Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

10 sidor V  « < 5 6 7 8 9 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Teodicéproblemet, Filosofi
          theseraphim
          Inlägg 17-03-2008, 20:19
          Länk hit: #121

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

ja hade jag utryck mig så om tex islam och offentligt så hade det nog blivit en del liv men även om jag säger som jag gjort om bibeln så blir det lite liv men min korfirmationspräst höll faktiskt med mig men han var lite mer av den nya sortens präster.
          Utövar själv ingen religon utan lever fritt och härligt

Citera
          Grå
          Inlägg 17-03-2008, 20:19
          Länk hit: #122

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

Det som fascinerar mig med religioner är att oavsett vem du är, var du finns, när du är född, i vilket land, vilken stam, vilken tidsålder så finns det tankar om Gud.
          Troende människor är ingen liten minoritet, eller sluten grupp som inavlar sina lärjungar. Troende människor har funnits sedan människan började tänka (införlivades med den heliga ande?) och slåss som katter och hundar över hela jäkla världen för att försvara just sin tro och sin gudsbild.

Jag tror inte att alla dessa människor genom tiderna kan ha så fel - frågan är bara hur rätt man kan göra det.

Citera
          theseraphim
          Inlägg 17-03-2008, 20:22
          Länk hit: #123

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

sen är det ju så att om vi hadde haft den kunskapen vi har idag när människan först ställde sig på två ben och petade sig i naveln för första gången så hade nog inte gudatron varit så stark utan gud växte sig stark mest beroende på okunskap och för att fylla i luckorna, lite som expoylim. Har man klantat till det så kan man alltid klistra ihop det gamla med lite epoxy

Citera
          Grå
          Inlägg 17-03-2008, 20:26
          Länk hit: #124

Medlem

CITAT (theseraphim @ 17-03-2008, 20:22) *
          sen är det ju så att om vi hadde haft den kunskapen vi har idag när människan först ställde sig på två ben och petade sig i naveln för första gången så hade nog inte gudatron varit så stark

Nej, jag tror faktiskt inte det. Människan kan och vet en hel massa idag, men funderar fortfarande över Gud.
          Det som däremot får människor att ge upp tankarna om Gud är taffliga religiösa som benhårt försöker överbevisa att just deras tro är den enda rätta, trots att det som står i deras texter går att bevisa som rena lögner. Kunde de istället finna sig i att föra samman tro och vetenskap så skulle de öppna dörrarna för nya människor istället för att stänga dem.

Citera
          rahmat2
          Inlägg 17-03-2008, 20:33
          Länk hit: #125

Gäster

CITAT (Grå @ 17-03-2008, 20:26) *
          Nej, jag tror faktiskt inte det. Människan kan och vet en hel massa idag, men funderar fortfarande över Gud.
          Det som däremot får människor att ge upp tankarna om Gud är taffliga religiösa som benhårt försöker överbevisa att just deras tro är den enda rätta, trots att det som står i deras texter går att bevisa som rena lögner. Kunde de istället finna sig i att föra samman tro och vetenskap så skulle de öppna dörrarna för nya människor istället för att stänga dem.

de flesta människor i världen tvingas till att dyrka Gud i himmeln för att Gudarna på jorden skulle kunna styra. I västvärlden väljer? många sin religion men i övriga världen som är de absoluta majoriteten av religiösa, tvingas människor till det.

Citera
          Grå
          Inlägg 17-03-2008, 20:43
          Länk hit: #126

Medlem

CITAT (rahmat2 @ 17-03-2008, 20:33) *
          de absoluta majoriteten av religiösa, tvingas människor till det.

Är människor som jag, som gör det av egen fri vilja exklusiva?
          Visst - att tvingas tro på Gud för att regimen har sagt att man måste göra det eller stenas till döds är en sak, men måste man sluta fundera över Gud bara för att visa någon form av sympati då, eller vad handlar ateism om?

Citera
          rahmat2
          Inlägg 17-03-2008, 20:52
          Länk hit: #127

Gäster

CITAT (Grå @ 17-03-2008, 20:43) *
          Är människor som jag, som gör det av egen fri vilja exklusiva?
          Visst - att tvingas tro på Gud för att regimen har sagt att man måste göra det eller stenas till döds är en sak, men måste man sluta fundera över Gud bara för att visa någon form av sympati då, eller vad handlar ateism om?

Sedan mellanstadiet har jag tappat tron på religioner då då inte kunde svara på frågor som: varför det regnar. Men det kunde min lärare.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 17-03-2008, 21:03
          Länk hit: #128

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Jag håller med rahmat2, många tvingas in i religionen och främst då bland muslimer men även på andra håll.

Men hur fritt är vårt samhälle? Det står kyrkor och kapell överallt som ringer i sina klockor. Gudstjänster på radio och på TV:n. Jag är hjärtligt trött på att höra religiöst snack före väderrapporten på kvällarna. Varje gång det händer nån stor olycka så nog 17 dyker det upp en präst, men det har vi diskuterat förut. Vårt språk är fullt av religiösa uttryck: herregud, gudskelov, adjö mm. Vi påverkas av föräldrar, vänner, tidningar mm. Endast vetenskapen kan stå emot.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Grå
          Inlägg 17-03-2008, 21:11
          Länk hit: #129

Medlem

CITAT (rahmat2 @ 17-03-2008, 20:52) *
          Sedan mellanstadiet har jag tappat tron på religioner då då inte kunde svara på frågor som: varför det regnar. Men det kunde min lärare.

Men att tappa tron på religioner måste inte innebära att tappa tron på Gud - sedan kanske man bara inte orkar fundera över saken, men det är ju en annan historia.
          Man kan ju också vara ett föredöme för sin religion. Kristendomen är i mina ögon en av de vackraste religionerna p.g.a sin enkelhet. Inget bladguld, inga ädelstenar ingenting. Bara en enkel man i en enkel vit särk med ett oerhört kärleksfullt budskap. "Gör vad du kan för din medmänniska, så gör dina medmänniskor vad de kan för dig". Hade nu alla följt detta så hade världen bestått av fungerande människor som hjälper varandra.

Islam å andra sidan är i mångt och mycket en renare religion, eftersom Koranen i mina ögon inte är nedkluddad med Vatikantycke. Det äkta islam skulle ALDRIG tala ett ont ord om Jesus, om än att de ser honom som profet och inte som Guds son och de vördar Jungfru Maria mycket djupt för att hon var profeten Jesus moder. Islam går också ut på att man ska sköta om sin kropp och kvinnan ska vara extra aktsam då hennes kropp är bäraren av nytt liv. Detta var bara ett av många exempel.

Hinduismen ser att Gud finns på fler än ett ställe och anser att alla gudar är Gud. Kastsystemet missbrukas, men i grund och botten förklarar det sammhällsstrukturen, och en föredömlig hindu inser att ALLA kaster är lika viktiga i Guds ögon för att samhället ska fungera.

Naturreligioner tillber gudomar som närmast kan förklaras som essencer av Gud och vördar, vårdar och förvaltar Guds skapelseverk. Om man inte gör det finns det snart lika lite för människan att hämta här, som vi har sett till att det finns för djuren...

Citera
          Anic
          Inlägg 17-03-2008, 21:15
          Länk hit: #130

Medlem
          Antal inlägg: 1 595
          Medlem nr: 5 429

Man kan väl säga att tanken är bra. men inte alltid utförandet.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 17-03-2008, 21:22
          Länk hit: #131

Medlem

Att vara god och förstående och alla till nytta mm går väl bra även utan att behöva blanda in någon gud?

--------------------

Citera
          Grå
          Inlägg 17-03-2008, 21:30
          Länk hit: #132

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 17-03-2008, 21:22) *
          Att vara god och förstående och alla till nytta mm går väl bra även utan att behöva blanda in någon gud?

Låt mig gissa - Påven hade köpt en ny Gilette?

Tanken på Gud som en existerande kraft finns hos människor, det är fascinerande.

Citera
          rahmat2
          Inlägg 17-03-2008, 21:42
          Länk hit: #133

Gäster

CITAT (Grå @ 17-03-2008, 21:11) *
          Men att tappa tron på religioner måste inte innebära att tappa tron på Gud - sedan kanske man bara inte orkar fundera över saken, men det är ju en annan historia.

I tidigare inlägg på tråden har jag klargjort att min uppfattning om religioner är INTE ett bråk i himlen(ateism) utan det är en vardaglig bråk om religionens roll i att frånta människan dess rätt till sitt liv. Om i fortsättningen handlar detta om religionens sociala roll så kommer jag att medverka.

Att diskutera religioner i sig är inget fruktbart enligt mig. På egen hand kan varje ta sig information om de olika synen på universum och dess regler och bildande.

Citera
          Grå
          Inlägg 17-03-2008, 21:46
          Länk hit: #134

Medlem

CITAT (rahmat2 @ 17-03-2008, 21:42) *
          Att diskutera religioner i sig är inget fruktbart enligt mig.

Ja. Så kan det vara.
          och jag tycker om att diskutera religioner just för att bena ut likheterna mellan dem.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 17-03-2008, 21:51
          Länk hit: #135

Medlem

CITAT (Grå @ 17-03-2008, 21:30) *
          Låt mig gissa - Påven hade köpt en ny Gilette?

confused.gif confused.gif confused.gif

CITAT (Grå @ 17-03-2008, 21:30) *
          Tanken på Gud som en existerande kraft finns hos människor, det är fascinerande.

Knappast, den finns där för att den är inplanterad där av andra människor. Medvetet eller omedvetet. Om människor växer upp helt utan vetskap om gudstanken kommer den inte att uppstå spontant, fast då krävs det att man gör nån slags dokusåpa som: Den blå lagunen 2.

--------------------

Citera
          Grå
          Inlägg 17-03-2008, 21:55
          Länk hit: #136

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 17-03-2008, 21:51) *
          confused.gif confused.gif confused.gif
          Knappast, den finns där för att den är inplanterad där av andra människor. Medvetet eller omedvetet. Om människor växer upp helt utan vetskap om gudstanken kommer den inte att uppstå spontant, fast då krävs det att man gör nån slags dokusåpa som: Den blå lagunen 2.

Nu börjar du låta som en rabiat bokstavskristen.

(Ang. Gilette - du sa att du hellre diskuterade Påvens skägg än religösa frågor när du sågade denna tråden i fjärde eller femte inlägget?)

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 17-03-2008, 22:02
          Länk hit: #137

Medlem

Jag skrev att dom flesta religiösa trådar här brukade sluta med hårda ord och jag därför hellre diskuterade påvens skägg. Hårda ord har uteblivet så därför hoppade jag in i tråden igen efter ett tag. Fö tror jag att påven rakas med kniv av nån betjänt.

--------------------

Citera
          Grå
          Inlägg 17-03-2008, 22:04
          Länk hit: #138

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 17-03-2008, 22:02) *
          Jag skrev att dom flesta religiösa trådar här brukade sluta med hårda ord och jag därför hellre diskuterade påvens skägg. Hårda ord har uteblivet så därför hoppade jag in i tråden igen efter ett tag. Fö tror jag att påven rakas med kniv av nån betjänt.

Jaha.
          Då får vi hoppas att betjänten inte har tittat på Sweeney Todd.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 17-03-2008, 22:38
          Länk hit: #139

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Någon skrev tidigare att defintionen på en ateist är någon som inte längre behöver föräldrar som talar om vad man ska göra eller inte göra . Där tror jag vi har kärnan till varför vi har skapat Gud resp Djävulen , det finns de som vill att det alltid ska finnas någon som talar om för dem hur de ska eller inte ska göra.

Förr skrämde man små barn med att trollen skulle komma och ta dem om de gick för långt in i skogen. Finns fler sådana exempel. Varför gjorde man så ? För att barnen inte skulle gå vilse . Att skrämmas är ett sätt att ta makt över andra. Att lova de fattiga vuxna ett bättre liv i himlen om de stod ut med sitt liv här och nu var ju ett sätt att lugna massorna. Religionen är opuim åt folket är något som jag hört.

Det är väl inte konstigt att folk funderar på detta med Guds existens. I skolan lär vi oss om det , vi läser om det i tidningar mm. I västvärlden är vi ju uppfostrade i enlighet med kristendomen vi t o m bygger vår tideräkning på den , vi räknar ju t ex inte Gustav Wasas födelseår som år noll . Vi är alla mer eller mindre indoktrinerade av den . Då är det väl inte så konstigt om vi undrar vem den där Gud är .

I många tidningar skrivs det ju i dag om filmstjärnor , kungligheter m fl. Folk blir mer och mer nyfikna på dem men där kan man ju få bildbevis på att de existerar men det kan man ju inte få med Gud , alltså blir Gud en mytomspunnen mystisk figur även i våra dagar.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Grå
          Inlägg 18-03-2008, 06:25
          Länk hit: #140

Medlem

CITAT (mamamaggan @ 17-03-2008, 22:38) *
          Någon skrev tidigare att defintionen på en ateist är någon som inte längre behöver föräldrar som talar om vad man ska göra eller inte göra .

Hur gick det till från första början då, när folk över hela jorden blev religiösa i en eller annan form. (Tolka in naturreligioner och fornmytologiska religioner i detta)
          Startade det med en karsimatisk ledare med en skum föreställningsvärld, som sedan fick sina skumma idéer spridda över hela jordklotet i olika verisioner?
          Hur bar han/hon sig åt?

På den tiden och långt fram i våra dagar skulle jag tro att man slog ihjäl och åt upp folk med skumma föreställningsvärldar och egenmäktigt beteende.

Redigerat av Grå: 18-03-2008, 06:27

Citera

10 sidor V  « < 5 6 7 8 9 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-10-2025, 12:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon