|
mogge92
08-03-2008, 11:51
hej hej! jag var på ikea för några dagar sedan och såg att de hade bananplantor, så jag var såklart tvbungen att köpa en. Jag misstänker att det är helt fel årstid att köpa bananplantor nu, men vad kan jag göra för att få den att överleva? ska jag kanske börja med att plantera om den? i hur stor kruka isf? ska den dushas dagligen? många frågor, hoppas någon kan hjälpa mig
Lady Hamilton
08-03-2008, 12:53
Ja jag såg också dem när jag var på Ikea Du kommer garanterat att klara plantan galant fram till Nov-Dec Det är då det blir svårt (visst läste du på krukan att det står om en levands tid på 3-4 mån  ) Nu kan du plantera om den i en stor kruka full med god o närings rik jord eller ko-på-påse Ta en kruka som är något större än den gamla Du kommer ändå att få plantera om den fler gånger. (Plantan kommer att växa väldigt mycket) Duscha den gärna varje dag och ge vatten så att jorden är fuktig Låt plantan stå ljust och drag fritt och jag skulle inte rekommendera att ta ut den i sommar Nog för att den säkert överlever men bladen är väldigt sköra och trasas sönder och blir fula i blåsten Och sedan så blåser den lätt omkull Men du gör som du vill Lycka till
Alexander-VG-zon3
08-03-2008, 14:24
visst går det ha den ute ,, men dom nya bladen som kommer när den står ute tål blåsten bättre , jag hade alltid min ena banan plantan ute om sommaren och den fick grövre blad plus när den väl var ute så växte den ca 2-1blad i veckan .
men för banen kvittar det om den står ute eller inne ,dock ska du ha den ute måste det vara över +15c för att den ska växa ( dock tål den lägre ) sedan ska den ju in innan det går under +10c .
har du den inne åretrunt så sätt den i väst eller söderfönster ( skugga med en tunngardin ) plus duscha den ofta och ha en skål undertill som alltid är fyllt med ett grunt lager av näringsrikt vatten . skålen med vatten ska alltså ha kontakt med rötterna å jorden .
som Lady Hamilton skriver vill den ha rätt så näringsrik jord plus du kan börja gödsla den rätt så snart efter omplanteringen .
sedan är det övervintring ,, jag har övervintrar mina i olika miljöer
som
1svalt öst fönster med en temp på +5c +10c (natt) +25c +20c (dag) med extra ljuse lät torka upp lätt ,, dom växte inte
2sedan en gång i en mörk källare som höll runt +10c höll dom torra men inte helt uttorkade ,, bladen visande ner men sen kom nytt till våren
3och sedan med enbart extra ljuse och +15c +25c höll dom fuktiga ,, den växte lite svagt
hur som helst klarade dom dessa 3alternativen hur bra som helst och växte jätte bra under sommar-vår-höst . men har du möjlighet så sätt dom i ett ljustfönster med extra ljuse och håll dom lätt fuktiga i en temp på runt +15c . så kommer du även till att klara dom övervintern .
mina egna plantor som jag har nu har jag ute när det är över +1c och under vintern övervintra dom svalt +10c och mörkt sedan får dom börja växa ute när det är varmt nog . dock är det inte samma art som du har utan mina är tåligare . den du köpt är lite känsligare
martin_knällsberg
08-03-2008, 15:01
Jag har också en bananplanta som jag sått själv. Den är tre år nu och nästan 2 meter hög. Den står ute i varmt och soligt läge hela sommaren och stortrivs. Det var dock problem första vintern. Det är viktigt att de får ljus och inte har för torr inomhusluft, bra att duscha mycket. Min planta frös dock i höstas men bara vissa blad. Sedan tog vi in den och då började den växa för fullt trots att det var vinter. Vi har den i ett västerfönster på vintern i rumstemperatur. Om den förvaras svalt vissnar den ner och kommer igen till våren. Kanske med bättre växtkraft då den fått återhämta sig under vintern.
MVH Martin
mogge92
08-03-2008, 15:07
Tack allihopa för alla råd!  nu tänkte jag passa på och fråga om sorten; musa bananarama eller något liknande tror jag att det stod. och vad är det för sort? är det en sk äkta banan?(ja, jag vet att man inte får egna bananer, men det är ju alltid kul att veta vad man har för någonting  )
Alexander-VG-zon3
08-03-2008, 15:54
Musa acuminata heter din sort ,, det finns egen banan som är såkallade en äkta , dom andra är ju lika äkta .
mogge92
08-03-2008, 15:58
ja, ett oproffsigt uttryck, men när jag säger "äkta" banan menar jag den som finns att köpa i handeln  ica etc
karlsdal
08-03-2008, 20:16
hmm... hur får man plats med en 2 m hög bananplanta inomhus på vintern?
Orkidétjuven
08-03-2008, 20:57
Jag planterade en banan på baksidan hos min mor och där sitter den året runt och växer mycket bra. Fast sen bor ju min mor i florida med  Ibland ångrar jag att jag inte bodde där. Tänk vad mycket kul man kan plantera. Gjorde massa trädgårds och planteringsjobb där i höstas. det är så kul.
Alexander-VG-zon3
08-03-2008, 21:23
jodå till våren har jag också en banan på friland ''åretrunt'' ,, med skydd dock . CITAT (karlsdal @ 08-03-2008, 20:16)  hmm... hur får man plats med en 2 m hög bananplanta inomhus på vintern?  tar veck bladen kanske ,, eller har man högt till tak ( fast man har väl mer än 2m till tak ? )
mogge92
08-03-2008, 21:41
CITAT (flaxss @ 08-03-2008, 21:23)  jodå till våren har jag också en banan på friland ''åretrunt'' ,, med skydd dock . tar veck bladen kanske ,, eller har man högt till tak ( fast man har väl mer än 2m till tak ? ) vad har du för sorts banan på friland?
Alexander-VG-zon3
08-03-2008, 21:47
CITAT (mogge92 @ 08-03-2008, 21:41)  vad har du för sorts banan på friland? har inte än ,, utan ska ha till våren har dom i krukor nu ute . till våren ska den ena av dom planteras på friland ( har 3 ). Musa basjoo har jag
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|