Idag blåste jag rök på en planta direkt, men dom blev ine ett dugg dåsiga en gång. Dom är underliga, för en del flyger iväg utan att man nästan har rört växten, och andra sitter lugnt kvar på bladet tills dom känner att man klämmer sönder grannen på samma blad.
Även spikklubban från förra året hade sina nya blad fullkomligt översållade, men där fick jag inte tag i många alls, utan grannbladen blev nytt gömställe..
Bassam, jag förmodar att det är oljan som gör att äggen kvävs ..men blir inte bladens porer också tilltäppta så att dom inte kan andas???
Jag tar en tur till med såpvattnet med sprit,eventuellt lite olja, om det inte hjälper kommer nikotinet fram. Jag har bara en Solanum och inga potatisar, så i princip skulle inga andra bli lidande. Antagligen är det väl bäst att jag sätter plastpåse över jordgubbsblommorna, eller blir dom inte påverkade av nikotinet iom att det inte finns frukt än ?
Bara en sak till, ska man genomvattna blommorna så att dom inte behöver vatten på några dagar innan man sprayar ??