Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Uppmaning
          Cilla
          Inlägg 12-08-2003, 23:43
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Intressant att läsa era erfarenheter om att jättebalsaminen på vissa ställen inte lyckas växa eller sprida sig. Här på holmen i zon 3 sprider den sig mycket snabbt. Från en rabatt till ett halvskuggigt skogsområde till alla möjliga ställen runt skogområdet.

Jag tycker det är en intressant och vacker växt, men gillar inte att den på vissa områden sprider sig så snabbt. Utan den vill jag inte vara, men det är en av mycket få växter jag absolut inte vill ha in på min tomt. I en trägård har de givit upp en tidigare stor rabatt för att balsaminen kommer i tusental på våren, försommaren och även om man rycker upp dessa två generationer - också på sensommaren.

Men svårare än kirs borde den inte vara att få bort från en rabatt ändå. Om man ägnar ett år att gräsklippa och kanske en vinter och vår att marktäcka borde det går att plantera in något annat också.

Ni som odlar jättebalsaminen utan problem med oönskad spridning är bara att gratulera! Fortsätt med det, för helt utan att kunna beskåda denna starka växt vill man ju inte vara.

--------------------

Citera
          e_sedell
          Inlägg 13-08-2003, 22:22
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 2 001
          Medlem nr: 662

Jag hittade en del bra information om invationsarter i sverige.

Forskningsprojekt om "AquAliens"

Informations sida från naturvårdsverket

Ett sitat från naturvårdsvärkets sida;

"Främmande arter som hot mot Sveriges biologiska mångfald
          För den inhemska floran och faunan kan främmande växter och djur utgöra ett hot på flera olika sätt:
          En främmande art kan utrota någon av landets egna arter eller bestånd. Ett exempel är minken, en nordamerikansk art som i slutet av 1920-talet började föras in i Sverige för uppfödning på pälsfarmer. Många djur har rymt eller släppts ut från dessa farmer, inte minst under andra världskriget, då ägarna inte längre hade råd att ge minkarna mat. Under senare tid har djurrättsaktivister saboterat flera pälsfarmer och släppt ut ett stort antal djur.

Minken, som numera är spridd i hela Norden, är ett effektivt rovdjur som äter fisk, fågel, mindre däggdjur, kräldjur och kräftor. I Sverige har den orsakat störst skada längs kusterna, framför allt genom att attackera sjöfåglar som häckar på marken. I Stockholms ytterskärgård är inte minst tobisgrisslan hotad; i Blekinge skärgård skräntärnan.

En främmande art kan förändra ett helt ekosystem. Utsättning av fisk i fisktomma sjöar är ett exempel. Fisktomma vatten är vanligen rika på bladfotingar och liknande kräftdjur, men dessa blir snabbt uppätna och försvinner så snart det kommer fisk i sjön. Detta skapar i sin tur problem för alfågeln, som till stor del livnär sig på kräftdjuren ifråga.

Signalkräftan är resistent mot kräftpest men har bidragit till sjukdomens spridning i Sverige. - Foto: Magnus Melin/Naturbild.
          En främmande art kan vara bärare av nya sjukdomar som angriper inhemska arter.
          I många vattensystem har den nordamerikanska signalkräftan satts ut som ersättning för den inhemska flodkräftan, som drabbats av en svampinfektion kallad kräftpest (även den av nordamerikanskt ursprung). Signalkräftan kan ofta fungera som smittbärare av kräftpesten. På så sätt har den bidragit till att sjukdomen permanentats och till att utslagningen av de kvarvarande bestånden av flodkräfta kunnat fortsätta."

Listor på invationsarter i Sverige:

Direktlänk till en lista över invationsarter på land

En lista på marint främande arter i sverige

En lista över främande arter i sveriges sjöar och vattendrag

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
          Intressant läsning, om man orkar. Men man kan ju kolla de grupper som man är intresserad av...

Nu måste tilläggas att alla arter inte är argrisiva invationsarter, uten de allra flesta kan leva utan att förstöra/störa den naturliga ekobalansen.
          Som exempel kan nämnas vinbärs snäckan och mördarsnigeln. Den ena gör stor skada medans den andra är ganska harmlös om den inte bildar allt för stora populationer, som tur är det inte så vanligt.

Hoppas ni orkar läsa, för det är intressant wub.gif

--------------------
          Erik, zon II

Citera
          e_sedell
          Inlägg 13-08-2003, 22:24
          Länk hit: #23

Medlem

CITAT (Cilla @ 13-08-2003, 00:43)
          Här på holmen i zon 3 sprider den sig mycket snabbt. Från en rabatt till ett halvskuggigt skogsområde till alla möjliga ställen runt skogområdet.

Hur kan du uppmana fålk att odla den när du vet hur den sprider sig? Jag tror inte du vet vilken skada den gör....

--------------------
          Erik, zon II

Citera
          Anders zon III
          Inlägg 13-08-2003, 22:38
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 305
          Medlem nr: 15

Har försökt odla den, men den torkar alltid bort hos mig - måste vara en helt annan grej vid vattendrag och på syd- och västkust...

Citera
          Berith
          Inlägg 14-08-2003, 07:44
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Cilla,13-08-2003, 00:43
          Ni som odlar jättebalsaminen utan problem
          med oönskad spridning är bara att gratulera!
          Fortsätt med det, för helt utan att kunna beskåda
          denna starka växt vill man ju inte vara.

Javisst är den vacker! - Virtuella florans bildgalleri.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Adri-Anne
          Inlägg 14-08-2003, 07:58
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 814
          Medlem nr: 700

Vilken urtjusig bild Berith wub.gif
          Har i flera omgångar haft jättebalsamin i min "Snusnäsduk" Har aldrig haft några problem med fröspridning, någon enstaka planta har dykt upp, här och där, trots att dom har varit omkring två meter höga och haft armstjock välgrenat stam, med massor av blommor.
          Klipp bort alla överblommade blommor, sedan blir det inga problem. Tycker att balsaminen är mycket vacker. Tyvärr har jag inte plats för den längre, annars skulle jag ha den varje år.

Citera
          Cilla
          Inlägg 15-08-2003, 07:55
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (e_sedell @ 13-08-2003, 23:24)
          Hur kan du uppmana fålk att odla den när du vet hur den sprider sig? Jag tror inte du vet vilken skada den gör....

Hej Erik,
          Jag har helt riktigt inte hittat exempel på jättebalsaminens skador på orter i Sverige mer än beskrivningar om att den skulle kunna sprida sig enormt snabbt. Jag har sett den tränga ut annat i trädgårdar ungefär som praktlysning och vintergröna sprider sig, men inte i vilda naturen även om jag sett den spridas där också. Trots den enorma inneboende förmåga den har att sprida sig verkar det på mig som att den ändå har svårt att sprida sig "överallt". Men kanske har jag missat något som du säger. Ser jag den orsaka skada i naturen så kommer jag också sälla mig till dem som vill stoppa den från att planteras.

Lite hoppfullt är det att många misslyckas med att plantera den - då misslyckas den säkert själv i vilda naturen också. Jag håller med om att man ska vara försiktig och jag skulle inte odla den själv, men behöver nog konkreta exempel på var den skadat annat innan jag går så långt som du.

Det var intressanta länkar du satte in, tack för dem! Vad många arter det är som införts och på olika sätt är främmande för svensk flora; äpple, gräslök, gran, fläder, lupin, akleja, persilja...

--------------------

Citera
          Berith
          Inlägg 15-08-2003, 09:13
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Håller med dej Cilla, jag har också kvar min åsikt om jättebalsaminen tills jag ev. upplever nåt annat.

I en annan tråd diskuteras nu åkervinda, det är en blomma som "skrämmer" mej mer eftersom man lätt tappar kontrollen över dess rotsystem. Tror att rotogräs ställer till mer förtret än en ettårig fröspridare!

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Cilla
          Inlägg 15-08-2003, 10:18
          Länk hit: #29

Medlem

Den vackra åkervindan, ja...

Den har verkligen utvecklad god förmåga att kväva! Jag har några andra, långa snabbt slingrande saker som jag tror är bindor. Dyker upp lite varstans och klättrar gärna på solrosorna. De är betydligt snällare än åkervindan, men ställer till en del trassel ändå.

Åker- eller lövbinda

Snårvinda

En annan slingrande sak som stör mitt kryddland är en orangegul, smal och lövfri slingerväxt med vitgula små svulster som kan vara blomställningar. Snärjer hårt det den klättrar på. Den är liten men kan snärja in en stor planta på nolltid och det är svårt att se var den har kontakt med jorden.

Någon som vet vad det är?

--------------------

Citera
          Cilla
          Inlägg 15-08-2003, 10:21
          Länk hit: #30

Medlem

Ser nu i virtuella floran att det kan vara linsnärjan jag har, http://linnaeus.nrm.se/flora/di/convolvula...cu/cuscepl.html.

Den ska visst vara utrotad sedan 1950-talet, så man kanske ska vara lite rädd om den ändå! smile.gif

--------------------

Citera
          e_sedell
          Inlägg 15-08-2003, 11:11
          Länk hit: #31

Medlem

Den sprider sig främst utmed sjöar och i störd mark, men även på t.ex. ängsmark där den ställer till stor skada genom at den är kväve bindande och skuggar andraväxter genom att den växer kvaftigt och tätt.

Den betraktas som naturaliserad i Gata- svealand sedan 1920-talet. Under 1900-talets andra helft har den ökat drastiskt i och med att trandnära betet har minskat.

Men som sakt det är inget påhitt från min sida, det står ju till och med om den i FN-konventionen. Den artickel jag har läst är ett examensarbete av Charlotta Larsson vid botan i uppsala. Artikeln finns publiserad i Bio diverse nr 1, 2003, sidan 10.

--------------------
          Erik, zon II

Citera
          Åsa K, zon 1
          Inlägg 15-08-2003, 12:10
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 379
          Medlem nr: 123

wink.gif

För många år sedan var det ett himla liv på en man som uppmanade till utrotning av Björnloka. Jag tror attt även Vägverket var ute och sprutade.

Min egen erfarenhet av Björnlokan: jag fick en ettåring av en släkting i Höganäs, den planterade jag i trädgården och pysslade om och klippte gräs under. Plantan blev ca 150 - 200 cm hög. När frökorgen var "klar" tog jag av och torkade den. Jag hade aldrig några besvär av Björnlokan och inte kom det upp någon mer heller sad.gif
          Det sägs att den kan ge brännskador på hud vid solsken.

För en tid sedan körde jag ner till Skåne....och där vid vägkanten stod plötsligt en Björnloka, jag undrar hur länge den fick vara kvar?

Vad tycker ni om lupiner utefter vägarna ? Lupinen kväver också växtligheten under sig. Den är också kvävebindande.

Balsaminen har jag nog inte sett här på Västkusten. Därimot för jag en ojämn kamp mot Kirsen som också kan kväva annan växtlighet.

Till slut: Jättebalsamin, Lupiner och Björnloka går att hålla efter men citat:"Tror att rotogräs ställer till mer förtret än en ettårig fröspridare!

--------------------

Hälsningar Åsa

,, --^..^-- ,,

Citera
          e_sedell
          Inlägg 17-08-2003, 12:26
          Länk hit: #33

Medlem

Lupinerna tränger ju undan, men deras frön skvätter inte iväg på samma sätt. Jag vet att de är kvävebindande, det är de flesta växter som tillhör ärtfamiljen...

Björnlokan vet jag inte hur den ser ut ens, men det är antagligen en ganska agresiv invationsart.

Rotogräsen är bedrövliga. Kirsen avskyr jag, men den sprider sej inte långa sträckor även om den ställer till det där den finns. Den får ju också frön som fåglarna bär med sej, men jag har inte sätt så mycket fröplantor.... men det är klart, den räknas ockå till agresiv invationsart...

--------------------
          Erik, zon II

Citera
          Navåsarn
          Inlägg 18-08-2003, 09:58
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 26
          Medlem nr: 1 894

CITAT (Åsa K @ zon 1,15-08-2003, 13:10)
          wink.gif

För många år sedan var det ett himla liv på en man som uppmanade till utrotning av Björnloka. Jag tror attt även Vägverket var ute och sprutade.

Det var väl jättebjörnlokan från sibirien va?
          Jag har hört att man även i mina trakter utrotade många, då de är fleråriga var man tydligen tvungen att gräva upp rotsystemet på varje växt åxo. Vet inte riktigt hur länge sedan det var, kanske på 70 eller 80 talet.
          Vår egen björnloka är väl ingen fara med.

Hälsningar,
          Navåsarn.

Citera
          Wargen
          Inlägg 20-08-2003, 09:00
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 633
          Medlem nr: 365

Har äntligen kommit iväg och plåtat Balsaminfältet. Där har de hittat rätt plats. Har noterat att de finns på många fler platser i år, även vid stränderna (Vättern) inne i Hjo stad.

Citera
          crille
          Inlägg 20-08-2003, 16:41
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 39
          Medlem nr: 1 097

jaha jag som har fin fina balsamin frön som ja ska sätta i min trädgår ajja ja tänker sätta endån de e ju ba att norpa av dom högexplosiva fröställningarna! och behålla nåra och sätta dom

Citera
          e_sedell
          Inlägg 20-08-2003, 19:54
          Länk hit: #37

Medlem

......agresiv invations art. Det kliar i fingrarna att gå ut med en lie på fältet, men nu är det ju lite sent. Nästa försommar?

--------------------
          Erik, zon II

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-10-2025, 11:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon