|
|
  |
Totemdjur, Alltid retar det nån realist... |
|
|
|
13-03-2008, 23:43
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Tezzla @ 13-03-2008, 23:33)  ...//... Nä, jag tror som du, d.v.s. på skyddsänglar. Änglar sända från en GOD Gud. hur tänker du här? är de djur som eventuellt visar sig för människor som ger sig ut på en andlig resa inte goda? eller är shamanen inte god? jag är ärligt och uppriktigt intresserad av hur du tänker, det är intressant.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
13-03-2008, 23:46
|
Medlem
Antal inlägg: 2 075
Medlem nr: 6 256

|
CITAT (herkules @ 13-03-2008, 23:43)  hur tänker du här? är de djur som eventuellt visar sig för människor som ger sig ut på en andlig resa inte goda? eller är shamanen inte god? jag är ärligt och uppriktigt intresserad av hur du tänker, det är intressant. Nej, jag tror inte det är gott. Jag tror det är mörka makter som leker med människan. Det finns en Gud, en god Gud och han är fullt tillräcklig.
--------------------
Odlingzon 2
|
|
|
|
|
13-03-2008, 23:50
|

Medlem
Antal inlägg: 2 648
Medlem nr: 11 526

|
CITAT (Tezzla @ 13-03-2008, 23:46)  Nej, jag tror inte det är gott. Jag tror det är mörka makter som leker med människan. Det finns en Gud, en god Gud och han är fullt tillräcklig. Jag tror också på endast en Gud, men enligt min åsikt är han allsmäktig och råder över allt levande i himlen och på jorden, alltså både den fysiska och den psykiska dimensionen och det innefattar såväl människor, växter och djur som änglar, andar, tomtar och troll. Men OJ det är en diskssuion som jag INTE orkar ta tag i ikväll, nu ÄR det sängen som gäller, annars får vi snart säga God Morgon.
|
|
|
|
|
13-03-2008, 23:54
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Magdis @ 13-03-2008, 23:24)  Tänk om man skulle få se en silverfisk, en gråsugga, en fästing och en mördarsnigel komma emot en medan medicinmannen slår på trumman....snopet det skulle va!  Trodde att du höll dig för god för att göra dig lustig över vad andra tror. Själv tror jag på änglar men jag tycker också att detta som Grå berättar om är väldigt intressant och spännande.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
14-03-2008, 00:01
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
CITAT (Stintan43 @ 13-03-2008, 23:54)  Trodde att du höll dig för god för att göra dig lustig över vad andra tror. Var det lustigt? De är ju också djur, varför skulle inte de kunna komma fram som totem?
|
|
|
|
|
14-03-2008, 00:03
|
Medlem

|
CITAT (Grå @ 13-03-2008, 23:50)  Men OJ det är en diskssuion som jag INTE orkar ta tag i ikväll, nu ÄR det sängen som gäller, annars får vi snart säga God Morgon. Och jag som är så fit for fight  Nädå, skojar bara. God natt!
--------------------
Odlingzon 2
|
|
|
|
|
14-03-2008, 00:08
|
Medlem
Antal inlägg: 2 933
Medlem nr: 13 452

|
Var har ni träffat på trumgubbar? Jag skulle gärna vilja pröva. Hur gör man? Står man still och tittar eller blundar medans någon slår på trumma? Vad kostar det? Skulle vara väldigt roligt att träffa på någon, är dock inte intressarad av att gå någon dyr kurs för att bli shaman. Vill bara träffa på någon litegrann
|
|
|
|
rahmat2
|
14-03-2008, 00:14
|
Gäster

|
CITAT (Solstorm @ 14-03-2008, 00:08)  Var har ni träffat på trumgubbar? Jag skulle gärna vilja pröva. Hur gör man? Står man still och tittar eller blundar medans någon slår på trumma? Vad kostar det? Skulle vara väldigt roligt att träffa på någon, är dock inte intressarad av att gå någon dyr kurs för att bli shaman. Vill bara träffa på någon litegrann  Jag är ingen gubbe, men spela trummor kan jag
|
|
|
|
|
14-03-2008, 00:16
|

Medlem

|
CITAT (Tezzla @ 13-03-2008, 23:46)  Nej, jag tror inte det är gott. Jag tror det är mörka makter som leker med människan. Det finns en Gud, en god Gud och han är fullt tillräcklig. ok, tack för svar. personlig reflektion, det finns onda människor, inte onda makter. vad finns det för ont i en elefant eller en gråsugga? tänk att vara ledd av en varg (eller en PULI fast det är jag ju).
--------------------
|
|
|
|
|
14-03-2008, 00:18
|
Medlem

|
CITAT (herkules @ 14-03-2008, 00:16)  ok, tack för svar. personlig reflektion, det finns onda människor, inte onda makter. vad finns det för ont i en elefant eller en gråsugga? tänk att vara ledd av en varg (eller en PULI fast det är jag ju). Elefanter och gråsuggor är inte onda! De är djur. Men de djur man träffar på när man är i trans är inga levande djur. Det finns onda människor, säger du. Varfifrån kommer deras ondska om det inte finns en ond källa?
--------------------
Odlingzon 2
|
|
|
|
|
14-03-2008, 00:30
|

Medlem

|
CITAT (Tezzla @ 14-03-2008, 00:18)  Elefanter och gråsuggor är inte onda! De är djur. Men de djur man träffar på när man är i trans är inga levande djur.
Det finns onda människor, säger du. Varfifrån kommer deras ondska om det inte finns en ond källa? jag tror man lär sig att vara ond, kanske är källan en elak förälder som i sin tur har haft en taskig barndom osv osv. jag tror man kan bli ond i krig. av makt. men jag tror inte ondhet kommer från någon djävul eller så, jag tror människan själv skapar den. livet är liksom inte som i filmen exorcisten. jag tror inte att alla människor som exvis gamla samer eller indianer är onda, jag tror inte yogagubbar i indien är onda. eller buddistiska munkar. de faller väl i någons slags trans då och då. att söka inåt kan vara läskigt men inte ont.
--------------------
|
|
|
|
|
14-03-2008, 00:48
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Har aldrig försökt ta reda på mitt/mina totemdjur. Kanske skulle vara intressant iofs.
Däremot funderar jag kring källan till ondska. Ska med en gång klargöra att jag inte tror på varken Gud eller Djävulen men jag tror på att försöka vara " snäll " mot mina medmänniskor. Källan till ondskan finns hos människen precis som källan till Gud och Djävulen finns där.
Enligt mitt sätt att se så är det människan som skapat Gud och Djävulen som symboler för " det goda " och " det onda".
Det är också människan som " läser " in det goda eller onda i olika djur. Om man t ex inte gillar ormar så kan ju en orm ses som " ond" medan en duva kan ses som " god". Har med våra värderingar att göra.
Om man skulle ha en varg som totemdjur skulle en del se det som att man t ex besatt styrka medan andra skulle se det som att man är opålitlig och farlig.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
14-03-2008, 09:31
|

Medlem

|
CITAT (Solstorm @ 14-03-2008, 00:08)  Var har ni träffat på trumgubbar? Jag skulle gärna vilja pröva. Hur gör man? Står man still och tittar eller blundar medans någon slår på trumma? Vad kostar det? Skulle vara väldigt roligt att träffa på någon, är dock inte intressarad av att gå någon dyr kurs för att bli shaman. Vill bara träffa på någon litegrann  Jag hade Calle Rehbinder på Idavallen. Det kostade en hundring, så inte värre än ett biobesök. http://www.idavallen.org/
|
|
|
|
|
14-03-2008, 11:05
|
Medlem
Antal inlägg: 2 933
Medlem nr: 13 452

|
Hundra kronor är ju ett okej pris, men sen tillkommer resan. Finns det något sådant i Västsverige tro?
Angående ondskan så har ju allt ett syfte. Om vi aldrig hade upplevt mörker så skulle vi inte veta vad ljus är. Om vi aldrig hade upplevt ondska så skulle vi inte veta vad godhet är. Fast det är svårt att förstå och begripa. Ondskan slår så blint kan man tycka, en del blir utsatta för det orimligt grymma. Inte helt lätt att acceptera.
Gud ÄR. Varken ond eller god eller också båda delarna. Om Gud är alltings skapare så har hon ju också skapat ondskan. Då vill man ju gärna tro att ondskan har ett gott syfte. Om ondskan är planlös och utan syfte så vill jag önska Gud åt häcklefjäll. Men jag tror att det någonstans finns ett syfte fast man inte alltid kan se det. Fast nog önskar jag att Gud kunde vara lite hyggligare.
|
|
|
|
|
14-03-2008, 11:29
|

Medlem
Antal inlägg: 10 733
Medlem nr: 2 529

|
CITAT Tänk att bli ledd genom livet av en gråsugga! Jösses, det skulle vara en ära! Tänk så länge de klarat sig genom evolutionen i stort sett likadana. Något rätt har de ju helt klart gjort. Utan maskar skulle vi stå oss slätt här på jorden, så dem ska vi inte heller förringa. Speciellt inte vi här på Odla.nu
--------------------
Killerq Mini Wrigg.jpg
|
|
|
|
|
14-03-2008, 11:33
|
Medlem
Antal inlägg: 2 496
Medlem nr: 7 002

|
Fascinerande tråd! Jag har aldrig varit med om någon trumresa men jag har varit med om en guidad meditationsresa. Dvs det var en cd där ramen var en resa till ett avlägset berg. Det kändes som att vara med i en film. Ett endaste djur var med en bit på vägen. Det var en örn. Jag har inte funderat mera på den och känner ingen relation till just örn. Katt har jag däremot en långvarig relation till och varför kan jag inte förklara riktigt. Nu har jag tom en IRL  Grå, apropå dina totemdjur: varg tänkte jag inte alls på (trots nicket som ngn påpekade), nej det var lejon som kom upp som min första gissning. Och du har ju med det om än inte på förstaplats. Jag säger som andra här, det skulle vara kul att delta i en trumresa.
--------------------
Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
|
|
|
|
|
14-03-2008, 11:36
|

Medlem

|
CITAT (Solstorm @ 14-03-2008, 11:05)  Fast nog önskar jag att Gud kunde vara lite hyggligare.  Om Gud vore hygglig enligt vår bemärkelse så skulle vi aldrig få några erfarenheter.
|
|
|
|
|
14-03-2008, 11:44
|

Medlem

|
CITAT (Bee @ 14-03-2008, 11:33)  Grå, apropå dina totemdjur: varg tänkte jag inte alls på (trots nicket som ngn påpekade), Jag testade detta efter totemresan på min bäste vän, som överhuvudtaget inte är bekant med totem och dylikt - han är en inbiten och infödd Missionskyrkevän. Jag frågade helt oskyldigt: "Vilket djur liknar jag mest?" Han funderade en stund och jag tänkte att nu kläcker han "skata" eller "gädda" men så sa han: "En varg" Gissa om jag blev fundersam?  "Vad motiverar du det med??!!" frågade jag och så funderade han lite till. "Med att du gärna är ensam, men mycket mån och beskyddande över din "flock" - din familj och dina vänner - mig t.ex. Och så är du stark... och lite skrämmande ibland" Det var inte speciellt smickrande att min bäste vän fann mig skrämmande, men resten var så vänligt sagt att jag slukade hela resonemanget med hull och hår
|
|
|
|
|
14-03-2008, 13:03
|
Medlem

|
CITAT (Solstorm @ 14-03-2008, 11:05)  Gud ÄR. Varken ond eller god eller också båda delarna. Om Gud är alltings skapare så har hon ju också skapat ondskan. Då vill man ju gärna tro att ondskan har ett gott syfte. Om ondskan är planlös och utan syfte så vill jag önska Gud åt häcklefjäll. Men jag tror att det någonstans finns ett syfte fast man inte alltid kan se det. Fast nog önskar jag att Gud kunde vara lite hyggligare. Nu vet jag inte vilken Gud du talar om men det är i alla fall inte Bibelns Gud. För Bibelns Gud är god, han är ljus och det finns inget mörker (ondska) i honom.
--------------------
Odlingzon 2
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|