Hur puckad får man vara?
Har de senaste åren köpt plantor av 'Tiny Tim' och liknande små, behändiga körsbärstomater som man kan plantera i krukor. I år bestämde jag mig för att plantera själv och enda urvalsfaktorn var coctail- eller körsbärstomat. Köpte 'Garderner's Delight' och det blev 18 plantor. De växer och växter och jag måste justera lysrörshöjden två ggr varje dag för dem (kör skiftgång med två omgångar plantor). Kollade häromdagen på baksidan av förpackningen för första ggn(!) och såg till min förskräckelse att de blir 1,5-2 meter höga!!!
Ser mig själv sitta i mitt uterum i sommar, längst in i hörnet, omgiven av vattenkrävande tomatplantor - á la köttätande växt typen som lägger ut sina revor efter mig när jag går ut/in.... *gulp*
Rent konkret:
1) Hur löser ni andra lysrörsproblematiken (hur de ska få plats då jag har max 50 cm upp till nästa hylla och de är fasta) när de börjar dra iväg? Mina är ca 25 cm höga nu och de är 6 veckor gamla.
2) Hur hanterar man dem innan de kommer ut i uterummet avseende stöttning. Nu räcker det ju med ett "grillspett", men när de börjar bli 50-70 cm?
Oj, oj, oj...och krukorna är för små trots att jag planterade i större krukor så sent som förra veckan.