Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Akvariefiskar, Några funderingar...
          Chamomille
          Inlägg 11-03-2008, 11:24
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

CITAT (MimmiH @ 11-03-2008, 08:31) *
          Ancistrusmalar behöver äta lite av rötter eller grenar har jag fått lära mig, men det kanske du visste?
          Om man tar grenar från naturen ska det vara ek eller bok, de bryts ner ganska långsamt. Vet inte om det finns fler sorter som är lämpliga och bryts ner långsamt. Mangroverötter som man köper i akvarieaffärerna är också bra.

Jag har en Mangroverot i akvariet som iofs inte är så stor. Jag har en till stor, kanske jag ska stoppa ner den också....

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 11-03-2008, 11:40
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (Chamomille @ 11-03-2008, 11:24) *
          Jag har en Mangroverot i akvariet som iofs inte är så stor. Jag har en till stor, kanske jag ska stoppa ner den också....

Då räcker det nog med den du har.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 14-03-2008, 10:36
          Länk hit: #23

Gäster

Malodlarna i Uddevalla akvarieförening säger att Ancistrus inte hör till de tarmandande malarna och alltså inte ska hämta luft vid ytan. Tyvärr är det nog något som är fel, antingen med malarna eller vattnet.

Olle

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 14-03-2008, 11:20
          Länk hit: #24

Medlem

Det kanske är för många fiskar så att det blir syrebrist? Hur många fiskar har du? Hur stort är akvariet?

Hur ofta och hur mycket delvattenbyter du?

Redigerat av MimmiH: 14-03-2008, 11:45

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Solstorm
          Inlägg 14-03-2008, 11:47
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Sitter utblåset på pumpen så att det blir rörelse i vattenytan? Det är där som vattnet syresätts.

Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 14-03-2008, 11:49
          Länk hit: #26

Gäster

Jag har åtta akvarier igång, varav det största är på 165 liter. Då jag odlar och säljer ganska mycket fisk (och köper en del) kan jag omöjligt hålla reda på exakt hur många fiskar jag har. Men jag försöker förstås se till att det inte blir alltför trångt i akvarierna. En gammal regel säger att man kan ha 1 cm fisk per liter vatten. Det stämmer bra om fiskarna är ca 5-10 cm långa. Mindre fiskar behöver inte lika mycket utrymme per cm, medan större behöver betydligt mer. Det hade varit riktigare att beräkna ett visst antal gram fisk per liter vatten, men det faller ju på att det skulle bli bökigt att väga sina fiskar. Att fiskar (andra än labyrintfiskar och pansarmalar) hämtar luft vid ytan brukar ses som ett tecken på syrebrist, så det kan det mycket väl vara även om det verkar skumt med tanke på vattenbytena. Jag byter ca 1/4-1/3 av vattnet varannan eller var tredje vecka, men det är alltid bättre att byta en mindre mängd ofta än en större mängd mera sällan.

Olle

Redigerat av Lars-Olof Arvids: 14-03-2008, 11:51

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 14-03-2008, 11:58
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (Lars-Olof Arvids @ 14-03-2008, 11:49) *
          Jag har åtta akvarier igång, varav det största är på 165 liter. Då jag odlar och säljer ganska mycket fisk (och köper en del) kan jag omöjligt hålla reda på exakt hur många fiskar jag har. Men jag försöker förstås se till att det inte blir alltför trångt i akvarierna. En gammal regel säger att man kan ha 1 cm fisk per liter vatten. Det stämmer bra om fiskarna är ca 5-10 cm långa. Mindre fiskar behöver inte lika mycket utrymme per cm, medan större behöver betydligt mer. Det hade varit riktigare att beräkna ett visst antal gram fisk per liter vatten, men det faller ju på att det skulle bli bökigt att väga sina fiskar. Att fiskar (andra än labyrintfiskar och pansarmalar) hämtar luft vid ytan brukar ses som ett tecken på syrebrist, så det kan det mycket väl vara även om det verkar skumt med tanke på vattenbytena. Jag byter ca 1/4-1/3 av vattnet varannan eller var tredje vecka, men det är alltid bättre att byta en mindre mängd ofta än en större mängd mera sällan.

Olle

Jag ställde egentligen frågorna till Chamomille, men det framgick inte ;, men det var ju jättebra att du svarade smile.gif Nu vet vi.

Min syster kan inte ha sina malar kvar så jag ska få överta hennes malpar, någon ancistrusart. Det ska bli jättekul. Den fungerar att ha tillsammans med mysksköldpaddor, om de inte är för små. Jag ska göra flera grottor för malarna så att de alltid kan fly undan. Men de simmar mycket snabbare än den långsamma mysksköldpaddan.

Så här ser malhanen ut, någon som vet vad det är för art, har även ställt frågan på malforumet:

http://www.skoldpaddormedmera.se/minadjurmalar.html

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Chamomille
          Inlägg 14-03-2008, 12:45
          Länk hit: #28

Medlem

Oh halloj. Såg just att ni skrivit.
          Jag byter som sagt (i en annan tråd?) vatten var och varannan dag när jag vattnar blommorna. Det kan bli 5 eller 10 liter. Akvariet är litet, bara 60 l. Och ja. Det är mycket fiskar. För mycket. De får ungar hela tiden (gulligt iofs). Jag har nog 30 platy 2 black molly, 5 guppy samt 5 kardinaltetror (+ alla småttingar).
          Dessutom tillsätter jag ett medel (inte alltid dock) "Aqua Safe" när jag byter vatten.
          Va tråkigt om det skulle vara fel på vattnet. Vad göra??? Jag menar fiskarna ser ju ut att må bra....?

CITAT (MimmiH @ 14-03-2008, 11:58) *
          Jag ställde egentligen frågorna till Chamomille, men det framgick inte ;, men det var ju jättebra att du svarade smile.gif Nu vet vi.

Min syster kan inte ha sina malar kvar så jag ska få överta hennes malpar, någon ancistrusart. Det ska bli jättekul. Den fungerar att ha tillsammans med mysksköldpaddor, om de inte är för små. Jag ska göra flera grottor för malarna så att de alltid kan fly undan. Men de simmar mycket snabbare än den långsamma mysksköldpaddan.

Så här ser malhanen ut, någon som vet vad det är för art, har även ställt frågan på malforumet:

http://www.skoldpaddormedmera.se/minadjurmalar.html

Men det är ju såna JAG har.... yes.gif
          http://www.every-info.com/ancistrus/ancistrus.htm

Redigerat av Chamomille: 14-03-2008, 12:47

--------------------
          Camilla zon 2-3

Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 14-03-2008, 13:26
          Länk hit: #29

Gäster

Du skrev om vattenbytena i början av den här tråden, så jag tycker som sagt att det verkar skumt med syrebrist eller dåliga vattenvärden i övrigt. Fortsätt byta som nu, du byter precis lagom mycket lagom ofta! Men jag tycker också att du ska mäta pH, hårdhet och nitrit med dropptester som du kan köpa i zooaffären. AquaSafe är inte nödvändigt vid vattenbytena, även om zoohandlaren gärna vill att du ska tro det. Det är svårt att hitta någon annan förklaring till malarnas konstiga beteende. Kan det vara en stressreaktion på för hög fisktäthet i akvariet? Svårt att veta. Jag tycker i alla fall att du ska ta kontakt med Bollmora akvarieklubb och försöka sälja några platy på något av deras möten. Det går säkert bra, även om det inte står auktion på programmet. Kanske finns det också folk där som kan förklara vad som är fel med vattnet eller malarna.

Olle

Citera
          Chamomille
          Inlägg 14-03-2008, 14:06
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (Lars-Olof Arvids @ 14-03-2008, 13:26) *
          Du skrev om vattenbytena i början av den här tråden, så jag tycker som sagt att det verkar skumt med syrebrist eller dåliga vattenvärden i övrigt. Fortsätt byta som nu, du byter precis lagom mycket lagom ofta! Men jag tycker också att du ska mäta pH, hårdhet och nitrit med dropptester som du kan köpa i zooaffären. AquaSafe är inte nödvändigt vid vattenbytena, även om zoohandlaren gärna vill att du ska tro det. Det är svårt att hitta någon annan förklaring till malarnas konstiga beteende. Kan det vara en stressreaktion på för hög fisktäthet i akvariet? Svårt att veta. Jag tycker i alla fall att du ska ta kontakt med Bollmora akvarieklubb och försöka sälja några platy på något av deras möten. Det går säkert bra, även om det inte står auktion på programmet. Kanske finns det också folk där som kan förklara vad som är fel med vattnet eller malarna.

Olle

Hej och tack för alla svar.
          Jag ska köpa testerna du skriver om. Däremot vill jag inte ha betalt för fiskarna... Bara de får en snäll matte/husse... wub.gif
          Ska höra med klubben om de vet vad det kan vara. Det är ju inte så att de "fiser" dagarna i enda, utan jag har lagt märke till det då och då. Och de kan ju inte vara jättesjuka för de har ju inte dött. Fast, stress kanske... unsure.gif

--------------------
          Camilla zon 2-3

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 14-03-2008, 15:54
          Länk hit: #31

Medlem

CITAT (Chamomille @ 14-03-2008, 12:45) *
          Men det är ju såna JAG har.... yes.gif
          http://www.every-info.com/ancistrus/ancistrus.htm

Ja, det verkar ju vara dem smile.gif - Ancistrus dolichopterus

Redigerat av MimmiH: 14-03-2008, 15:57

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Bettis
          Inlägg 14-03-2008, 16:30
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 4 213
          Medlem nr: 9 061

Så sugen jag blir på att skaffa akvarium igen, hade det för många år sedan och då var det främst diskusar

Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  diskus3.jpg ( 31.45k ) Antal nedladdningar: 7

--------------------

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 14-03-2008, 19:55
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (MimmiH @ 14-03-2008, 15:54) *
          Ja, det verkar ju vara dem smile.gif - Ancistrus dolichopterus

Nej, det är inte den, har fått svar på malforumet, där de även visar en bild på hur den riktiga A. dolichopterus ser ut. Fick följande svar där:

CITAT
          Nej, den ser ut att kunna vara en vildfångad art men det är troligtvis en "Vanlig Ancistrus" som vi kallar dem som vanligtvis säljs i våra butiker. Den har odlats så länge och utan riktig kontroll att man inte längre kan härleda den till en naturligt förekommande art, så den kommer aldrig få ett namn.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Chamomille
          Inlägg 16-03-2008, 00:06
          Länk hit: #34

Medlem

CITAT (Bettis @ 14-03-2008, 16:30) *
          Så sugen jag blir på att skaffa akvarium igen, hade det för många år sedan och då var det främst diskusar

Ja, det är kul... Man (jag) kan sitta och bara glo i flera timmar....

--------------------
          Camilla zon 2-3

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 16-03-2008, 09:10
          Länk hit: #35

Medlem

CITAT (Chamomille @ 16-03-2008, 00:06) *
          Ja, det är kul... Man (jag) kan sitta och bara glo i flera timmar....

Det kommer jag att göra wub.gif
          Jag längtar tills jag får mitt akvarium. Ancistrusmalar funkar att ha tillsammans med mysksköldpadda, så det blir nog de enda fiskar jag kan ha. Ska som sagt få överta syrrans mal-par wub.gif
          Funderar på att även ha guppisar, sköldpaddan kommer att äta en del yngel, men jag tror att det kan bli en balans på guppybeståndet. Hel, färsk fisk är bland det bästa man kan ge vattensköldpaddor. Problemet är att jag är så blödig, men det går ju snabbt för sköldpaddan att sluka detta byte. Kommer att ha mycket vattenväxter där ynglen kan gömma sig, funkar att ha vattenväxter med mysksköldpaddor.

Har hittat en sajt där man kan köpa malgrottor:

http://www.jensenshjemmeside.dk/

Foderkroken och foderklockan verkar också bra.

Redigerat av MimmiH: 16-03-2008, 09:14

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-06-2026, 07:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon