Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Renovering av bergsknalle, tips på växter osv.
          catrine2
          Inlägg 08-08-2003, 12:47
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 2 039

Hej,

Köpte hus för ca 2 år sedan och har sedan dess röjt upp sly, huggit träd och renoverat tomten bit för bit.

Jag har nu nått bergsknallen på tomten som i sig är väldigt charmig men som grott igen.

Jag har en vag bild om hur jag skulle vilja ha det men önskar få lite förslag.

Från altanen på huset har vi byggt några trappsteg i tryckimpregnerat så man kommer upp på bergsknallen. Till vänster finns en grund rabatt på ca 1,5 M i omkrets. Idag växer här daggkåpa, blå isop och någon gul oidentifierad växt. Denna rabatt skulle jag vilja göra om men vet inte vad jag skall plantera. Från trappen har jag tänkt göra en barkgång (2,5 m lång och 40 cm bred) upp till en grillplats. På vänster sida om denna gång kommer det att bli en ganska djup rabatt (2 m lång och 1 m bred). Bakom denna rabatt växer ett buskage av bukettspirea. Här har jag heller ingen aning om vad jag skall plantera. Grillplatsen ligger ganska högt på knallen med ett stup på 2,5 m ner till gräsmattan på ena sidan och fortsatt berg på andra sidan. Här fanns en gjuten betongplatta som vittrat sönder som vi nu gjutit om (2,5 meter i diametern). Här skulle jag vilja ha bark på marken, en liten sittgrupp och en betongring att grilla i. Då jag har barn inser jag att jag måste ha ett skydd mot stupet. Jag hade tänkt mig ett staket av pil (ej färsk) som man bryter och formar och fäster efter konstens alla regler i en halvbåge mot stupet. Om detta är möjligt vet jag inte. Min bror tyckte jag skulle beställa ett smidesstaket men jag vet inte om det passar in i miljön. Har ni några ideer? Berget har jag för övrigt gått över (bitvis) med stålborste då jag tycker det är vackrast utan mossa. Det växer ett stort bestånd av gerbenia på berget som jag tänkte får vara kvar. Berget i övrigt har skrevor lite här och var. På berget har jag funderat på att sätta taklök och backtimjan och stortimjan. Vad tror ni om det?

Oj, det här blev långt. Nu inser man fördelen med digitalkamera.

(berget är ganska vindskyddat)

/Catrine i Stockholm

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 11:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon