Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Blommor i skugga?, Jag behöver tips på skuggtåliga sommarblommor, perenner m.m!
          Blåbärsblad
          Inlägg 15-03-2008, 14:23
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 43
          Medlem nr: 10 171

CITAT (Fågelvägen @ 15-03-2008, 13:58) *
          Blåbärsblad! Sniglarna är blixtsnabba! whistling.gif Åtminstone när det gäller frön som precis har grott. Så har det gått med sallat, förgetmigejer och persilja hos oss. Hjärtblad knappt synliga med blotta ögat den ena dagen - ingenting grönt alls följande dag. Jag tror inte de äter frön.

Ajajaj... då är det nog sniglarna som åt upp mina nejlika, praktmalva och förgetmigej-frön. angry.gif Konstigt att sömntutorna och den grekiska lövkojan klarade sig, men tur för mig flirting.gif Nu blev jag plötsligt sugen på att skaffa Sjömanshjärta och Löjnantshjärta när ni nämnde det. Kanske ska våga försöka...

Citera
          Mollis
          Inlägg 15-03-2008, 14:42
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 2 425
          Medlem nr: 10 996

CITAT (Blåbärsblad @ 15-03-2008, 14:23) *
          Ajajaj... då är det nog sniglarna som åt upp mina nejlika, praktmalva och förgetmigej-frön. angry.gif Konstigt att sömntutorna och den grekiska lövkojan klarade sig, men tur för mig flirting.gif Nu blev jag plötsligt sugen på att skaffa Sjömanshjärta och Löjnantshjärta när ni nämnde det. Kanske ska våga försöka...

Har ni mördarsniglar hos er? Jag har massor av sniglar men inga mördarsniglar och har "bara" rådjuren att slåss emot och därför har väl mina nejlikor, förgätmigej och en massa annat få leva, när jag tänker efter har jag en massa växter som går säkra...jag kan göra en lista om du vill och lista dom som de senaste 15 åren funkat och vad som direkt misslyckats...med tanke på läget öster om Stockholm/kustnära läge och rådjur etc...

Här kommer några bilder från min trädgård mitt ute i skärgårn

Mvh
          Mollis
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Hela_Stenpartiet.JPG ( 471.49k ) Antal nedladdningar: 58
          Bifogad fil  litet_stenparti.JPG ( 462.19k ) Antal nedladdningar: 52

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 15-03-2008, 14:45
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Kollade i husbibeln från Zetas (2007). De hade sjömanshjärta Dicentra cucullaria vit-blekrosa och RÅ-märkt, 68 kr! Enligt Zetas hemsida kommer perennerna fr.o.m. vecka 14.

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          Mollis
          Inlägg 15-03-2008, 14:48
          Länk hit: #24

Medlem

CITAT (Fågelvägen @ 15-03-2008, 14:45) *
          Kollade i husbibeln från Zetas (2007). De hade sjömanshjärta Dicentra cucullaria vit-blekrosa och RÅ-märkt, 68 kr! Enligt Zetas hemsida kommer perennerna fr.o.m. vecka 14.

Tack för tipset!

//Mollis

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 15-03-2008, 14:54
          Länk hit: #25

Medlem

Mollis, så vackert med växterna på berget!

Vi har alla sorters sniglar och snäckor, men på något sätt kan man ändå GÖRA NÅGOT mot dem, åtminstone hämnas...
          Mot rådjuren är man försvarslös, -cry-.gif bl.a. för att de verkar ha individuella vanor, olika på olika orter. Men gärna en lista thanks.gif alltid är det väl något som stämmer.

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          Mollis
          Inlägg 15-03-2008, 15:15
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (Fågelvägen @ 15-03-2008, 14:54) *
          Mollis, så vackert med växterna på berget!

Vi har alla sorters sniglar och snäckor, men på något sätt kan man ändå GÖRA NÅGOT mot dem, åtminstone hämnas...
          Mot rådjuren är man försvarslös, -cry-.gif bl.a. för att de verkar ha individuella vanor, olika på olika orter. Men gärna en lista thanks.gif alltid är det väl något som stämmer.

Tack! Växterna som trivs att vara i berg- o stenpartierna och är absolut rådjurssäkra är bl a Pärletrenell, Japansk malört, Praktveronika, Lammöron, Olika sedumarter, Akleja, Silvergräs, Strandiris, Lavendel, Salvia (som blommar överdådågt varje år), Trädgårdsnejlika, Silverarv, Porslinsklocka (en underbar växt som luktar skunk och får vara ifred), Dagliljor och förstås en massa Akleja och en massa annat som jag inte kommer på just nu...

Så här fint blommar min Salvia varje år (och den är garanterat fri från inkräktare..)

Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  DSC00069.JPG ( 488.01k ) Antal nedladdningar: 42

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 15-03-2008, 15:26
          Länk hit: #27

Medlem

Tack för listan! Den stämmer ungefär med mina erfarenheter av rådjurens matvanor. Den otroligt vackra lysande blå salvian på dina bilder, vad heter den? Jag har aldrig sett en så veronica-blå salvia!

Aklejorna blir lite avbitna ibland. Och höstanemonernas knoppar försvinner vissa år (fanns inte på din lista). Ett ganska säkert kort här är olika Geranium-sorter, fast lite blommor går åt ibland.

Hur klarar sig kungsljus?

--------------------

Citera
          Mollis
          Inlägg 15-03-2008, 16:05
          Länk hit: #28

Medlem

CITAT (Fågelvägen @ 15-03-2008, 15:26) *
          Tack för listan! Den stämmer ungefär med mina erfarenheter av rådjurens matvanor. Den otroligt vackra lysande blå salvian på dina bilder, vad heter den? Jag har aldrig sett en så veronica-blå salvia!

Aklejorna blir lite avbitna ibland. Och höstanemonernas knoppar försvinner vissa år (fanns inte på din lista). Ett ganska säkert kort här är olika Geranium-sorter, fast lite blommor går åt ibland.

Hur klarar sig kungsljus?

Jag vet ärligen inte vilken sort min Salvia är men den är häftig, men jag ska säga att Praktveronikan är helt fantastisk om man gillat blått, den accentuerar verkligen sin plats mellan mindre färgstarka kompisar..(du ser två praktveronikor i förgrunden och Salvian lite längre tillbaka)..

Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Hela_Stenpartiet.JPG ( 471.49k ) Antal nedladdningar: 52

Citera
          Blåbärsblad
          Inlägg 15-03-2008, 18:29
          Länk hit: #29

Medlem

Nu blev jag nyfiken... Vad är RÅ-märkt för något? Vilken underbar Salvia Mollis! Jag har aldrig sett en så fin!! laugh.gif Jag har en del mördarsniglar men mest "vanliga" sniglar med skal (vet inte vad sådana kallas)... Jag har hört att rådjur inte äter gula blommor, stämmer det verkligen... låter lite galet tongue.gif tänkte ladda upp några bilder från min trädgård men bilderna var för stora sad.gif Ska försöka lägga upp dem på mitt album...

Citera
          Mollis
          Inlägg 15-03-2008, 18:54
          Länk hit: #30

Medlem

Alla mina gula blommor har fått vara ifred, antagligen för att de är giftiga eller inte smakar gott för vare sig rådjur eller sniglar.. nu har jag inte så mycket gult men en fröjd varje vår/försommar är den maffiga Gulltöreln som blir som en stor sol...

Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  DSC00004.JPG ( 446.84k ) Antal nedladdningar: 45

Citera
          Blåbärsblad
          Inlägg 15-03-2008, 20:10
          Länk hit: #31

Medlem

Gud vilken underbart exemplar!! laugh.gif Man blir glad av gult!! Man kanske skulle satsa på en helt gul/rådjursfri rabatt wink.gif Det lyser nog upp min annars skuggiga trädgård!! Snart kommer mina gula krokusar att slå ut, det ser jag fram emot!!

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 15-03-2008, 20:22
          Länk hit: #32

Medlem

Dedär man hör om att rådjur inte äter gula blommor stämmer ju bara ibland. I en del trädgårdar äter de t.ex. krokusar av ALLA färger. Att gulltöreln (Euphorbia? snygg planta, Mollis!) är giftig är kanske inte orsaken till att rådjuren ratar den, eftersom giftiga Helleborus och rabarberblad tycks gå att äta. Kanske de äter små mängder av giftiga växter som fästingrepellent, huvudvärks- eller maskmedicin?

Vi vet förstås inte hur rådjurens smaksinne fungerar, så vår inlevelseförmåga är klart begränsad.

RÅ-märkningen "rådjursresistent" finns i Zetas katalog, men det är ingen 100% garanti för att en växt får vara i fred för rådjuren. En riktlinje i alla fall, som oftast stämmer. Men fejningsskador kan man få i alla fall, t.ex. på Taxus eller vanlig pelar-en, som rådjuren normalt inte äter.

--------------------

Citera
          Ingrid i Zon 2/3
          Inlägg 17-03-2008, 20:12
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 16
          Medlem nr: 6 988

Oj vad jag blir avundsjuk, skuggperenner finns det ju så många härliga. En hel del av plantorna som nämnts som rådjurssäkra är definitivt solälskande.

Min första trädgård var ett sommarställe i Åkersberga som stått övergivet i fyra år. Tomten sluttade mot norr. Det som överlevt både bristen på skötsel och viltlivets härjningar var bl.a. "bonnlupiner", oregano, gula dagliljor, luktpioner, pimpinellrosor, akleja, hosta, bergenia, plister, ormbunkar (träjon och strutbräken), löjtnantshjärtan, gulltörel biggrin.gif . Någon enstaka gullviva och massor med blå- och vitsippor. Och åren efter att jag flyttat dit kom det en massa fingerborgsblommor.
          "Smålökar" (snödroppar, krokus, porslinshyacint, scilla, vårstjärna...) men också några tulpaner och narcisser. En rabatt var helt igenvuxen med liljekonvaljer, det gick inte att få ner ett finger mellan plantorna.
          Kaprifol och humle klättrade överallt. Syréner och piminellrosor frodades, för att inte tala om hallonen (hallondjungeln var oerhört populär bland barnen, fast kanske inte nån stor skönhetsupplevelse). Och rabarbern täckte ca 20 kvm!

Och hade jag skuggiga klippskrevor på tomten skulle jag anlägga surjordsrabatter med buskar i åtminstone en av dem. Det finns ju såna ljuvliga buskar och perenner att välja på då.

Vill också tipsa om boken Trädgården på ön av Torsten Wallin. Den är med på en del bokreor. Bästa trädgårdsboken!! och suverän när det gäller klippskrevor och sånt.

--------------------
          /Ingrid

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 17-03-2008, 22:27
          Länk hit: #34

Medlem

@ Ingrid, du har alldeles rätt - jag rörde till den ursprungliga diskussionen med att försöka kombinera listor över växter som trivs i skugga med växter som lämnas i fred av rådjuren. Det kanske inte hjälpte Blåbärsblad, som startade tråden. Men visst finns det massor av växter att välja på!

--------------------

Citera
          Blåbärsblad
          Inlägg 27-04-2008, 16:26
          Länk hit: #35

Medlem

Hej! Nu har ingen skrivit på tråden på jättelänge. Tänkte att det var dags... flirting.gif
          Anlägga surjordsrabatt säger du? Skulle en Rhododendron trivas där eller vill de ha djup jord? Och sedan undrar jag (det hör väl egentligen inte hemma här på prydnadsväxt-avdelningen) om det finns grönsaker som trivs i skugga. Hur är det med lökar t.ex.? Och diverse rotfrukter? Skulle vara roligt att ha ett egen liten köksträdgård mitt bland allt det fina... smile.gif

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-06-2026, 14:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon