|
MariaÖrebro
10-03-2008, 23:12
Jag har haft en hjärntumör, men nu är den borta sedan i somras. Onkologen lovade mig att jag skulle få gå på röntgen var 6:e månad till att börja med och därefter en gång per år. Han sade också att det är bara att jag ringer så ser han till att jag får en röntgentid, även om jag så skulle vilja gå varje månad. Detta för att se att den inte kommit tillbaka, men även för att stilla min egen oro. Jag var på röntgen senast 10 juli förra året, och borde ha gjort en ny omkring 10 januari i år. Jag har ringt och tjatat på dem som jobbar på onkologmottagningen om att de ska skicka en remiss till röntgen, men inget händer. Jag började ringa och tjata redan före jul! Jag ringer och ringer. Känner mig obekväm och påtängande som ringer hela tiden, så nu har jag inte hört av mig på en månad. Det känns som att det är lika bra att skita i det. Samtidigt vet jag att jag inte FÅR göra det. Det är ju min egen hälsa det handlar om, och inte någon liten småsak som man bara kan strunta i. Jag känner mig så jobbig, och det känns som att de jag pratar med säger till varandra "Nu är det Maria igen! Det var ett j-a tjatande!"
Vad ska jag göra? Någon som har några bra idéer? Idag var det 8 månader sedan min senaste röntgen och 2 månader sedan jag borde fått en tid...
CITAT (MariaÖrebro @ 10-03-2008, 23:12)  Jag har haft en hjärntumör, men nu är den borta sedan i somras. Onkologen lovade mig att jag skulle få gå på röntgen var 6:e månad till att börja med och därefter en gång per år. Han sade också att det är bara att jag ringer så ser han till att jag får en röntgentid, även om jag så skulle vilja gå varje månad. Detta för att se att den inte kommit tillbaka, men även för att stilla min egen oro. Jag var på röntgen senast 10 juli förra året, och borde ha gjort en ny omkring 10 januari i år. Jag har ringt och tjatat på dem som jobbar på onkologmottagningen om att de ska skicka en remiss till röntgen, men inget händer. Jag började ringa och tjata redan före jul! Jag ringer och ringer. Känner mig obekväm och påtängande som ringer hela tiden, så nu har jag inte hört av mig på en månad. Det känns som att det är lika bra att skita i det. Samtidigt vet jag att jag inte FÅR göra det. Det är ju min egen hälsa det handlar om, och inte någon liten småsak som man bara kan strunta i. Jag känner mig så jobbig, och det känns som att de jag pratar med säger till varandra "Nu är det Maria igen! Det var ett j-a tjatande!"
Vad ska jag göra? Någon som har några bra idéer? Idag var det 8 månader sedan min senaste röntgen och 2 månader sedan jag borde fått en tid... Ge inte upp! Kämpa, kräv att få en tid! Ring femtielva ggr/dag! Nu när jag läst ditt inlägg så känner jag att den kamp jag fört i ett år och en vecka, för att få tillstånd en bentäthetsmätning är "småfjantig"... mot den kamp du för.
mamamaggan
10-03-2008, 23:25
Självklart ska du ha en röntgen tid! Har du hänvisat till vad läkaren sagt när du ringt? Har du pratat med läkaren eller någon annan? Finns det någon mailadress som du kan nå onkologen på? Skriv i så fall dit och lägg en kopia till klinikchefen . Så gjorde jag när det strulade med recept för mig. Sökte på nätet och hittade en mailadress till mottagningen , ringde sedan sjuhusets växel och bad att få mailadressen till klinikchefen. Du måste för din egen skull stå på dig! Förstår att det inte är så lätt när du inte " når fram" men fortsätt du att kontakta dem om och om igen tills du får din röntgen gjord ! Lite stärkande och uppmuntrande kramar så länge !
MariaÖrebro
10-03-2008, 23:39
Det är ju sköterskorna på mottagningen som svarar, så jag kommer aldrig fram till min läkare. De säger att de ska lägga lappar till honom, men det händer ju inget! Det känns som att tjata i tomma intet och att de struntar i mig. Jag kan förstå deras situation också: de har massor av cancerpatienter, varav många inte kommer att klara sig, och så ringer jag som tagit mig igenom alla behandligar "helskinnad". Jag tror inte att jag hamnar högst på prioriteringslistan, precis! Det har känts lite som det efter att det började se bra ut med cellgifter och strålning. Det här är inte första gången jag fått slåss som en besatt för att få tider för röntgen, kallelse till strålning och provtagningar. Det stämmer så bra det där uttrycket: Man måste vara frisk för att orka vara sjuk! Jag har börjat inse att jag kanske känner för mycket empati och sympati för hur ANDRA ska reagera på mitt tjatande, när jag egentligen bara kräver min rätt! Jag är för snäll! Men hur tar jag fram bitchen inom mig?
Jag får nästan stå päls när jag läser ditt inlägg, ge dig inte visst finns det dom som har det värre men dom ska också ha sitt. Egentligen ska du ju inte hålla på, men nu är det som det är stå på dig ring, ring och ring tjata tjata och tjata skulle jag ha gjort, det är ju faktiskt just dig det hanlar om, dom andra stackarna får ta sitt. Vi kan stötta dig här på Odla så i morgon sätter du igång och ringer du måste in och kolla digl
 Herregud, jag hade sjåpat mig och velat bli röntgad varje månad eller så... Kan du inte åka dit personligen och kräva att få en tid? Har du någon som kan följa med? Eller har du någon tex. kurator som kan vara påstridig och fixa tid åt dig? Usch, inte roligt att behöva tjata, speciellt inom vården. Där blir jag liten och mähäig så fort det gäller mig själv (inte andra  ). Lycka till! Kicki
Ja, du Maria. Jag känner igen mig. Har själv försökt få någon läkare att undersöka mina problem, men hjälp vad långsamt allt går. Jag är så himla dålig på att tala om ordentligt vad jag vill och har inte börjat förstå förrän nu, ungefär 2 år sedan första läkarkontakten, hur mycket man måste tjata för att få nån hjälp över huvudtaget. Fick träffa en jätte bra läkare för ett par dagar sen, som ÄNTLIGEN lyssnade. Han tog en massa prover och om ett par veckor skall jag på ytterligare undersökningar. Blir så förbannad när jag tänker på hur mycket jag har gått och oroat mig under de här åren, medan dom har dragit ut på remisser och inte hållit vad dom lovat. Det är verkligen så: Man måste vara frisk (eller kanske en bitch) för att orka vara sjuk! Hur man tar fram bitchen inom sig vet jag inte, men jag önskar ibland att jag kunde.
MariaÖrebro
11-03-2008, 00:11
CITAT (Bettis @ 10-03-2008, 23:50)  Jag får nästan stå päls när jag läser ditt inlägg, ge dig inte visst finns det dom som har det värre men dom ska också ha sitt. Egentligen ska du ju inte hålla på, men nu är det som det är stå på dig ring, ring och ring tjata tjata och tjata skulle jag ha gjort, det är ju faktiskt just dig det hanlar om, dom andra stackarna får ta sitt. Vi kan stötta dig här på Odla så i morgon sätter du igång och ringer du måste in och kolla digl Det känns skönt att det finns folk som kan tjata på mig! Lovar att ringa imorgon! Jag får försöka säga åt dem att jag ringer varje dag tills jag får besked om när jag får komma dit! Sånt här kan knäcka vem som helst. Det är synd att en sån här skitsak ska ta så mycket energi och ork, när jag behöver den till att bli stark... Hippo: det är så trist att sjukvården ska behöva se ut som den gör! Det enda vi kan göra är att stå på oss, vi har ju rätt att få vård och hjälp! Tack alla för hjälpen och stöttningen!
mamamaggan
11-03-2008, 00:34
Bra att du lovar att stå på dig !
Fundera på det här med mail också. Jag brukar ta till det för då har jag ett " bevis" på att jag kontaktat dem och lägger man en kopia till klinikchefen så kan det hjälpa till också.
Lycka till Maria!!!!!!!!!
MariaÖrebro
11-03-2008, 00:41
Ska kolla det här med mail också om det inte händer nåt! Lovar!
CITAT (MariaÖrebro @ 10-03-2008, 23:12)  Jag har haft en hjärntumör, men nu är den borta sedan i somras. Onkologen lovade mig att jag skulle få gå på röntgen var 6:e månad till att börja med och därefter en gång per år. Han sade också att det är bara att jag ringer så ser han till att jag får en röntgentid, även om jag så skulle vilja gå varje månad. Detta för att se att den inte kommit tillbaka, men även för att stilla min egen oro. Jag var på röntgen senast 10 juli förra året, och borde ha gjort en ny omkring 10 januari i år. Jag har ringt och tjatat på dem som jobbar på onkologmottagningen om att de ska skicka en remiss till röntgen, men inget händer. Jag började ringa och tjata redan före jul! Jag ringer och ringer. Känner mig obekväm och påtängande som ringer hela tiden, så nu har jag inte hört av mig på en månad. Det känns som att det är lika bra att skita i det. Samtidigt vet jag att jag inte FÅR göra det. Det är ju min egen hälsa det handlar om, och inte någon liten småsak som man bara kan strunta i. Jag känner mig så jobbig, och det känns som att de jag pratar med säger till varandra "Nu är det Maria igen! Det var ett j-a tjatande!"
Vad ska jag göra? Någon som har några bra idéer? Idag var det 8 månader sedan min senaste röntgen och 2 månader sedan jag borde fått en tid... Om jag vore dig skulle jag ta en kopia av det du skrivit här och skicka det till mottagningen och överläkaren. Hjälper inte det kan du skicka det till närmsta tidning så blir det nog fart på dem. Så här får det bara inte gå till. Onkologen sa ju själv till dig att du kunde få gå varje månad om du ville. Allt för att stilla din oro. Som de behandlar dig nu, blir ingen oro stillad. Stå på dig Maria. Vi håller tummarna för dig
malin72
11-03-2008, 07:25
vårdgarantin är det inte dom man ringer om det gått en viss tid när man väntar på att bli kallad usch stackare det är så klart inget man ens ska behöva vänta på
Elisabeth-Västkustkolonisten
11-03-2008, 08:18
Maria har du ingen som kan hjälpa dig? För i regel är det ju så att man orkar att kämpa för andra men inte för sig själv. Då behöver man någon annan.
Sjukvården, ja den är mycket sjuk
Elisabeth
CITAT (MariaÖrebro @ 10-03-2008, 23:39)  Det är ju sköterskorna på mottagningen som svarar, så jag kommer aldrig fram till min läkare. De säger att de ska lägga lappar till honom, men det händer ju inget! Det känns som att tjata i tomma intet och att de struntar i mig. Jag kan förstå deras situation också: de har massor av cancerpatienter, varav många inte kommer att klara sig, och så ringer jag som tagit mig igenom alla behandligar "helskinnad". Jag tror inte att jag hamnar högst på prioriteringslistan, precis! Det har känts lite som det efter att det började se bra ut med cellgifter och strålning. Det här är inte första gången jag fått slåss som en besatt för att få tider för röntgen, kallelse till strålning och provtagningar. Det stämmer så bra det där uttrycket: Man måste vara frisk för att orka vara sjuk! Jag har börjat inse att jag kanske känner för mycket empati och sympati för hur ANDRA ska reagera på mitt tjatande, när jag egentligen bara kräver min rätt! Jag är för snäll! Men hur tar jag fram bitchen inom mig? det finns ju alltid sköterskor som bestämmer vem som skall få tala med doktorn och vem som skall få göra vad. Doktorn är helig - den får du inte tala med. Skriv ett brev!!! Tala om hur du känner varje dag nör du inte får kallelse med posten tala om att du känner dig sviken överdriv gärna lite!! Men gör det NU!
Eva-Helene
11-03-2008, 09:22
Fick du inte kontakt med någon kurator när du fick behandlingen? Kuratorer brukar vara lättare att få tag på än läkare och i kuratorns jobb ingår det att hjälpa patienten, bl.a. med att få/hålla kontakt med övrig vårdpersonal och sånt. När min bror hade cancer så var kuratorn ett ovärderligt stöd för min bror och min mamma (han var ungkarl). Både för att bearbeta den psykiska press som cancern innebar och för att "lotsa" min bror genom vårdapparaten.
Siv i Bollnäs
11-03-2008, 10:20
Man får ångest när man läser detta! Vår sjukvård är sannerligen inget att framhålla trots allt skryt om hur långt vi har kommit med all avancerad apparatur osv. På många mottagningar och kliniker sitter det sköterskor som stoppklossar i grindhålet och försöker hindra åtkomst till läkarna, och ofta ser dom sig själva som en slags helig sållningsinstans som man minsann inte ska ifrågasätta för dom vet och kan ju mera än de där patienterna som bara kommer och bråkar och tjatar om sina förmodligen bagatellartade problem. Gudskelov finns det också sådana som har både empati och förstånd och försöker lösa allt till patientens bästa - men tyvärr, det finns många av den andra sorten och när du pratar med dom får du slå näven i bordet och ta i på skarpen. Gillans förslag var mycket bra tycker jag - ge offentlighet åt missförhållandena; det brukar vara effektivt. Stå för allt i världen på dig!!! Siv
Ring och ryt i ordentligt! Har de sagt att du ska göra röntgen var 6:e månad så får de banne mig se till att göra det också.
ängsvädd
11-03-2008, 11:25
För djävligt av dem  Nu har de fått alla chanser. Ring en gång till och förklara att du haft hjärntumör och blivit lovad röntgen varje månad av den och den läkaren samt att du fått ringa upprepade gånger utan att något hänt. Säg att de får en chans till att skriva remiss annars anmäler du dem till sjukvårdens ansvarsnämnd, vet inte riktigt vad de heter! Men de måste anmälas om de inte ser till att du får den röntgen du blivit lovad. LYCKA TILL
Hoppas du håller på att ringer i dag! LYCKA TILL
Blir så upprörd när jag läser ditt inlägg, så här ska det bara inte få gå till! Men tyvärr så är det precis så här det är. Jag går själv på kontroller efter en stor operation för ett antal år sedan, kontrollerna ska ske regelbundet, men det finns tydligen inte resurser till det. Det har hänt att jag fått vänta närmare två år mellan mina årliga kontroller. Känner igen mig i den där känslan att man tjatar och säkert upplevs som jobbig av personalen som inte lyckas klämma in en tid för mig så ofta som jag skulle behöva. Numera har jag "direktkontakt" med min läkare via mail, jag hoppar över mottagningssköterskan och går direkt på doktorn. Vet att det inte är så uppskattat, mottagningssköterskan brukar grymta lite - men det är tydligen det enda sättet att få hjälp när man behöver. Det krävs både uthållighet och styrka för att vara sjuk. Sluta tänk på andra i första hand, du är dig själv närmast, ska du få någon hjälp så får du först och främst sluta att be snällt, kräv din rätt och stå på dig, ge dig inte förrän du får respons. Styrkekramar från mig  .
MariaÖrebro
11-03-2008, 13:49
Nu har jag pratat med en snorkig sköterska. Hon lovade (precis som vanligt) att lägga en lapp till läkaren och se till att han skriver en remiss till röntgen. Jag sade åt henne att jag ringer imorgon igen och ser att det blivit gjort. Svaret jag fick då var att det inte kommer att vara klart tills imorgon eftersom det ska gå genom läkarsekreteraren och så. Hon tyckte jag skulle ringa i slutet av veckan igen. Jag talade om att jag är förbannad på att det här sköts så himla illa, men hon sade att jag får bli hur upprörd jag vill, det hjälper ändå inte.
Jag tänker ringa på torsdag och på fredag och på måndag och på.... tills det händer nåt!
 Bra, stå på dig! Har den där doktorn inga telefontider så att du kan få prata direkt med honom? Annars tycker jag att du kan prova att maila direkt till honom.
CITAT (MariaÖrebro @ 11-03-2008, 13:49)  Nu har jag pratat med en snorkig sköterska. Hon lovade (precis som vanligt) att lägga en lapp till läkaren och se till att han skriver en remiss till röntgen. Jag sade åt henne att jag ringer imorgon igen och ser att det blivit gjort. Svaret jag fick då var att det inte kommer att vara klart tills imorgon eftersom det ska gå genom läkarsekreteraren och så. Hon tyckte jag skulle ringa i slutet av veckan igen. Jag talade om att jag är förbannad på att det här sköts så himla illa, men hon sade att jag får bli hur upprörd jag vill, det hjälper ändå inte.
Jag tänker ringa på torsdag och på fredag och på måndag och på.... tills det händer nåt! Lite fascinerad över att det kan vara så jobbigt att´skriva en signatur på en lapp... eller är det månne så att det är läkaren själv som måste gå och gräva upp uranet till röntgenapparaten innan det kan bli några plåtar tagna? Tur att det inte är läkarkåren som håller i maskineriet på industrierna, för då skulle det inte bli mycket producerat... 8 månaders väntan på en ny tandborste...
Elisabeth-Västkustkolonisten
11-03-2008, 14:18
Maria försök att ått få en mail adress direkt till läkaren eller skriv ett brev till honom.
Jag skrev brev till Läkaren som satte in protesen i min axel.
Men så finns det också andra, som tur är. En Ortopäd lämnade t.o.m. sin private mobiltelefonnummer till mig. Trots att han är en känd idrottsläkare så är han såååååå mänskligt. Det är den bästa läkaren jag någonsins har träffat. Han är guld värd, var alltid min sista räddning.
Elisabeth
mamamaggan
11-03-2008, 15:37
CITAT (MariaÖrebro @ 11-03-2008, 13:49)  Nu har jag pratat med en snorkig sköterska. Hon lovade (precis som vanligt) att lägga en lapp till läkaren och se till att han skriver en remiss till röntgen. Jag sade åt henne att jag ringer imorgon igen och ser att det blivit gjort. Svaret jag fick då var att det inte kommer att vara klart tills imorgon eftersom det ska gå genom läkarsekreteraren och så. Hon tyckte jag skulle ringa i slutet av veckan igen. Jag talade om att jag är förbannad på att det här sköts så himla illa, men hon sade att jag får bli hur upprörd jag vill, det hjälper ändå inte.
Jag tänker ringa på torsdag och på fredag och på måndag och på.... tills det händer nåt! Tyvärr känner jag igen det här! Tycker du ska maila och som jag tidigare skrivit lägga en kopia till klinikchefen. Detta är helt oacceptabelt i vanliga fall och i ditt fall är det helt omänskligt att bli behandlad på det här sättet!!!!!!!!! Skickar lite mer kramar!
rahmat2
11-03-2008, 16:21
CITAT (MariaÖrebro @ 10-03-2008, 23:12)  .... Vad ska jag göra? Någon som har några bra idéer? Idag var det 8 månader sedan min senaste röntgen och 2 månader sedan jag borde fått en tid... Föreslår att du kräver en tid både per telefon och per mail(om det finns en mailadress). Finns det ingen läkare som du kontinuerligt varit hos? i så fall byta läkare kan man göra. På 8 månader borde du ha rätten till en läkarbesök oavsett tidigare historik, tycker jag. Om det blev fråga om en namnsamlig får du mitt namn. Rahmat
jag tycker du ska åka in akut, klaga på en våldsam huvudvärk, gråt å klaga högljutt
Jag förstår mycket väl frustrationen och väntetiden är helt oacceptabel men..... Låt bli att ge enskilda personer skulden för att det är på det här viset.(obs! menar inte speciellt Maria nu) Hur tror ni att sköterskan egentligen känner det då h*n faktiskt är tvungen att svara folk så här. Är det h*n som styr över hur svensk sjukvård ska bedrivas? H*n har ju faktiskt valt sitt yrke pga sitt intresse för att hjälpa människor. Tror ni verkligen att alla sköterskorna är så sadistiska som berättelserna här förtäljer?
Och beträffande läkarna. Helt enastående att det finns doktorer som lämnar ut sitt personliga mobilnummer till sina patienter! Men ska det verkligen bhöva vara så för att vi ska vara nöjda? Hur lätt är det inte att en sådan doktor ganska snart har behov av en doktor själv. Även doktorer kan gå i väggen. Och inte skulle jag vilja tillhöra den doktorns familj. Undrar hur det är med privatlivet där.
Läkarna kan säkert skriva sina remisser själva och att det inte behöver gå via en läkarsekreterare men det stjäl ju tid det också. Hur skulle det påverka tillgängligheten?? Det är väl ändå bättre att ägnar sej åt patienterna istället för en massa pappersjobb? Och att jämföra läkarnas insatser med tandborsttillverkning är rent skrattretande. Menas det att ett människoliv är värt detsamma som en tandborste då ?? Nej, ska man göra jämförelser så välj då något som det kan jämföras med.
Jodå, jag jobbar själv i sjukvården och jag har verkligen inget försvar för den usla tillgängligheten, men jag tror nog att många här skulle behöva se lite mer hur sjukvårdsapparaten fungerar från insidan. Då tror jag inte att man skulle ge personalen skulden för hur det ser ut. Dom som bestämmer sitter bra mycket högre upp i hierarkin än dem man möter på sjukhusen och vårdcentralerna. De som man ska ställa mot väggen är dom personerna som själva får en bra vård oavsett hur det ser ut för svensson. Spotta på dem istället.
Tillsist till Maria: Du har min fulla empati. Det är för jäkligt att det ska vara så här. Fortsätt att kräva det du har rätt till och hjälper det inte med telefonbombning så gör som någon föreslog. Åk och sätt dej där till du fått en remiss i handen. Skickar dej massor av styrkekramar!
Fågelvägen
11-03-2008, 17:58
MariaÖrebro, vi är många som är både arga och upprörda över hur du blir bemött. Hoppas det ger dig lite extra styrka. Jag tycker du är jättetuff som orkar ringa och ringa! Jag vet förstås inte hur det är i ditt fall, men en del sekreterare verkar se som sin huvuduppgift att skydda sina chefer mot överbelastning och mot otrevligt folk ("a pain in the ass") som ställer krav. Lyckas sekreterarna också hålla koll på arga e-mail kan rutinerna rulla på i sin egen takt. Och viktiga nyckelpersoner kan jobba på utan att påminnas om löften från i somras. Så jag föreslår att du samlar dina krafter till ett riktigt faktaspäckat brev (på papper!) där du kort och sakligt beskriver vad som hänt, vad du blivit lovad av vem, vad du själv gjort och när, vilken information/vilka svar du fått, eventuella symtom du haft/har. Och så skickar du brevet till både onkologen som skötte dig i somras OCH till klinikens chef/chefer. Faktaspäckat? Ja, för att den känslomässiga beskrivningen kan leda till att mottagarna inte orkar läsa till slut och inte kommer sig för med att ta itu med just ditt fall. Du har väl inte så många påtryckningsmäjligheter, utom att vika ut dig i massmedia. Som knappast verkar så lockande? Finns ingen privat vårdenhet som kan ta hand om röntgenundersökningen och ett utlåtande om resultatet? Det kan knappast vara fråga om kostnaden, jämfört med hur jobbigt det är att inte få den vård som utlovats och dessutom bli taskigt bemött. Ska inte vårdgarantin fungera i fall som ditt? Lycka till med att STÅ PÅ DIG!
skogstroll
11-03-2008, 18:10
Hoppas det löser sig för dig snart. Typiskt att de som verkligen behöver måste vänta. Blir sur över alla klena krabater med snoriga näsor och "jättejobbiga" förkylningar som tar viktig läkartid från de som verkligen behöver. Jag vet ju hur det är med en del, så fort de har ont i halsen ska de ha akut hjälp utan att ens pröva att snyta näsan. Försök ligga på. Det är ju dig det gäller så strunta i vad de tycker eller om de muttrar
netaave
11-03-2008, 18:47
Hej jag har ju också erfarenhet av detta då jag har en dotter som haft en hjärntumör och nu sen vi kommit över på "vuxen" är det hopplöst. Men så nära din slutbehandling är du väl inte ens friskförklarad, det blir man väl 5 år efter avslutad behandling. Och dina kontroller är jätteviktiga. Så ge dig inte, ett tips är att om det inte hänt nåt efter 3 mån när du tycker du skulle varit där, gå till din vanliga husläkare och be om en remiss till ditt regionssjukhus som om du bor i Örebro är Ackis i Uppsala. Då kostar det ditt landsting pengar, och då blir det nog fart ska du se. Jag tycker också om det går så lång tid att du absolut ska anmäla det till HSAN, allt sånt här som gör att man "mår onödigt dåligt, eller ger onödigt lidande" ska rapporteras dit. Du behöver inte anmäla en enskild personal men nog tycker jag det låter som att både den sköterskan du haft kontakt med och den läkare det gäller begår tjänstefel. Ge dig inte, och Lycka till i framtiden.
Ge dig inte. Det är dig själv och ditt välbefinnande och din trygghet det handlar om. Du ska absolut inte känna att du är tjatig. Du ska inte behöva ta hänsyn till någon sur sköterska som inte förstår vad väntan och oro innebär. Jag förstår om du känner dig i underläge. Man är ju så sårbar när man är orolig. Men tänk på att det viktiga nu är hur du mår och känner. Strunta i vad du tror att andra tänker. Jag säger som någon annan nämnde....försök få mailadress till läkaren. Om inte det går ska du inte tveka att "vara besvärlig". Lycka till och en stor  . Jag tänker på dig.
läkarens förnamn punkt läkarens efternamn snabelA orebroll punkt se (utan mellanslagena) borde vara en fungerande mailadress till din läkare (om du går hos en läkare tillhörande Örebro Läns Landsting.) Så funkar det i alla fall här uppe, är ganska säker på att det är så i resten av landet med. länk till adresser till landstigen /regionerna
CITAT (Cacki @ 11-03-2008, 17:53)  Och att jämföra läkarnas insatser med tandborsttillverkning är rent skrattretande. Menas det att ett människoliv är värt detsamma som en tandborste då ?? Nej, ska man göra jämförelser så välj då något som det kan jämföras med. Hurra, det gick nästan fram den här gången. Jag förstår att det inte alltid är lätt att fatta ironi, men det blir nog bättre med åren ska du se.
CITAT (Grå @ 11-03-2008, 20:30)  Hurra, det gick nästan fram den här gången. Jag förstår att det inte alltid är lätt att fatta ironi, men det blir nog bättre med åren ska du se. Du, jag förstår att du ironiserar men det var ändå en plump jämförelse enligt min åsikt. Varför har du så ofta en förktfull underton i dina svar? Känner du dej hotad på något vis? Det går faktiskt att debattera utan att vara så hånfull.
CITAT (Cacki @ 11-03-2008, 21:00)  Du, jag förstår att du ironiserar men det var ändå en plump jämförelse enligt min åsikt. Varför har du så ofta en förktfull underton i dina svar? Känner du dej hotad på något vis? Det går faktiskt att debattera utan att vara så hånfull. Vad du håller på!!!!! Inlägget du skrev ovan, där du satte alla på plats och talade om hur det minsann funkar inom vården och därmed basta är inget annat än en ren och skär bild av den människan i andra telefonluren på mottagningen som folk beskriver här - inser du inte själv hur du låter?? Du ger den snorkiga damen på mottagningen ett ansikte, samtidigt som talar om för alla hur fel de har. Trivs man inte med sitt jobb, så bör man byta. Är man inte medveten om att ett jobb som sköterska är ett rent serviceyrke så är man jäkligt illa ute!
Aqvakul
11-03-2008, 21:23
CITAT (Grå @ 11-03-2008, 21:09)  Vad du håller på!!!!!
Inlägget du skrev ovan, där du satte alla på plats och talade om hur det minsann funkar inom vården och därmed basta är inget annat än en ren och skär bild av den människan i andra telefonluren på mottagningen som folk beskriver här - inser du inte själv hur du låter?? Du ger den snorkiga damen på mottagningen ett ansikte, samtidigt som talar om för alla hur fel de har. Trivs man inte med sitt jobb, så bör man byta. Är man inte medveten om att ett jobb som sköterska är ett rent serviceyrke så är man jäkligt illa ute! Hej Grå! Jag beslöt för länge sen att det inte är lönt att diskutera med dig. Du har väldigt lätt att hitta fel hos andra och är gärna hånfull och levererar billiga poänger. Påhoppet på Cacki är dock så grovt att jag inte förmår tiga. Finner inget i Cackis nyanserade och öppenhjärtliga beskrivning som föranleder dig att komma med diverse invektiv och förment välmenta råd.
CITAT (Aqvakul @ 11-03-2008, 21:23)  Påhoppet på Cacki är dock så grovt att jag inte förmår tiga. Finner inget i Cackis nyanserade och öppenhjärtliga beskrivning som föranleder dig att komma med diverse invektiv och förment välmenta råd. Det kunde jag aaaldrig gissa...
CITAT (Grå @ 11-03-2008, 21:09)  Vad du håller på!!!!!
Inlägget du skrev ovan, där du satte alla på plats och talade om hur det minsann funkar inom vården och därmed basta är inget annat än en ren och skär bild av den människan i andra telefonluren på mottagningen som folk beskriver här - inser du inte själv hur du låter?? Du ger den snorkiga damen på mottagningen ett ansikte, samtidigt som talar om för alla hur fel de har. Trivs man inte med sitt jobb, så bör man byta. Är man inte medveten om att ett jobb som sköterska är ett rent serviceyrke så är man jäkligt illa ute! Inte för att det var riktat till mig, men här måste jag ändå säga att du Grå är litegrann elak. Jag förstår Cacki och jag förstår också dig och alla som klagar (inkl mig), men att säga att sjuksköterska är ett serviceyrke, det tycker jag är ett övertramp av stora mått! Sköterska är ett viktigt yrke inom vården. Jag har både sköterskor och läkare i familjen och vet därför en del om hur det går till i vårdsvängen. T.ex sjukhusläkare tar inte emot fler än 1 - 2 patienter/dag ... resten av tiden ägnas till pappersjobb och forskning. Det är Landstingspolitikerna som bestämmer antal operationer de får göra. Numera räknas allt i pengar ... människan kommer i andra hand. CITAT (Aqvakul @ 11-03-2008, 21:23)  Hej Grå! Jag beslöt för länge sen att det inte är lönt att diskutera med dig. Du har väldigt lätt att hitta fel hos andra och är gärna hånfull och levererar billiga poänger. Påhoppet på Cacki är dock så grovt att jag inte förmår tiga. Finner inget i Cackis nyanserade och öppenhjärtliga beskrivning som föranleder dig att komma med diverse invektiv och förment välmenta råd.
ängsvädd
11-03-2008, 21:32
Maria, hur du någon vän som kan hjälpa dig med detta? Någon som kan ringa åt dig, samt följa med dig till sjukhuset, kanske hjälpa dig skriva brev? Det verkar väldigt tufft att klara av detta på egen hand.
Jag vidhåller att du ska anmäla detta till hälso- o sjukvårdens ansvarsnämnd.
CITAT (Netha @ 11-03-2008, 21:28)  men att säga att sjuksköterska är ett serviceyrke, det tycker jag är ett övertramp av stora mått! Sköterska är ett viktigt yrke inom vården.
Jag har både sköterskor och läkare i familjen och vet därför en del om hur det går till i vårdsvängen. Vad är det som säger att ett serviceyrke inte kan vara viktigt? Om ett sköterskejobb inte är ett serviceyrke vad är det då? Hantverk? Design? Produktion?
ängsvädd
11-03-2008, 21:35
CITAT (Grå @ 11-03-2008, 21:33)  Vad är det som säger att ett serviceyrke inte kan vara viktigt? Om ett sköterskejobb inte är ett serviceyrke vad är det då? Hantverk? Design? Produktion? Kan ni sluta tjafsa för Marias skull!!!!!!!! Hon behöver inte detta också, starta en ny tråd i så fall, inte i denna tråd där hon ber om hjälp !!!!!!
rahmat2
11-03-2008, 21:40
CITAT (Cacki @ 11-03-2008, 17:53)  Jag förstår mycket väl frustrationen och väntetiden är helt oacceptabel men..... Låt bli att ge enskilda personer skulden för att det är på det här viset.(obs! menar inte speciellt Maria nu) Hur tror ni att sköterskan egentligen känner det då h*n faktiskt är tvungen att svara folk så här. Är det h*n som styr över hur svensk sjukvård ska bedrivas? H*n har ju faktiskt valt sitt yrke pga sitt intresse för att hjälpa människor. Tror ni verkligen att alla sköterskorna är så sadistiska som berättelserna här förtäljer?
Och beträffande läkarna. Helt enastående att det finns doktorer som lämnar ut sitt personliga mobilnummer till sina patienter! Men ska det verkligen bhöva vara så för att vi ska vara nöjda? Hur lätt är det inte att en sådan doktor ganska snart har behov av en doktor själv. Även doktorer kan gå i väggen. Och inte skulle jag vilja tillhöra den doktorns familj. Undrar hur det är med privatlivet där.
Läkarna kan säkert skriva sina remisser själva och att det inte behöver gå via en läkarsekreterare men det stjäl ju tid det också. Hur skulle det påverka tillgängligheten?? Det är väl ändå bättre att ägnar sej åt patienterna istället för en massa pappersjobb? Och att jämföra läkarnas insatser med tandborsttillverkning är rent skrattretande. Menas det att ett människoliv är värt detsamma som en tandborste då ?? Nej, ska man göra jämförelser så välj då något som det kan jämföras med.
Jodå, jag jobbar själv i sjukvården och jag har verkligen inget försvar för den usla tillgängligheten, men jag tror nog att många här skulle behöva se lite mer hur sjukvårdsapparaten fungerar från insidan. Då tror jag inte att man skulle ge personalen skulden för hur det ser ut. Dom som bestämmer sitter bra mycket högre upp i hierarkin än dem man möter på sjukhusen och vårdcentralerna. De som man ska ställa mot väggen är dom personerna som själva får en bra vård oavsett hur det ser ut för svensson. Spotta på dem istället.
Tillsist till Maria: Du har min fulla empati. Det är för jäkligt att det ska vara så här. Fortsätt att kräva det du har rätt till och hjälper det inte med telefonbombning så gör som någon föreslog. Åk och sätt dej där till du fått en remiss i handen. Skickar dej massor av styrkekramar! Det men som du skriver i fet stil stänger alla dörrar för Maria. Att beslut fattas på annat hål är solklart . Maria behöver vård idag. Och det är brottom. Jag tvekar inte att sjukvårdspersonalen i Sverige är de underbetalda människorna i vårt samhälle som oftast kämpar helhjrtat. Dock det räcker en gång och ett fall sådan som Marias att folk blir upprörda. Och allt hon ska göra ska bara gå genom hennes läkare. Om det är nåt som inte funkar där får det bli funktion på. Håller inte med nån som sa att honkunde söka akut vård på annat håll. Vi har äldre också i detta samhälle som inte är knutna till detta Forum och vården där hos Mariaörebro MÅSTE funka.
ingrid fuxwall
11-03-2008, 21:40
Håller tummarna för att Maria få kontakt med läkare och den tid hon vill ha - skamligt är bara förnamnet.
ingrid
CITAT (rahmat2 @ 11-03-2008, 21:40)  Det men som du skriver i fet stil stänger alla dörrar för Maria. Att beslut fattas på annat hål är solklart . Maria behöver vård idag. Och det är brottom. Jag tvekar inte att sjukvårdspersonalen i Sverige är de underbetalda människorna i vårt samhälle som oftast kämpar helhjrtat. Dock det räcker en gång och ett fall sådan som Marias att folk blir upprörda. Och allt hon ska göra ska bara gå genom hennes läkare. Om det är nåt som inte funkar där får det bli funktion på. Håller inte med nån som sa att honkunde söka akut vård på annat håll. Vi har äldre också i detta samhälle som inte är knutna till detta Forum och vården där hos Mariaörebro MÅSTE funka. Om du menar att du tycker attdet verkar som om jag försöker sparka undan benen för Maria genom att ta vårdpersonalen i försvar, så måste jag få protestera. Jag skriver ju att det inte finns något försvar för själva sjukvårdssystemets usla tillgänglighet, men det kan vi faktiskt inte skylla sjukvårdspersonalen för. Det jag menar är att det inte är värt att ödsla sin energi på att vara förbannad på dem när man behöver energin till att kämpa med annat. Jag är jätteledsen om jag uttryckt mej klumpigt och ber dej Maria om ursäkt i så fall. Jag hoppas verkligen att du snart får tid för röntgen och jag skulle vilja ge dej massor av styrka för att orka kämpa på. /Slut på mitt tjafs i den här tråden.
Cacki, jag förstår precis vad du menar och jag håller med dej helt och hållet.
Aqvakul
11-03-2008, 22:23
CITAT (Magdis @ 11-03-2008, 22:18)  Cacki, jag förstår precis vad du menar och jag håller med dej helt och hållet. Jag också!
rahmat2
11-03-2008, 22:30
CITAT (Cacki @ 11-03-2008, 22:17)  ....
/Slut på mitt tjafs i den här tråden. Så demokratiskt!!!! Nästa gång när du svärtar ner en hel A4, får du faktiskt anta att det finns människor som kan vara hälften så mycket värd som du för att säga sitt på mindre än hälften så många rader som du.
CITAT (rahmat2 @ 11-03-2008, 22:30)  Så demokratiskt!!!! Nästa gång när du svärtar ner en hel A4, får du faktiskt anta att det finns människor som kan vara hälften som värd för att säga sitt på mindre än hälften så många rader som du. Förmodar att jag förväntas svara här, men snälla starta i så fall en ny tråd . Vill du vara snäll och förklara lite utförligare vad du menar i så fall för jag förstår faktiskt inte riktigt vad du vill ha sagt. edit: konstig ordföljd
CITAT (Cacki @ 11-03-2008, 17:53)  Jag förstår mycket väl frustrationen och väntetiden är helt oacceptabel men..... Låt bli att ge enskilda personer skulden för att det är på det här viset.(obs! menar inte speciellt Maria nu) Hur tror ni att sköterskan egentligen känner det då h*n faktiskt är tvungen att svara folk så här. Är det h*n som styr över hur svensk sjukvård ska bedrivas? H*n har ju faktiskt valt sitt yrke pga sitt intresse för att hjälpa människor. Tror ni verkligen att alla sköterskorna är så sadistiska som berättelserna här förtäljer?
Tillsist till Maria: Du har min fulla empati. Det är för jäkligt att det ska vara så här. Fortsätt att kräva det du har rätt till och hjälper det inte med telefonbombning så gör som någon föreslog. Åk och sätt dej där till du fått en remiss i handen. Skickar dej massor av styrkekramar! Jag måste säga att jag reagerade när jag läste ditt inlägg Cacki - och jag har förståelse för Grås reaktion på det. Jag reagerar speciellt på de här kommentarerna från dig: Hur tror ni att sköterskan egentligen känner det då h*n faktiskt är tvungen att svara folk så här. Är det h*n som styr över hur svensk sjukvård ska bedrivas? H*n har ju faktiskt valt sitt yrke pga sitt intresse för att hjälpa människor. Tror ni verkligen att alla sköterskorna är så sadistiska som berättelserna här förtäljer?
Jag påstår att sköterskan inte alls är tvungen att svara folk så som hon svarade. Hon skulle mycket väl ha kunnat skickat en "elektronisk post-it" till doktorns dator och påmint honom att han har en remiss att skriva/alternativt tagit ett par minuter av sin tid för att gå in till doktorn med ett meddelande om att han ska skriva remissen. Om hon nu valt vårdyrket p.g.a. sitt intresse att hjälpa människor så skulle det varit ganska självklart enligt min mening. Du frågar om det är hon som styr över hur svensk sjukvård ska bedrivas - ingen här har påstått det. Du undrar om vi verkligen tror att alla sjuksköterskorna är så sadistiska som berättelserna här förtäljer. Nej det tror vi inte, vet inte ens vilka berättelser du har uppfattat som sadistiska. Du skriver: Och beträffande läkarna. Helt enastående att det finns doktorer som lämnar ut sitt personliga mobilnummer till sina patienter! Men ska det verkligen bhöva vara så för att vi ska vara nöjda? Hur lätt är det inte att en sådan doktor ganska snart har behov av en doktor själv. Även doktorer kan gå i väggen. Och inte skulle jag vilja tillhöra den doktorns familj. Undrar hur det är med privatlivet där.
Kommer du ihåg vad Maria skrev? Hon skrev såhär: "Onkologen lovade mig att jag skulle få gå på röntgen var 6:e månad till att börja med och därefter en gång per år. Han sade också att det är bara att jag ringer så ser han till att jag får en röntgentid, även om jag så skulle vilja gå varje månad. Detta för att se att den inte kommit tillbaka, men även för att stilla min egen oro. Jag var på röntgen senast 10 juli förra året, och borde ha gjort en ny omkring 10 januari i år. Jag har ringt och tjatat på dem som jobbar på onkologmottagningen om att de ska skicka en remiss till röntgen, men inget händer." I hennes läge så är jag övertygad om att hon då inte i första hand tänker på om doktorn kommer att gå i väggen på grund av för tung arbetsbörda, vad tror du? Skulle du tänka på doktorns välbefinnande i första hand? Du skriver vidare: Läkarna kan säkert skriva sina remisser själva och att det inte behöver gå via en läkarsekreterare men det stjäl ju tid det också. Hur skulle det påverka tillgängligheten?? Det är väl ändå bättre att ägnar sej åt patienterna istället för en massa pappersjobb?
En av läkarens uppgifter är att skriva remisser. Menar du att man ska låta bli att be om remisser eftersom det tar tid från patienterna? Att en stor del av doktorns dag går till pappersarbete kan man väl ändå inte skylla på remissbehövande patienter. Skulden till det ligger inte hos patienterna. Du säger: Dom som bestämmer sitter bra mycket högre upp i hierarkin än dem man möter på sjukhusen och vårdcentralerna. De som man ska ställa mot väggen är dom personerna som själva får en bra vård oavsett hur det ser ut för svensson. Spotta på dem istället.
Jag tror inte att någon av oss inte är medvetna om vilka som bär det totala ansvaret, vi är faktiskt inte så korkade så att vi tror att det är mottagningssköterskan som skrivit bestämmelserna. Men när man sitter där och blir avsnäst av en sköterska på telefon för att man kräver att få den för flera månader sen utlovade remissen så tänker man inte i första hand på att ringa upp landstingspolitikerna för att klaga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|