Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Naturläkemedel, sprit eller vad som helst, som tar en tillbaks från de levande döda
          Magdis
          Inlägg 04-03-2008, 17:41
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Jag har nu gått in i den 6:e veckan av hiskelig förkylning och jag har såklart gått ner mig totalt kroppsligt av att ha varit sjuk så här länge. Jag undrar om ni har tips på nåt naturläkemedel eller annat som funkar? Behöver inte vara specifikt mot förkylning utan gärna nåt som bygger upp en igen. Nån särskild spritsort som är extra bra på att skrämma iväg basilusker kanske? biggrin.gif Alla tips emottages tacksamt om hur jag ska kunna bli ett under av hälsosamhet igen. rolleyes.gif

Citera
          5 sidor V  « < 3 4 5  
          Nytt inlägg
          Svar (80 - 99)
          Ophelia
          Inlägg 06-03-2008, 17:09
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

Jag kör dunderkur med C-vitamin, Berocca och whisky med en rejäl dos av honung i tummenupp.gif

Citera
          Alphaville
          Inlägg 06-03-2008, 18:54
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 726
          Medlem nr: 12 241

CITAT (NIKEN @ 05-03-2008, 14:11) *
          Min mormor kokade lökmjölk, förfärligt att lukta på och ännu värre att dricka. Men hon trodde stenhårt på denna huskur.

Hur lyder receptet på lökmjölk? Vore intressant att prova om man blev förkyld.

Citera
          Ciczi
          Inlägg 06-03-2008, 21:15
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 2 836
          Medlem nr: 4 113

Jag vill gärna höja ett varningens finger när det gäller naturläkemedel och receptbelagda mediciner i kombination. Eftersom naturläkemedeln inte är testade på samma sätt som vanliga läkemedel så finns det risk att de kan slå ut andra mediciner.

Detta hände mig och det höll på att kosta mig livet faktiskt. Jag skulle ut o resa och blev förkyld så jag tog echinagard (med echinacea i) och detta fick effekten att mina astmamediciner inte fungerade som de skulle varpå jag höll på att kvävas innan de lyckades häva astmaanfallet. Just Echinacea kan ha den effekten att den slår ut andra mediciner liksom att Johannesört och p-piller inte är en bra kombination heller.

Men det är upp till var och en vad man vill använda för att kurera sig. Jag brukar för min del sova, vara varmt klädd och dricka te med honung i.

Ciczi

--------------------
          Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com

"Mest klorofyll vinner!!!"

Citera
          Magdis
          Inlägg 06-03-2008, 21:17
          Länk hit: #84

Medlem

Bra påpekande Ciczi. tummenupp.gif Det är inte alla som vet om det eller tänker på det.

Citera
          Netha
          Inlägg 06-03-2008, 21:18
          Länk hit: #85

Gäster

CITAT (Ciczi @ 06-03-2008, 21:15) *
          Jag vill gärna höja ett varningens finger när det gäller naturläkemedel och receptbelagda mediciner i kombination. Eftersom naturläkemedeln inte är testade på samma sätt som vanliga läkemedel så finns det risk att de kan slå ut andra mediciner.

Detta hände mig och det höll på att kosta mig livet faktiskt. Jag skulle ut o resa och blev förkyld så jag tog echinagard (med echinacea i) och detta fick effekten att mina astmamediciner inte fungerade som de skulle varpå jag höll på att kvävas innan de lyckades häva astmaanfallet. Just Echinacea kan ha den effekten att den slår ut andra mediciner liksom att Johannesört och p-piller inte är en bra kombination heller.

Men det är upp till var och en vad man vill använda för att kurera sig. Jag brukar för min del sova, vara varmt klädd och dricka te med honung i.

Ciczi

Bra att du påminner om detta. tummenupp.gif

Usch vilken chock för dig. Tur att det gick att häva. kompiskram.gif

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 07-03-2008, 09:10
          Länk hit: #86

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (Ciczi @ 06-03-2008, 21:15) *

Ciczi

Vi har slutat med Echinacea för många år sedan p.g.a. att det inte går ihop med många andra mediciner. Man har läst då och då om det i tidningarna

Elisabeth

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 07-03-2008, 11:26
          Länk hit: #87

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Irländska hyresvärdinnans recept mot förkylning: Kokhett vatten, en ordentlig slurk whisky, honung. Plus en klick smör, om man har ont i halsen. En trevlig dryck att ta redan när man TROR att en förkylning är på väg.

Råriven ingefära i hett vatten + lite honung eller socker. Det ska vara starkt så ögonen tåras!

Men dehär kurerna skulle kanske ha hjälpt i början av förkylningen. Nu är det väl mer fråga om frisk luft, dina älsklingsrätter, massor av frukt, häftiga doser av vitlök, trädgårdsarbete? Omega3-kapslar?

Tröst: man överlever! trostar.gif

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          Pirum
          Inlägg 07-03-2008, 16:42
          Länk hit: #88

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Nå, ska man ta till huskurernas huskur så ska man såklart gurgla halsen med fotogen. Det tog nästan kål på Frans G Bengtsson, fast å andra sidan härdade han sig så att han var frisk i flera år sedan.

Annars är det inte mycket som hjälper mot virus, man kan lindra symptomen dock. Där funkar ju en del naturläkemedel som myntha, honung, exv. Och så kan man se till att ha ett gott allmänt immunförsvar genom att sova tillräckligt, minska på stressen, samt äta vettigt (till vettig kost räknas inte alkohol, ens om man är sjuk wink.gif )

--------------------
          zon2.5

Citera
          Magdis
          Inlägg 07-03-2008, 18:16
          Länk hit: #89

Medlem

CITAT (Pirum @ 07-03-2008, 16:42) *
          Annars är det inte mycket som hjälper mot virus, man kan lindra symptomen dock. Där funkar ju en del naturläkemedel som myntha, honung, exv. Och så kan man se till att ha ett gott allmänt immunförsvar genom att sova tillräckligt, minska på stressen, samt äta vettigt (till vettig kost räknas inte alkohol, ens om man är sjuk wink.gif )

Det är ju i huvudsak det jag är ute efter också (att stärka kroppen och öka immunförsvaret, genom att få i mig såna ämnen som har effekt, t.ex vitlök)

Citera
          Pirum
          Inlägg 07-03-2008, 18:25
          Länk hit: #90

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Ska man gå efter ospecificerade rapporter så har även vanlig lök liknande effekt som vitlök, själv kan jag inte bedöma den saken eftersom jag när det gäller vitlök är en vampyr smile.gif Även yoghurt sägs kunna stärka hela immunförsvaret (inte bara i magen), men jag vet inte om jag är så övertygad. Men yoghurt är ju gott så där "chansar" jag gärna tongue.gif

Redigerat av Pirum: 07-03-2008, 18:26

--------------------
          zon2.5

Citera
          Magdis
          Inlägg 07-03-2008, 18:43
          Länk hit: #91

Medlem

Ja, lök lär vara nyttigt överhuvudtaget. Vitlök är dessutom gott tycker jag. På en macka tillsammans med en massa avocado är det supergott!
          Faktum är att jag redan känner mig piggare efter att ha provat nästan alla huskurer jag fått tips på här. Jag har kört flera dagar i rad med en massa nyttigheter och även om snoret fortfarande rinner och jag är hes i halsen så känner jag mig klart mycket mer energisk. Får man bara lite mer ork så gör det inte så mycket att snuvan fortfarande rinner.

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 07-03-2008, 18:57
          Länk hit: #92

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Men Magdis om du prövar allt på en gång så kan du ju inte berättar för oss vad som hjälpte.

Vitlök har vi ju aldrig hemma. Min gubbe blir sjuk av den och jag gillar den inte precis.

Om Joghurt hjälper vet ja inte, men Proviva är mycket bra för magen och tarmarna. Hjälper mig med alla mine tarmbesvär

Elisabeth

Citera
          Magdis
          Inlägg 07-03-2008, 19:03
          Länk hit: #93

Medlem

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 07-03-2008, 18:57) *
          Men Magdis om du prövar allt på en gång så kan du ju inte berättar för oss vad som hjälpte.

Nä det har jag också tänkt på. Men det kanske ändå är alla sakerna i kombination som hjälper. Då har jag ändå inte hunnit ta mig iväg till nån hälsokostaffär för att prova nåt av de preparaten. Jag tänkte skaffa mig nåt Ginsengpreparat och några riktigt kraftiga vitaminer. Att man dricker extra mycket vätska i och med att man testar varm öl, ingefärste m.m. gör säkert nytta i sig också.

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 07-03-2008, 19:17
          Länk hit: #94

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Magdis skrev "Faktum är att jag redan känner mig piggare efter att ha provat nästan alla huskurer jag fått tips på här."
          VÄLKOMMEN MAGDIS TILLBAKA TILL DE LEFVANDES SKARA! Nu kanske du är immun mot den sortens virus och blir aldrig mera så eländig igen. yahoo.gif

Blev det ingen antibiotikakur för dig så har du också gjort mänskligheten en tjänst. Kanske en multiresistent bakterie mindre i världen. thanks.gif

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          Magdis
          Inlägg 07-03-2008, 19:18
          Länk hit: #95

Medlem

Nej det vore ju hemskheters om jag skulle ha ätit en antibiotikakur till nu. Jag fick ju en för bihålorna för några veckor sen.

Citera
          Magdis
          Inlägg 21-03-2008, 16:46
          Länk hit: #96

Medlem

Jag vill bara meddela att jag nu är pigg på gränsen till hyperaktiv! Lite snorigt är det fortfarande, men kroppen är pigg iallafall. yahoo.gif Jag har ätit Gerimax i 11 dagar nu och jag vet ju förstås inte om det är därför, men jag är glad ändå. biggrin.gif
          Jag testade ju även de flesta huskurer jag blev tipsad om här och det kan ju vara allt sammantaget som hjälpt till. Jag vill tacka för alla råd och alla vänliga ord, jag kommer att gå tillbaks till den här tråden nästa gång jag går under isen. thanks.gif

Citera
          Alphaville
          Inlägg 21-03-2008, 17:11
          Länk hit: #97

Medlem
          Antal inlägg: 726
          Medlem nr: 12 241

Det låter bra, Magdis. tummenupp.gif

Citera
          Irene_L
          Inlägg 21-03-2008, 17:20
          Länk hit: #98

Medlem
          Antal inlägg: 4 111
          Medlem nr: 5 006

Vad härligt Magdis!! tummenupp.gif

Jag kanske skulle testa någon av tipsen..känner mig sååå trött!! d010.gif

--------------------
          Irene sår och odlar i zon 3

Citera
          Magdis
          Inlägg 04-04-2008, 09:59
          Länk hit: #99

Medlem

Jag måste verkligen tacka den som tipsade om ingefärsthéet (Har inte orkat titta tillbaka i tråden men jag tror det var Stintan?)
          Jag dricker inget annat thé än det numera, det är supergott!! Har just köpt en massa färsk ingefära och frusit in.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 04-04-2008, 10:16
          Länk hit: #100

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Tror jag också biggrin.gif

Ja visst är det gott och förhoppningsvis gör lite nytta, jag dricker det ofta. kram2.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera

5 sidor V  « < 3 4 5
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-12-2025, 03:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon