catrine2
Hej,

Köpte hus för ca 2 år sedan och har sedan dess röjt upp sly, huggit träd och renoverat tomten bit för bit.

Jag har nu nått bergsknallen på tomten som i sig är väldigt charmig men som grott igen.

Jag har en vag bild om hur jag skulle vilja ha det men önskar få lite förslag.

Från altanen på huset har vi byggt några trappsteg i tryckimpregnerat så man kommer upp på bergsknallen. Till vänster finns en grund rabatt på ca 1,5 M i omkrets. Idag växer här daggkåpa, blå isop och någon gul oidentifierad växt. Denna rabatt skulle jag vilja göra om men vet inte vad jag skall plantera. Från trappen har jag tänkt göra en barkgång (2,5 m lång och 40 cm bred) upp till en grillplats. På vänster sida om denna gång kommer det att bli en ganska djup rabatt (2 m lång och 1 m bred). Bakom denna rabatt växer ett buskage av bukettspirea. Här har jag heller ingen aning om vad jag skall plantera. Grillplatsen ligger ganska högt på knallen med ett stup på 2,5 m ner till gräsmattan på ena sidan och fortsatt berg på andra sidan. Här fanns en gjuten betongplatta som vittrat sönder som vi nu gjutit om (2,5 meter i diametern). Här skulle jag vilja ha bark på marken, en liten sittgrupp och en betongring att grilla i. Då jag har barn inser jag att jag måste ha ett skydd mot stupet. Jag hade tänkt mig ett staket av pil (ej färsk) som man bryter och formar och fäster efter konstens alla regler i en halvbåge mot stupet. Om detta är möjligt vet jag inte. Min bror tyckte jag skulle beställa ett smidesstaket men jag vet inte om det passar in i miljön. Har ni några ideer? Berget har jag för övrigt gått över (bitvis) med stålborste då jag tycker det är vackrast utan mossa. Det växer ett stort bestånd av gerbenia på berget som jag tänkte får vara kvar. Berget i övrigt har skrevor lite här och var. På berget har jag funderat på att sätta taklök och backtimjan och stortimjan. Vad tror ni om det?

Oj, det här blev långt. Nu inser man fördelen med digitalkamera.

(berget är ganska vindskyddat)

/Catrine i Stockholm
Hannele
Det kan bli hur fint som helst, med lite tålamod.
För det tar några år innan det blir en matta av sedum, fetblad och taklök.

Ta vara på det som finns; gräslök blommar vackert! Penningblad, murreva, smutron.

Det är ingen konst att få ett berg att blomma,
med tåliga växter:
http://hem.passagen.se/solovetski/angsblom.htm
Hannele
"Berget har jag för övrigt gått över (bitvis) med stålborste då jag tycker det är vackrast utan mossa."
Mossa är vackert! Här med miniatyrtaklök.
Hannele
"Här fanns en gjuten betongplatta som vittrat sönder som vi nu gjutit om (2,5 meter i diametern).
Här skulle jag vilja ha bark på marken"

Den vackraste betongplattan jag sett, såg jag hos Ulla Molin.
Det är som en vattenspegel, i mitten av allt det gröna.
Alpiner i Halmstad
Vi är säkert många som skulle vilja börja där Du nu är. Vi som måste hämta, bära och flytta om hanterbara stenblock för att skapa något som likanar en bergknalle. Var rädd om mossor och lavar på berghällen, det tar lång tid att återbildas vad man kan förstöra på några minuter.
Vi startade från en plan gräsmatteträdgård med raka rabatter. Efter många turer till stenbrott och åkerrenar har vi nu en trädgård med många olika växtförhållanden.
Välkommen till vår hemsida där vi också har en Växtbeskrivninslista med växter som vi haft, har eller skulle vilja ha.
M.v.h. Bernt
Louise i Göteborg
En liten tanke om staketet: vore inte en låg mur passande? Den kan hindra barn från att trilla ner och vuxna kan sitta på den.

Och varför bark på ett så bra och "berglikt" material som betong?
Cilla
Som barnskydd mot ett stup skulle jag inte sätta pil, vare sig det är ett levande staket eller ej. Ett skydd bör hålla om man som barn springer in i det, och det gör inte pil.

Kanske kan det passa bättre att göra en riktig stengärdesgård (som du sedan kan plantera i) eller att satsa på ett lätt smidesstaket. Om du väljer ett billigt material som t ex armeringsjärn kan du låta slingerväxter bölja över det sedan. Dessutom är det lätt att bygga med armeringsjärn. Hål i berget med inhyrd bergborr (vissa på forumet har tips om lättare varianter också), och så kan du svetsa armeringsjärnen själv i den staketform du vill ha. Armeringsjärn är bra att svetsa i för nybörjare. Rostigt och ruffigt i kombination med klängrosor, klematis och andra klätterväxter är högsta mode. Och även om det modet nu går över så gör inte den goda känslan av att ha gjort något själv det.

Vill du bygga vidare med trappsteg på berget kan du ta lösa naturstenar och göra slingriga stensteg med dem fästa i cement där det behövs. Fint insmugna naturstenstrappor på en bergstomt kan vara mycket vackert. Kanske kan detta vara idé för att merkera din uteplats också? Bark på ett berg tänker jag mig att det antingen är äckligt fuktigt länge efter regn, eller att det flyger bort vid sol, eller upplevs som skräp när det kommer in i huset via barnens fötter.

Det finns en annan aspekt också med naket berg på uteplatser - det blir som ett härligt värmegolv sent på kvällarna. Har märkt att jag helt omedvetet gärna sätter mig där det finns mycket sten i trädgården på kvällarna, på stentrappen, skifferaltanen, betongbryggan. Där är det skön värme underifrån. Planterar man en yttäckare eller lägger bark på berget förlorar man värmemagasinskänslan.

Taklök och timjan trivs mycket bra med mossa, och ofta är mossan helt nödvändig på en berghäll för att få något annat att fästa. Lös jord kring en timjanplanta tenderar att rinna bort, medan du kan dela en planta och sticka in i mossan med bara lite extra jord, utan att det rinner bort vill sommarhällregnen.
Ingo
En litet tips, apropå det där med taklök m.fl. tar tid på sig, är att testa andra sorter än den vanliga taklöken (sempervivum tectorum). Jag har både vanlig taklök, bergtaklök (s. montanum) och spindelvävstaklök (s. arachnoides). Hos mig breder bergtaklöken och spindelvävstaklöken ut sig mycket snabbare än jag nånsin sett vanlig taklök göra och dessutom blommar de mycket mer.

Miniatyrtaklöken som Hannele hade på bild ser förresten ut att vara samma sak som spidelvävstaklök.
catrine2
Hej,

Tack för alla jättetrevliga bilder och förslag på växter, staket osv.

Jag kommer att prova Cillas tips på armeringsjärn till räcket och även mura in lite sten som trappsteg. Barken skippar jag för den kommer förmodligen att bli som en soppa när det regnar.

Vad trist att det tar sådan tid för taklök att växa på sig. Hmmm! Jag som hade tänkt så dessa från frö i mitt nya växthus och tjäna massor av pengar. Jag hade hittat frön på Impecta (dessa är förmodligen den långsamma sorten). Är det någon som vet om det finns frön att köpa till bergstaklök samt spindelvävstaklök? Jag kan ju odla dessa för att det är kul och köpa några färdiga plantor för att få lite grönt på berget.
Hannele
"Miniatyrtaklöken som Hannele hade på bild ser förresten ut att vara samma sak som spidelvävstaklök."
En av sorterna är spindelvävstaklök med gula blommor, ser vita ut på bilden,
men där finns också en verklig mini-taklök, med
rosa blommor.
Ingo
Aha! Då tolkade jag din bild fel, Hannele. Jag trodde att det var de där rosablommande som var spindelvävstaklök för de ser ut precis som mina spindelvävisar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon