Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Skäller din hund på andra hundar?, - verkar vara ett stort problem i min hemtrakt
          Lemonne
          Inlägg 01-03-2008, 10:39
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 743
          Medlem nr: 7 888

Oj vad jag och mina hundar blir utskälld hela tiden! Hundägare tvärvänder när de får syn på mig, eller står de och brottas med en blindgalen hund som skäller och skäller. Ägaren däremot är knäpptyst och står bara och bråhåller sin hund utan att göra någonting. Vad i hela friden? Det är ju så enkelt att får hunden att inte skälla! Är detta av okunskap? Nio av tio hundar blir galna i min och mina hundars omgivning och skäller ut oss.

Har ni problem med detta?

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 11)
          ängsvädd
          Inlägg 01-03-2008, 10:56
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Min kompis 6-åriga hanhund skäller på de flesta hanhundar. Du skriver att det är enkelt att få dem att sluta skälla, hur gör du då?

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          pejori
          Inlägg 01-03-2008, 11:37
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

min skäller inte på andra hundar....
          hon har lärt sig att man ska vara tyst tummenupp.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          emmas matte
          Inlägg 01-03-2008, 12:10
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 423
          Medlem nr: 9 588

min hund sitter i bilen o skäller på alla hundar,stannar vi o öppnar bakluckan blir hon knäpptyst, en mycket tuff hund när det är säkert,min fegis, hon är aldrig aggresiv mot andra hundar när hon är ute utan vill hela tiden träffa dem o leka. så vi tror att hon vaktar bilen så länge vi är i den eller syns utanför den. ser hon oss inte så är hon tyst.

Citera
          Anma
          Inlägg 01-03-2008, 12:43
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Lemonne @ 01-03-2008, 10:39) *
          Oj vad jag och mina hundar blir utskälld hela tiden! Hundägare tvärvänder när de får syn på mig, eller står de och brottas med en blindgalen hund som skäller och skäller. Ägaren däremot är knäpptyst och står bara och bråhåller sin hund utan att göra någonting. Vad i hela friden? Det är ju så enkelt att får hunden att inte skälla! Är detta av okunskap? Nio av tio hundar blir galna i min och mina hundars omgivning och skäller ut oss.

Har ni problem med detta?

Jag har problem med detta, däremot låter jag honom inte skälla hur som helst, tar in kort koppel och lägger halsbandet bakom öronen och sen går vi vidare, gärna åt ett annat håll.
          Enkelt att få hunden att sluta skälla? Hur ska man göra då???

Har hårdtränat och numer vet min hund at han inte får dra i koppel, då kommer man ingenstans. Han vet att jag bestämmer vart vi ska gå, och han vet att jag ska in först genom dörrar och väntar så snällt.

Men skällandet, rättare sagt försöket till att skälla upphör han inte med. Så, om det är enkelt, hur gör man?
          Jag är ganska övertygad om att problemet ligger hos mig och inte min hund, vet bara inte hur jag ska göra för att göra rätt??
          Och hur ska jag lyckas med att få honom sluta skälla på folk ute på sommarstugan? Där är han ju lös på tomten och jag har ingen kopel att ta till?

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 01-03-2008, 13:36
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Jag skulle också bra gärna vilja ha tips på hur man får hunden att sluta skälla i tid o otid.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Sailor Pluto
          Inlägg 01-03-2008, 14:06
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 982
          Medlem nr: 8 942

Jodå, våra vovvar skäller på andra hundar då och då duh.gif . Den yngre triggar igång den äldre, som annars är knäpptyst nästan hela tiden. Vet inte om hon kanske vill "skydda" honom från den andra hunden?

Vi hade faktiskt ganska stora problem med den yngsta vovvens skällande ett tag (hade en tråd om det då). Han blev ju så himla glad varje gång han mötte en annan hund att han drog igång en riktig enmansshow med skall, studs och hopp. Då tränade vi med att han skulle sitta fint varje gång det kom en annan hund och hålla uppmärksamheten på mig. I fickan hade jag en samling olika godisar som han fick när han var duktig. Snacka om att det gick snabbt att lära honom lite gott uppförande! Nu kan han gå ganska lugnt förbi utan att ge ljud ifrån sig. Fast man ser att han blir superglad och gärna vill gå fram biggrin.gif . Det är mer charmigt än en massa oväsen iaf.

En sak till: mycket av lillvovvens skällande hade att göra med spring i benen, och att han var i "slyngelåldern". Han fick betydligt mer motion och aktiviteter att sysselsätta sig med och det hjälpte också till.

--------------------

Stolt HBT-kompis
          Angelica i zon 4-5, sambo med en karl och ett halvt zoo

Citera
          Lillja
          Inlägg 01-03-2008, 14:36
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 544
          Medlem nr: 9 233

Jag tycker det beror på vilken hund du möter, är det en lugn o tyst hund då bryr hon
          sig inte, men däremot börjar den andra då blir det besvärligt, men det är ju klart att
          man måste hålla på hela tiden, jag har grannar som har två gråhundar som står inne
          och skäller bakom fönstret när jag går förbi, då bryr hon sig inte, men när de kommer
          springandes mot henne(tur att det är ett staket emellan) då måste hon också skälla,
          brukar undvika platsen där de är, men ibland glömmer jag, blir likna snopna båda två
          när de kommer springandes, det är ju klart att hon skäller då, så jag tror man måste
          hålla på hela tiden, sen kanske de beror på hundras också.

Citera
          Falco
          Inlägg 01-03-2008, 14:55
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 17
          Medlem nr: 11 815

Har Du funderat över anledningen till att Du och dina hundar blir utskällda, Lemonne?
          Kanske triggar dina hundar mötande jyckar? Min kära lagotto-hane tycker att han är störst, snyggast och på alla andra sätt kung i staden. Detta manifesterar han ibland gentemot mötande, framförallt mörka, hanhundar genom att lyfta på överläppen och visa valda delar av garnityret. Ett väldigt provocerande uppträdande om man är hund! Sedan tittar han på den som är i andre änden av det egna kopplet och vill ha beröm för att han inte skäller tillbaka på den stackars provocerade jycke som storskäller på honom. Rätt svårt att, som människa med kopplet i handen, se när han gör ett överläpplyft. Man har ju liksom ögonen i fel höjd...
          Falco

Citera
          herkules
          Inlägg 01-03-2008, 16:05
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

mina hundar skäller ut vissa hundar vi möter, andra inte.
          och vissa skäller ut mina, andra inte.
          förmodar att de har något att säga varandra.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Lemonne
          Inlägg 02-03-2008, 00:37
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 743
          Medlem nr: 7 888

CITAT (Falco @ 01-03-2008, 14:55) *
          Har Du funderat över anledningen till att Du och dina hundar blir utskällda, Lemonne?
          Kanske triggar dina hundar mötande jyckar? Min kära lagotto-hane tycker att han är störst, snyggast och på alla andra sätt kung i staden. Detta manifesterar han ibland gentemot mötande, framförallt mörka, hanhundar genom att lyfta på överläppen och visa valda delar av garnityret. Ett väldigt provocerande uppträdande om man är hund! Sedan tittar han på den som är i andre änden av det egna kopplet och vill ha beröm för att han inte skäller tillbaka på den stackars provocerade jycke som storskäller på honom. Rätt svårt att, som människa med kopplet i handen, se när han gör ett överläpplyft. Man har ju liksom ögonen i fel höjd...
          Falco

Oj, klart jag har funderat på det! Mina hundar är black and tan - det är ju så att hundar har problem med att läsa av mörka hundars ansiktsuttryck vilket upplevs som hotfullt. Dessutom är har jag två hundar, vilket naturligtvis är lite extra hotfullt. Samtidigt har jag ju noterat att ägarna i regel inte på något sätt försöker hantera sin hunds skällande. Jag kan med säkerhet säga att det är ingen av mina hundar som visar tänderna, eftersom de går fot när vi möter andra hundar. För min del accepterar jag INTE att mina hundar överhuvudtaget tittar åt ett annat håll när jag ber om deras totala uppmärksamhet. Jag accepterar inte att de drar i kopplet eller uppträder hotfullt, dvs visar tänderna, reser ragg eller knorrar till svansen.

Jag kan inte ge en enda lösning som gäller för alla, alla hundar skäller av olika anledningar vid olika tillfällen eftersom de är olika individer. Jag kan däremot peka på de vanligaste fel en hundägare gör när han/hon försöker hantera sin skällande hund:
          - Vissa tenderar att försöka prata lugnande med sin hund, vilket i sig kan få hunden att uppleva situationen som en fara och tror att nu måste matte eller husse vaktas.
          - En del ägare förbereder sig när de ser en annan hund på avstånd genom att spänna kopplet, detta kan hunden tyvärr uppleva som triggande. Hunden känner av att ägaren förändrar beteende, ägaren kanske spänner musklerna, avsöndrar adrenalin, går fortare osv. Detta kan hunden uppleva som signaler om en kommande fara. Det bästa är att hålla kopplet sträckt, så fort hunden visar tendens till att dra mot den mötande hunden, ska man rycka tag i kopplet samtidigt som man ryter nej. Läs hundens kroppsspråk! När hunden satt igång att stormskälla är det redan försent att sätta igång att "fya". Försök ligga ett steg före. Bete dig samtidigt som om du själv inte bryr dig ett dugg om den mötande hunden, försök att inte stressa upp dig själv när du möter andra hundar eftersom detta kan leda till att du avsöndrar hormoner som hundar kan uppleva som signaler för hot och fara.
          - Snåla med berömmet! Träna fot - det behöver inte vara något nitiskt där hunden måste befinna sig i en speciell position i förhållande till ägaren - det räcker med att hunden befinner sig bredvid ägaren, på VÄNSTER sida, har kontakt med sin ägare och att kopplet hålls slappt. Visa tydligt för hunden att du gillar när den går fot. Går den fint och uppmärksamt på din vänstra sida alldeles självmant, passa på att säga kommandot "fot" och beröm rikligt. På så sätt inpräntar du i hunden vilket beteende du gillar, varav du inte behöver berömma hunden i situationer där du möter andra hundar. Varför du ska snåla med berömmet här är att du kan av misstag berömma fel beteende och då kan allt bli galet.
          -- jag har fler tips och knep, men noterade att detta blir lite väl mycket läsning... Det är lättare att ge råd och hjälp när man vet om den faktiska situationen!

Vad som är lite svårare att arbeta med är att bli av med vaktskallet när ägaren inte är närvarande. Det sliter jag själv med, gillar inte att ta till metoder som anti-skällhalsband, och jag har, ska jag erkänna, inga bra knep för hur man ska gå tillväga.

Citera
          Anma
          Inlägg 02-03-2008, 02:09
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Jag upptäckte att min vovve hade lagt sig till med att genast söka av området är jag ändrade halsbandet till "högläge". Alltså visste han att NU kommer någon att skälla på! Så då började jag med att ändra halsbandet stup i kvarten, utan anledning tills han glömde bort vad det ursprungliga skälet var och inte brydde sig längre om det.
          Hade varit enklare att sluta ändra på kopplet, men det är tyvärr det enda sättet jag hittat där jag har kontroll över honom vid hundmöten.
          JAg har provat allt jag kan komma på, det mesta fungerar, men bara ibland. wacko.gif

Vill ju att det ska fungera jämt ju!! sad.gif

Han skäller endast på hundar han inte känner/fått hälsa på. (och en till som vi försökt bli kompis med, men hundarna anser att de inte ska vara vänner!)

Enklast vore ju om han fick bli vän med allahundar i hela kvarteret, men tyvärr vågar inte alla låta sina hundar komma i närheten, vilket i försig inte är konstigt som min hund håller på...

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 09:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon