Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Olivträd, Ett kap??
          skogstroll
          Inlägg 07-03-2008, 16:02
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

Hittade idag ett olivträd på stam sådär 60 cm högt för 199 kronor. Jag fick för mig att det var billigt.... eller har jag fel? Finns nån vänlig själ som vet hur man ska göra med den nu? Kan man ställa ut den om dagarna (förutsatt att det inte är svinkallt) och ta in på natten (Zon 3). thanks.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Nytt inlägg
          Svar (20 - 39)
          lpp2
          Inlägg 09-03-2008, 19:01
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem nr: 7 221

CITAT (flaxss @ 09-03-2008, 14:10) *
          har svårt att tro att du har +3c +4c och regn och blåst fram till april-maj . har du den inne i rumsvärme kan du inte sätta ut den direkt nu , utan har du +15c +20c inne måste du vänta tills det är +10c +15c ute . har du den inne 0c +5c kan du sätta ut den nu .

det är sedan efter du har förvarat den i 0c +10c kan du sätta ut den när det är runt +1c .

Och det vet du? Till slutet av april kan allt hända på västkusten.. Hagel, snö, regn blåst kallt och varmt!
          Men okej, så då får man vänta till det har blivit något varmare ute

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 09-03-2008, 19:12
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (lpp2 @ 09-03-2008, 19:01) *
          Och det vet du? Till slutet av april kan allt hända på västkusten.. Hagel, snö, regn blåst kallt och varmt!
          Men okej, så då får man vänta till det har blivit något varmare ute

det är skillnad på kan hända och är så ,, hos mig i slutet av april brukar jag ha försommar värme . smile.gif

du vet ju hur du ska ha din oliv övervintern , som jag skrev har du den i 0c +10c inne kan du sätta ut den nu ,, har du den +15c +20c får du vänta tills det blir +10c +15c . för att inte chocka den för mycket .

Redigerat av flaxss: 09-03-2008, 19:13

Citera
          Lunatrixx
          Inlägg 10-03-2008, 13:42
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem nr: 10 187

Nu måste jag bara få reda ut en fundering om olivträd....

Om den är "uppvuxen" från frö inomhus... Klarar den då av att leva ett inomhusliv?
          Kanske stå ute på sommaren på altan men leva inomhus i vanlig rumsvärme under vintern men med extra belysning?

Eller kommer det ta död på den? unsure.gif

Citera
          skogstroll
          Inlägg 10-03-2008, 13:47
          Länk hit: #24

Medlem

...hummmmm så om jag ställer ut den om dagarna i sådär +4 och tar in den om nätterna i sådär +19... blir den lessen då? Jag har inget övervintringsrum med lagom kall temperatur.

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Eva i Höga
          Inlägg 10-03-2008, 14:10
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 3 454
          Medlem nr: 7 932

Mitt olivträd står ute året om på Orust alldeles vid havet. Jag har den i en skyddad vrå under vintern för det kan storma som bara katten där. Under sommaren ställer jag fram den på altanen. Men aldrig att jag bär den ut och in! Tycker att den är väldigt tålig.

--------------------
          Eva

En som inte gör dumheter som ung,
          gör det som gammal!

Citera
          MariaS
          Inlägg 10-03-2008, 17:31
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (skogstroll @ 10-03-2008, 13:47) *
          ...hummmmm så om jag ställer ut den om dagarna i sådär +4 och tar in den om nätterna i sådär +19... blir den lessen då? Jag har inget övervintringsrum med lagom kall temperatur.

LÅT DEN STÅ UTE! Spara ryggen

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 10-03-2008, 18:51
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (Lunatrixx @ 10-03-2008, 13:42) *
          Nu måste jag bara få reda ut en fundering om olivträd....

Om den är "uppvuxen" från frö inomhus... Klarar den då av att leva ett inomhusliv?
          Kanske stå ute på sommaren på altan men leva inomhus i vanlig rumsvärme under vintern men med extra belysning?

Eller kommer det ta död på den? unsure.gif

nej ,, dra du upp den från frö inne kommer den inte att trivas att vara inne åretrunt .

du kan dra upp från frön och sedan ha den ute så länge det går och sedan vänja in den och ge den extra ljuse och en temp på +15c .

CITAT (skogstroll @ 10-03-2008, 13:47) *

ja den blir lässen då ,, så ha den ute så länge det går och sedan ge den extra ljuse inne och en temp på +15c .

Citera
          skogstroll
          Inlägg 10-03-2008, 19:30
          Länk hit: #28

Medlem

ja tyvärr har jag inga såna möjligheter så den får nog bita ihop smile.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Lunatrixx
          Inlägg 11-03-2008, 11:01
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem nr: 10 187

CITAT (flaxss @ 10-03-2008, 18:51) *
          nej ,, dra du upp den från frö inne kommer den inte att trivas att vara inne åretrunt .

du kan dra upp från frön och sedan ha den ute så länge det går och sedan vänja in den och ge den extra ljuse och en temp på +15c .
          ja den blir lässen då ,, så ha den ute så länge det går och sedan ge den extra ljuse inne och en temp på +15c .

Tack Linus! 000.gif

Då får jag ordna det i höst..

Citera
          lilla mamma
          Inlägg 16-03-2008, 17:41
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 1 401
          Medlem nr: 648

Intressant du flaxx att du alltid lyckas komma i diskussion!!

Jag tror att det finns en chans att oliver HÄR I SVERIGE både kan blomma och bära frukt samtidigt varför inte+
          Äppelträd kan blomma och bära frukt vid rubbningar i temperatur på sommarn, så varför inte oliver?
          Vårt klimat lär ju rubba på allt för en medelhavsväxt TROR JAG flirting.gif

--------------------
          Det är skönt när allt är grönt

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 16-03-2008, 17:49
          Länk hit: #31

Medlem

CITAT (lilla mamma @ 16-03-2008, 17:41) *
          Intressant du flaxx att du alltid lyckas komma i diskussion!!

Jag tror att det finns en chans att oliver HÄR I SVERIGE både kan blomma och bära frukt samtidigt varför inte+
          Äppelträd kan blomma och bära frukt vid rubbningar i temperatur på sommarn, så varför inte oliver?
          Vårt klimat lär ju rubba på allt för en medelhavsväxt TROR JAG flirting.gif

nej sveriges klimat (sydsverige)liknar mer ett medelhavsklimat så det lär inte rubba nåt om man är en oliv .

oliver har inte den typen av växt att dom blommar och har frukt samtidigt ,, nere i medelhavet blommar dom EN gång GER FRUKT EN gång sedan blommar dom om igen till våren .

varför skulle oliver göra det här ??

att man har oliver kvar på sitt träd har att göra med att det är gamla frukter ,,men dom håller inte på att mogna . min oliv har haft blommor och frukt också men då gamla som har torkat in under vintervilan . som jag skrev innan .

Citera
          MariaS
          Inlägg 16-03-2008, 18:40
          Länk hit: #32

Medlem

Jag vill nog å det bestämdaste påstå att på mitt olivträd finns BÅDE mognande oliver och blommor på samma grenar tom. Eller vad säger ni själva?
          Bifogad fil  oliv.jpg ( 60.64k ) Antal nedladdningar: 39

Citera
          lilla mamma
          Inlägg 16-03-2008, 18:41
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 1 401
          Medlem nr: 648

Jag menar inte att alla gör det, men alla som har olivträd bor inte i sydsverige och om man skulle förvara inne i rumstemp på vintern utan kyligare förvaring kanske det skulle bli en rubbning.

Varför inte frågar jag då? Kolla på Marias planta, det är i a f inte en torkad oliv där.

Redigerat av lilla mamma: 16-03-2008, 18:42

--------------------
          Det är skönt när allt är grönt

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 16-03-2008, 18:44
          Länk hit: #34

Medlem

CITAT (lilla mamma @ 16-03-2008, 18:41) *
          Jag menar inte att alla gör det, men alla som har olivträd bor inte i sydsverige och om man skulle förvara inne i rumstemp på vintern utan kyligare förvaring kanske det skulle bli en rubbning.

Varför inte frågar jag då? Kolla på Marias planta, det är i a f inte en torkad oliv där.

förvarar man den inne om vintern blommar den inte alls . jag säger än oliver är inte dom växter som har frukter och blommor samtidigt .

Maria hur vet du att din frukt håller på att mogna ?? jag tycker den ser väldigt klar ut vilket förklarar att den har börjat att blomma .

Citera
          MariaS
          Inlägg 16-03-2008, 18:48
          Länk hit: #35

Medlem

När trädet började blomma för en månad sedan, var oliven fortfarande grön. Det är först nu den sista veckan som den börjat ändra färg.

Tilläggas ska att den stått ute nästan hela vintern först, INNAN jag tog in den i källaren under extra belysning, för att just få igång blomningen. Nu kommer den inte ut igen, förrän jag är mer säker på kortare frostnätter. Den har nämligen tidigare visat att den sätter ny blom, om den får ny frostperiod. Så det har faktiskt hänt att jag haft upp till tre storlekar på oliver, som gått i mognadsfas till året efter.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 16-03-2008, 18:55
          Länk hit: #36

Medlem

CITAT (MariaS @ 16-03-2008, 18:46) *
          När trädet började blomma för en månad sedan, var oliven fortfarande grön. Det är först nu den sista veckan som den börjat ändra färg.

jo den började blomma när frukten var klar . du vet ju inte exakt när den frukten är klar eller inte ?? inte ens jag vet .

men visst det kan hända att dom beter sig onormalt i fel miljö . men jag förlitar mig hellre på hur dom gör där man har oliv odlingar och där blommar dom en gång och ger en omgång med frukt . och inte som citrus som ger mogen frukt lite hela tiden

CITAT (MariaS @ 16-03-2008, 18:48) *

Tilläggas ska att den stått ute nästan hela vintern först, INNAN jag tog in den i källaren under extra belysning, för att just få igång blomningen. Nu kommer den inte ut igen, förrän jag är mer säker på kortare frostnätter. Den har nämligen tidigare visat att den sätter ny blom, om den får ny frostperiod. Så det har faktiskt hänt att jag haft upp till tre storlekar på oliver, som gått i mognadsfas till året efter.

jo men klart du har olika mognadsgrad på oliverna det har jag också,, alla blommor blommar inte samtidigt .

men oliver blommar bara en gång per år . så är det !! och frukterna mognar under ett år ev att mognaden går över tiden i sämre miljörer och då blommar tät inpå(vilket du nu visar på din bild ) .

för Maria min blommar bara en gång och har alltid gjort . och vi sköter våra oliver exakt samma sätt . du kanske har nån cool avvikelse på din oliv ??

Redigerat av flaxss: 16-03-2008, 18:56

Citera
          MariaS
          Inlägg 16-03-2008, 18:58
          Länk hit: #37

Medlem

Frukterna har just inte vuxit mer i omfång, sen trädet började blomma, men just denna frukten var den första att börja färga ut. Samtidigt har jag faktiskt redan nya nästan ärstora frukter mitt i blomklasarna överallt. Den har ju trots allt blommat i nästan två månader (såg jag i min kalender).

Jag har haft detta trädet i tolv år och alltid skött det på detta viset, med samma resultat varje år. Tipps på hur jag skulle sköta trädet, fick jag av en gammal skåning som själv odlat oliv i många år.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 16-03-2008, 18:58
          Länk hit: #38

Medlem

CITAT (MariaS @ 16-03-2008, 18:48) *
          Den har nämligen tidigare visat att den sätter ny blom, om den får ny frostperiod. Så det har faktiskt hänt att jag haft upp till tre storlekar på oliver, som gått i mognadsfas till året efter.

hur menar du här ??

har den blommat sedan har du utsatt den för frost och så har den blommat igen ?? och dom andra blommorna är kvar vilket gör att du nu har 3olika mognadsgrad för frukterna ??

för det konstiga är att alla som jag vet som har oliver får också enbart en blomning per år och en skörd per år.

Redigerat av flaxss: 16-03-2008, 19:01

Citera
          MariaS
          Inlägg 16-03-2008, 19:00
          Länk hit: #39

Medlem

Exakt!

Faktum är att åtminstone min oliv svarar väldigt bra på denna behandlingen. Lite kul i o för sig...

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 16-03-2008, 19:03
          Länk hit: #40

Medlem

CITAT (MariaS @ 16-03-2008, 19:00) *
          Exakt!

men utsätter du den för frost igen ,, så dör ju knoppar,blommor från förra omgången . plus ev mognade frukter dör av frosten . hur kan du då har 3omgånger av frukter från olika 3 blommningar .

eller förstår jag dig fel kanske ??

om nu ditt träd gör så här varför gör då inte mitt det ??

som både har återkommande frostperioder med +10c och sol imellan . fast den har det så blommar den ändå inte förens det är varmt nog .

Redigerat av flaxss: 16-03-2008, 19:05

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-09-2025, 20:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon