CITAT (Gossen Ruda @ 20-03-2008, 17:50)

Om man måste skicka folk utomlands för att studera till ingeniör är det ett underkännande av det egna landets utbildningsförmåga. När man hör skildringar från den fattiga irakiska landsbygden där skolor är sällsynta blir den bilden klarare. Jag tänker dock inte diskutera saken vidare, det går inte att diskutera med en förgrämd skogseremit som går till våldsamma utbrott och personangrepp så fort den egna åsikten ifrågasätts.
Att studera utomlands en större eller mindre del av sin utbildning anser jag är till nytta för alla, oavsett nivån på utbildning i hemlandet. En av de viktigaste sakerna att lära sig om man skall arbeta som ingenjör är att alltid ifrågasätta källor och skapa sig en egen uppfattning om saker och ting. Om vi inte gör detta och aldrig tänker i nya banor, stannar snart utvecklingen. Att försvara sig med "Så har vi alltid gjort" fungerar dåligt i en ingenjörs sällskap om du inte samtidigt kan försvara varför. (Jag säger inte att det är fel att göra som man alltid gjort, bara att man behöver veta
varför)
Vad har då detta med studier utomlands att göra? - jo, utbildning bedrivs olika i olika länder, och med fler infallsvinklar så får man en djupare insikt om hur saker hänger ihop. Jag har själv inte studerat utomlands, men jag har tillbringat en faslig massa år på svenska högskolor, och har därmed i min utbildning och senare i mitt jobb träffat många som studerat utomlands.
Om du inte vill diskutera med en "förgrämd skogseremit" som grå får du väl fortsätta diskutera med mig - för jag skulle mycket gärna vilja veta HUR du kommer fram till en del slutsatser du gör. För mig verkar du just nu vara en människa som faller in i kategorin "så har vi alltid gjort" men som inte kan förklara varför. Bevisa gärna att jag har fel.
Börja gärna med att förklara att det skulle vara ett underkännande av det egna landets utbildningssystem att studera utomlands.
Redigerat av henriks: 21-03-2008, 10:36