Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > stockholms fulaste...., rivningsprojekt..
          Aqvakul
          Inlägg 04-03-2008, 12:20
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Netha @ 04-03-2008, 08:09) *
          Här håller man på att bygga ett hotell uppe på berget ... i stål, glas och sten... inte så snyggt , tycker jag.

hotell på Luossavaaras topp

[attachment=14320:påbörjat...c_2007_b.jpg]

Fräck design, men man kan knappast påstå att det kommer att utgöra en "organisk" del av landskapet..... giggle.gif

och när det börjar changsera hur snyggt blir det då.... thumbdown.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 04-03-2008, 15:01
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Sen började jag själv tänka på hur det blir när man i vår tid börjar bygga runt och snirkligt. Kanske det ser ut som Disneyland då? Ja men det tycker jag ju inte om heller. slap.gif Och såklart blir det dessutom dyrare.
          På landsbygden i Danmark får nybyggda hus se ut precis som de gamla, men det kanske arkitekterna tycker är fult och bakåtsträvande?

Finns det inga arkitekter här i forumet? Så man kunde få mera variation på synpunkterna.

Ralf Du har inte höjdskräck du! Tufft jobb.

Det runda huset på din första bild (som jag inte lyckades kopiera) ser ganska harmoniskt ut, tycker jag. Är det det runda huset nånstans vid Gärdet? I bostadsannonser brukar det vanligen se högre ut. Aldrig sett det på nära håll. Passar det in i sin omgivning?

Redigerat av Fågelvägen: 04-03-2008, 15:12

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          ankiironninge
          Inlägg 04-03-2008, 15:17
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 158
          Medlem nr: 13 523

CITAT (Fågelvägen @ 04-03-2008, 15:01) *
          Sen började jag själv tänka på hur det blir när man i vår tid börjar bygga runt och snirkligt. Kanske det ser ut som Disneyland då? Ja men det tycker jag ju inte om heller. slap.gif Och såklart blir det dessutom dyrare.
          På landsbygden i Danmark får nybyggda hus se ut precis som de gamla, men det kanske arkitekterna tycker är fult och bakåtsträvande?

Finns det inga arkitekter här i forumet? Så man kunde få mera variation på synpunkterna.

Det runda huset på din första bild (som jag inte lyckades kopiera) ser ganska harmoniskt ut, tycker jag. Är det det runda huset nånstans vid Gärdet? I bostadsannonser brukar det vanligen se högre ut. Aldrig sett det på nära håll. Passar det in i sin omgivning?

har tyvärr ingen bild
          men det finns ett runt bostadshus i huddinge....
          enfamiljs, alltså...
          vi har ju glooben....denna runda golfboll
          jag gillar globen.. *L

Citera
          Ralf
          Inlägg 04-03-2008, 15:26
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (Fågelvägen @ 04-03-2008, 15:01) *

Det runda huset som jag är uppe på är Globen.
          Det andra ligger på Kungsgatan vid Klarastrandsleden. Jag tror det är tågens trafikcentral.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Netha
          Inlägg 04-03-2008, 21:57
          Länk hit: #25

Gäster

CITAT (Aqvakul @ 04-03-2008, 12:20) *
          Fräck design, men man kan knappast påstå att det kommer att utgöra en "organisk" del av landskapet..... giggle.gif

och när det börjar changsera hur snyggt blir det då.... thumbdown.gif

Oj! Nu fick jag leta i ordböckerna för att se vad changsera betydde (har inte råkat på det ordet förr) blush.gif ... nu fanns ju inte just den stavningen
          men changera och det förstod jag ju ... eftersom jag vet att change på eng betyder ändra.smile.gif
          Nog om det.
          Näää jag tycker verkligen inte att denna koloss gör sig bra på bergstoppen. thumbdown.gif

Citera
          Berith
          Inlägg 05-03-2008, 06:58
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (Netha @ 04-03-2008, 21:57) *

Oj! Nu fick jag leta i ordböckerna för att se vad changsera betydde (har inte råkat på det ordet förr) blush.gif ... nu fanns ju inte just den stavningen
          men changera och det förstod jag ju ... eftersom jag vet att change på eng betyder ändra.smile.gif
          Nog om det.
          Näää jag tycker verkligen inte att denna koloss gör sig bra på bergstoppen. thumbdown.gif

Men nog har du väl hört ordet chansera...?? unsure.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Netha
          Inlägg 05-03-2008, 08:12
          Länk hit: #27

Gäster

CITAT (Berith @ 05-03-2008, 06:58) *
          Men nog har du väl hört ordet chansera...?? unsure.gif

Changera eller sjangsera?
          Detta franska lånord, som bl.a. betyder 'förändras [till det sämre]', skrivs normalt changera. Den stavningen följer mönstret för hur franska ord brukar försvenskas. I changera står både ch och g för sje-ljud. De två sje-ljuden utgör en ljudanhopning som ibland kan få tungan att slinta, något som kan vara en förklaring till att en folkligare uttalsvariant har utvecklats. Det är på detta uttal som den nyare stavningen sjangsera är baserad. Även denna stavning tas upp i vissa ordböcker, t.ex. Bonniers svenska ordbok och Nationalencyklopedins ordbok. Det är en stavningsform som har ett tydligt drag av vardaglighet och som därför inte passar in i riktigt alla texttyper.

SAOL tar även upp stavningen chansera, men den formen saknar stöd i det gängse uttalet. Vi avråder därför från den formen.

Källa språknämnden.

Citera
          Anma
          Inlägg 05-03-2008, 09:24
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

I vilket fall är ordet changera/sjangsera/chansera näst in till lika fult som rivningsprojektet.

Citera
          Berith
          Inlägg 05-03-2008, 09:27
          Länk hit: #29

Medlem

Intressant! Och väldigt OT... g.gif

Ser på SAOL:s sida att dom skriver "Rättelser i andra tryckningen av SAOL13, se nedan:--- changera -> Alternativformen 'chansera' ersatt med 'sjangsera'"

Och på Wikipedia säger dom så här om sjangsera i västgötskan: "sjangsera: bland annat förlorat utseendet"

Jojo... vi sjangserar nog lite till mans. biggrin.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 05-03-2008, 11:12
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Berith @ 05-03-2008, 09:27) *
          Intressant! Och väldigt OT... g.gif

Ser på SAOL:s sida att dom skriver "Rättelser i andra tryckningen av SAOL13, se nedan:--- changera -> Alternativformen 'chansera' ersatt med 'sjangsera'"

Och på Wikipedia säger dom så här om sjangsera i västgötskan: "sjangsera: bland annat förlorat utseendet"

Jojo... vi sjangserar nog lite till mans. biggrin.gif

Ursäkta om jag satte igång debatten om detta lite gammelmodiga ord. Tvekade en stund innan jag använde det och var också tveksam till stavningen - använder det dock gärna i talspråk, beskrivande något som "sett sina bästa dagar".

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          skogstroll
          Inlägg 05-03-2008, 11:17
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

CITAT (Ralf @ 04-03-2008, 12:19) *
          Runt hus från 1980-talet

[attachment=14331:S6002850.JPG]

Här är jag uppe på ett annat runt hus från 1980-talet

Sen kan jag som byggare säga att det är dyrare att bygga snirkligt o runt.
          O sen tycker andra att det är för dyrt byggt i alla fall.

gulp vad modigt unsure.gif undrar alltid hur de får upp granen på globen...

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Berith
          Inlägg 05-03-2008, 11:33
          Länk hit: #32

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 05-03-2008, 11:12) *
          Ursäkta om jag satte igång debatten om detta lite gammelmodiga ord. Tvekade en stund innan jag använde det och var också tveksam till stavningen - använder det dock gärna i talspråk, beskrivande något som "sett sina bästa dagar".

tummenupp.gif Använder också chansera i talspråk, och trodde att det stavades så. Ska genast öva in sjangsera...

--------------------

Citera
          Ralf
          Inlägg 05-03-2008, 12:07
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (skogstroll @ 05-03-2008, 11:17) *
          gulp vad modigt unsure.gif undrar alltid hur de får upp granen på globen...

Granen är ingen gran, det är vara en upp o nervänd V-formad ställning som man sätter julgrans ljus på varje höst. Ställning finns där permanent numera tror jag.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-06-2026, 11:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon