskymrad över att jag blev andra och inte först i skolan.
Nu när under 2000-talet har jag funderat och även skrivit lite om betyg och dess roll i lärandet hos elever, tycker jag att även när skolan ville uppmuntra mig skadade de mig. De väckte en känsla som jag inte hade förut. Att vara nummer ett iskolan. Men samtidigt saknade jag ekonomiska resurser till det. Rahmat Detta kan väl ändå inte hänt i en svensk skola ... eller?
|
|
|
|
|
|
|
rahmat2
|
01-03-2008, 23:24
|
Gäster

|
CITAT (Netha @ 01-03-2008, 23:11)  Detta kan väl ändå inte hänt i en svensk skola ... eller?  Betyg gör samma skada oavsett geografisk punkt.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-03-2008, 23:31
|

Validating

|
CITAT (Netha @ 01-03-2008, 23:02)  Jag tycker inte att man ska ta lågt betyg som en bestraffnig el stämpel på "hur dålig man är". Nej, det bör man ju försöka att inte göra, men nu är det ju inte vuxna personer som får betyg, utan barn. Men jag tror betygstolkningar är väldigt indivuduella. För en del kan de säkert vara bra. För egen del har jag upplevt betyg som negativt.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
|
|
|
01-03-2008, 23:33
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (rahmat2 @ 01-03-2008, 23:24)  Betyg gör samma skada oavsett geografisk punkt. Jag är inte övertygad om att betyg enbart är av ondo. Får ett barn IG i ett ämne kommer det säkert inte som en överraskning bara för att det står på ett papper.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|