Hejsan
Kan jag återanvända såjorden? Jag har omskolat 12 dahliaplantor från såjord till plantjord, men kan jag återanvända såjorden till att så tex. andra frön???????
Dahliaplantorna hade en stor sålåda men det blev alltså bara 12 plantor.
Rissen
Lemonne
04-03-2008, 13:28
Jag är ingen jordexpert, men vad jag förstått försvinner näringen ur såjorden snabbare än ur "vanliga" jordar. Jag har fått rekommenderad att bara lägga ett ytlager med såjord, ca en centimeter och resten vanlig jord när jag sår.
Men det finns säkerligen andra på forumet som med säkerhet kan säga hur det är!
MariaÖrebro
04-03-2008, 13:45
Jag brukar aldrig så nya frön i samma såjord. Jag brukar slänga ut den i trädgården i perennbuskarna. Vill helst ha ren, ny jord när jag ska så.
Det kan lätt gro något eftersläntarfrö i den nya sådden om man återanvänder såjord. Det blir så mycket onödigt huvudbry när man ska räkna ut vad som är vad.
Jag har hört talas om "någon"

som återanvände jord där det tidigare varit sått känguruäpplen....Ja jisses vad mycke känguruäpplen hon hade både här och där.
/Anki
ewa zon 3
04-03-2008, 14:47
Använder också alltid ny fräsch såjord.
Förutom gamla fröer, som kan börja gro tillsammans med de nya, så kan det finnas mycket annat otyg som börjat växa till i den gamla jorden mögelsporer, sorgmyggelarver mm.
/Ewa
Margith
04-03-2008, 15:01
Jag är inne på ewa z3:s linje.
Jag använder alltid ny såjord till mina fröer, jag vill inte riskera att mina fröer dukar under pga att jag snålade in på jorden.
All gammal jord lägger jag i komposten, där får den ligga över en vinter, då räknar jag med att eventuell oknytt har dukat under i kylan. Sen använder jag den jorden i rabatterna ute.
Tack för alla svar. Då fortsätter jag som vanligt och byter jord varje gång. Tyckte väl att det nästan skulle vara för bra för att vara sant. Men visst skulle det varit lättvindligt.
Jag håller med Ewa och Margith om att det kan komma med ”oknytt” om man återanvänder såjorden…Men jag brukar i de fall jag har haft nematoder i såjorden och sådden varit okomplicerad ta några teskedar jord ur såbyttan och lägga överst i de nya krukorna. Då inbillar jag mig att jag för över lite av nematoderna till den nya jorden.
Hittills har det gått bra förutom något eftersläntarfrö som kan gro i den nya krukan.
Det här tror jag fungerar bäst på med såjord från frön som gror ganska snabbt. Det hinner inte bli så mycket mossa och mögel då.
/Anki
Jag använder min såjord flera gånger! men jag steriliserar den i micron eller i ugnen först. Ja, om jag har något enstaka dyrt eller ovanligt frö så tar jag ny såjord. Fröna behöver ju inte någon näring för att gro och sen när det behövs så skolar man om i näringsrikare jord. Jag har aldrig haft problem "peppar peppar ta i trä!"
Lady Hamilton
04-03-2008, 18:52
CITAT (Anki V @ 04-03-2008, 14:34)

Det kan lätt gro något eftersläntarfrö i den nya sådden om man återanvänder såjord. Det blir så mycket onödigt huvudbry när man ska räkna ut vad som är vad.
Jag har hört talas om "någon"

som återanvände jord där det tidigare varit sått känguruäpplen....Ja jisses vad mycke känguruäpplen hon hade både här och där.
/Anki

Förstår inte alls vem du talar om nu Anki V..................................
Jo i fjol

hade jag problem med att inte mina Känguruäpple frön ville gro Och inte med flit utan av misstag (

) råkade jag åter använda den såjorden. Kan tala om att Känguruäpple i hängampel eller bakonglådor inte är någon "hit" direkt...........
jannika
04-03-2008, 21:04
CITAT (nina L @ 04-03-2008, 16:14)

Jag använder min såjord flera gånger! men jag steriliserar den i micron eller i ugnen först. Ja, om jag har något enstaka dyrt eller ovanligt frö så tar jag ny såjord. Fröna behöver ju inte någon näring för att gro och sen när det behövs så skolar man om i näringsrikare jord. Jag har aldrig haft problem "peppar peppar ta i trä!"

Å då kommer genast följdfråga: hur gör du då??? låter intressant, och ekonomiskt....

Och du tycker det fungerar lika bra, eller sår du något som itne är så kräset i 2a hands-jorden?
Jag brukar hälla ut såjorden i en hink och blanda med blom/plant jorden när jag omskolar.. .
sqrulan
05-03-2008, 10:03
Jag använder alltid om mina jordar på ett eller annat sätt.Den gamla såjorden kan man ju lägga i botten på krukorna
när du gör en ny sådd och ny jord ovanpå.Oftast använder jag om jorden på våren i mina ute krukor/lådor,jag blandar
bara upp den med bättre jord och koskit.
Eva 33c
05-03-2008, 10:18
Hos mig går den i komposten eller på rabatterna utomhus. Det är ju ett slags återvinning det också.
Men framförallt sår jag numera i ganska små krukor. Tex skolade jag häromdagen om 12 stockrosplantor som alla grott i samma 8x8cm kruka fylld med såjord. Teoretiskt sett rymmer en sådan kruka ca 64 fröer, då får de 1 cm var att gro på. Sen skolar jag ju om de så fort de är hanterliga. Och eftersom hela krukan innehåller såjord är det bara att trycka lätt på jordklumpen så faller den isär och man kan ta rätt på plantorna utan att skada dem. Med bara såjord i krukan har de oftast ett väldig rejält rotsystem fast de ser små ut ovanjord.
Trots att jag sår drygt 200 perennsorter plus tomater gurkor blommor osv varje år använder jag nog bara lite drygt en 50-liters påse med såjord per säsong.
Men jag vet folk som återanvänder sin såjord till nya sådder, och säger att det går bra. Och det gör det nog, för det mesta. Men det är en risk man tar, som ni redan påpekat. Med tanke på allt pyssel det är med frösådd så väljer jag att inte ta den risken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.