Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

9 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Konstiga skolarbeten, Dottern går i 8-an, ibland undrar man...
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 29-02-2008, 17:11
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Det jag inte förstår vad som gäller grundskolan är VARFÖR man flyttar upp elever till nästa årskurs även om de inte lärt sig vad de ska kunna i den årskurs de gått. Har man ex. inte lärt sig matte på åk 4 nivå bör man gå om den årskursen, annars går man ju vidare till nästa nivå utan att ha förkunskaperna som krävs vilket betyder att man brukar misslyckas i den årskursen också osv. under hela skolgången.

+Jag förstår inte varför föräldrar inte kräver oftare att deras barn ska gå om årskurser när de inte nått kunskapsnivån. Ex. borde inga barn som inte kan läsa få flyttas upp till åk 4, det är ju i de första åren man lär sig läsa sedan förutsätts det ju att de kan läsa för att studierna ska gå bra. Jag lyssnade på en pedagog som studerat detta och hon sade att barn med dåliga läskunskaper som man flyttar upp i åk 4 har man förlorat, den personen kommer sällan att kunna ta igen alla baskunskaperna som han/hon borde lärt sig i åk 1-3.

+Jag förstår inte riktigt vad grundskolan ibland betygsätter, jag jobbar på en gymnasieskola och vi får alltför många elever som är i stort sett analfabeter och när man frågar hur de lyckades få godkänt i svenska på grundskolan säger de jag var snäll mot fröken under lektionerna och när vi pratade om betygen sade hon att hon skulle sätta G så att jag skulle kunna söka till gymnasiet. Vi gjorde även tester på nya gymnasieeleverna och väldigt många låg på nivå åk 4-5 i matte (ändå har de på något sett fått G i matte i 9:an) , det är då väldigt svårt att både lära ut matte på gymnasienivå + chanserna för de eleverna att nå G kan vara mycket små.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 29-02-2008, 17:14
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Grå @ 29-02-2008, 16:54) *
          Lugn och fin i byxan Snigel, jag har inte glömt bort dig bara för att jag inte svarat på dina inlägg just idag..
          -----------------------------------------------------------
          Odugligheten inom skolan ser jag som ett mönster som egentligen startar i hemmet, för varför har uppfostran och tankar om rätt & fel fått så stor plats i skolmiljön?

Trodde att du tog upp frågan för att du ville ha råd och stöd. Förväntade mig då inte att bli åthutad som någon barnunge (är väl inte Snigel med dig vad jag vet och mina byxor har du väl knappast med att göra, eller...). Satsa dina krafter på din dotter och att vara ett föredöme för henne i stället för att göra dig lustig över en äldre välmenande farbror.
          Hälsningar
          Anders

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Grå
          Inlägg 29-02-2008, 17:21
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

CITAT (aq42 @ 29-02-2008, 17:14) *
          Trodde att du tog upp frågan för att du ville ha råd och stöd. Förväntade mig då inte att bli åthutad som någon barnunge (är väl inte Snigel med dig vad jag vet och mina byxor har du väl knappast med att göra, eller...). Satsa dina krafter på din dotter och att vara ett föredöme för henne i stället för att göra dig lustig över en äldre välmenande farbror.
          Hälsningar
          Anders

...och jag tänker inte fria till dig idag heller. Bryr mig inte så mycket om vem du är Snigel med, för Snigel är du, grinig eller ej.
          Skriv ett pm vet jag, det gjorde ju Rudan.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 29-02-2008, 17:24
          Länk hit: #64

Gäster

Intressant ämne...är varken lärare eller expert men tråden väcker liv i gamla minnen och funderingar..

Det som väckte mitt intresse var inläggen om den finska skolan kontra den svenska. Jag är född i Finland och gick grundskola och realskola där. Utbildade mig efter realskolan till en ren yrkesutbildning.

I realskolan var vi 47 elever i samma klass och jag lovar att det var tyst i klassen. Vi var ju tonåringar, en jobbig period i livet men i skolan märktes verkligen inget av tonårsproblematiken. Kraven var höga kan jag tycka i dag. T.ex. läste vi tre främmande språk och betygsskalan var från 4 till 10. En fyra betydde icke godkänt och om man inte läste under sommarlovet och genomgick en ny test så fick man gå om årskursen. Skolk visste vi öht inte vad det var för något...ingen skolkade.

Efter några år i Sverige kunde jag pga hälsoskäl inte arbeta kvar i mitt yrke. Jag läste in gymnasiekompetens på Komvux för att komma in på högskolan. Komvux var på den tiden en pluggskola men det blev ändå något av en chock för mig att konfronteras med den svenska skolan eller snarare vad den gett mina klasskamrater. Jag var den enda icke svenska eleven men mina grundläggande kunskaper som jag hade med mig från den finska skolan skiljde sig avsevärt från mina klasskamraters.

Jag har också haft mina radikala perioder när jag kraftigt ifrågasatt pluggskolan men idag kan jag bara tacka mina lärare för att det inte gick att glida på en räkmacka genom skolan.. kunskap har aldrig varit tung att bära och jag tror att jag hade bra argument när min son, som gått i svensk skola började ifrågasätta varför han skulle lära sig det och det...

Att sedan möta undervisningen på en svensk högskola var minst sagt omtumlande. Det var en radikal period som inte minst lärosätena gick i spetsen för. Det var gruppen som gällde, vi läste i grupp, vi tentade i grupp, vi skrev våra uppsatser i grupp..hur enkelt som helst att glida med för den som ville. Eftersom det var ett krävande och ansvarsfullt yrkesliv vi förberedde oss på så var det otillräckligt på alla plan. Det visade sig också när vi kom ut i arbetslivet... många klarade inte av det.

Bara lite reflektioner som sagt...

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 29-02-2008, 17:28
          Länk hit: #65

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Grå @ 29-02-2008, 17:21) *
          ...och jag tänker inte fria till dig idag heller. Bryr mig inte så mycket om vem du är Snigel med, för Snigel är du, grinig eller ej.
          Skriv ett pm vet jag, det gjorde ju Rudan.

Mkt har jag kallats i mina dar men knappast grinig....

Har försökt att hålla en saklig och vänlig ton gentemot dig, men tydligen så har vi väldigt lätt att trampa varandra på tårna....
          Avstår tillsvidare att debattera med dig eftersom jag uppfattar det som att du inte lyssnar särskilt mkt på vad jag säger och att det uppstår mer förargelse än samförstånd i vår dialog....
          Sköt om dig....

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Stella-Polaris
          Inlägg 29-02-2008, 17:31
          Länk hit: #66

Gäster

Seså flickor, flirting.gif tänk nu på att det kan bli elavbrott.. och ingen får sista ordet!! biggrin.gif

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 29-02-2008, 17:33
          Länk hit: #67

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Intressant diskussion.

Som före detta högstadie- och gymnasielärare blir jag lite konfunderad.

Har alltid haft min egen teori om undervisning och kunskapsmått.

Prov t ex är inte alltid grund för elevernas betyg. Det kan faktiskt vara bra för mig som lärare att klara ut om min undervisning fungerat som jag har avsett. Det kan vara enkät eller vanligt prov. Har jag misslyckats så kan ju jag som lärare diskutera det med eleverna (kallas demokrati) och klara ut hur vi tillsammans bättre skall klara av målen. Ännu bättre om vi hade diskuterat upplägget före kursens början. Kan eleven något i slutet av läsåret som hon/han händelsevis inte fixade i början på höstterminen, skall ju inte det ligga till last vid kursens betygsättning om kursen nu varit så lång. Det står uttryckligen i anvisningar att betyg skall sättas på elevens kunskaper vid kursens slut.

Nog om detta. Det inledande inlägget gå inte att svara på. Framför allt inte för att plan- och metodikupplägget är okänt. Syftet med provet? Vad som föregått provet? Elevens egen aktivitet? Elevens "kunskapstörst"? dvs om eleven ställt frågor för klarlägganden osv.
          Att fråga för att få veta mer är en betygshöjande faktor. Att kunna analysera svaren och värdera dem är ännu bättre.

Men det är klart är läget som det spelas upp i 9a kan det ju ha sina sidor att få med sig ungdomarna.

Redigerat av Överbölingen: 29-02-2008, 17:34

Citera
          Grå
          Länk hit: #68

Medlem

CITAT (aq42 @ 29-02-2008, 17:28) *
          Mkt har jag kallats i mina dar men knappast grinig....

Har försökt att hålla en saklig och vänlig ton gentemot dig, men tydligen så har vi väldigt lätt att trampa varandra på tårna....
          Avstår tillsvidare att debattera med dig eftersom jag uppfattar det som att du inte lyssnar särskilt mkt på vad jag säger och att det uppstår mer förargelse än samförstånd i vår dialog....
          Sköt om dig....

Jag lyssnar visst på vad du säger, men du måste ju även tillåta mig att svara på de frågor du ställer? Eller skriver du frågetecken på saker som ska få mig att vara tyst?

Tro det eller ej, men jag tar till mig det mesta som skrivs och om jag inte har helt fel, så påpekar jag faktiskt det här och var trots att jag fortsätter lufta mina tankar.

Men du får gärna skriva en manual till mig i forumdebatteknik om du tycker att det behövs, så ska jag försöka följa den efter bästa förmåga.

Edit: Fel av mig, där fanns inga frågetecken, men du ställde dig undrande vilket borde vara den långa varianten av ?

Redigerat av Grå: 29-02-2008, 17:36

Citera
          *Stintan*
          Länk hit: #69

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

... och pojkar flirting.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Pirum
          Inlägg 29-02-2008, 17:47
          Länk hit: #70

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

CITAT (Grå @ 28-02-2008, 21:47) *
          Jag är dessutom förbannad för att min dotter får IG i gymnastik trots att hon deltar i undervisningen men för att hon inte för idrottsdagbok hemma och redovisar för sin lärare vad hon gör på fritiden.

Låter ju helt vansinnigt. Skolan ska ge fan i vad barnen gör på fritiden. Ska man behöva idrotta på fritiden för att få godkänt? Tur att inte jag går i skola idag.

Men även när jag gick i skolan var det klent beställd med språkundervisningen. Visst läste vi lite grand om sådana där adverb och allt vad di hette, men mest läste vi litteraturhistoria om jag minns rätt. Usch. (Nu tycker jag dock att litteraturhistoria är rätt intressant ibland)

Engelska lär man sig bäst genom att läsa och höra massa engelska. Jag lärde mig knappt nån engelska alls i skolan, förutom att en del verb nog slank in i skallen. Nä, datorer, datortidningar och otextade filmer gjorde susen för mig. Jag märker på yngre personer att de inte är lika vana att se otextade filmer som vi äldre (*host*) är, vilket jag tycker är märkligt eftersom utbudet är större nu. Fast kanske var det så att man i slutet av 80-talet var mer 'tvingad' att se på engelsk MTV, se på kopierade filmer utan text, se på satellitkanaler på engelska, etc. Numera är ju musikkanaler och de flesta ungdomsprogram på svenska. Jag hade kompisar som såg MTV dag ut och dag in, på engelska, klart man lärde sig då. Dvs, utbudet på engelska är visserligen större idag, men så är även utbudet på svenska. Förr var det ju SVT eller utländska kanaler liksom.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Thomas Wahlqvist
          Inlägg 29-02-2008, 18:51
          Länk hit: #71

Medlem
          Antal inlägg: 457
          Medlem nr: 4 960

@ Fenja

Jag kan lova dig att på lärarhögskolan, där lär man sig inte mycket om pedagogik.

Men vad kul med så många lärare i en tråd.

Kan vi hjälpas åt att ringa in vad som är problemet i den svenska skolan?
          Det skulle vara intressant.

Redigerat av Thomas Wahlqvist: 29-02-2008, 18:54

Citera
          rahmat2
          Inlägg 29-02-2008, 19:00
          Länk hit: #72

Gäster

CITAT (Thomas Wahlqvist @ 29-02-2008, 18:51) *
          @ Fenja

Jag kan lova dig att på lärarhögskolan, där lär man sig inte mycket om pedagogik.
          Men vad kul med så många lärare i en tråd.

Kan vi hjälpas åt att ringa in vad som är problemet i den svenska skolan?
          Det skulle vara intressant.

Vad läser man iställer för pedagogik som lärare?

Citera
          Thomas Wahlqvist
          Inlägg 29-02-2008, 19:14
          Länk hit: #73

Medlem

Lagar, regler, styrdokument, etik, moral, likabehandling, genus, droger, våld , rasism,demokrati och jämställdhet och en hel del skolpolitik.

Utbildningen kritiseras för att den till stor del inriktar sig mot det arbete som man avslutar den sista terminen, nämligen ett examensarbete, detta arbete är som en forskning, denna forskarkunskap skall i en framtid ge oss bättre skola, tror man.
          Men frågan är, skall alla lärare bli forskare? Måste så stor del av våran utb. vara inriktad på att vi skall klara examensarbetet? Vad sägs om lite pedagogik i stället.

Sen läser man ämneskunskap, ex historia eller kemi.
          Här är en artikel som inehåller en del vi talar om i lärarutb. Först kränkt vinner.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2502&a=743702

Redigerat av Thomas Wahlqvist: 29-02-2008, 19:16

Citera
          catlady
          Inlägg 29-02-2008, 19:18
          Länk hit: #74

Medlem
          Antal inlägg: 1 475
          Medlem nr: 7 256

När jag gick på högstadiet (15 år sedan) hade idrottsläraren redan då kommit på den här grejen att betyget påverkades av vilka idrottsintressen du hade UTANFÖR skoltid - helt galet! Vi fick alla i turordning berätta hur vi aktiverade oss på fritiden, och så skrev hon ner det! Två ungdomar som var lika duktiga inom idrotten på skolan kunde få olika betyg beroende på INTRESSE!
          "Jag skiter i hur duktig du är. Om du inte älskar det jag lär ut så godkänner jag dig inte..." För att inte tala om den gruppen elever som bara säger/skriver vad läraren vill höra (och ungar är inte dumma...)
          Tänk om det räckte att berätta för historieläraren hur många böcker dina föräldrar hade hemma om WWII eller liknande, så fick du högre betyg! Eller att du tittade på nyhetern varje dag - vips, 5:a i samhällskunskap!
          Men vänta, nu när jag tänker efter så var det ju faktiskt ofta precis så det var - de som fjäskade för lärarna fick högre betyg vare sig de var duktiga eller inte...

Redigerat av catlady: 29-02-2008, 19:19

--------------------
          God odlingslycka!
          Hälsningar från Katarina ute på landet i zon 1

Citera
          rahmat2
          Inlägg 29-02-2008, 19:27
          Länk hit: #75

Gäster

CITAT (Thomas Wahlqvist @ 29-02-2008, 19:14) *
          Lagar, regler, styrdokument, etik, moral, likabehandling, genus, droger, våld , rasism,demokrati och jämställdhet och en hel del skolpolitik.

Utbildningen kritiseras för att den till stor del inriktar sig mot det arbete som man avslutar den sista terminen, nämligen ett examensarbete, detta arbete är som en forskning, denna forskarkunskap skall i en framtid ge oss bättre skola, tror man.
          Men frågan är, skall alla lärare bli forskare? Måste så stor del av våran utb. vara inriktad på att vi skall klara examensarbetet? Vad sägs om lite pedagogik i stället.

Sen läser man ämneskunskap, ex historia eller kemi.
          Här är en artikel som inehåller en del vi talar om i lärarutb. Först kränkt vinner.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2502&a=743702

Jag har för mig att lärarutbildningen är uppdelad i tre oftast lika stora delar, pedagogi, ämne1 och ämne2. I pedagogiken ingår en eller två veckor ,som är en eller två poäng, allt annt som du nämnde ovan som lagar, genus etc.
          Rahmat

Citera
          Solstorm
          Inlägg 29-02-2008, 19:29
          Länk hit: #76

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

CITAT
          Vad läser man iställer för pedagogik som lärare?

Det har jag också funderat på. För ämneskunskaperna är ju också bedrövligt dåliga ibland. Ex: min son hade ingen lärare som var intresserad av matte förrän i högstadiet. Han hade svårt för matte och vi kämpade här hemma. Själv är jag duktig på matte men dålig på att lära ut. Men jag är ju faktiskt inte lärare heller. Tack och lov så fick han en underbar mattelärare när han började högstadiet och som fick allt att vända och bli så bra för honom att han senare klarade en teknisk universitetsutbildning.

Jag tycker att det läggs alldeles för höga krav på att kunskaper och färdigheter ska läras in hemma och inte i skolan. Jag var ganska tuff, sållade och valde ut de ämnen som jag tyckte var viktiga. Eftersom man jobbar, har andra fritidsaktiviteter så vill jag inte lägga all min fritid på att ha skola hemma. Jag har inriktad mig på att lära ut svenska, matte och engelska främst. Vissa områden har jag valt bort här hemma, där har mina barn fått nöja sig med de kunskaper som skolan ger dem (eller inte ger). Jag valde bort tex geografi och historia, inte för att jag tycker det är oviktigt utan för att jag koncentrerat mig på att göra det nödvändiga bra.

Men hur klarar sig barnen i de fall där föräldrarna har läs- och skrivsvårigheter? Nog ska man kunna ställa det kravet på skolan att LÄRARNA ska kunna se till att barnen får GODA kunskaper. Exempelvis så ska ingen kunna säga att jag lärde mig läsa så dåligt för att mina föräldrar var analfabeter eller missbrukare eller bara ointresserade. Nog är det skolans ansvar.

Citera
          Solstorm
          Inlägg 29-02-2008, 19:34
          Länk hit: #77

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Jag känner en lärare som under sin utbildning frågade om hur gör man om det är stökigt i klassen. Hur man skulle klara vissa situationer. Han fick inga svar, blev nog mer sedd som ett UFO för att han frågade. Vet inte om det går in under ämnet pedagogik eller var det passar in, men nog är det sådant som borde läras ut eftersom det är ett så stort problem i skolan och har varit i många år.

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 29-02-2008, 19:51
          Länk hit: #78

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

CITAT (Solstorm @ 29-02-2008, 19:34) *
          Jag känner en lärare som under sin utbildning frågade om hur gör man om det är stökigt i klassen. Hur man skulle klara vissa situationer. Han fick inga svar, blev nog mer sedd som ett UFO för att han frågade. Vet inte om det går in under ämnet pedagogik eller var det passar in, men nog är det sådant som borde läras ut eftersom det är ett så stort problem i skolan och har varit i många år.

Finns det stökiga klsser?? coolgleam.gif

Skämt å sido, men det finns inga standard svar. Alla som varit ute IRL vet detta. Fingertoppskänsla går inte att lära ut.

Visst man kan säkert ge en massa bra råd om VISSA saker, men tyvärr är problemen hela tiden olika.
          EN stökig elev tror jag de flesa klarar av...men när flertalet elever är stökiga??

Jag har själv jobbat som vikarie (altså INTE utbildad lärare) och haft stor framgång med kadaverdisiplin i stökig 6:e klass, så pass bra att rektorn ALLTID ringde efter mig när det gällde "stökiga" klasser. Men jag har också totalfloppat med DEN sortens "pedagogik" i en annan klass.. (vill jag helst glömma)
          Jag har t.om. med "våld" tagit en elevs mobiltelefon (EJ TILLÅTET) Något som jag inte rekommenderar, men i detta fall fick det faktiskt eleven att själv inse att hans agerande faktiskt var fel (och även iofs mitt)... en annan elev KANSKE hade stämt mig...??

bara en sida av myntet...

b

Citera
          Grå
          Inlägg 29-02-2008, 19:55
          Länk hit: #79

Medlem

CITAT (Solstorm @ 29-02-2008, 19:34) *

Han kan få ett tips från mig. När mina gapar och skriker i klassrummet under en genomgång brukar jag lägga tonläget i normal samtalston, ungefär som när man sitter och samtalar i soffan hemma och så tittar jag på några elever, och frågar:
          "Är det någon som hör vad jag säger?"
          "VA??!!" skriker eleverna som jag tittat på då, medan de andra fortsätter sina högjudda bravader.
          "Är det någon som hör vad jag säger nu?" frågar jag igen fast i något lägre ton.
          "VA??!!" skriker de igen och sen skriker de till sina högljudda klasskamrater: "MEN FÖR HELVETE HÅLL KÄFTEN DÅ SÅ VI HÖR VAD HON SÄGER!!!"

En annan taktik är att tyst stå och vänta ut att de snackat färdigt och konsekvent fortsätta där man slutade - alltså inte repetera mitt i lektionen - utan bara fortsätta i samma mening som man tystnade. När de sedan börjar prata igen så tystnar man igen och står helt stilla och väntar. Det blir samma effekt - merparten vill fortsätta lektionen och vrålar ifrån på sina klasskompisar som oftast tror att de imponerar med sitt snackande. Sista stunden av lektionen kan man sedan ägna åt att repetera genom att ställa frågor på det man har gått igenom.

Jag är också noga med att den elev som jag har en konversation med ska se mig i ögonen när vi pratar, det kan tyckas vara att gå över gränsen, men jag tycker att det är A och O. Oftast har de svårt för det, för de är vana vid sitt internet där de kan göra vad vi gör nu - snacka utan att se varandra i ögonen. Jag märker att de oftast sitter och tittar på sina mobiler och mp3 spelare när de snackar med varandra i klassen, aldrig att de ser på varandra.

Och ett sista råd är att alltid ha en förnuftig anledning till att ha en regel, vilken regel det än må vara. Inte bara säga: "För att jag har bestämt det" eller "Så är reglerna", utan att verkligen se till att ha torrt på fötterna varför.

"ååååh, hon är så j***a präktig jämt, jag blir så trött" tänker någon nu.

- ja, det må så vara.

Citera
          Thomas Wahlqvist
          Inlägg 29-02-2008, 20:41
          Länk hit: #80

Medlem

@Grå

Nu fattar jag ingenting, är du själv lärare?

Om Finsk respektive Svensk skola.

Jag har följt senaste halvårets debatt där dessa skolor ställs emot varandra, man jämför inte ordning och reda.
          • I den Svenska skolan ges eleven en möjlighet att utveckla ett forskartänkande, vi finner egna kunskaper.
          • I den Finska skolan har man kvar gammal klassisk förmedlingspedagogik, pluggskola. Läraren föreläser och eleven lyssnar.
          Det sägs att de Svenska eleverna blir mer kreativa och skickligare på sikt, men nu visar en stor undersökning att det är precis tvärt om, de finska eleverna är mer kreativa.

Redigerat av Thomas Wahlqvist: 29-02-2008, 21:00

Citera

9 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-06-2025, 13:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon