Brukar svartvinbärsbuskar få fnatt om våren, eller vad är det som håller på att hända i min trädgård??
Jag har bott här i ett par, tre år nu, och buskarna har stått raka och fina - om än lite väl täta. Förra våren klippte jag ur dem rejält och tog bort alla gamla grenar och pysslade lite med dem. Fick inga mängder med bär förra året då, men buskarna har sett väldigt välmående och fina ut sedan dess.
Idag har jag varit ute och grävt runt i trädgården och passade då på att titta till mina buskar för att klippa bort "en och annan nedåtböjd gren" för att ta in till påskriset och får till min förfäran se att buskarna fullständigt fått fnatt och lagt ner sina grenar och börjat slå rot hej vilt!!
Jag har hört att
"om man vill föröka sina vinbärsbuskar så ska man försiktigt böja ned en gren mot marken och lägga en sten på, så slår den snart rot"... vad då böja ner, det klarar de uppenbarligen bra själva..!
Gjorde jag något fel när jag klippte ur buskarna förra våren - KAN man överhuvudtaget göra fel?
Finns det något mer än att bygga stöd runt om nu som jag kan göra, för jag har en 7-8 buskar (än så länge, men de jobbar på det!) och det finns roligare saker att göra i trädgården än att snickra fula buskstöd...
Vinbär.jpg ( 921.88k )
Antal nedladdningar: 37
Redigerat av Grå: 15-03-2008, 16:37