CITAT (Falco @ 01-03-2008, 14:55)

Har Du funderat över anledningen till att Du och dina hundar blir utskällda, Lemonne?
Kanske triggar dina hundar mötande jyckar? Min kära lagotto-hane tycker att han är störst, snyggast och på alla andra sätt kung i staden. Detta manifesterar han ibland gentemot mötande, framförallt mörka, hanhundar genom att lyfta på överläppen och visa valda delar av garnityret. Ett väldigt provocerande uppträdande om man är hund! Sedan tittar han på den som är i andre änden av det egna kopplet och vill ha beröm för att han inte skäller tillbaka på den stackars provocerade jycke som storskäller på honom. Rätt svårt att, som människa med kopplet i handen, se när han gör ett överläpplyft. Man har ju liksom ögonen i fel höjd...
Falco
Oj, klart jag har funderat på det! Mina hundar är black and tan - det är ju så att hundar har problem med att läsa av mörka hundars ansiktsuttryck vilket upplevs som hotfullt. Dessutom är har jag två hundar, vilket naturligtvis är lite extra hotfullt. Samtidigt har jag ju noterat att ägarna i regel inte på något sätt försöker hantera sin hunds skällande. Jag kan med säkerhet säga att det är ingen av mina hundar som visar tänderna, eftersom de går fot när vi möter andra hundar. För min del accepterar jag INTE att mina hundar överhuvudtaget tittar åt ett annat håll när jag ber om deras totala uppmärksamhet. Jag accepterar inte att de drar i kopplet eller uppträder hotfullt, dvs visar tänderna, reser ragg eller knorrar till svansen.
Jag kan inte ge en enda lösning som gäller för alla, alla hundar skäller av olika anledningar vid olika tillfällen eftersom de är olika individer. Jag kan däremot peka på de vanligaste fel en hundägare gör när han/hon försöker hantera sin skällande hund:
- Vissa tenderar att försöka prata lugnande med sin hund, vilket i sig kan få hunden att uppleva situationen som en fara och tror att nu måste matte eller husse vaktas.
- En del ägare förbereder sig när de ser en annan hund på avstånd genom att spänna kopplet, detta kan hunden tyvärr uppleva som triggande. Hunden känner av att ägaren förändrar beteende, ägaren kanske spänner musklerna, avsöndrar adrenalin, går fortare osv. Detta kan hunden uppleva som signaler om en kommande fara. Det bästa är att hålla kopplet sträckt, så fort hunden visar tendens till att dra mot den mötande hunden, ska man rycka tag i kopplet samtidigt som man ryter nej. Läs hundens kroppsspråk! När hunden satt igång att stormskälla är det redan försent att sätta igång att "fya". Försök ligga ett steg före. Bete dig samtidigt som om du själv inte bryr dig ett dugg om den mötande hunden, försök att inte stressa upp dig själv när du möter andra hundar eftersom detta kan leda till att du avsöndrar hormoner som hundar kan uppleva som signaler för hot och fara.
- Snåla med berömmet! Träna fot - det behöver inte vara något nitiskt där hunden måste befinna sig i en speciell position i förhållande till ägaren - det räcker med att hunden befinner sig bredvid ägaren, på VÄNSTER sida, har kontakt med sin ägare och att kopplet hålls slappt. Visa tydligt för hunden att du gillar när den går fot. Går den fint och uppmärksamt på din vänstra sida alldeles självmant, passa på att säga kommandot "fot" och beröm rikligt. På så sätt inpräntar du i hunden vilket beteende du gillar, varav du inte behöver berömma hunden i situationer där du möter andra hundar. Varför du ska snåla med berömmet här är att du kan av misstag berömma fel beteende och då kan allt bli galet.
-- jag har fler tips och knep, men noterade att detta blir lite väl mycket läsning... Det är lättare att ge råd och hjälp när man vet om den faktiska situationen!
Vad som är lite svårare att arbeta med är att bli av med vaktskallet när ägaren inte är närvarande. Det sliter jag själv med, gillar inte att ta till metoder som anti-skällhalsband, och jag har, ska jag erkänna, inga bra knep för hur man ska gå tillväga.