Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Olivträd, Ett kap??
          MariaS
          Inlägg 16-03-2008, 19:10
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Jag vet inte varför, men de frukter som redan bildats när den utsätts för nästa frost, varken dör eller ramlar av, de bara fortsätter att växa och nya blommor kommer. Kanske har jag den tillräckligt skyddat eller något sånt. Under just vårfrostperioden, får den stå på min glasveranda (oisolerad), så den är åtminstone skyddad mot övrigt väder och vind då.

Citera
          flaxss
          Inlägg 16-03-2008, 19:18
          Länk hit: #42

Gäster

http://www.flickr.com/photos/9224757@N03/1598671783/

kolla min bild ,, detta var nästan mogna oliver efter en frost natt du ser att frukterna av en del av gröna medan andra är skade både små och stora frukter . så därför har jag svårt att tro att dina frukter tål frost när mina inte tål det när det bara är precis under 0c .

plus oliver ramlar inte av utan måste plockas .

för det är lite konstigt att den börjar blomma sedan kommer frost och då blommar den igen och igen ,, men ändå har du 3omgångar frukter som har tålt frost när jag vet att frukter,blomknoppar,blommor inte tål frost ( min gör inte det ) .

kan det inte vara så här istället ,, att det är du som har trott fel ??

att det är samma blommning som har pågått under en längre tid(för att det blivit kallt ) , vilket låter mer troligt tycker du inte det ?

att den sedan då har mognat i olika omgångar för att sena blommar har blidast av samma tänka blomning . plus att den sedan blommat tät intill att frukterna mognat . det låter mycket mera troligt och då förstår jag även hur du menar . men då är det INTE att den blommar och ger frukt samtidigt av sig själv .

hoppas du förstår ?

alltså sammanfattats

den har bildat många blomknoppar ,, den börjar blomma men blir avbruten för frost sedan börjar den igen med resten av knopparna ( knoppar med skydd tål frost ) . vilket gjort att frukterna bildats i omgångar . sedan fel miljö har gjort att frukterna har precis mognat och den blommar omigen tät intill fruktskörden .

Redigerat av flaxss: 16-03-2008, 19:20

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 16-03-2008, 19:37
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Slutsats: flaxss ger sig inte!

Du Maria är helt nöjd med ditt sätt att sköta ett olivträd, som du har haft i 12 år. Vad bra! Inte begriper jag varför man måste bevisa att dina iakttagelser är fel. confused.gif

Men thanks.gif i alla fall! Denhär diskussionen har lärt mig en hel del nyttigt om olivträd.

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          flaxss
          Inlägg 16-03-2008, 20:12
          Länk hit: #44

Gäster

jag försöker bara komma fram till en lösning , på hur jag tror det ligger till är det något problem med det säg till smile.gif . har inte skrivet att det var FEL som du så kärt skrev det . annars var det en fin recension du gav bravo.gif

bara menar så här ,, där man har odlingar av oliv så blommar dom en gång och ger en skörd per år.

min har aldrig gjort så ,, dom som jag känner som har oliv som sköter dom som jag har aldrig heller gjort så här .

därför tycker jag det låter otroligt att det är så ,, därför skrev jag hur jag trodde det ev kan ligga till

med att skriva det är samma knoppar som slår ut i olika tider på året på grund av frost,kyligt väder . vilket gör att frukterna mognar i olika tider . plus ev blommar tätt inpå skörden . vilket Maria visade på bild .

så jag har sagt mitt . och igen är det problem säg till .

Redigerat av flaxss: 16-03-2008, 20:25

Citera
          MariaS
          Inlägg 21-07-2008, 16:35
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Så var vi då framme vid den 21/7 2008.
          Här ser vi frukter från förra årets blomning och som nu mognar fint!
          Bifogad fil  Olea_europaea_5.4.jpg ( 66.92k ) Antal nedladdningar: 34

På samma träd kan man också se frukter från blomningen i februari.
          Bifogad fil  Olea_europaea_5.3.jpg ( 78.66k ) Antal nedladdningar: 26

Och FAKTUM är. Att frosten som trädet utsattes för i mitten av maj, räckte för att man även hittar såna här klasar lite överallt... I SAMMA TRÄD!
          Bifogad fil  Olea_europaea_3.3.1.jpg ( 27.19k ) Antal nedladdningar: 30

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2026, 23:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon