Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Olivträd, Ett kap??
          skogstroll
          Inlägg 07-03-2008, 16:02
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

Hittade idag ett olivträd på stam sådär 60 cm högt för 199 kronor. Jag fick för mig att det var billigt.... eller har jag fel? Finns nån vänlig själ som vet hur man ska göra med den nu? Kan man ställa ut den om dagarna (förutsatt att det inte är svinkallt) och ta in på natten (Zon 3). thanks.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Azola
          Inlägg 07-03-2008, 16:12
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 446
          Medlem nr: 9 480

Hi hi...köpte ett likadant för (exakt 199 kr på Blomsterlandet) till sambon på Alla Hjärtans Dag!
          Det tappar rätt mycket blad och har gjort sedan jag köpte det. Men det kan ju bero på årstiden kanske.
          Vattnar underifrån på fat, det drar i sig rätt mycket vatten måste jag tillstå. Står i hårt packad sand/jord.
          Tanken är att ta ut det på verandan när våren kommit på riktigt.

Citera
          MariaS
          Inlägg 07-03-2008, 16:12
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Ställ du ut den. Där mår den bäst. Den klarar av frost bra också. Ner till -10, behöver du inte oroa dig. Däremot lär du få se på blom, när det blir lite jämnare värme!

Citera
          skogstroll
          Inlägg 07-03-2008, 16:14
          Länk hit: #4

Medlem

härligt!!! smile.gif thanks.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          lpp2
          Inlägg 09-03-2008, 07:09
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem nr: 7 221

CITAT (MariaS @ 07-03-2008, 16:12) *
          Ställ du ut den. Där mår den bäst. Den klarar av frost bra också. Ner till -10, behöver du inte oroa dig. Däremot lär du få se på blom, när det blir lite jämnare värme!

Menar du att man skall ställa ut den nu när det regnar å blåser som fasen?

Citera
          skogstroll
          Inlägg 09-03-2008, 09:31
          Länk hit: #6

Medlem

den står skyddat på altanen smile.gif fast det kändes lite taskigt å ställa ut giggle.gif men det är ju rätt varmt i alla fall

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          MariaS
          Inlägg 09-03-2008, 11:41
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (lpp2 @ 09-03-2008, 07:09) *
          Menar du att man skall ställa ut den nu när det regnar å blåser som fasen?

Bästa platsen. Se bara till att inte ha ytterkruka så den blir ståendes i vatten, det är nog det enda som en oliv ogillar.

(Stavfel)

Redigerat av MariaS: 09-03-2008, 11:42

Citera
          skogstroll
          Inlägg 09-03-2008, 11:56
          Länk hit: #8

Medlem

ställer ut den bara i sin kruka, den mår nog ändå bättre än att stå inne i värmen, då ramlar säkert bladen av. Tack för all hjälp! thanks.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 09-03-2008, 12:20
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

Oliver tål det mesta hagel,orkanvindar,frost ner till -5c -10c och hetta upp till +50c och torka .

man ska sätta ut dom när det är över +1c sedan ställer man dom i skuggan först sedan soligare efter ett par nätter med -5c tar man in den och placerar den svalt runt 0c +10c ( eller extra ljuse och runt +15c , förutsatt att den fått en köldperiod ute ) sedan tar man ut den under hela vintern och våren som jag skrev när det är runt +1c , i mars måste man börja akta den för solen .

man får inga mogna oliver i sverige ,, så för plantas skull bör man plocka av alla oliver efter första frost natt . man kan ockås utsätta den för frost och sedan odla den i växthus då möjligt kan man få bättre oliver .

om det regnar mycket så föreslår jag att man har sin oliv i en plastkruka ( med mycket hål ) som man sedan gräver ett hål i marken med ett dräneringslager och sedan plantera den där ,, jorden i krukan ska vara medelhavsjord eller citrusjord uppblandat med extra grus eller grovsand . man kan också gör en egen blandning då tar man lite jord från trädgården som man blandar upp med grus,grov sand och så plantjord .

skötsel under sommaren är enkelt ge en liten näva med gödning på våren sedan vattna den enbart om det är en väldigt torr sommar .

Citera
          lpp2
          Inlägg 09-03-2008, 12:35
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem nr: 7 221

CITAT (flaxss @ 09-03-2008, 12:20) *
          Oliver tål det mesta hagel,orkanvindar,frost ner till -5c -10c och hetta upp till +50c och torka .

man ska sätta ut dom när det är över +1c sedan ställer man dom i skuggan först sedan soligare efter ett par nätter med -5c tar man in den och placerar den svalt runt 0c +10c ( eller extra ljuse och runt +15c , förutsatt att den fått en köldperiod ute ) sedan tar man ut den under hela vintern och våren som jag skrev när det är runt +1c , i mars måste man börja akta den för solen .

man får inga mogna oliver i sverige ,, så för plantas skull bör man plocka av alla oliver efter första frost natt . man kan ockås utsätta den för frost och sedan odla den i växthus då möjligt kan man få bättre oliver .

om det regnar mycket så föreslår jag att man har sin oliv i en plastkruka ( med mycket hål ) som man sedan gräver ett hål i marken med ett dräneringslager och sedan plantera den där ,, jorden i krukan ska vara medelhavsjord eller citrusjord uppblandat med extra grus eller grovsand . man kan också gör en egen blandning då tar man lite jord från trädgården som man blandar upp med grus,grov sand och så plantjord .

skötsel under sommaren är enkelt ge en liten näva med gödning på våren sedan vattna den enbart om det är en väldigt torr sommar .

Där här är lite intressant.. Jag köpte en olivväxt för 1 månad sen. Planterade om den till en större kruka av plast och borrade hål botten samt lade lekakulor innan jag hällde i Citrusjord mm. Hade planer på att ställa ut den på balkongen när det har blivit något varmare. I Gbg just nu så är det 3-4+ ute, regn å blåst och sånt väder är det fram till april-maj. Men du menar att det är inga problem att ställa ut den nu och låta den stå där halvskyddat?

Citera
          skogstroll
          Inlägg 09-03-2008, 12:39
          Länk hit: #11

Medlem

thanks.gif Jag tror jag kör på att ställa ut den om dagarna om det inte blir bakslag och sen in i kallväxthuset så får vi se smile.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 09-03-2008, 14:10
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (lpp2 @ 09-03-2008, 12:35) *
          Där här är lite intressant.. Jag köpte en olivväxt för 1 månad sen. Planterade om den till en större kruka av plast och borrade hål botten samt lade lekakulor innan jag hällde i Citrusjord mm. Hade planer på att ställa ut den på balkongen när det har blivit något varmare. I Gbg just nu så är det 3-4+ ute, regn å blåst och sånt väder är det fram till april-maj. Men du menar att det är inga problem att ställa ut den nu och låta den stå där halvskyddat?

har svårt att tro att du har +3c +4c och regn och blåst fram till april-maj . har du den inne i rumsvärme kan du inte sätta ut den direkt nu , utan har du +15c +20c inne måste du vänta tills det är +10c +15c ute . har du den inne 0c +5c kan du sätta ut den nu .

det är sedan efter du har förvarat den i 0c +10c kan du sätta ut den när det är runt +1c .

Citera
          MariaS
          Inlägg 09-03-2008, 15:26
          Länk hit: #13

Medlem

...man får inga mogna oliver i sverige ,, så för plantas skull bör man plocka av alla oliver efter första frost natt . man kan ockås utsätta den för frost och sedan odla den i växthus då möjligt kan man få bättre oliver .

Ber att få protestera här! Min oliv som utsätts för minusgrader har ALLTID frukterna kvar. Dessa får sitta kvar till de ÄR mogna, vilket fungerar utmärkt.
          Jag brukar altså skörda mogna oliver sommaren efter blomningen. Mitt träd har alltid både frukter och blom samtidigt utan problem.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 09-03-2008, 16:14
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (MariaS @ 09-03-2008, 15:26) *
          Ber att få protestera här! Min oliv som utsätts för minusgrader har ALLTID frukterna kvar. Dessa får sitta kvar till de ÄR mogna, vilket fungerar utmärkt.
          Jag brukar altså skörda mogna oliver sommaren efter blomningen. Mitt träd har alltid både frukter och blom samtidigt utan problem.

min oliv får också frukt ,, och dom sitter kvar även om det är frost . som ditt ,, men då frukterna sällan blir goda i Sverige (eller mognar alla år)så ser jag ingen mening med att låta trädet sätta energi på att få fram bra frukt , så för trädets skull tar jag numera veck frukten innan vintern .

men man får ju själv bestämma hur man vill ha det med frukten .

Redigerat av flaxss: 09-03-2008, 16:18

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 09-03-2008, 16:19
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

CITAT (MariaS @ 09-03-2008, 15:26) *

Även jag har ett Olivträd som utsätts för frost (några nätter inte mer) Det blommade i fjol och satte frukt. Dessa har jag låtit sitta kvar thanks.gif Tack Maria då kanske även jag får skörda Oliver i sommar.
          Nu är jag ingen sådan person som skall sätta 'rekord' eller testa hur mycket växter tål utan jag har min växter för att jag vill njuta av deras skönhet. Och försöker ge dem de bästa förutsättningarna. Nu har jag en fördel i o m att jag har mitt vinterisolerade uterum med möjlighet till sval temperatur och lysrörs belysning. Jag låter mitt träd vara inne tills det är dax för övriga växter att flytta ut Sedan får det stå ute till September eller när det varit några frostnätter Då tar jag in det och förvarar det svalt men ljust.
          Nu har mitt träd blommat tidigare år också men några "skördade" Oliver har det inte blivit tidigare. Kanske beroende på något
          tidigare inlägg som "sa" att Oliverna skulle växa till sig och mogna på en säsong ranting.gif så jag tog bort frukterna på hösten för att "spara" plantan den extra ansträngningen det skulle innebära att fortsätta bära frukter. Men nu vet jag att Oliveträdet är lika som Citrusen när det gäller frukterna (kan bära frukt o blommor samtidigt)

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          skogstroll
          Inlägg 09-03-2008, 16:28
          Länk hit: #16

Medlem

Något säger mig att bladen kommer trilla av rätt snabbt om den är inne hela tiden (har inget bra övervintringsutrymme). Jag fortsätter terrorisera min planta lite om dagarna - och om nätterna får den stå inne. Vi får se vad resultatet blir framåt varmare tider. Det känns som om den skulle må sämre om den stod inne. Jag vet att mitt fikon mår klart sämre inne. Nu har det till och med frukt och har stått i kallväxthus hela "vintern".

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 09-03-2008, 16:34
          Länk hit: #17

Medlem

det är så här att där man odlar oliver ,, så har dom bara en skörd på ett år

gröna oliver plockar på sommaren eller hösten .

medan svarta oliver plockas på sen hösten och vintern eller våren innan dom blommar .

har aldrig hört att oliver är som citrusar !! att dom kan erhålla både blommor och knoppar och även frukter som håller på att mogna .

men det är kanske nåt nytt !! att dom kan det ,, tror det är snarare att vi odlar dom är uppe som gör att oliverna sitter kvar när dom blommar

CITAT (skogstroll @ 09-03-2008, 16:28) *
          Något säger mig att bladen kommer trilla av rätt snabbt om den är inne hela tiden (har inget bra övervintringsutrymme). Jag fortsätter terrorisera min planta lite om dagarna - och om nätterna får den stå inne. Vi får se vad resultatet blir framåt varmare tider. Det känns som om den skulle må sämre om den stod inne. Jag vet att mitt fikon mår klart sämre inne. Nu har det till och med frukt och har stått i kallväxthus hela "vintern".

fast du kan inte asa den ut å in hela tiden .

typ dag +5c mulet och regn

sedan natt torrt +15c +20c

utan har du den ute och det blir hård frost måste du ta in den i ett utrymme som håller +5c 0c ( +10c ) ,, annars kommer det gå utför

Citera
          skogstroll
          Inlägg 09-03-2008, 16:35
          Länk hit: #18

Medlem

ja suck det är nog svårt att efterhärma medelhavsklimatet... om man inte har uterum eller uppvärmt växthus... det är väl bara å hålla tummarna!

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 09-03-2008, 16:47
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (skogstroll @ 09-03-2008, 16:35) *
          ja suck det är nog svårt att efterhärma medelhavsklimatet... om man inte har uterum eller uppvärmt växthus... det är väl bara å hålla tummarna!

tar du in den om natten inne ,, kommer du chocka den vilket leder till att den tappar alla blad har själv gjort så innan . vilket kan leda till död

bättre att ha den ute och då skydda den sedan tar du in den så svalt som möjligt ( öppna ett fönster ) och ha extra ljuse och försök hålla en temp på +15c och då att du haft en köld period ute ,, men då måste du vänja iden vid inne-liv . detta har däremot funkat för mig innan

angående oliv skörd,blomning,mognad så är den inte som citrus

läste jag i en bok

citat från boken
          den blommar på våren och oliverna mognar hösten-vintern och skördas i dec-jan . där står inget om att den bär frukt å blommar samtidigt .

Redigerat av flaxss: 09-03-2008, 16:50

Citera
          MariaS
          Inlägg 09-03-2008, 16:48
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (skogstroll @ 09-03-2008, 16:35) *

Just nu och denna vintern behöver du inte släpa mer. Ut med den och låt den vara. Har för mig att du bodde typ zon 3 (Kan ha fel).Blir det en frostknäpp nu, så kommer inte den vara i den omfattningen att oliven tar skada i alla fall.

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 17:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon