Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Popuplåda
          Frideborg
          Inlägg 24-03-2008, 22:23
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 216
          Medlem nr: 14 241

Hej!
          Trevligt att höra att så många gillar popuplådan.
          Jag gör så här för att hålla reda på vad som är i den.
          Har 2 st låddor.med permamentbläckpenna skriver jag nr 1.tex.på lådan
          skriver upp vad jag sått numrerar och tejpar fast lappen i en kalenderbok som Ica har gett ut.
          så gjorde jag förra året.Tack för alla tips!
          mvhBirgitta W rose.gif

Citera
          marskattan
          Inlägg 24-03-2008, 22:52
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 400
          Medlem nr: 6 987

Jag tycker oxå lådan är suverän. Enda nackdelen som jag ser det är att det är så lätt att så 49 små plantor men när dom växt upp så inser man att 49 lite större plantor tar en del plats. Och har man då några lådor så konstaterar man snabbt att 147 plantor tar plats *ler* Men det är ju snarare fel på min rumsuppfatting än en smart lådas fel...

--------------------
          Agge/
          Trädgårsnybörjare som odlar på i zon 1-2.

Citera
          MariaÖrebro
          Inlägg 25-03-2008, 14:10
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 349
          Medlem nr: 7 395

Det vore väl själva f*n om jag inte kommer att åka på att köpa en pluggbox jag med! Ni har övertygat mig! Din Trädgård går av stapeln i helgen så jag får väl passa på då! Det där med att "ploppa" ut dem med en penna var droppen! bravo.gif Det känns som att det kanske är smidigare än en Rootrainer, till och med! Måste ju prova båda för att verklgen kunna avgöra vilken som är bäst, eller hur?!?!

--------------------
          Mvh MariaÖrebro

"No day but today!" Jonathan Larson

Citera
          Frideborg
          Inlägg 25-03-2008, 14:37
          Länk hit: #24

Medlem

Hej!
          Du kommer att gilla den!
          liten smidig.men som marskattan skrev det blir mkt växter.
          Å andra sidan det är så härligt med växterna.går ju och kollar minst en gång
          om dagen.OBS jag har inte aktier i företaget.
          mvh en rolleyes.gif Birgitta W

Citera
          Rihane
          Inlägg 25-03-2008, 17:02
          Länk hit: #25

Gäster

Försök att plantera växter som du vet växer ungefär lika fort i samma box.
          Förra året var det Rosenkära som rände iväg, i år är det Blomman för dagen som växer så det knakar, dvs lock av, medan "Heliotropen" nog skulle må bra av att växa under locket. sweatingbullets.gif
          Blomman för dagen är förresten helt sanslös w00t.gif , växer så det knakar och gror i massor. ohmy.gif .
          Den är värre än Rosenskäran förra året

I min andra box har jag lyckats samsa växterna under locket än så länge.
          Det finns en till sort som heter Rootriot, den har jag planterat Rosenskäran i iår, samt Penséer , flamvial,muskmalva och pelargon(som den sägs vara extra lämplig för).

Citera
          Selma
          Inlägg 25-03-2008, 17:56
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 99
          Medlem nr: 2 587

Jag tycker att Impectas roottrainer är bäst, därför att "facken" är större och man slipper omplantera. Sådde petunior, lobelia, blomstertobak,mm förra året. Det gick jättebra. Popuplådan har ju så små fack att man måste omplantera. Jag sår numera endast tagetes i popuplåda, för dem omplanterar jag ändå aldrig.

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 25-03-2008, 18:24
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Tyvärr Selma no.gif kan jag inte hålla med dig. Jag har köpt och testat Impectas rootrainer........ thumbdown.gif
          Eller så är det helt enkelt fel på mig dunno.gif Men så här upplever i allafall jag rootrainern
          *För det första är de väldigt besvärliga att fylla med jord, jorden far ner i facket/skålen under och vill man ta bort den jorden måste man dra upp "fackena" som då går i sär och jorden ramlar ut............tillbaka där jag börkade
          *Sedan är det på tok för mycket jord i "facken" så det är mycket svårt att hålla kolla på hur fuktig igentligen jorden är? Detta är även ett problem vid vattningen anser jag
          *Sedan hade jag problem när jag sådde 1 årig Vallmo Plant bebisarna växte för mycket "ovan jord" (Ok det var mitt fel som gett dem för dåligt med ljus) men när jag då skulle "skola ner dem" i den befintkliga jorden var det inte lätt att 'få upp' o 'plantera ner' små plantorna igen

Nä jag föredrar Pluggboxen (man kan klippa av långa rottrådar och få exakt samma effekt som med "trainern") Då har man koll på vattningen och man kan lätt skola om plantorna i ny fräsch jord (som många plant bebisar också mår bra av) Och hinner man inte "skola i tid" kan man enkelt tillsätta lite näring i vattnet och låta de växa ett tag till.

Jag odlade upp ca 150 Luktärtor på det viset i fjol tummenupp.gif klippte av långa rottrådar så de inte trasslade in sig i varandra och kunde enkelt toppa alla plantor så de blev buskiga o fina. Gav näring i vattnet och när det var dax för transport så fick de enkelt plats i en liten kartong och kunde levereras så till planteringen

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          160kvm stort hus
          Inlägg 26-03-2008, 11:29
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 857
          Medlem nr: 3 016

CITAT (marskattan @ 24-03-2008, 22:52) *
          Jag tycker oxå lådan är suverän. Enda nackdelen som jag ser det är att det är så lätt att så 49 små plantor men när dom växt upp så inser man att 49 lite större plantor tar en del plats. Och har man då några lådor så konstaterar man snabbt att 147 plantor tar plats *ler* Men det är ju snarare fel på min rumsuppfatting än en smart lådas fel...

Håller helt med där.

Skulle vilja köpa några fler men det är ju inte billigt direkt... Man får väl tösta sig med att dom håller längre än vanliga plastväxhus.

Om man kanske skulle gå på mässan och fynda lite ändå... Hmmm.

--------------------
          Bygger upp en ny trädgård i zon 3 ( Näshulta, Eskilstuna )

(Bytt sign från 16kvm stor balkong)

Citera
          Heda
          Inlägg 26-03-2008, 13:33
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 653
          Medlem nr: 14 393

Ja det sämsta är väl dels som Marskattan säger att en pluggbox tar ingen plats...49 omskolade ta massor med plats. Det finns en sak till...den tar så liten plats att man vill ha MER, MER, MER... crazy.gif

Citera
          Wilmer
          Inlägg 26-03-2008, 16:13
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 10 735
          Medlem nr: 2 529

CITAT
          Håller helt med där.

Skulle vilja köpa några fler men det är ju inte billigt direkt... Man får väl tösta sig med att dom håller längre än vanliga plastväxhus.

Om man kanske skulle gå på mässan och fynda lite ändå... Hmmm.

Granngården 149 kr. Inte mycket pengar uppdelat på dagarna på ett år. 0.407 kr/dag, för i år är det ju skottår! Nästa år blir det dyrare, 0.408 kr/dag, så skynda dig och köp i år!!!!!!!!!!!!!!

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Anki V
          Inlägg 26-03-2008, 16:32
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

CITAT (Heda @ 26-03-2008, 13:33) *
          Ja det sämsta är väl dels som Marskattan säger att en pluggbox tar ingen plats...49 omskolade ta massor med plats. Det finns en sak till...den tar så liten plats att man vill ha MER, MER, MER... crazy.gif

Men skulle man inte kunna skola ut ex. silverek eller små tagetes i pluggboxen och sedan göra som Ladyn med gödning när de har vuxit till? De här växterna växer ju fort när man sätter ut pluggplantan i rabatten.

Jag funderade på att göra så ......rätt eller fel? Annars tjänar jag ju inget...... confused.gif Jag får plats med minst lika många plantor i ett köttfärstråg.

Skratta inte ihjäl er nu om jag missuppfattat hela grejen coolgleam.gif

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          Frideborg
          Inlägg 26-03-2008, 22:30
          Länk hit: #32

Medlem

Helt rätt tänkt Wilmer!
          Det är ju så här man skall räkna såklart!
          mvh Birgitta W tummenupp.gif

Citera
          Christina i Smål...
          Inlägg 28-03-2008, 17:38
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 162
          Medlem nr: 362

Så här skrev Monica i Nässjö 2008-01-05. Hon hade med en bild på den demolerade pluggboxen. Jag lyckades inte få med den.

CITAT
          Jag kommer aldrig mer att så i pluggbox. Första året fick jag efter mycket besvär isär delarna. Andra året fick jag slita, klippa och dra isär eländet. Efteråt hörde jag att det tydligen var ganska vanligt att delarna fastnade i varandra. Nä, det blir vanliga krukor hos mig. Och precis som Alba så bottnar jag med planterings- eller krukväxtjord.

Jag har också haft problem med att få isär min box men lyckats med milt våld till slut.

Tycker att pluggarna är väl små. Har också Rootrainers, en större modell. Den är utmärkt till luktärter t ex.

--------------------
          Christina, zon 4-5

Citera
          Lillja
          Inlägg 02-04-2008, 15:50
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 544
          Medlem nr: 9 233

Är det nån som har förodllat grönsaker i popuplådan, funderar på
          det, om jag börjar i början av maj så blir det ju bara en månad
          de behöver stå i lådan eller blir det för trångt, annars skulle de
          va bra många planter på liten yta.

Citera
          Wilmer
          Inlägg 02-04-2008, 20:43
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 10 735
          Medlem nr: 2 529

Rotfrukt har jag provat, rotselleri. Grönkål också. Rödbeta med när jag tänker efter. Det gick bra med allihop.

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Paeonia Lactiflo...
          Inlägg 02-04-2008, 23:11
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 100
          Medlem nr: 14 951

CITAT (Lady Hamilton @ 25-03-2008, 19:24) *
          Nä jag föredrar Pluggboxen (man kan klippa av långa rottrådar och få exakt samma effekt som med "trainern") Då har man koll på vattningen och man kan lätt skola om plantorna i ny fräsch jord (som många plant bebisar också mår bra av) Och hinner man inte "skola i tid" kan man enkelt tillsätta lite näring i vattnet och låta de växa ett tag till.

Jag odlade upp ca 150 Luktärtor på det viset i fjol tummenupp.gif klippte av långa rottrådar så de inte trasslade in sig i varandra och kunde enkelt toppa alla plantor så de blev buskiga o fina. Gav näring i vattnet och när det var dax för transport så fick de enkelt plats i en liten kartong och kunde levereras så till planteringen

Det låter ju perfekt! Jag har just köpt två pluggboxar som jag ska använda till luktärtor. Är det lagom att så nu? Jag har tänkt ha boxarna i fönstret och kan ev. också ge dem extra ljus.

Det verkar så jobbigt att skola om, men du menar alltså att man kan slippa det genom att toppa plantorna innan de slår i "taket". När bör man börja tillföra näring?

/Helen

Citera
          Lotta22
          Inlägg 03-04-2008, 08:58
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 208
          Medlem nr: 11 479

Det är första säsongen jag använder pluggboxen och det känns som om allt man vet om sådd (vad gäller lämplig mängd...) blivit raderat från hårddisken. Det känns ju futtigt med "bara" 49 hål, så då gäller det att fylla... och plötsligt har jag ca 90 fingerborgsblommor och 45 tagetesplantor. Det var inte jag...

Här är lite bilder ifall någon annan vill se hur denna försåtliga och förträffliga box ser ut:

pluggbox

Citera
          Lillja
          Inlägg 03-04-2008, 17:38
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 544
          Medlem nr: 9 233

CITAT (Wilmer @ 02-04-2008, 21:43) *
          Rotfrukt har jag provat, rotselleri. Grönkål också. Rödbeta med när jag tänker efter. Det gick bra med allihop.

Va bra, då ska jag åka till Granngården och skaffa fler låder, det ryms ju hur många planter som helst
          i dem på en liten yta, ska förodla mycket iår tänkte jag.

Citera
          Rihane
          Inlägg 03-04-2008, 18:56
          Länk hit: #39

Gäster

CITAT (Lillja @ 03-04-2008, 18:38) *
          Va bra, då ska jag åka till Granngården och skaffa fler låder, det ryms ju hur många planter som helst
          i dem på en liten yta, ska förodla mycket iår tänkte jag.

Tänk på omskolningen, wub.gifsweatingbullets.gif
          Ingen liten yta då inte no.gif

....men du kanske inte ska omskola yes.gif

Citera
          titti49zon6
          Inlägg 03-04-2008, 19:08
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 2 009
          Medlem nr: 5 169

Jag gillar min pluggbox, den tar liten plats och rymmer många plantor tummenupp.gif
          jag numrerar avklippta persiennbitar som jag stoppar ned i hålet för att veta vad jag sått
          och skriver ned på ett papper ( i en speciell bok för att inte tappa bort mina anteckningar) blush.gif
          Varit till Granngården några ggr och frågat efter pluggboxar , dom skulle få hem men det visade sig att det var
          vanliga sålådor dom beställt så idag var jag dit och fick visa vad jag ville ha rtfm.gif . Dom hade aldrig hört talas om dessa
          och jag talade om att i övriga Sverige (på Granngården) finns dom minsann crazy.gif till det fina priset av 149:-
          Killen som jag pratade med skulle omedelbar beställa hem, så förhoppningsvis finns dom att köpa när jag
          kommer hem från mässan 000.gif

--------------------
          Glad fd. amatörodlare vid Norrbottenskusten zon 5-6

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-06-2026, 15:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon