| |
|
  |
Röntgen! Hus ska jag göra?, Vill inte tjata och vara en pain in the ass... |
|
|
|
|
11-03-2008, 13:49
|

Medlem
Antal inlägg: 349
Medlem nr: 7 395

|
Nu har jag pratat med en snorkig sköterska. Hon lovade (precis som vanligt) att lägga en lapp till läkaren och se till att han skriver en remiss till röntgen. Jag sade åt henne att jag ringer imorgon igen och ser att det blivit gjort. Svaret jag fick då var att det inte kommer att vara klart tills imorgon eftersom det ska gå genom läkarsekreteraren och så. Hon tyckte jag skulle ringa i slutet av veckan igen. Jag talade om att jag är förbannad på att det här sköts så himla illa, men hon sade att jag får bli hur upprörd jag vill, det hjälper ändå inte.
Jag tänker ringa på torsdag och på fredag och på måndag och på.... tills det händer nåt!
--------------------
Mvh MariaÖrebro ___________________________________________________
"No day but today!" Jonathan Larson
|
|
|
|
|
|
|
|
11-03-2008, 14:05
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
 Bra, stå på dig! Har den där doktorn inga telefontider så att du kan få prata direkt med honom? Annars tycker jag att du kan prova att maila direkt till honom.
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
|
|
|
11-03-2008, 14:09
|

Medlem
Antal inlägg: 2 648
Medlem nr: 11 526

|
CITAT (MariaÖrebro @ 11-03-2008, 13:49)  Nu har jag pratat med en snorkig sköterska. Hon lovade (precis som vanligt) att lägga en lapp till läkaren och se till att han skriver en remiss till röntgen. Jag sade åt henne att jag ringer imorgon igen och ser att det blivit gjort. Svaret jag fick då var att det inte kommer att vara klart tills imorgon eftersom det ska gå genom läkarsekreteraren och så. Hon tyckte jag skulle ringa i slutet av veckan igen. Jag talade om att jag är förbannad på att det här sköts så himla illa, men hon sade att jag får bli hur upprörd jag vill, det hjälper ändå inte.
Jag tänker ringa på torsdag och på fredag och på måndag och på.... tills det händer nåt! Lite fascinerad över att det kan vara så jobbigt att´skriva en signatur på en lapp... eller är det månne så att det är läkaren själv som måste gå och gräva upp uranet till röntgenapparaten innan det kan bli några plåtar tagna? Tur att det inte är läkarkåren som håller i maskineriet på industrierna, för då skulle det inte bli mycket producerat... 8 månaders väntan på en ny tandborste...
|
|
|
|
|
|
|
|
11-03-2008, 14:18
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
Maria försök att ått få en mail adress direkt till läkaren eller skriv ett brev till honom.
Jag skrev brev till Läkaren som satte in protesen i min axel.
Men så finns det också andra, som tur är. En Ortopäd lämnade t.o.m. sin private mobiltelefonnummer till mig. Trots att han är en känd idrottsläkare så är han såååååå mänskligt. Det är den bästa läkaren jag någonsins har träffat. Han är guld värd, var alltid min sista räddning.
Elisabeth
|
|
|
|
|
|
|
|
11-03-2008, 15:37
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
CITAT (MariaÖrebro @ 11-03-2008, 13:49)  Nu har jag pratat med en snorkig sköterska. Hon lovade (precis som vanligt) att lägga en lapp till läkaren och se till att han skriver en remiss till röntgen. Jag sade åt henne att jag ringer imorgon igen och ser att det blivit gjort. Svaret jag fick då var att det inte kommer att vara klart tills imorgon eftersom det ska gå genom läkarsekreteraren och så. Hon tyckte jag skulle ringa i slutet av veckan igen. Jag talade om att jag är förbannad på att det här sköts så himla illa, men hon sade att jag får bli hur upprörd jag vill, det hjälper ändå inte.
Jag tänker ringa på torsdag och på fredag och på måndag och på.... tills det händer nåt! Tyvärr känner jag igen det här! Tycker du ska maila och som jag tidigare skrivit lägga en kopia till klinikchefen. Detta är helt oacceptabelt i vanliga fall och i ditt fall är det helt omänskligt att bli behandlad på det här sättet!!!!!!!!! Skickar lite mer kramar!
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
|
|
rahmat2
|
11-03-2008, 16:21
|
Gäster

|
CITAT (MariaÖrebro @ 10-03-2008, 23:12)  .... Vad ska jag göra? Någon som har några bra idéer? Idag var det 8 månader sedan min senaste röntgen och 2 månader sedan jag borde fått en tid... Föreslår att du kräver en tid både per telefon och per mail(om det finns en mailadress). Finns det ingen läkare som du kontinuerligt varit hos? i så fall byta läkare kan man göra. På 8 månader borde du ha rätten till en läkarbesök oavsett tidigare historik, tycker jag. Om det blev fråga om en namnsamlig får du mitt namn. Rahmat
|
|
|
|
|
|
|
|
11-03-2008, 17:36
|
Medlem
Antal inlägg: 1 209
Medlem nr: 12 800

|
jag tycker du ska åka in akut, klaga på en våldsam huvudvärk, gråt å klaga högljutt
|
|
|
|
|
|
|
|
11-03-2008, 17:53
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
Jag förstår mycket väl frustrationen och väntetiden är helt oacceptabel men..... Låt bli att ge enskilda personer skulden för att det är på det här viset.(obs! menar inte speciellt Maria nu) Hur tror ni att sköterskan egentligen känner det då h*n faktiskt är tvungen att svara folk så här. Är det h*n som styr över hur svensk sjukvård ska bedrivas? H*n har ju faktiskt valt sitt yrke pga sitt intresse för att hjälpa människor. Tror ni verkligen att alla sköterskorna är så sadistiska som berättelserna här förtäljer?
Och beträffande läkarna. Helt enastående att det finns doktorer som lämnar ut sitt personliga mobilnummer till sina patienter! Men ska det verkligen bhöva vara så för att vi ska vara nöjda? Hur lätt är det inte att en sådan doktor ganska snart har behov av en doktor själv. Även doktorer kan gå i väggen. Och inte skulle jag vilja tillhöra den doktorns familj. Undrar hur det är med privatlivet där.
Läkarna kan säkert skriva sina remisser själva och att det inte behöver gå via en läkarsekreterare men det stjäl ju tid det också. Hur skulle det påverka tillgängligheten?? Det är väl ändå bättre att ägnar sej åt patienterna istället för en massa pappersjobb? Och att jämföra läkarnas insatser med tandborsttillverkning är rent skrattretande. Menas det att ett människoliv är värt detsamma som en tandborste då ?? Nej, ska man göra jämförelser så välj då något som det kan jämföras med.
Jodå, jag jobbar själv i sjukvården och jag har verkligen inget försvar för den usla tillgängligheten, men jag tror nog att många här skulle behöva se lite mer hur sjukvårdsapparaten fungerar från insidan. Då tror jag inte att man skulle ge personalen skulden för hur det ser ut. Dom som bestämmer sitter bra mycket högre upp i hierarkin än dem man möter på sjukhusen och vårdcentralerna. De som man ska ställa mot väggen är dom personerna som själva får en bra vård oavsett hur det ser ut för svensson. Spotta på dem istället.
Tillsist till Maria: Du har min fulla empati. Det är för jäkligt att det ska vara så här. Fortsätt att kräva det du har rätt till och hjälper det inte med telefonbombning så gör som någon föreslog. Åk och sätt dej där till du fått en remiss i handen. Skickar dej massor av styrkekramar!
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
|
11-03-2008, 17:58
|

Medlem
Antal inlägg: 1 550
Medlem nr: 4 889

|
MariaÖrebro, vi är många som är både arga och upprörda över hur du blir bemött. Hoppas det ger dig lite extra styrka. Jag tycker du är jättetuff som orkar ringa och ringa! Jag vet förstås inte hur det är i ditt fall, men en del sekreterare verkar se som sin huvuduppgift att skydda sina chefer mot överbelastning och mot otrevligt folk ("a pain in the ass") som ställer krav. Lyckas sekreterarna också hålla koll på arga e-mail kan rutinerna rulla på i sin egen takt. Och viktiga nyckelpersoner kan jobba på utan att påminnas om löften från i somras. Så jag föreslår att du samlar dina krafter till ett riktigt faktaspäckat brev (på papper!) där du kort och sakligt beskriver vad som hänt, vad du blivit lovad av vem, vad du själv gjort och när, vilken information/vilka svar du fått, eventuella symtom du haft/har. Och så skickar du brevet till både onkologen som skötte dig i somras OCH till klinikens chef/chefer. Faktaspäckat? Ja, för att den känslomässiga beskrivningen kan leda till att mottagarna inte orkar läsa till slut och inte kommer sig för med att ta itu med just ditt fall. Du har väl inte så många påtryckningsmäjligheter, utom att vika ut dig i massmedia. Som knappast verkar så lockande? Finns ingen privat vårdenhet som kan ta hand om röntgenundersökningen och ett utlåtande om resultatet? Det kan knappast vara fråga om kostnaden, jämfört med hur jobbigt det är att inte få den vård som utlovats och dessutom bli taskigt bemött. Ska inte vårdgarantin fungera i fall som ditt? Lycka till med att STÅ PÅ DIG!
--------------------
Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material
|
|
|
|
|
|
|
|
11-03-2008, 18:10
|

Medlem
Antal inlägg: 8 486
Medlem nr: 9 409

|
Hoppas det löser sig för dig snart. Typiskt att de som verkligen behöver måste vänta. Blir sur över alla klena krabater med snoriga näsor och "jättejobbiga" förkylningar som tar viktig läkartid från de som verkligen behöver. Jag vet ju hur det är med en del, så fort de har ont i halsen ska de ha akut hjälp utan att ens pröva att snyta näsan. Försök ligga på. Det är ju dig det gäller så strunta i vad de tycker eller om de muttrar
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
|
|
|
11-03-2008, 18:47
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
Hej jag har ju också erfarenhet av detta då jag har en dotter som haft en hjärntumör och nu sen vi kommit över på "vuxen" är det hopplöst. Men så nära din slutbehandling är du väl inte ens friskförklarad, det blir man väl 5 år efter avslutad behandling. Och dina kontroller är jätteviktiga. Så ge dig inte, ett tips är att om det inte hänt nåt efter 3 mån när du tycker du skulle varit där, gå till din vanliga husläkare och be om en remiss till ditt regionssjukhus som om du bor i Örebro är Ackis i Uppsala. Då kostar det ditt landsting pengar, och då blir det nog fart ska du se. Jag tycker också om det går så lång tid att du absolut ska anmäla det till HSAN, allt sånt här som gör att man "mår onödigt dåligt, eller ger onödigt lidande" ska rapporteras dit. Du behöver inte anmäla en enskild personal men nog tycker jag det låter som att både den sköterskan du haft kontakt med och den läkare det gäller begår tjänstefel. Ge dig inte, och Lycka till i framtiden.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
11-03-2008, 18:56
|

Medlem
Antal inlägg: 11 250
Medlem nr: 8 513

|
Ge dig inte. Det är dig själv och ditt välbefinnande och din trygghet det handlar om. Du ska absolut inte känna att du är tjatig. Du ska inte behöva ta hänsyn till någon sur sköterska som inte förstår vad väntan och oro innebär. Jag förstår om du känner dig i underläge. Man är ju så sårbar när man är orolig. Men tänk på att det viktiga nu är hur du mår och känner. Strunta i vad du tror att andra tänker. Jag säger som någon annan nämnde....försök få mailadress till läkaren. Om inte det går ska du inte tveka att "vara besvärlig". Lycka till och en stor  . Jag tänker på dig.
Redigerat av Alba: 11-03-2008, 18:56
|
|
|
|
|
|
|
|
11-03-2008, 20:08
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
läkarens förnamn punkt läkarens efternamn snabelA orebroll punkt se (utan mellanslagena) borde vara en fungerande mailadress till din läkare (om du går hos en läkare tillhörande Örebro Läns Landsting.) Så funkar det i alla fall här uppe, är ganska säker på att det är så i resten av landet med. länk till adresser till landstigen /regionerna
Redigerat av Betty: 11-03-2008, 20:11
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
|
|
|
11-03-2008, 20:30
|

Medlem

|
CITAT (Cacki @ 11-03-2008, 17:53)  Och att jämföra läkarnas insatser med tandborsttillverkning är rent skrattretande. Menas det att ett människoliv är värt detsamma som en tandborste då ?? Nej, ska man göra jämförelser så välj då något som det kan jämföras med. Hurra, det gick nästan fram den här gången. Jag förstår att det inte alltid är lätt att fatta ironi, men det blir nog bättre med åren ska du se.
|
|
|
|
|
|
|
|
11-03-2008, 21:00
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
CITAT (Grå @ 11-03-2008, 20:30)  Hurra, det gick nästan fram den här gången. Jag förstår att det inte alltid är lätt att fatta ironi, men det blir nog bättre med åren ska du se. Du, jag förstår att du ironiserar men det var ändå en plump jämförelse enligt min åsikt. Varför har du så ofta en förktfull underton i dina svar? Känner du dej hotad på något vis? Det går faktiskt att debattera utan att vara så hånfull.
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
|
11-03-2008, 21:09
|

Medlem

|
CITAT (Cacki @ 11-03-2008, 21:00)  Du, jag förstår att du ironiserar men det var ändå en plump jämförelse enligt min åsikt. Varför har du så ofta en förktfull underton i dina svar? Känner du dej hotad på något vis? Det går faktiskt att debattera utan att vara så hånfull. Vad du håller på!!!!! Inlägget du skrev ovan, där du satte alla på plats och talade om hur det minsann funkar inom vården och därmed basta är inget annat än en ren och skär bild av den människan i andra telefonluren på mottagningen som folk beskriver här - inser du inte själv hur du låter?? Du ger den snorkiga damen på mottagningen ett ansikte, samtidigt som talar om för alla hur fel de har. Trivs man inte med sitt jobb, så bör man byta. Är man inte medveten om att ett jobb som sköterska är ett rent serviceyrke så är man jäkligt illa ute!
|
|
|
|
|
|
|
|
11-03-2008, 21:23
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Grå @ 11-03-2008, 21:09)  Vad du håller på!!!!!
Inlägget du skrev ovan, där du satte alla på plats och talade om hur det minsann funkar inom vården och därmed basta är inget annat än en ren och skär bild av den människan i andra telefonluren på mottagningen som folk beskriver här - inser du inte själv hur du låter?? Du ger den snorkiga damen på mottagningen ett ansikte, samtidigt som talar om för alla hur fel de har. Trivs man inte med sitt jobb, så bör man byta. Är man inte medveten om att ett jobb som sköterska är ett rent serviceyrke så är man jäkligt illa ute! Hej Grå! Jag beslöt för länge sen att det inte är lönt att diskutera med dig. Du har väldigt lätt att hitta fel hos andra och är gärna hånfull och levererar billiga poänger. Påhoppet på Cacki är dock så grovt att jag inte förmår tiga. Finner inget i Cackis nyanserade och öppenhjärtliga beskrivning som föranleder dig att komma med diverse invektiv och förment välmenta råd.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
11-03-2008, 21:25
|

Medlem

|
CITAT (Aqvakul @ 11-03-2008, 21:23)  Påhoppet på Cacki är dock så grovt att jag inte förmår tiga. Finner inget i Cackis nyanserade och öppenhjärtliga beskrivning som föranleder dig att komma med diverse invektiv och förment välmenta råd. Det kunde jag aaaldrig gissa...
|
|
|
|
|
|
|
Netha
|
11-03-2008, 21:30
|
Gäster

|
CITAT (Grå @ 11-03-2008, 21:09)  Vad du håller på!!!!!
Inlägget du skrev ovan, där du satte alla på plats och talade om hur det minsann funkar inom vården och därmed basta är inget annat än en ren och skär bild av den människan i andra telefonluren på mottagningen som folk beskriver här - inser du inte själv hur du låter?? Du ger den snorkiga damen på mottagningen ett ansikte, samtidigt som talar om för alla hur fel de har. Trivs man inte med sitt jobb, så bör man byta. Är man inte medveten om att ett jobb som sköterska är ett rent serviceyrke så är man jäkligt illa ute! Inte för att det var riktat till mig, men här måste jag ändå säga att du Grå är litegrann elak. Jag förstår Cacki och jag förstår också dig och alla som klagar (inkl mig), men att säga att sjuksköterska är ett serviceyrke, det tycker jag är ett övertramp av stora mått! Sköterska är ett viktigt yrke inom vården. Jag har både sköterskor och läkare i familjen och vet därför en del om hur det går till i vårdsvängen. T.ex sjukhusläkare tar inte emot fler än 1 - 2 patienter/dag ... resten av tiden ägnas till pappersjobb och forskning. Det är Landstingspolitikerna som bestämmer antal operationer de får göra. Numera räknas allt i pengar ... människan kommer i andra hand. CITAT (Aqvakul @ 11-03-2008, 21:23)  Hej Grå! Jag beslöt för länge sen att det inte är lönt att diskutera med dig. Du har väldigt lätt att hitta fel hos andra och är gärna hånfull och levererar billiga poänger. Påhoppet på Cacki är dock så grovt att jag inte förmår tiga. Finner inget i Cackis nyanserade och öppenhjärtliga beskrivning som föranleder dig att komma med diverse invektiv och förment välmenta råd.
|
|
|
|
|
|
|
|
11-03-2008, 21:32
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
Maria, hur du någon vän som kan hjälpa dig med detta? Någon som kan ringa åt dig, samt följa med dig till sjukhuset, kanske hjälpa dig skriva brev? Det verkar väldigt tufft att klara av detta på egen hand.
Jag vidhåller att du ska anmäla detta till hälso- o sjukvårdens ansvarsnämnd.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|