Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  « < 2 3 4 5 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Landsting eller sjukvårdsmyndighet
          Gunilla T
          Inlägg 13-03-2008, 15:22
          Länk hit: #61

Gäster

Henriks - du tröttar ut mig help.gif

Min uppkoppling fungerar urdåligt - när jag skrivit ett inlägg så bryts kontakten - suck men gör väl ett försök iaf!!

Sjukvården haren gemensam påse pengar som beslutats av vår regering. Dessa medel fördelas sedan ut till respektive landsting. Om jag förstår dig rätt så menar du att dessa medel inte skall fördelas ut utan finnas hos den centrala makten?

Men du - om man inte har ansvar för den egna budgeten då skulle vi få en kostnadsutveckling som skenar

Naturligtvis begriper jag att du inte menar att alla skall sitta i Stockholm men oavsett hur du organiserar verksamheter får du gränsdragningar åt ena eller andra hållet.

Gemensam ordning i hela landet hur man hanterar sjuka och vårdbehövande, önskvärt javisst men hur? I ett landsting har du kanske mycket gamla och vårdkrävande personer, där behövs en större budget. Ett annat landsting har mer av något annat , behoven varierar säkert rejält mellan olika landsting, du var själv inne på transporter t.ex. Det måste ju vara människors vårdbehov som styr hur verksamheten skall finansieras inte att alla blindtarmsoperationer skall ske inom en vecka i hela Sverige.

Beträffande FINSAM verksamheten drog du en något förhastad och hmmm..fördomsfull slutsats - att några chefer mister jobbet. Cheferna som drog igång dessa projekt i landet var oerhört engagerade och stolta över resultatet men det var politikerna som beslutade om att försöksverksamheterna skulle avslutas. Detdär om att missta jobbet - klichéer som inte har något med verkligheten att göra faktiskt. Inom stora offentliga förvaltningar sker ständiga omorganisationer och folk flyttas fram och tillbaka. Jag tror de flesta är ganska luttrade eftersom detta har pågått i många år.

Har många gånger funderat över varför veterinärsjukvården fungerar så bra ..har flera djur som tyvärr har kroniska sjukdomar så jag har en del erfarenhet både av enskilda veterinärer och stora regionsjukhus.

Tillgängligheten finns aldrig något att klaga på, telefonkontakter fungerar alltid, servicen är utomordentlig men så är det privat också. Det kostar ...är det så vi kanske skall ha det i Sverige? Vi betalar vad det kostar och skyddar oss genom sjukvårdsförsäkringar?

Citera
          Grå
          Inlägg 13-03-2008, 15:25
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

CITAT (Gunilla T @ 13-03-2008, 15:22) *
          Henriks - du tröttar ut mig help.gif

Gunilla, jag ska piska upp honom åt dig när han kommer hem i helgen wink.gif

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 13-03-2008, 15:34
          Länk hit: #63

Gäster

bravo.gif bravo.gif bravo.gif rotfl.gif

Citera
          henriks
          Inlägg 13-03-2008, 15:50
          Länk hit: #64

Medlem
          Antal inlägg: 895
          Medlem nr: 14 105

jag är outtröttlig, och har en utmärkt förbindelse till internet också!! innocent.gif

Om jag tröttar ut dig betyder det ju att du får tänka till? och det är bra, likaväl som att dina inlägg får mig att tänka till!

jag vet att jag har gjort en del stereotypa antaganden och grova förenklingar, men i sak - att det skiljer avsevärt på sjukvården beroende på var i landet du befinner dig - det tror jag att du håller med om?

Jag har också funderat på vad den stora skillnaden mellan sjukvård för människor och för djur är, eftersom djursjukvården tycks vara väldigt effektiv - och visst det kostar en slant eller till och med många slantar ibland - men det är ändå INGET mot vad sjukvården kostar.

Vill helst inte ha privatägd sjukvård heller - för då är det risk för att det blir FÖR slimmade och effektiviserade organisationer.

Men jag vet helt enkelt inte riktigt hur man skall bära sig åt - men jag vet att något måste göras!

--------------------

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 13-03-2008, 16:09
          Länk hit: #65

Gäster

Henriks - jag är minst lika frustrerad över den icke fungerande sjukvården som du..har svurit ve och förbannelse över "drakarna" som vaktar ingången.

Jag är helt överens med dig att något bör göras - sjukvården tillhör vår välfärd och inte minst för dom gamla är det en basal trygghet att veta att vården fungerar när den behövs!

Det som jag blir irriterad över är klyschorna som oftast dyker upp i debatten - politikerlöner- fast det saknar betydelse - chefer som är rädda att missta jobbet - när man tror sig veta fast man inte har en susning därför att man har en faster vars kusinbarn har en sambo som minsann jobbat för tre år sedan i vården - när man börjar föreslå inskränkningar i demokratin... ja du förstår vad jag menar!

Fast jag sitter inte inne med någon lösning!!

Citera
          henriks
          Inlägg 13-03-2008, 16:28
          Länk hit: #66

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 13-03-2008, 16:09) *
          Henriks - jag är minst lika frustrerad över den icke fungerande sjukvården som du..har svurit ve och förbannelse över "drakarna" som vaktar ingången.

Jag är helt överens med dig att något bör göras - sjukvården tillhör vår välfärd och inte minst för dom gamla är det en basal trygghet att veta att vården fungerar när den behövs!

Det som jag blir irriterad över är klyschorna som oftast dyker upp i debatten - politikerlöner- fast det saknar betydelse - chefer som är rädda att missta jobbet - när man tror sig veta fast man inte har en susning därför att man har en faster vars kusinbarn har en sambo som minsann jobbat för tre år sedan i vården - när man börjar föreslå inskränkningar i demokratin... ja du förstår vad jag menar!

Fast jag sitter inte inne med någon lösning!!

Mina kontaktytor in i vården (förutom som patient) är att jag haft konsultuppdrag på programvaruutveckling till en avdelning på ett lasarett.
          Programmet används till statistik, besöksbokning och remisser bland annat.

visst - jag tjänade pengar på det, men det känns lite fel att det skall utvecklas system för en avdelning. Självklart skulle samma eller i alla fall likartat behov finnas på andra ställen inom sjukvården. Anledningen att jag fick uppdraget var att avdelningschefen tyckte att det var för besvärligt att dra in deras egen it - avdelning!!!???

Det var då mina tankar om kostnadsläget i sjukvården tog fart!

Politiker och tjänstemannalöner kan jag hålla med om att de saknar ekonomisk betydelse i det stora hela - problemet är mycket större än så.

--------------------

Citera
          Pirum
          Inlägg 13-03-2008, 17:34
          Länk hit: #67

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

CITAT (henriks @ 13-03-2008, 14:36) *
          Det jag vill ha är en gemensam budget och en gemensam värdering på i vilken ordning man skall behandla åkommor - så att de värderas lika överallt i landet.

Mycket rimligt. Varför ska man få sämre sjukvård för att man bor i en fattig del av landet? Eller i en del av landet som kanske bedömer att hörapparat, det kan man bekosta själv åt ungarna, om sådana behov finnes.

Nej, sjukvård, socialförsäkringar, ja, grundtryggheten generellt, är som jag ser det ett nationellt ansvar som ska bekostas och bedrivas nationellt. Vore ju vansinnigt orättvist om exempelvis socialbidrag sköttes kommunalt... (<= vilket ger stora orättvisor i behandlingen)

--------------------
          zon2.5

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 13-03-2008, 17:34
          Länk hit: #68

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Cancerpatienter i Lund och Linköping prioriteras bort. Rubrik i Dagens Medicin 12 mars 2008.
          Budgeten tillåter inte att cancerpatienterna får den bästa och modernaste medicinen. Det är definitivt dags att lägga ner landstingen.
          Sparförslag i Östergötland: Onkologisk mammografikontroll tas bort och läkemedelsförskrivningen vid cancersjukdommar ses över.
          KOL-patienter över 55 år ska inte längre utredas för lungtransplantation eller lungtransplanteras. Ordinationerna för synhjälpmedel stramas åt och utbytet av äldre hörapparater glesas ut.
          Djursjukvården fungerar för att den är privat. De har inte tid med sammanträden. Vi behöver fler privatläkare. Det är helt underbart att få tag på en bra privatläkare så att man kan få hjälp när det krisar.
          Den landstingsledda psykiatrin har helt brakat ihop. Det är praktiskt taget omöjligt att få en tid. Inte ens barn kan få en tid inom tre månader. Jag har ett par gånger i livet varit med på en psykiatrisk klinik som stöd för besökare. Efter det har jag insett att jag hellre tar livet av mig än att riskera att hamna där. Vi behöver många fler privata psykiater.
          Inom den offentliga vården är det nästan hopplöst att få samma läkare två gånger i följd.

LÄGG NER LANDSTINGEN och förstatliga skolan också.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 13-03-2008, 17:52
          Länk hit: #69

Gäster

Det du beskriver Jan är helt enkelt för j....ligt äldre människor ska inte få hjälp längre...här kan vi verkligen börja tala om "bäst före datum" för att få hjälp av sjukvården.

Beträffande psykiatrin så är det länge sedan den kraschade fullständigt!

Så vad är lösningen?

Pirum..socialbidrag är kommunalt. Socialbidrag, eller försörjningsstöd som det numera heter, handläggs och betalas av kommunerna. Socialstyrelsen ger ut riktlinjer och råd, s.k. norm men det är fritt för kommunerna att betala ut mer än normen.

Citera
          henriks
          Inlägg 13-03-2008, 22:17
          Länk hit: #70

Medlem

CITAT (Jan Lindgren @ 13-03-2008, 17:34) *
          Hej!
          Cancerpatienter i Lund och Linköping prioriteras bort. Rubrik i Dagens Medicin 12 mars 2008.
          Budgeten tillåter inte att cancerpatienterna får den bästa och modernaste medicinen. Det är definitivt dags att lägga ner landstingen.
          Sparförslag i Östergötland: Onkologisk mammografikontroll tas bort och läkemedelsförskrivningen vid cancersjukdommar ses över.
          KOL-patienter över 55 år ska inte längre utredas för lungtransplantation eller lungtransplanteras. Ordinationerna för synhjälpmedel stramas åt och utbytet av äldre hörapparater glesas ut.
          Djursjukvården fungerar för att den är privat. De har inte tid med sammanträden. Vi behöver fler privatläkare. Det är helt underbart att få tag på en bra privatläkare så att man kan få hjälp när det krisar.
          Den landstingsledda psykiatrin har helt brakat ihop. Det är praktiskt taget omöjligt att få en tid. Inte ens barn kan få en tid inom tre månader. Jag har ett par gånger i livet varit med på en psykiatrisk klinik som stöd för besökare. Efter det har jag insett att jag hellre tar livet av mig än att riskera att hamna där. Vi behöver många fler privata psykiater.
          Inom den offentliga vården är det nästan hopplöst att få samma läkare två gånger i följd.

MVH
          Jan Lindgren

Du har inte funderat på att bli politiker? - du har just fått en röst!

--------------------

Citera
          Netha
          Inlägg 13-03-2008, 22:24
          Länk hit: #71

Gäster

CITAT (Jan Lindgren @ 13-03-2008, 17:34) *
          Hej!

MVH
          Jan Lindgren

tummenupp.gif

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 13-03-2008, 22:49
          Länk hit: #72

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Har inte orkat läsa alla inlägg men tänkte kasta in en pinne i brasan.

Senast jag var inne pratade vi resurser = pengar. Jag vet var en del av resurserna går , iaf i det Landsting som min man jobbar . De går till fina dyra datorer till en del som inte har behov av dem eller kan sköta dem men som " måste " ( tycker de själva iaf ) ha dem , nämligen en del chefer och läkare . Sedan ska de ha full service när det gäller support även på de datorer en del av dem har fått för att ha hemma , för det mesta till privat bruk , och det bekostar landstinget.

Det har hänt att min man ( jobbar med data inom landstinget ) när han har jour blivit uppringd på t ex påskaftons kväll av någon av dem för att " supporta " dem när de gör helt privata saker. Detta debiteras landstinget. Han har också fått rycka ut och ge sig iväg till jobbet på en söndag för att hjälpa till med sådant som var privat till minst 75%.

Allt medan de som behöver en bra dator i sitt jobb får överta " gamla skräpdatorer ". Han är mer eller mindre " tvungen " att ha bredband hemma för att sköta sitt jobb när han har jour. Tror ni att vi har dator och bredband bekostat av lanstinget så tar ni fel. Han får stå för allt själv.

Det finns nog mycket annat slöseri inom landstingen också och det gör det även inom den statliga sektorn som jag har erfarenhet av. Ni skulle gråta om ni visste hur det går till ibland.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Netha
          Inlägg 13-03-2008, 22:54
          Länk hit: #73

Gäster

CITAT (mamamaggan @ 13-03-2008, 22:49) *
          Har inte orkat läsa alla inlägg men tänkte kasta in en pinne i brasan.

Senast jag var inne pratade vi resurser = pengar. Jag vet var en del av resurserna går , iaf i det Landsting som min man jobbar . De går till fina dyra datorer till en del som inte har behov av dem eller kan sköta dem men som " måste " ( tycker de själva iaf ) ha dem , nämligen en del chefer och läkare . Sedan ska de ha full service när det gäller support även på de datorer en del av dem har fått för att ha hemma , för det mesta till privat bruk , och det bekostar landstinget.

Det har hänt att min man ( jobbar med data inom landstinget ) när han har jour blivit uppringd på t ex påskaftons kväll av någon av dem för att " supporta " dem när de gör helt privata saker. Detta debiteras landstinget. Han har också fått rycka ut och ge sig iväg till jobbet på en söndag för att hjälpa till med sådant som var privat till minst 75%.

Allt medan de som behöver en bra dator i sitt jobb får överta " gamla skräpdatorer ". Han är mer eller mindre " tvungen " att ha bredband hemma för att sköta sitt jobb när han har jour. Tror ni att vi har dator och bredband bekostat av lanstinget så tar ni fel. Han får stå för allt själv.

Det finns nog mycket annat slöseri inom landstingen också och det gör det även inom den statliga sektorn som jag har erfarenhet av. Ni skulle gråta om ni visste hur det går till ibland.

Jamen det är ju precis så det går till inom Landstinget, Kommuner och statliga verk.

Hörde häromveckan en kommunanställd (inte i min kommun) yttra. Om ni bara visste en bråkdel om hur finanserna hanteras ..då skulle ni ställ a till med revolution!

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 14-03-2008, 10:43
          Länk hit: #74

Gäster

CITAT (Netha @ 13-03-2008, 22:54) *
          Jamen det är ju precis så det går till inom Landstinget, Kommuner och statliga verk.

Hörde häromveckan en kommunanställd (inte i min kommun) yttra. Om ni bara visste en bråkdel om hur finanserna hanteras ..då skulle ni ställ a till med revolution!

Det finns en liten bok "En fråga om demokrati" utgiven av Sveriges kommuner och Landsting som tar upp de vanligaste myterna som florerar. Föreställningarna om den offentliga sektorn är många;

- "politikerna tjänar för mycket"

- "pengarna går till fel saker" (bredband till chefer)

- "omfattande byråkrati"

Myterna bemöts med fakta - rekommenderas för de som är intrsserade av fakta!

Apropå diskussionen om politiker och deras anställningar så är det 3% av de folkvalda som är hel- eller deltidspolitiker, resten är som jag tidigare beskrev fritidspolitiker som ersätts med förlorad arbetsinkomst plus ett lite arvode/möte. En heltidsanställd politiker t.ex. KS ordförande har i snitt 46.000 kr i månadslön

Ibland kan det vara svårt att se skogen för bara "träna" - den totala sjukvårdsbudgeten för år 2008 är nästan 51 miljarder!

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 14-03-2008, 10:47
          Länk hit: #75

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Den boken verkar vara lite av en partsinlaga g.gif

rättat stavfel

Redigerat av Stintan43: 14-03-2008, 10:48

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 14-03-2008, 10:56
          Länk hit: #76

Gäster

CITAT (Stintan43 @ 14-03-2008, 10:47) *
          Den boken verkar vara lite av en partsinlaga g.gif

rättat stavfel

Jaa Stintan 43...när jag skrev inlägget undrade jag vem som först skulle hävda konspirationsteorin ...grattis Stintan, det blev du!

Vill man inte veta så lär man aldrig få kunskap heller. Tänk att det är så mycket roligare och intressantare att tro på föreställningar och myter och skvaller hmmm...du gillade ju inte skvaller heller.

Sveriges Kommuner och Landsting är förövrigt ett förbund, därav stora bokstäver därför att det är ett namn.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 14-03-2008, 12:06
          Länk hit: #77

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Gunilla , hävdar du att en del chefer inte har bredband på Landstingets bekostnad ?

Redigerat av mamamaggan: 14-03-2008, 12:06

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 14-03-2008, 12:25
          Länk hit: #78

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 14-03-2008, 10:56) *
          Jaa Stintan 43...när jag skrev inlägget undrade jag vem som först skulle hävda konspirationsteorin ...grattis Stintan, det blev du!

Vill man inte veta så lär man aldrig få kunskap heller. Tänk att det är så mycket roligare och intressantare att tro på föreställningar och myter och skvaller hmmm...du gillade ju inte skvaller heller.

Sveriges Kommuner och Landsting är förövrigt ett förbund, därav stora bokstäver därför att det är ett namn.

Var du inte lite väl snabb att döma nu?
          Jag tycker att det är intressant att läsa det du skriver men jag förbehåller mej rätten att få ha en egen åsikt utan att behöva bli bemött på ovanstående i mina ögon otrevliga sätt.

Du kan då inte ha någon som helst aning varifrån mina kunskaper och erfarenheter kommer men så mycket kan jag tala om att dom kommer inte från skvaller och myter utan kunskaperna i det här fallet baserar sig på över 20 års arbete inom kommun och landsting.

--------------------

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 14-03-2008, 12:47
          Länk hit: #79

Gäster

CITAT (mamamaggan @ 14-03-2008, 12:06) *
          Gunilla , hävdar du att en del chefer inte har bredband på Landstingets bekostnad ?

Nejdå...nejdå..informationen kommer ju från en initierad källa. Det finns ju då två alternativ som jag kan se, det ena är att det är en löneförmån i tjänsten som därmed beskattas, det andra är att det en smygförmån som någon tillskansat sig och därmed borde det vara brottsligt - otillåtet nyttjande av tjänsteställning eller något liknande kunde väl vara en lämplig brottsrubricering.
          Du är väl mån om våra skattepengar så kolla upp hur det förhåller sig.

Du tyckte att det är viktigt att bilda opinion för en bättre sjukvård - det tycker jag också!

Men du kan väl aldrig på allvar hävda att det är bredbandsuppkopplingar och support, laligt eller olagligt, som gör att vår sjukvård bara blir sämre och sämre! Av den anledningen informerade jag om sjukvårdens total budget på nästan 51 miljarder kr i hopp om att några skulle lyften blicken!

Och Stintan 43, snabb att döma! Japp, du har rätt men då är vi två. Du dömde omgående ut boken som du inte läst!

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 14-03-2008, 12:55
          Länk hit: #80

Medlem

Jag dömde inte ut boken! Jag hade en fundering om att boken kunde vara en partsinlaga ja och med en fundersam smilie efter.

--------------------

Citera

5 sidor V  « < 2 3 4 5 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-06-2026, 16:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon