Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hur är det att ha hund?, fördelar och nackdelar
          ängsvädd
          Inlägg 06-03-2008, 07:59
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (Åsa zon 3 @ 05-03-2008, 10:17) *
          Hej,
          Vi har allergi i vår familj så en hund är tyvärr inte aktuellt, men jag drömmer ofta om hur det skulle vara att ha hund. Så jag undrar vad är det bästa och vad är jobbigt? Berätta, jag vill så gärna veta! Kanske en bild på er älskling?

Det finns allergiker som har hund smile.gif Nakenhunden eller den pälsade varianten av nakenhund Powder Puff som inte fäller hår är några exempel.

Jag har haft en powder puff-hane och det var den bästa tiden när jag hade honom. Idag är jag tyvärr i sådan situation att jag inte kan ge en hund allt det jag vill ge den så jag avstår från att ha hund. Är hundvakt då och då och följer med på hundpromenader med en kompis hund istället. Det är mycket roligare att ha med en hund på promenader smile.gif

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Åsa zon 3
          Inlägg 06-03-2008, 09:52
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 35
          Medlem nr: 13 879

Åh vilka härliga svar! Tack!! Och tack för alla fina foton, vilka snyggingar! wub.gif

CITAT (MimmiH @ 06-03-2008, 07:59) *
          Det finns allergiker som har hund smile.gif Nakenhunden eller den pälsade varianten av nakenhund Powder Puff som inte fäller hår är några exempel.

Jag har haft en powder puff-hane och det var den bästa tiden när jag hade honom. Idag är jag tyvärr i sådan situation att jag inte kan ge en hund allt det jag vill ge den så jag avstår från att ha hund. Är hundvakt då och då och följer med på hundpromenader med en kompis hund istället. Det är mycket roligare att ha med en hund på promenader smile.gif

Vi är i samma situation, även fast jag drömmer om att få ha en hund så är det inte aktuellt. Kan man inte ge en hund allt det man vill ge den är det bättre att avstå. Fast det där med hundpromenad låter inte så dumt...

Citera
          Myosotis
          Inlägg 06-03-2008, 10:52
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Åsa zon 3 @ 06-03-2008, 09:52) *
          Fast det där med hundpromenad låter inte så dumt...

Ja, kolla på blocket.se, det finns massor med folk som behöver hjälp med allt från lunchpromenader till semesterpassning. Jag hittade min daghund där som jag har hemma hos mig vardagar när husse jobbar, det är helt underbart.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          catlady
          Inlägg 06-03-2008, 10:57
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 1 475
          Medlem nr: 7 256

Är det inte ofta så att man är allergisk antingen mot hund eller katt (olika sorters päls)? Kanske kan ni skaffa ett par katter istället Åsa? Det är ett annat djur, annan personlighet, men de är precis lika underbara som hundar, och kräver mycket mindre jobb!

--------------------
          God odlingslycka!
          Hälsningar från Katarina ute på landet i zon 1

Citera
          Anna-Karin Lundb...
          Inlägg 16-03-2008, 19:19
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 756
          Medlem nr: 14 406

Det är fantastiskt att leva med hundar! All min tid, mitt engagemang och alla mina pengar går till hundarna - men det är ingen uppoffring utan något jag valt. Personer som har barn undrar ibland "varför jag her fler hundar - är det inte jobbigt?" Själv kan jag inte tänka mig att ha barn - GUD så jobbigt och dyrt!
          Fast man är olika och väljer olika väg i livet.
          Jag känner mig aldrig bunden av mina hundar, som jag valt själv - däremot bunden av jobb, räkningar, fasta abonemang och allt annat som gör att man inte bara kan "dra". Hundarna kan jag ju ta med mig!!

Skulle aldrig leva utan hund!

--------------------
          Anna-Karin Lundberg
          Min trädgård är mitt rike!

Citera
          joulanta
          Inlägg 16-03-2008, 19:56
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 388
          Medlem nr: 4 949

Vi bor på landet så det är pefekt att ha djur. Jag är också allergisk mot hundar men en del funkar för mej. Har en bichon havanaise. En liten vit supersöt kompis
          Finns nog mest bara fördelar med att ha hund,hon blir alltid lika överlycklig att jag kommer hem det räcker att jag har varit ute i 2 minuter så blir hon överlycklig. Vara ute och gå på isen är underbart när hon är med ett kort tag hadde jag bara mina 2 katter men det är inte samma sak som med en hund. På natten sover hon givetvis i sängen på en egen kudde mellan mej och min sambo. Så ett råd kolla om du inte kan ha tex pudel, bichon don är perfekta för allergiker för dom lossar inte hår. Tycker synd om du skulle missa allt som en egen hund har att ge. smiley_small_hug.gif På köpet får man ju motion som man annars förmodligen skulle hoppa över

Citera
          Jannike
          Inlägg 17-03-2008, 16:19
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 14 674

CITAT (del_21 @ 05-03-2008, 17:21) *
          Vi gav bort vår hund efter 8 års bråkande, städande, tjatande och stressande. ---- Nu är vi fria att komma och gå som vi vill och att semestra när vi vill och hur länge vi vill.

Så bra för er!!!

Men hunden? Stackars hund - från början en glad valp som blev utvald av er för livslång kärlek och omsorg.

Och sen - efter ÅTTA ÅR - "ges bort" som en uttjänt gammal leksak, som man inte gillar längre...

Brrr, säger jag.

Citera
          skogstroll
          Inlägg 17-03-2008, 16:26
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

Ja jag skullle ha väldigt svårt att lämna bort mitt djur efter 8 år. Sålde min lilla dvärggoja Roger när jag sålde min lägenhet för jag fick inte plats med honom hos sambon (som hade ett pyttelitet hus) och ingen ville ta hand om honom (papegojan) tillfälligt. Han skrek så man fick hörselskador men han tyckte om mig i alla fall. Var man lessen satte han sig på magen och kacklade lite vänligt.

Jag skulle gärna ha vovve själv & gå ut på promenix i skog o mark, hitta på kul saker med och ha en riktig vän smile.gif Hoppas på en sån vän i vår eller sommar! smile.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Ciczi
          Inlägg 17-03-2008, 18:06
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 2 836
          Medlem nr: 4 113

Jag har inte hund idag men skulle vilja ha en hund så småningom. Mina föräldrar har däremot hund och det är perfekt. Jag brukar låna honom ibland. wub.gif Och passar honom gärna när föräldrarna inte kan ta honom med sig. Har honom en vecka då och en helg då och så vidare. Passar mig utmärkt men det känns i hjärtat att "lämna" tillbaka honom.

Ciczi

--------------------
          Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com

"Mest klorofyll vinner!!!"

Citera
          Grå
          Inlägg 17-03-2008, 18:14
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

CITAT (skogstroll @ 17-03-2008, 16:26) *
          Jag skulle gärna ha vovve själv & gå ut på promenix i skog o mark, hitta på kul saker med och ha en riktig vän smile.gif Hoppas på en sån vän i vår eller sommar! smile.gif

Skogstroll, läste du mitt svar till dig i "Vad ska du göra idag"-tråden?

Citera
          Anma
          Inlägg 17-03-2008, 18:38
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Jag skulle heller aldrig kunna leva utan hund, eller djur, rättare sagt. Fick en liten tamråtta när min katt gick bort och vi jobbade för mycket för att ha hund. I efterhand har jag fått veta att råttor ska vara minst två, men min lilla led nog inte så mycket, hon var i buren på nätterna och när jag inte var hemma. Övrig tid satt hon på min axel eller busade i soffan med oss. Hon var min lilla minihund som inte behövde rastas. smile.gif

Nu har jag två hundar och det vill jag fortsätta ha, men ingen mer stor hund här. Tyvärr tycker maken att vi bara ska ha en hund i taget när dessa jagar på sällare jaktmarker. Vi får väl se vem som får sin vilja igenom... smile.gif

Ang. allergi. Mångas allergi är inte för själva pälsen, utan för ämnen i huden. Då spelar det ingen roll vad det är för typ av päls eller om det är en nakenhund. Men allra oftast hittar man en ras som man tål, det svåra är att det är så olika vilken ras det är.

Ang. hoppande småhundar. Lär man hunden redan från början att hopp är ajabaja så lär de sig, oavsett om hunden är liten eller stor.

Redigerat av Anma: 17-03-2008, 18:39

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-10-2025, 19:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon