Ja det där med tovor känner jag igen, suck.
Har köpt alla prylar man kan, men inte hjälper det. En trimkniv, mars coat king, tunnar ut pälsen så jag skall börja med den nu på vårkanten så kanske det åtminstone blir mindre tovor.
För inte så länge sen var vi tvugna att ta våran Rambo till vet eftersom hela rumpan var en enda stor tova och ni kan tänka er hur han luktade och såg ut, arma katt. Dessutom har han bekymmer med återkommande tarminflammationer, så det kalaset kostade 2 500 kr, tack o lov för försäkringen. 1 700 kr fick jag betala. Men då var det inklusive röntgen och tandstensborttagning samt att han fick magen och tarmen undersökt.
Men så mycket kostar det ju inte att ta bort bara tovor. Säkert behöver han bara lite lugnande också.
Rambo är en norsk skogkattkorsning och har en väldigt tjock päls. Det som gör att den blir tovig är tydligen att den är smutsig enligt kattfolket på www.katter.nu Men att ge sig på att försöka bada honom det är ingen idé om jag inte vill få en hysterisk katt och sönderrivet skinn.
Min maine coon är tack o lov jättelätt att ta bort tovor på. Han sliter dessutom bort dem själv också.
Och gammelkatten, en trolig perserblandning, har aldrig haft en tova i hela sitt 14 åriga liv.
Lycka till med din misse!
Pius