Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > har mammas alla äppelträd fått rost hjälp
          Fågelvägen
          Inlägg 16-03-2008, 22:54
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Kanske saven har runnit ut i ett tidigare skede och algerna har slagit sig ner och blivit synliga först efter en tid? Eller ändrat färg när det blev vår?

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          Big Gardener
          Inlägg 17-03-2008, 21:40
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 124
          Medlem nr: 4 943

Det ser absolut ut som någon typ av algtillväxt. Notera att det verkligen är sitter på en sida och att det sitter nära marken. Jag gissar på att sidan är den skuggigaste och dessutom är det ju som fuktigast nära marken.

Absolut inget att oroa sig för!

--------------------
          Birger Ekenstierna - Hortonom
          Trädgårdscoach.se

Citera
          malin72
          Inlägg 18-03-2008, 08:20
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 4 829
          Medlem nr: 7 440

tack så hemskt mycket för alla svar...jo det är nog sant, mest skugga på dom sidorna för jag tycker nog att det stämmer bra med att allt träden har detta på samma sida och längst ner på träden, det är ju inget uppetill...då ska jag genast hälsa mamma detta thanks.gif
          Är det så att det kommer att försvinna när det blir torrare då? Eller kommer träden att se ut så dunno.gif
          Så alger är inget att oroa sig över?....är det något man ska tänka på tex hålla extra koll om det kan utveckla något annat? kan inget om detta och blir super glad över all info och hjälp yes.gif

--------------------
          mvh / malin zon 2 - 3

yg400.gif

"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.
          Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"

välkommen till min nya blogg!!!!!:
          min trädgårdsdröm

Citera
          Cilla
          Inlägg 18-03-2008, 11:33
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

DET HÄR ÄR ABSOLUT INGEN FARA!!! Det är en alg som lever helt i fred med våra fruktträd.
          Man må gilla utseendet eller inte, men om man vet att det är en del av vår fredliga natur och att det är helt naturligt så lär man sig att gilla den precis som man gör med allt annat som är naturlitgt och ofarligt - de röda färgerna på vissa höstlöv, röda färgerna på vissa frukter, osv.

Vissa år frodas dessa alger och blir lysande röda. Andra år är de mer rostfärgade.

Redigerat av Cilla: 18-03-2008, 11:34

--------------------

Citera
          malin72
          Inlägg 18-03-2008, 16:54
          Länk hit: #25

Medlem

thanks.gif thanks.gif

--------------------
          mvh / malin zon 2 - 3

yg400.gif

"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.

min trädgårdsdröm

Citera
          Bassam
          Inlägg 24-03-2008, 00:08
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej jag tycker att frågar dig , om du kan ta bort rödfärgen med borsta utan att skadar barken.
          Lycka till,H:Bassam

Citera
          malin72
          Inlägg 14-04-2009, 18:39
          Länk hit: #27

Medlem

nu tar jag upp min gamla fråga igen....Nu är dom oroliga för att dom tycker att träden börjar se sjuka ut...som att dom torkar ut!!!! Även bark lossnar...Kan det ha med ålderna att göra??
          Det är dom större träden som ser sämst ut....,
          Alltså dom som är äldst...träden är ca 50 - 60 år..
          En fråga....när och om är ett frukt träd gamalt??? Ger dom upp nu???

Bassam jag såg inte att du hade skrivit 1 gång till.....min morbror hade sagt att man kan pröva skura men dom har inte testat,

så länge dom bär frukt och ser friska ut i övrigt har dom inte testat det....men jag ska be dom pröva!!

--------------------
          mvh / malin zon 2 - 3

yg400.gif

min trädgårdsdröm

Citera
          Bassam
          Inlägg 14-04-2009, 21:59
          Länk hit: #28

Medlem

Tack för frågan

Du kan titta på rötter om några av dem var torr, detta tecken på svampinfektion som har namn(Rothalsröta ).

Du kan vattna dem på ( vatten + Atamon ) , och du kan ge dem naturliga gödsel som ( kogödsel ) för att den behåller naturliga fiender mot Svampen och gör jord bra struktur och ger jorden näring som fattas.

H:Bassam

Citera
          MariaS
          Inlägg 14-04-2009, 22:05
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (Bassam @ 14-04-2009, 22:59) *
          Tack för frågan

Du kan titta på rötter om några av dem var torr, detta tecken på svampinfektion som har namn(Rothalsröta ).
          Du kan vattna dem på ( vatten + Atamon ) , och du kan ge dem naturliga gödsel som ( kogödsel ) för att den behåller naturliga fiender mot Svampen och gör jord bra struktur och ger jorden näring som fattas.

VAttna med Atamon till ett 60 år gammalt träd!?!?!? giggle.gif Kolla rötterna på samma träd laugh.gif Ja du är verkligen seriös du Bassam duh.gif

Äppleträd kan vara genomruttna, lida av svamp och kräfta och ändå ge frukt. Frukten sätter de ända in i döden, helt enkelt. Är dessutom trädet så gammalt som runt 60år, är det nog dags att tänka på ett nytt träd i alla fall.

Citera
          malin72
          Inlägg 15-04-2009, 09:41
          Länk hit: #30

Medlem

tack för svar...alla träd är inte så gamla....

om dom nu bestämmer att ta bort dom 4 st träd som börjar se dåliga ut...kan man sätta nya träd på samma ställe då eller bör dom planteras på andra ställen???
          Jag kan verkligen ingenting om träd så alla svar är vi jätte tacksamma för tummenupp.gif

--------------------
          mvh / malin zon 2 - 3

yg400.gif

min trädgårdsdröm

Citera
          Bassam
          Inlägg 15-04-2009, 16:27
          Länk hit: #31

Medlem

Tack för frågan

Ålder träd blir svaga och behöver mer vård och på slutet Du är som bestämmer.

Citera
          MariaS
          Inlägg 15-04-2009, 17:04
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (malin72 @ 15-04-2009, 10:41) *
          tack för svar...alla träd är inte så gamla....

om dom nu bestämmer att ta bort dom 4 st träd som börjar se dåliga ut...kan man sätta nya träd på samma ställe då eller bör dom planteras på andra ställen???
          Jag kan verkligen ingenting om träd så alla svar är vi jätte tacksamma för tummenupp.gif

Om ni sätter nya träd, bör ni byta jord först och det minst på hela ytan som kronan täcker. Malus tillhör familjen Rosaceae, så det finns inte mycke man kan odla i den jorden utan jordbyte.

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 15-04-2009, 20:42
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Det är ju ett jättejobb att såga ner 4 vuxna träd, fräsa ur stubbarna, byta ut jorden och plantera nya små träd! Som antagligen bär lite frukt först om 6-10 år om inte rådjur och harar tar livet av dem.

Min erfarenhet är att träd som "börjar se dåliga ut" kan leva och ge frukt minst 10 år till. Också ett åldrat träd är vackert. Ni kan väl försiktigt beskära träden och ta bort några av de torraste grenarna? Föreslår lätt beskärning nu och lite till i juli-augusti. (Hoppas ni vet hur man lägger snitten - detdär med grenkrage, som är viktigt! Kolla annars på Cillas trädvårdsskola.)

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-06-2026, 21:33

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon