Hos mig går den i komposten eller på rabatterna utomhus. Det är ju ett slags återvinning det också.
Men framförallt sår jag numera i ganska små krukor. Tex skolade jag häromdagen om 12 stockrosplantor som alla grott i samma 8x8cm kruka fylld med såjord. Teoretiskt sett rymmer en sådan kruka ca 64 fröer, då får de 1 cm var att gro på. Sen skolar jag ju om de så fort de är hanterliga. Och eftersom hela krukan innehåller såjord är det bara att trycka lätt på jordklumpen så faller den isär och man kan ta rätt på plantorna utan att skada dem. Med bara såjord i krukan har de oftast ett väldig rejält rotsystem fast de ser små ut ovanjord.
Trots att jag sår drygt 200 perennsorter plus tomater gurkor blommor osv varje år använder jag nog bara lite drygt en 50-liters påse med såjord per säsong.
Men jag vet folk som återanvänder sin såjord till nya sådder, och säger att det går bra. Och det gör det nog, för det mesta. Men det är en risk man tar, som ni redan påpekat. Med tanke på allt pyssel det är med frösådd så väljer jag att inte ta den risken.