Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  « < 3 4 5  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Landsting eller sjukvårdsmyndighet
          Jan Lindgren
          Inlägg 14-03-2008, 13:21
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Visst finns det politiker och tjänstemän som utnyttjar systemet men det är inte huvudproblemet.
          Om ett system har upphört att fungera tillfredställande så måste man prova något annat. SKL fungerar inte alls bra. Den politiska kunskapen är ofta alltför låg på den lokala nivån. Politikerna saknar ofta ryggrad. När man tilldelar pengar måste man också stå för det obehagliga beslutet att tala om vad vi inte ska göra. I skolan drar man ned på lärartätheten. Jag kan acceptera att pengarna inte räcker men spar man i skolan förväntar jag mig att överheten talar om vad som ska bort. Tex vi anser att det är acceptabelt att fem procent av barnen går under på grund av för få vuxna i skolan. Vi anser att det är acceptabelt att färre barn lär sig läsa. Det gör inget att hälften av eleverna inte kommer att klara gymnasiet.
          Inom landstinget måste politikerna tala om för alla vilka konsekvenser besparingarna får. TEX vi låter alla över 75 år självdö eftersom pengarna inte räcker. Vi låter människor bli nästan blinda för att pengarna inte räcker till medicin mot degenerering av gula fläcken. osv
          Det är inte acceptabelt att göra en besparing och sen överlåta åt kliniken att tala om vilka människor man inte ska behandla.
          En annan idiotide är att varje klinik i sin budget ska bekosta den medicin som de skriver ut. Det innebär att kliniken inte kan använda bästa medicinen eftersom budgeten inte tillåter det. I vissa fall så är pengarna slut i december och kliniken kan inte ta emot fler patienter. Personalen uppmanas att ta ledigt eller utföra annat arbete.
          En läkare kan inte idag skriva ut medicin annat än på sin arbetsplats. Min bästa vän är läkare. Vi träffas varje dag eftersom vi bor ihop. ( Det är bra ur miljösynpunkt om man bor tre vuxna i tre rum och kök. ) Blir jag sjuk och behöver medicin får jag ställa mig i kö på min vårdcentral istället för att få ett recept vid middagsbordet.
          Vi anses helt kompetenta att välja tandläkare. Varför anses vi inte kompetenta att välja läkare. Jag vill kunna välja sjukhus och läkare och inte bli tilldelad av landstinget. Idag kan bara de mycket rika få välja behandling. Vill jag bli opererad i Uppsala så ska inte mitt landsting ha några synpunkter på det. Jag hade en vän som dog i prostatacancer. Han kunde få snabb behandling i Linköping men det accepterade inte Stockholm utan han fick stå i kö där istället. Det är möjligt att det var för sent iallafall men låt folk välja.

För att ändra på systemet måste vi börja i toppen. Landstingen läggs ner, staten tar över. Medicinkostnaderna läggs i en för landet gemensam budget. Antalet privatläkare ökas och läkare som går i pension får sälja sin mottagning. Sjukhusen får större självständighet och betalt efter prestation. Alla får välja vilken läkare de vill ha fritt i landet. Naturligtvis kommer en del läkare att bli fulltecknade. Sammanslagningar till jätteenheter stoppas. ( Just nu Lund och Malmö. Vi vet att stora omorganisationer som inte är förankrade minskar produktionen)

Det finns massor att göra och det är enkelt att sitta här och ha ideer men det måste till förändringar.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 14-03-2008, 13:36
          Länk hit: #82

Gäster

Jan Lindgren...vilket klokt och seriöst inlägg!

Din beskrivning av hur nedskärningarna fungerar är exakt! Tjänstemännen få ta ansvaret och politikerna fegar ut!

Däremot är jag ff inte helt övertygad om att ett statligt övertagande är den bästa lösningen. Jag tror som någon skrev förut att en del problem löses ut men nya uppstår.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 14-03-2008, 14:29
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (Gunilla T @ 14-03-2008, 12:47) *
          Nejdå...nejdå..informationen kommer ju från en initierad källa. Det finns ju då två alternativ som jag kan se, det ena är att det är en löneförmån i tjänsten som därmed beskattas, det andra är att det en smygförmån som någon tillskansat sig och därmed borde det vara brottsligt - otillåtet nyttjande av tjänsteställning eller något liknande kunde väl vara en lämplig brottsrubricering.
          Du är väl mån om våra skattepengar så kolla upp hur det förhåller sig.

Du tyckte att det är viktigt att bilda opinion för en bättre sjukvård - det tycker jag också!

Men du kan väl aldrig på allvar hävda att det är bredbandsuppkopplingar och support, laligt eller olagligt, som gör att vår sjukvård bara blir sämre och sämre! Av den anledningen informerade jag om sjukvårdens total budget på nästan 51 miljarder kr i hopp om att några skulle lyften blicken!
          Och Stintan 43, snabb att döma! Japp, du har rätt men då är vi två. Du dömde omgående ut boken som du inte läst!

Någon löneförmån som beskattas är det inte . Min man och hans arbetskamrater har tagit upp med sina chefer att man inte tycker det är rätt att det läggs resurser på privata saker och får då till svar att det här är något som de inte ska lägga sig i . SKöt ditt jobb och håll käften annars kan du söka ett nytt jobb är väl ungefär det svar de får.

Visst förstår jag att det här inte är en stor del av den totala budgeten för Landstingen men tillräckligt för att man ska reagera. När det sedan diskuteras t ex vilken utrustning som krävs på jobbet för en del för att deras arbetsinsats ska kunna lösas på ett så smidigt ( = resurssnålt ) sätt som möjligt sägs det att det finns inga pengar.

Det skulle inte krävas så stora pengar för vissa av de insatserna , de skulle kunna motsvaras av " fusket" , och insatserna skulle göra att det frigjordes mer resurser för annat osv. En sort kedjereaktion alltså. En snöbollseffekt kan man nog kalla det.

Om det är så här på fler Landsting så finns det pengar att spara i stället för att spara på vården . Tycker man ska vara rädd om varje krona och inte " slösa " bort dem för att en del chefer m fl är " statuskåta".

Tillägg : Finns mer " fusk". Den enhet som min man jobbar på servar hela länet och då har de bilar till förfogande . En del av dessa bilar , som köpts och underhålls för landstingets pengar , är ständigt upptagna av en del som använder dem för privat bruk. Där finns också pengar att spara . Finns säkert mer fusk på fler enheter så jag tror att " fusket " kostar oss en hel del faktiskt.

Redigerat av mamamaggan: 14-03-2008, 14:33

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          henriks
          Inlägg 14-03-2008, 14:49
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 895
          Medlem nr: 14 105

CITAT (Jan Lindgren @ 14-03-2008, 13:21) *
          Det finns massor att göra och det är enkelt att sitta här och ha ideer men det måste till förändringar.
          MVH
          Jan Lindgren

MYCKET bra inlägg!

En siffra på 51 miljarder för sjukvård har nämnts här. Jag vill göra ett litet tilläg till den. Ett utdrag ur budgetpropositionen:

"
          Hälsovård, sjukvård 50,5
          Ekonom. trygghet vid sjukd. 118,5
          "

Sjukvården i sig kostar tydligen ca 51 mdr, men om man med andra prioriteringar och kortare köer kan minska övriga kostnader i samband med sjukdomar finns det tydligen massor av pengar att spara (eller omfördela)

All form av kö för operation kostar enormt mycket mer än vad vården själv kostar - för att inte tala om lidandet
          Korta köer genom att omfördela pengar från sjukförsäkring till vård, kan det vara en framkomlig väg?

källa: Regeringens budget

--------------------

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 14-03-2008, 14:57
          Länk hit: #85

Gäster

Javisst henriks, det var exakt det som FINSAM projekten sysslade med. Anledningen att dom togs bort vet jag inte som sagt...borde kunna gå att ta reda på.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 14-03-2008, 21:41
          Länk hit: #86

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 14-03-2008, 14:57) *
          Javisst henriks, det var exakt det som FINSAM projekten sysslade med. Anledningen att dom togs bort vet jag inte som sagt...borde kunna gå att ta reda på.

Vad är FINSAM-projektet ?

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 14-03-2008, 21:48
          Länk hit: #87

Medlem

CITAT (henriks @ 14-03-2008, 14:49) *
          MYCKET bra inlägg!

En siffra på 51 miljarder för sjukvård har nämnts här. Jag vill göra ett litet tilläg till den. Ett utdrag ur budgetpropositionen:

"
          Hälsovård, sjukvård 50,5
          Ekonom. trygghet vid sjukd. 118,5
          "

Sjukvården i sig kostar tydligen ca 51 mdr, men om man med andra prioriteringar och kortare köer kan minska övriga kostnader i samband med sjukdomar finns det tydligen massor av pengar att spara (eller omfördela)

All form av kö för operation kostar enormt mycket mer än vad vården själv kostar - för att inte tala om lidandet
          Korta köer genom att omfördela pengar från sjukförsäkring till vård, kan det vara en framkomlig väg?

källa: Regeringens budget

Det går ju inte att bara omfördela de pengar som i dag läggs ut på hälsovård resp trygghet vid sjukdom. Om vi tar pengar från t ex FK så är det ju de sjuka = sjukskrivna som råkar illa ut.

Man skulle kunna lösa problemet genom att göra en extra utdebitering till hälsovården för att kunna korta köerna mm. Dessa pengar skulle man efter något/några år säkert få igen minst tiofalt tror jag.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 15-03-2008, 14:56
          Länk hit: #88

Gäster

CITAT (mamamaggan @ 14-03-2008, 21:41) *
          Vad är FINSAM-projektet ?

Det betyder FINansiell SAMverkan mellan landstinget och försäkringskassan där man slog ihop penningpåsarna och kortade vårdköer och snabbade på rehabiliteringsinsatserna.

Citera
          henriks
          Inlägg 15-03-2008, 16:16
          Länk hit: #89

Medlem
          Antal inlägg: 895
          Medlem nr: 14 105

CITAT (Gunilla T @ 15-03-2008, 14:56) *
          Det betyder FINansiell SAMverkan mellan landstinget och försäkringskassan där man slog ihop penningpåsarna och kortade vårdköer och snabbade på rehabiliteringsinsatserna.

Låter som vi får försöka ta reda på varför projektet lades ner - det verkar ju vara kalasbra!?!

--------------------

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 15-03-2008, 18:14
          Länk hit: #90

Medlem

Har hört talas om ett projekt där läkarna fick pengar för att friksskriva så många som möjligt. Är det FINSAM ?

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 15-03-2008, 18:23
          Länk hit: #91

Gäster

CITAT (mamamaggan @ 15-03-2008, 18:14) *
          Har hört talas om ett projekt där läkarna fick pengar för att friksskriva så många som möjligt. Är det FINSAM ?

Svar - nej!

Citera

5 sidor V  « < 3 4 5
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-08-2025, 02:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon