Full version: Långhåriga katter
Mysko
Hejsan, jag har noterat att det finns många här med långhåriga katter som borde veta hur jag ska lösa mitt dilemma.
Det är så att min Lotus har fått stora tovor vid frambenen, (under armarna)
Jag borstar honom så gott jag kan, men han gillar det inte och blir väldig arg på mig när jag håller på.
Men samtidigt så vill jag ju få bort dessa tovor, de blir ju bara större....
Han är inte så medgörlig så att bara lägga han på rygg och ta fram trimmern skulle aldrig fungera. Någon som har erfarenhet av detta? Det ända jag kan komma på är att ta honom till en veterinär och ge honom något lugnande, men några tips på detta skulle uppskattas väldigt!
Någon som kanske haft samma problem och hittat en lösning?!

Väldigt tacksam för svar.

Mvh Mysko och Lotus
MariaÖrebro
Har du provat att muta honom med nåt gott och sedan klippa bort tovorna försiktigt? Eller låte honom nänja sig vid saxen i lugn och ro, och sedan klippa lite grann när han ligger och är go?

Det är inte alls samma sak, jag vet, men när hunden haft tovor på magen har det fungerat alldeles utmärkt med mutor!
Mysko
Jag får kanske helt enkelt ha lite tålamod och klippa lite i taget... Det kan gå, men som sagt blir han sjövild så snart han märker att det är skönhetsfix på gång... Men mutor har jag testat och det biter inte direkt på honom.... Men med lite tålamod så kan det gå. En tova om dagen kanske...
MariaÖrebro
Prova med det. Ofta tycker de ju att det är skönt att bli av med tovor och sånt. Det känns ju obehagligt för dem med tovor under armarna och på magen!
Fenja
Tålamod är bra! Jag har en hankatt som inte varit hanterad alls som liten och det funkar ganska bra om husse tar honom i famnen och gosar medan jag smygklipper tovor. Han accepterar också numera att jag tar någon enstaka tova på honom när han ligger i soffan.
Mvh
Fenja
DragonLady
Ja det e bra att vara två om man ska ta tovor... måste oxå det men till slut blir det
ändå vetrinären när det blir för mycket.
Här är mitt lejon som ser ut som mästerkatten i stövlar whistling.gif men lycklig sådan.. han studsade omkring efteråt.
gunvor
se till att ha en trubbig sax!!!!
Chamomille
CITAT (DragonLady @ 08-03-2008, 00:34) *
Ja det e bra att vara två om man ska ta tovor... måste oxå det men till slut blir det
ändå vetrinären när det blir för mycket.
Här är mitt lejon som ser ut som mästerkatten i stövlar whistling.gif men lycklig sådan.. han studsade omkring efteråt.

giggle.gif wub.gif
Lady Hamilton
Är det riktigt stora tovor brukar det gå bäst om man klipper bort det yytersta först (känn med fingrarana var tovan börjar, nyp fast och klipp ovan för.) Sedan kan man "finjustera" ned åt eftersom Men det största/tyngsta är i allafall borta. Sedna kan man kamma ut eller noppa bort det som är kvar. Men i bland så har man inget val det är bara att hålla fast katten och klippa tovorna på det sättet jag beskrev ovan
Eva-Helene
Ja, om tovorna sitter ända inne vid skinnet så bör du låta veterinären ta bort det värsta.
Sedan måste du vänja honom vid "skönhetsvård" så att det inte blir likadant igen. Mitt tips för att lära honom att bli kammad är följande:
Gillar han att bli gosad? Ifall han gör det, så passa på att försöka reda ut en tova i taget med ena handens fingrar medan du kliar huvudet med den andra handen. För att vänja honom vid kammen (inte borste till hans hårlag) så avled hans uppmärksamhet med t.ex. leverpastej (om han gillar det förståss!) medan du långsamt och ganska löst kammar halsen litegrann. Gör så någon/några minuter lite nu och då, går det bra så kamma större och större yta varje gång. Om han vid något tillfälle protesterar så får du "börja om från början". Till slut så kommer han att acceptera, kanske t.o.m. gilla kammen. Lycka till!
dicentra
Hej! Jag har två Maine Coon katter som är utekatter så jag vet vad tovor är!!! ranting.gif
Utan min tovutredare Mars coat king vet jag inte hur jag skulle klara mig!
Den finns i välsorterade djuraffärer används nog mest på hundar men funkar jättebra på mina katter.
Jag köpte min på Huveröds i Göteborg,ganska dyr men värd var enda krona!! bravo.gif
MVH MLK;-))
Annkina
Vad ger du katten för foder?
När jag var inne i zooaffären här för nån vecka sedan var det ett par som hade samma prolem med sin norska skogkatt.
Killen i affären rekommenderade nått annat foder som skulle vara bra för pälsen och göra att den inte tovar sig så mycket. Värt att försöka iaf?

Veterinären kan söva katten och ta bort tovor om det inte går på annat vis.
joulanta
Jag har två långhåriga katter. Den ena han bryr sej inte när jag kammar och klipper tovor för tovor blir det ju lätt när dom är utekatter.
Den andra fröken hon blir inte alls nöjd när jag ska försöka kamma henne så varja höst är hon till veterinären som rakar henne fri från allt hår. Hon verkar tycka att det är skönt, men kallt innan hon har vant sej så då är det skönt att krypa under täcket och mysa
vildvittra
jag säger som de andra, klipp bort det värsta av tovorna
borsta katten men bara så att han tycker det är skönt, i värsta fall kan han förknippa borsten med att det gör ont och då är det svårt att ha daglig pälsvård....när Gaia har en tova brukar jag leta upp den när hon sover, gosar man lite med hakan och annanstans glömmer hon bort sig en stund och då kan man kvickt klippa bort tovan

bada inte katten med tovor i pälsen, det blir riktiga dreadlocks då *puh*
lycka till!
athos
Hej

Jag har 2 mainecoon katter med lång päls som ofta får tovor. Vi är alltid 2 när vi tar bort tovorna vi börjar att klippa bort halva tovan sen för vi in en kamm närmast huden som man kan klippa emot. Sen brukar det gå att lirka ut resten med kammen. Men måste vara 2 en som håller i och en som klipper.

Lycka till
Mysko
Nej, här tror jag nog det lutar åt att gå till veterinären iallafalll, det är för mycket för att jag ska kunna klippa bort dem.
Men är det någon som har en ungefärlig prisuppgift på vad det kan kosta, att söva och raka?
Börjar tycka lite synd om han nu, hela han är en stor tova nästan. Måste ta det nu när det blir lite varmare....
Vintern har satt sina spår i min Lotus päls!!! Får tänka på det till hösten och raka honom då istället...
Tusen tack för alla svar förresten!

tummenupp.gif
Pius
Ja det där med tovor känner jag igen, suck. wacko.gif

Har köpt alla prylar man kan, men inte hjälper det. En trimkniv, mars coat king, tunnar ut pälsen så jag skall börja med den nu på vårkanten så kanske det åtminstone blir mindre tovor.

För inte så länge sen var vi tvugna att ta våran Rambo till vet eftersom hela rumpan var en enda stor tova och ni kan tänka er hur han luktade och såg ut, arma katt. Dessutom har han bekymmer med återkommande tarminflammationer, så det kalaset kostade 2 500 kr, tack o lov för försäkringen. 1 700 kr fick jag betala. Men då var det inklusive röntgen och tandstensborttagning samt att han fick magen och tarmen undersökt.

Men så mycket kostar det ju inte att ta bort bara tovor. Säkert behöver han bara lite lugnande också.

Rambo är en norsk skogkattkorsning och har en väldigt tjock päls. Det som gör att den blir tovig är tydligen att den är smutsig enligt kattfolket på www.katter.nu Men att ge sig på att försöka bada honom det är ingen idé om jag inte vill få en hysterisk katt och sönderrivet skinn. fear.gif

Min maine coon är tack o lov jättelätt att ta bort tovor på. Han sliter dessutom bort dem själv också.

Och gammelkatten, en trolig perserblandning, har aldrig haft en tova i hela sitt 14 åriga liv.

Lycka till med din misse!

Pius
foxylejdy
Jag har också en långhårig kisse som lätt får tovor...

Jag kammar honom inte alls eftersom han verkligen hatar allt vad kammar heter..
Jag tror han är lite håröm...
Men jag känner igenom hans päls varje dag under mysstunder och vid behov klipper jag bort tovor...
Håller man efter dagligen blir inte tovorna så stora och därmed inte svåra att klippa bort, min katt bryr sig inte alls om saxen nu mera.

Skulle vara roligt att veta vilket foder som skulle vara bra för pälsen...

Finns det pälsglans för katt? Pälsglans/spraybalsam funkar ju bra på häst och hund i alla fall...
Fast katten uppskattar nog inte att bli sprejad med flaska.. whistling.gif
carita
Vi har också en katt som lätt får tovor, då tar jag till en speciell kam som är lite vass, något liknade som finns på bilden, tovdelare...med den skär jag mig fram bit för bit, genom tovan.

http://www.jamihundsport.se/pals-klo.htm
Miro
Jag har en skräckhistoria angående hel-klippning av katter, i alla fall om man har två!
Detta kom från en veterinär som nyligen klippte min pappas katt. Han lämnade så mycket päls som möjligt på huvud och rumpa eftersom han kände till ett fall där två länghåriga katter som vuxit upp ihop, börjat slåss så mycket efter klippning (snagg dvs) att det till slut inte fanns mkt mer att göra än att avliva.... sad.gif

Man tycker de borde känna igen varandra på lukten.... Men kanske blev det bara "fel" och så... g.gif
Jaja, nåt att tänka på i alla fall om man har flera katter eller katter som går lösa. Själv har man ju ragdoll och de har ju ingen underull = inga tovor... happy.gif
Mysko
Jaha, på måndag är det dax. Då ska "lilla" Lotus till veterinären och bli lejonrakad... Ser fram emot det med skräkblandad förtjusning... Stackars krake, han kommer ju inte begripa någonting när han vaknar upp. blink.gif
Men jag får hoppas att han vänjer sig snabbt och inte tappar allt för mycket av sitt enorma självförtroende...
Bilder kommer tas, så om ni är nyfikna på hur Lotus ser ut som lejon, så får ni kolla in tråden i början på nästa vecka...
Johanna O
Lycka till!
Ett tips till framtiden, har hört att man kan prova med torrbalsam att spraya på innan man reder ut tovorna!

Mvh

Johanna - som också har en tovig katt!
Millan69
Tycker du gör alldeles rätt att ta misse till vetten. Att reda ut redan befintliga tovor gör ONT.....Nu när katten sedan är garanterat tovfri så är mitt tips att använda kammen vid mys och kel - katten lär sig då att förknippa kamning med något positivt. Jag har 5 långhåriga och att lära en vuxen misse som redan fått tovor att bli kammad tar ett par månader. Börjar du med ren och tovfri päls så går det fortare.
Sedan är det ju så att en ren päls inte tovar ihop sig på samma sätt så ett bad då och då är en bra hjälp. Finns bra kattshampoon i fackhandeln.
De flesta långhåriga missar behöver hjälp med pälsen åtminstone under fällningsperioder för att slippa dessa knutor i armhålor etc

Lycka till!
Millan
Mysko
Så, nu är det då äntligen gjort!!!
Lotus mår jättebra efter "ingreppet" och vill gosa hela tiden, vilken matte naturligvis tycker är dömysigt wub.gif
Däremot så blev våran andra katt Qussi lite konfundersam och chockad fear.gif när hon fick se Lotus och nu fräser hon så fort han går förbi, men hon ger sig snart =)

//Mysko

Tack för alla svar med förresten!
Mysko
Måste ju lägga ut bilder så ni får se hur han såg ut innan med duh.gif
Allis
Om man har problem med att katten inte vill stå still när man klipper tovor, så är ett bra sätt att klia katten under hakan. Men då måste man förstås vara två. En som klipper och en som kliar.Testa!!! Jag har fått bort mycket tovor när jag gjort så. bravo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon