Full version: Vita flygare
rosita
Jag upptäckte vad jag tror, vita flygare och deras puppor på en potatisplanta i växthuset. ranting.gif Senare, när jag öppnade locket på varmkomposten, fanns där också en hel drös! -fear-.gif Hur får jag bort dem?
rosita
Har kollat lite runt och kanske det är någon annan insekt!? Liten,vit och dessutom finns det som liknar små löss, om det nu är puppor.
Hans i Värmland
Plantera en ballongblomma i växthuset.
Eller spruta med ett flytande ofarligt medel gjort på prästkragar som heter Pyretal
renate
Jag har trevliga spindlar i växhuset,de tar hand om allahands ohyra.Vita flygare är svåra att får bukt med.
Lady Hamilton
Jag har 3 små plantor över av Vit Ballongblomma Om det är någon som är intresserad av att plantera en sådan i sitt växthus (eller annat ställe) så PM:a mig
mamamaggan
Hade vita flygare på en av mina kapkrusbär. Sprutade med en lösning av vatten , såpa och lite T-sprit , i stort sett varje dag i en vecka och nu är de borta . Men för att vara helt säker på att det inte kläcks nya ägg så kommer jag att spruta den flera gånger till .

lissa
Dom vita flygarna är min värsta fiende på balkongen. Igår såg jag med hjälp av en stark lupp dom små äggen, Jag tyckte att jag hade kollat noga att det inte fanns någonting som kröp, men dom små nästan genomskinliga äggen hade jag inte sett. Dessutom tror jag att någon här har skrivit att det kläcks en ny generation var 10de dag, så utomhus verkar det vara omöjligt att bli av med dom. Jag har sprutat såpvatten och det hjälper ju just då, men jag har ju ingen t-sprit i, kan man använda 96% sprit eller sån sprit man använder att elda med ?? Annars tar jag nog till min nikotinblandning som jag avskyr, eller biter den bara på löss ??
Jag har allvarligt börjat fundera på att sluta med vissa växter..
mamamaggan
Skulle tro att sådan sprit som du eldar med går bra att ha i såpvattnet.

Jag tog bort mitt kapkrusbär från de andra växterna och sprutade det noga , försökte komma åt alla blad på undersidan . Det fick inte stå i solen när det var nysprutat men jag hade det ute på nätterna. Det står fortfarande för sig själv och det får det nog göra någon vecka till och jag kommer att spruta det flera gånger till .
lissa
Jag har alldeles för många för att kunna isolera dom, om det inte vore för att dom som inte har flygarna är för stora att flytta skulle det egentligen vara enda sättet.
Jag får nog spruta dom flest på plats. Jag har märkt att när man rör den så kommer en hel hjord med flygare som sprider sig till andra växter tillfälligt, ibland hittar en ny värd, och det gör det hela ännu värre. Ska försöka att blanda i eldningsalkohol så får vi se.. Hjälper det inte så får det vara slut med Stockrosor, Ipomea, Luktärtor, Asarina, och en del lökväxter nästa år.. Att ha en massa fula sjuka växter på en balkong som har ont om platser är ju enbart dumt. Så om jag kan bli av med en del av dom så kämar jag vidare nästa sommar, annars får jag ha gott om plats till resten.. Tack för hjälpen smile.gif
Fenja
Lissa är det småplantor och du röker så ställ dem i en plastpåse och blås ut cigarrettröken i påsen, ju mer desto bättre. Knyt i hop och låt stå en en timme (viktigt att det är i skugga behandlingen sker). Duscha av hela växten och ställ den i skugga tills den är torr.
Mvh
Fenja
lissa
Hej Fenja, och tack för det rådet. Jo det stämmer, jag röker, men dom värsta angreppen är på stora plantor, eller stora balkonglådor som dom jag har krasse och stockrosor i. ( jag hade hört att krasse hjälpte MOT diverse ohyra, pyttsan.. ) Dom är ju så fruktansvärt snabba också..man närmar sig försiktigt och vips kommer det upp en hel svärm, och det värsta är ju att dom sätter sig på andra under tiden man sprutar eller klämmer...Jag får nästan klåda av att se dom flyga iväg .
Men det var ett jättebra råd jag fick, och dom som finns i dom mindre krukorna ska jag prova..Kanske jag borde sitta där ute och röka , för då kan jag ju blåsa ut rök på dom, och med lite tur blir dom kanske tillräckligt slöa för att man ska hinna fram och spraya på dom innan dom tar till flykten tongue.gif
Bassam
Ta de ut på kvällen och spreja med tvål- vatten -rödsprit sen du kan duscha och skaka.

Om du vill bli fri från äggen, det är bra att spreja med olja som blanda med vatten, på grund att äggen kan inte endas så de
Ska dö,
Lycka till, H:Bassam
lissa
Idag blåste jag rök på en planta direkt, men dom blev ine ett dugg dåsiga en gång. Dom är underliga, för en del flyger iväg utan att man nästan har rört växten, och andra sitter lugnt kvar på bladet tills dom känner att man klämmer sönder grannen på samma blad.
Även spikklubban från förra året hade sina nya blad fullkomligt översållade, men där fick jag inte tag i många alls, utan grannbladen blev nytt gömställe.. ranting.gif
Bassam, jag förmodar att det är oljan som gör att äggen kvävs ..men blir inte bladens porer också tilltäppta så att dom inte kan andas???
Jag tar en tur till med såpvattnet med sprit,eventuellt lite olja, om det inte hjälper kommer nikotinet fram. Jag har bara en Solanum och inga potatisar, så i princip skulle inga andra bli lidande. Antagligen är det väl bäst att jag sätter plastpåse över jordgubbsblommorna, eller blir dom inte påverkade av nikotinet iom att det inte finns frukt än ?
Bara en sak till, ska man genomvattna blommorna så att dom inte behöver vatten på några dagar innan man sprayar ??
Fenja
Ja det går bra Lissa, vattna dem innan!
Mvh
Fenja
Bassam
Vit flygare: de har fiender som kan köpas för använda i växthuset de heter (rovkvalster och Rovskinnbaggar)
Obs: de är dyra från början men de växa sig bra i växthuset , de äter vit flygare och sina larvar och ägg.
Lycka till, H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon