visst går det ha den ute ,, men dom nya bladen som kommer när den står ute tål blåsten bättre , jag hade alltid min ena banan plantan ute om sommaren och den fick grövre blad plus när den väl var ute så växte den ca 2-1blad i veckan .
men för banen kvittar det om den står ute eller inne ,dock ska du ha den ute måste det vara över +15c för att den ska växa ( dock tål den lägre ) sedan ska den ju in innan det går under +10c .
har du den inne åretrunt så sätt den i väst eller söderfönster ( skugga med en tunngardin ) plus duscha den ofta och ha en skål undertill som alltid är fyllt med ett grunt lager av näringsrikt vatten . skålen med vatten ska alltså ha kontakt med rötterna å jorden .
som Lady Hamilton skriver vill den ha rätt så näringsrik jord plus du kan börja gödsla den rätt så snart efter omplanteringen .
sedan är det övervintring ,, jag har övervintrar mina i olika miljöer
som
1svalt öst fönster med en temp på +5c +10c (natt) +25c +20c (dag) med extra ljuse lät torka upp lätt ,, dom växte inte
2sedan en gång i en mörk källare som höll runt +10c höll dom torra men inte helt uttorkade ,, bladen visande ner men sen kom nytt till våren
3och sedan med enbart extra ljuse och +15c +25c höll dom fuktiga ,, den växte lite svagt
hur som helst klarade dom dessa 3alternativen hur bra som helst och växte jätte bra under sommar-vår-höst . men har du möjlighet så sätt dom i ett ljustfönster med extra ljuse och håll dom lätt fuktiga i en temp på runt +15c . så kommer du även till att klara dom övervintern .
mina egna plantor som jag har nu har jag ute när det är över +1c och under vintern övervintra dom svalt +10c och mörkt sedan får dom börja växa ute när det är varmt nog . dock är det inte samma art som du har utan mina är tåligare . den du köpt är lite känsligare
Redigerat av flaxss: 08-03-2008, 14:27
|