Grå
Brukar svartvinbärsbuskar få fnatt om våren, eller vad är det som håller på att hända i min trädgård??

Jag har bott här i ett par, tre år nu, och buskarna har stått raka och fina - om än lite väl täta. Förra våren klippte jag ur dem rejält och tog bort alla gamla grenar och pysslade lite med dem. Fick inga mängder med bär förra året då, men buskarna har sett väldigt välmående och fina ut sedan dess.

Idag har jag varit ute och grävt runt i trädgården och passade då på att titta till mina buskar för att klippa bort "en och annan nedåtböjd gren" för att ta in till påskriset och får till min förfäran se att buskarna fullständigt fått fnatt och lagt ner sina grenar och börjat slå rot hej vilt!!
Jag har hört att "om man vill föröka sina vinbärsbuskar så ska man försiktigt böja ned en gren mot marken och lägga en sten på, så slår den snart rot"... vad då böja ner, det klarar de uppenbarligen bra själva..!

Gjorde jag något fel när jag klippte ur buskarna förra våren - KAN man överhuvudtaget göra fel?

Finns det något mer än att bygga stöd runt om nu som jag kan göra, för jag har en 7-8 buskar (än så länge, men de jobbar på det!) och det finns roligare saker att göra i trädgården än att snickra fula buskstöd...

[attachment=15060:Vinbär.jpg]

Jan Lindgren
Hej Grå!
Du har förmodligen fått detta för dina synders skull. Dina totemdjur tycker att du ska bli mer ödmjuk genom att böja dig ner när du plockar bär. Frånsett skoj så måste du nog göra några buskstöd. Naturligtvis så svetsar du mycket eleganta stöd. Kanske en ny storsäljare. Det finns vissa svartavinbärssorter som är hopplösa med att lägga sig ned. Moderna sorter är bättre eftersom växtförädlarna strävat efter att få buskar som är lätta att skörda med maskin.
MVH
Jan Lindgren
Grå
CITAT (Jan Lindgren @ 15-03-2008, 20:47) *
MVH
Jan Lindgren

Ja, det kan nog vara så att totemmasken från helvetet har ett finger med i spelet, jag ska genast ta upp detta med min blindhund vargen.
Fatta hur trist det är att vara omgiven med "smide" och metallslöjd när man är svetsare. Jag omger mig hellre med trä i hemmet.
Förra gången jag gifte mig fick vi en massa ljusstakar och vinställ och skit i bockad tråd i bröllopsgåva, något ljushuvud tyckte att det var passande...

Men jag får väl ge mig ut och snickra då, tycker bara att det är så konstigt att de inte lagt sig ner förut...
ingrid fuxwall
Förstår inte varför du tycker illa om att de förökar sig, de är antagligen av den sorten som gör så och då är det bara att gilla läget
Grå
CITAT (ingrid fuxwall @ 15-03-2008, 22:16) *
Förstår inte varför du tycker illa om att de förökar sig, de är antagligen av den sorten som gör så och då är det bara att gilla läget

Nja... jag vill nog hellre ha bär på dem än rötter...
Var ut och räknade dem igen och skrev fel igår - jag har ett 10-tal stora svartvinbärsbuskar och två gigantiska rödvinbär har inte plats för fler.

Vad jag undrar är om man kan göra fel när man klipper dem så att de blir "svaga" och därför lägger sig, för om det är en sådan som lägger sig så borde de ju lagt sig förra och förrförra året. För att inte tala om hur det borde ha sett ut när jag flyttade hit, eftersom ingen alls hade brytt sig om trädgården innan dess. Men då var det bara någon enstaka gren som lagt sig.
Jan Lindgren
Hej!
Hoppas att du inte pinkat på buskarna. (Vanlig revirmarkering bland vargar.) För mycket gödsel gör att plantorna växer för kraftigt och då lägger de sig. Du kan trösta dig med att de gamla sorterna ofta smakar bättre än moderna.
MVH
Jan Lindgren
Grå
CITAT (Jan Lindgren @ 16-03-2008, 10:28) *
Hej!
Hoppas att du inte pinkat på buskarna. (Vanlig revirmarkering bland vargar.) För mycket gödsel gör att plantorna växer för kraftigt och då lägger de sig. Du kan trösta dig med att de gamla sorterna ofta smakar bättre än moderna.
MVH
Jan Lindgren

Nej, pinkar gör jag bara på gårdslyktstolpen - jag är en civiliserad varg. Jag nog är buskarna gamla och det blir vansinnigt goda bär på dem, saften som jag kokade förrförra året var ljuvlig, men gödslar och besprutar i min trädgård gör jag INTE, om inte det är speciellt för sorten som odlas. T.ex pumpa som behöver hönsgödsel.
Om inte växterna klarar sig utan diverse preparat så får det faktiskt vara.

Nej, det har hänt något annat med mina vinbärsbuskar i år... kanske har det varit för varm vinter...?
Fågelvägen
Grå, du skrev: "Förra våren klippte jag ur dem rejält och tog bort alla gamla grenar och pysslade lite med dem."

Kanske du klippte för mycket på en gång, så de grenar som blev kvar växte alltför häftigt? De gamla grenarna hade kanske också fungerat som stöd inne i buskarna.
Jan Lindgren
Hej Grå!
Jag får väl producera några fler vinbärsteorier.
Har du rensat bort ogräs som tidigare tog bort näringsöverskottet?
Har det regnat onormalt mycket förra året? Särskilt svarta vinbär gillar mycket fukt.
Fungerar inte någon av teorierna så får vi skylla på andar eller ondskans makter.
MVH
Jan Lindgren
Grå
CITAT (Jan Lindgren @ 16-03-2008, 18:40) *
Hej Grå!
Jag får väl producera några fler vinbärsteorier.
Har du rensat bort ogräs som tidigare tog bort näringsöverskottet?
Har det regnat onormalt mycket förra året? Särskilt svarta vinbär gillar mycket fukt.
Fungerar inte någon av teorierna så får vi skylla på andar eller ondskans makter.
MVH
Jan Lindgren

Jag börjar misstänka att Fågelvägens tankar om grenstöd och dina om för mycket regn är melodin. Det har ju regnat ganska mycket i vinter och det kommer mycket vatten uppifrån rullstensåsarna ner hit.
Ogräs rensar jag inget bland bärbuskarna, jag slår med lie några gånger på somrarna när det blir för högt.
Ondskans makter håller inte till här vad jag har märkt. De har nog åkt på semester.

Red: Efter hela 2 minuters betänketid är jag nu nästen helt säker på att Fågelvägen har rätt i att jag klippte ur för mycket och de nya kvistarna sköt iväg för snabbt sad.gif
Kan jag göra något för att åtgärda detta? Är det risk att jag har förstört buskarna?
Wilmer
Kanske bra att ta lite åt gången så de inte tror stora döden är på gång. Bra erfarenhet! Så är det väl på tex. äppleträd om jag inte förstått fel?

Om skadan nu redan är skedd kanske det bara är att knipsa då och då tillbaka till den form du vill ha? Funderar jag då...
*Stintan*
Ja helt säkert beror det till största delen på att du klippte bort för mycket på en gång. Max 1/3 av de äldsta grenarna kan man ta bort per år, då har du efter tre år föryngrat hela busken. Regnet har nog gjort sitt till också men som sagt beskärningen är nog största boven.

Det du kan göra nu är att succesivt knipsa bort de understa grenarna. Knipsa ända nere vid marken. Resterande grenar som slagit rot kan du ju lyfta lite på när du går din morgonrunda fast du har ju inte tummen mitt i handen så jag tycker du ska snickra ihop lite buskstöd.

Kul förresten att du tycker det räcker med plåtbitar på jobbet. Mitt ex är smed och han tyckte allt skulle vara järn och plåt gärna överdimensionerat så det blev hållbart fniss. Konstigt nog åt han på porslin. Och bockad tråd gillar vi inte nej thumbdown.gif 000.gif
tettan
vet du, jag tycker du kan vara hygglig å låta dina buskar få lite rötter å sedan dela med dej av dina gamla goda buskar till oss som inga har.

jag tror faktiskt att det var meningen annars hade det aldrig hänt flirting.gif
Wilmer
Precis! De är så välkomna så. Eller så kan du sälja dem på Tradera, det vet vi ju hur bra det kan gå! Så får du råd med nya fina buskar, krusbär kanske?
Grå
rotfl.gif

Tradera... ja. Jag kan ju sälja dem till ockerpriser under namnet Firma Högt-i-tak, men fråga mig inte om det latinska namnet, eller varför er nyförskansade vinbärsbuske helt plötsligt ser ut som en rönn...

Ge bort.. ja, varför inte. När de ändå slagit rot? Hör av er om ni vill ha några, så kan vi säkert ordna det.

Jag visste faktiskt inte att man inte fick klippa bort mer än en tredjedel av det gamla... jag satt där som en jäkla picasso med min sekatör förra våren och klippte tills jag blev nöjd... hmm..
Ska testa det ni säger om att klippa lite i taget och se om de repar sig.

Wilmer
tummenupp.gif Du kan blir rik (are)!
tettan
Jag hör av mej på detta viset, för jag kan inte skicka pm till dej för då far jag ur forumet å måste starta om.
jag vill gärna ha vinbär, särskilt om det är en gammal sort.
tettan
Grå
CITAT (tettan @ 26-03-2008, 19:10) *
Jag hör av mej på detta viset, för jag kan inte skicka pm till dej för då far jag ur forumet å måste starta om.
jag vill gärna ha vinbär, särskilt om det är en gammal sort.
tettan

Ja gamla är de om än inte från Juratiden, men troligtvis sedan gården byggdes... du kan skicka en adress till mail@vanja.nu vart du vill ha dem, så ska jag se om jag kan komma på något bra sätt att skicka dem så att de inte förstörs.
Grå
CITAT (Stintan43 @ 26-03-2008, 11:02) *
Mitt ex är smed och han tyckte allt skulle vara järn och plåt gärna överdimensionerat så det blev hållbart fniss.

*föreställer mig en oljeramp runt varenda buske...*
Solstorm
Röda vinbär brukar ju växa mer upprättstående än svarta. Om jag klipper bort extra många grenar i år, kan det tänkas att jag får väldigt många grenar som är lättare att böja ner och få att rota sig då? Vore önskvärt i så fall.
Grå
Jag vet inte, jag gjorde nästan samma dödssynd mot mina gigantiska röda vinbär, men de nya skotten som kom upp har inte böjt sig. De har ju i och för sig ett stöd, men de nya har inte riktigt nått upp till det stödet än.
Någon annan kanske vet?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon